|
Скачати 193.3 Kb.
|
Методичні рекомендації щодо організації виховної роботи в загальноосвітніх навчальних закладах району у 2012-2013 навчальному році Стан виховної діяльності в начальних закладах України на сьогодні зумовлює потребу докорінного переосмислення стратегій виховання, що полягає у подоланні стереотипів педагогічного мислення шляхом переходу від окремих напрямів виховання до створення єдиного комплексу моделей виховних систем на різних рівнях освіти з метою розбудови цілісної безперервної української системи виховання. Виховна робота в загальноосвітніх навчальних закладах повинна плануватися за принципами системності, враховувати інтереси, запити різних категорій педагогів, учнів та батьків. Плани та зміст роботи методичних об’єднань класних керівників, батьківських всеобучів, учнівського самоврядування треба спрямовувати на поліпшення науково-теоретичної, методичної та практичної підготовки учасників навчально-виховного процесу, досконалого володіння ними інноваційними технологіями, активними та інтерактивними методами вивчення та аналізу рівнів вихованості дітей і молоді. З метою підвищення компетентної діяльності класних керівників у навчальних закладах необхідно створити тематичні кейси, інформаційні банки даних про дітей із неповних та неблагополучних сімей, дітей груп ризику, відслідковувати чинники, які знижують рівень вихованості учнів та які впливають на підвищення культури поведінки, особистісного становлення дітей. У кабінетах заступників директорів з виховної роботи мають бути створені паперові, електронні картотеки передового педагогічного досвіду роботи класних керівників, керівників гуртків. Необхідно на належному рівні забезпечувати психологічний супровід діяльності класних керівників щодо диференціації діяльнісного, знаннєвого, культурологічного та компетентнісного підходу в формуванні в учнів ціннісних ставлень. Як показала практика найвищий рейтинг отримують інтерактивні форми методичної роботи з класними керівниками: тренінги, рольові ігри, практикуми, моделювання, тому саме такі форми мають широко використовуватись у системі виховної роботи. Класним керівникам обов’язково треба надати допомогу в оволодінні новими виховними технологіями, організації виховної роботи з учнями, підвищенні творчого рівня з урахуванням їхніх індивідуальних запитів. Крім того, класних керівників необхідно озброїти інструментарієм щодо діагностики і моніторингу виховного процесу, визначення рівня вихованості школярів та ін. Нормативно-правове забезпечення виховної роботи у навчальних закладах
Планування виховної роботи у навчальних закладах Планування значною мірою зумовлює результати та ефективність системи виховної роботи. Як свідчить педагогічна практика, до плану нерідко відносяться лише як до адміністративної вимоги, а процес планування, на жаль, обмежується рамками складання та написання плану. При такому підході план, безсумнівно, носить формальний характер і не може бути орієнтиром у діяльності. Ефективність результатів, що досягаються, і успіх будь-якої діяльності багато в чому залежать від того, наскільки грамотно ця діяльність планується. Призначення плану - впорядкувати педагогічну діяльність, забезпечити виконання таких вимог до педагогічного процесу, як планомірність і систематичність, керованість і наступність результатів. У самому загальному уявленні план - це документ, який вказує змістовні орієнтири діяльності, визначає її порядок, обсяг, часові межі. План виконує наступні функції:
При грамотній організації планування план стане не формальної папером, а документом, здатним захистити педагога від не обгрунтованих вимог і претензій, що доводить системний підхід до організації педагогічного процесу. Тому перш за все необхідно ставитися до плану як до свого робочого документу, який потрібен самому педагогу, а не адміністрації, щоб діяти не хаотично, а у відповідності зі своїм задумом, цілями, можливостями та вимогами до педагогічного процесу. План є помічником у побудові виховної роботи, якщо відповідає ряду вимог. Вимоги щодо плану виховної роботи: 1) Цілеспрямованість плану, тобто сплановані зміст і форми роботи, передбачає реалізацію конкретних цілей і завдань. Кожна справа, дія повинна сприяти вирішенню поставлених завдань. Залежно від мети кожна форма роботи має свою специфіку в її використанні. 2) План орієнтований на реалізацію потреб та інтересів дітей, на їх розвиток, що передбачає врахування пропозицій школярів і батьків при плануванні, вивчення їх ціннісних орієнтації. 3) План - це результат спільної творчості педагогів, учнів, батьків. 4) План роботи передбачає зв'язок виховного процесу з життям суспільства, практичною діяльністю дітей, що означає: а) створення умов для застосування школярами на практиці знань, отриманих на уроці, в позаурочний час; б) відображення основних подій країни в житті колективу; в) включення дітей в активну діяльність, перетворення навколишнього середовища; 5) Орієнтація на комплексний характер планів, що передбачає: а) різноманітність змісту і форм роботи, спрямованих на розвиток різноманітних інтересів і здібностей дітей; б) позитивний вплив на різні сторони, властивості особистості; в) включення школярів у різні види діяльності; г) цілісність впливу на свідомість, почуття і поведінку дітей. 6) План передбачає створення умов для вибору учнями різних видів, форм діяльності, своєї позиції у планованій роботі. 7) При плануванні необхідно забезпечити наступність змісту та форм діяльності: виключити невиправдане дублювання, враховувати попередній досвід, бачити перспективи в роботі. 8) Конкретність і доцільність плану, обґрунтованість планованої роботи, що передбачає врахування особливостей кожного учнівського та педагогічного колективу, рівня їх розвитку, традицій, що склалися, педагогічну обґрунтованість планованої роботи відповідно до завдань колективу. 9) Реальність і розумна насиченість плану. Етапи планування : І етап: складання педагогами проекту плану (його контурів); ІІ етап: колективне планування (апробація, коректування, перевірка задумів педагога, збір пропозицій, ідей учнів, батьків); ІІІ етап: внесення педагогом корективів у початкові задуми, проект плану з урахуванням результатів колективного планування; остаточне оформлення плану виховної роботи. При плануванні виховної роботи необхідно враховувати: - результати виховної роботи та висновки, отримані в ході аналізу; - виховні та організаційно-педагогічні завдання; - матеріали, поради та рекомендації педагогічної та методичної літератури з виховної роботи; - передовий досвід країни, району, школи; - можливості батьків, громадськості; - виховний потенціал соціального оточення школи, підприємств, культурних установ; - традиційні свята навчального року; - події, факти, пов'язані з життям країни, району, села; - події, дати, пов'язані з життям і діяльністю видатних людей; - традиції школи; - пропозиції педагогів, учнів, батьків. Вивчення практичного досвіду показало, що в шкільному колективі складаються такі плани з виховної роботи:
У класному колективі найчастіше складають:
Перелік документації та інформаційно-методичних матеріалів, необхідних для діяльності навчального закладу щодо організації виховної роботи 1. Управління виховним процесом навчального закладу: – нормативно-правові документи про освіту; – інструктивно-нормативні документи і матеріали з проблем виховної роботи (накази, методичні рекомендації, заходи тощо); – програми виховання, затверджені МОНМС України; – положення: про раду загальноосвітнього навчального закладу, про класного керівника, батьківську раду (комітет); – річний та календарний плани та циклограми виховної роботи загальноосвітнього навчального закладу; – плани загальношкільних заходів; – методична, довідкова література, інформаційні матеріали з проблем виховання; – матеріали педагогічних рад та інструктивно-методичних нарад; – книга внутрішкільного контролю заступника директора з виховної роботи; – соціальний паспорт школи; – матеріали ради профілактики (положення, наказ про створення, план роботи, протоколи засідань, аналітичні накази, банк даних про стан правопорушень та учнів групи ризику, індивідуальні картки на учнів, які стоять на обліку тощо) – моніторинг рівнів вихованості учнів за ціннісними ставленнями; – посадова інструкції: заступника директора з виховної роботи, педагога-організатора, класного керівника ; – портфоліо заступника директора з виховної роботи, педагога-організатора; – матеріали перспективного педагогічного досвіду класних керівників, керівників гуртків, клубів тощо; – картотека передового педагогічного досвіду з питань виховної діяльності; – щоденний план роботи заступника директора з виховної роботи; – розклад проведення виховних годин, роботи гуртків, секцій; – матеріали про роботу керівників гуртків (журнали гурткової роботи, програми). 2. Робота з учнівським колективом: – положення про шкільне учнівське самоврядування; – наказ про створення та діяльність учнівського самоврядування в школі; – план та матеріали роботи органів учнівського самоврядування; – матеріали про роботу учнівського самоврядування, навчання активу, лідерів учнівського самоврядування. 3. Діяльність класного керівника: – посадова інструкція класного керівника; – матеріали шкільного методичного об’єднання класних керівників (положення, план роботи, протоколи засідань, список, графік відкритих виховних годин, інші матеріали) ; – орієнтовна програма діяльності класного керівника; – психолого-педагогічна карта вивчення особистості учня; – план виховної роботи з учнівським колективом; – щоденник класного первинка (робоча книга класного керівника); – матеріали про проведену виховну роботу класного керівника; – портфоліо класного керівника. 4. Робота з батьківською громадськістю: – навчально-тематичний план батьківського всеобучу; – журнал педагогічного всеобучу батьків; – список рекомендованої літератури для батьків з проблем виховання учнівської; – пам’ятки та поради батькам, розроблені психологами, педагогами; – матеріали перспективного педагогічного досвіду з проблем родинно-сімейного виховання; – матеріали періодики з проблем сімейного виховання. Перелік питань щодо вивчення стану виховної роботи в навчальному закладі 1. Планування виховної роботи школи:
13. Співпраця з культурно-освітніми, соціальними установами, громадськими організаціями тощо 14. Організація роботи з міжнародного партнерства в галузі освіти. Пам’ятка щодо вивчення стану роботи з питань превентивного виховання
Організація діяльності кімнати дитячого самоврядування (кімнати школяра) в навчальному закладі Кімната дитячого самоврядування (кімната школяра) є організуючим центром виховної роботи з школярами різних вікових категорій, які навчаються в даному закладі; членами первинних осередків дитячо-юнацьких об’єднань, які діють на базі закладу; класними керівниками, керівниками гуртків, об’єднань за інтересами, організаторами дозвіллєвої та виховуючої діяльності з дітьми. 1. Кімнату виховної роботи рекомендується створювати в закладах освіти за наявності приміщень, придатних для: – організації малих форм ігрової діяльності з дітьми; – засідань органів учнівського самоврядування та первинних осередків дитячо-юнацьких об’єднань; – консультативної роботи з учасниками навчально-виховного процесу; – творчої роботи педагогічних працівників. 2. У відповідних кімнатах можуть зосереджуватися такі матеріали: а) нормативно-правове забезпечення виховного процесу: – Декларація прав дитини, Конституція України, Закон України про освіту, Закон України «Про загальну середню освіту», нормативні документи Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та освітніх установ, накази і розпорядження державних органів з проблем виховання. – Методична, довідкова література, інформаційні матеріали з проблем виховання школярів. – Матеріали що готувалися до нарад, педагогічних рад тощо. б) планування та розробки основних напрямів роботи: – плани роботи учнівського самоврядування, загальношкільний план виховної роботи на рік, календарний (за окремими тижнями місяця) або план-сітка, особистий щоденно-тижневий; – єдиний режим позаурочної виховної діяльності (зайнятість дітей в позаурочний час в гуртках, клубах, громадських організаціях тощо); – матеріали щодо діяльності органів учнівського самоврядування; – плани різних категорій навчання учнівського активу; – плани роботи на канікулах; – графік випуску шкільної преси; – розклад та плани позаурочної роботи (гурткової (клубної)) з учнями; – структурна модель організації діяльності учнів школи; – плани заходи з пріоритетних напрямів виховної діяльності. в) матеріали організаційно-педагогічного змісту виховного процесу: – картотека колективної творчої, соціально-комунікативної, пізнавальної, доброчинної, морально-етичної, художньої, ціннісно-орієнтаційної, спортивно-оздоровчої діяльності; – картотека колективних творчих справ щодо збереження народних звичаїв, традицій, обрядів, свят; – матеріали загально шкільних заходів; – методика проведення пізнавальних та інтелектуальних ігор, творчих та рольових, рухливих та спортивних; – зміст та структура інтерактивних видів діяльності. 3. Рекомендації щодо оформлення кімнат учнівського самоврядування (Стенди (куточки) та їх рубрики можуть бути змінені або доповнені) а) Куточок державної символіки: - «Що необхідно знати про національну символіку», «Я – громадянин України», «Символи моєї держави», «Конституція України – основний закон нашої держави», «Національні символи України», «Держава – Україна – державні символи»; Конституція України; Інструктивно-методичний лист Міністерства освіти і науки України «Рекомендації щодо порядку використання державної символіки в навчальних закладів України» (07.09.2000, 43); Макети Прапора, малого Державного Герба України, текст Державного Гімну України; Текст статті 20 Конституції України; Правила використання Державного Прапора, Державного Гімну України. б) Стенди: «Шкільний кур’єр» («Голос школи», «Інформує рада учнівського самоврядування», «Шкільний вісник», «Інформаційний вісник»): Організаційно-функціональна структура учнівського самоврядування. Склад ради органу учнівського самоврядування. Єдиний режим виховної роботи. Циклограма діяльності на місяць. Вісті з класів. Шкільні новини. «Колючка» («Блискавка», «Сатиричне перо» тощо). Графік проведення засідань учнівського самоврядування. Програма передач шкільного радіомовлення. в) Аналіз роботи класних колективів («Голос чергового»): «За кращий клас». «Пам’ятка черговому школи». Обов’язки чергових класів. г). Куточок шкільної символіки: Гімн школи. Герб (емблема) закладу. Закони школяра. д) Правила поведінки учнів у школі. є) Волонтерська діяльність: «Вони потребують твоєї допомоги»: Структурна модель (карта-схема) організації діяльності учнів школи за місцем проживання: груп милосердя, постів взаємодопомоги, членів волонтерського руху тощо. Списки людей, які потребують особливого піклування. |
Деякі питання організації виховної роботи у 2012/2013 навчальному році Міністерство надсилає для практичного використання методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних закладах... |
Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх... Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012 навчальному році |
Методичні рекомендації з питань організації виховної роботи у навчальних... Київ, проспект Перемоги, 10, тел. (044) 486-24-42, факс (044) 236-10-49 |
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2012-2013н р. Навчання хімії в 2012-2013 Навчання хімії в 2012-2013 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних... |
Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури в загальноосвітніх... Методичні рекомендації щодо вивчення української літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010–2011 навчальному році |
Методичні рекомендації щодо організації виховної роботи в загальноосвітніх... |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... У 2011/12 навчальному році навчання хімії у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... У 2011/12 навчальному році навчання біології у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься за такими програмами |
Л И С Т України надсилає для практичного використання інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах... |
Л И С Т України надсилає для практичного використання інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення в загальноосвітніх навчальних закладах... |