Методичні рекомендації щодо створення розвивального середовища в дошкільному навчальному закладі
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі" спрямовує педагогів на створення в дошкільному навчальному закладі розвивального життєвого простору, що сприятиме повноцінному розвитку дітей.
Для повного впровадження Базової програми необхідне інноваційне архітектурне проектування, новий дизайн, промислова продукція (обладнання, меблі, іграшки тощо) нового покоління. Важливим компонентом розвивального простору, сприятливого для виникнення та розвитку самостійної дитячої діяльності, слід вважати і соціальне оточення, наявне коло спілкування з дітьми та дорослими.
Наповнення відповідних осередків (центрів) здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 11.09.2002 №509 "Про затвердження Типового переліку обов’язкового обладнання навчально-наочних посібників та іграшок у дошкільних навчальних закладах", методичних рекомендацій від 17.03.2006 №1/9-153 "Підбір і використання іграшок для дітей раннього віку у дошкільних навчальних закладах" та від 18.07.2008 №1/9-470 "Підбір і використання іграшок для дітей дошкільного віку в дошкільних навчальних закладах".
Щоб створити розвивальне середовище вихователям необхідно:
1.Скласти план роботи щодо створення розвивального середовища у своїй віковій групі.
2..Ознайомитися з «Типовим переліком обов’язкового обладнання навчально-наочних посібників та іграшок у дошкільних навчальних закладах»
3..Познайомитись з орієнтовною структурою предметно-ігрового середовища для своїй віковій групі.
4.Порівняти наявність іграшок та ігрових осередків з «Типовим переліком» і Орієнтовною структурою предметно-ігрового середовища.
5.. Ураховувати принципи формування розвивального середовища.
6.Внести доповнення в розвивальне середовище відповідно віковій групі.
7.Знати яка роль педагога в організації діяльності вихованців у центрах розвивального середовища.
Принципи формування розвивального середовища:
1.Принцип контакту.
2.Творчості та активності.
3.Багатофункціональності.
4.Трансформування.
5. Стимуляції (навколишнє має вміщувати стимули для розвитку пізнавальної активності малят).
6.Традиційності (дотримання традицій садочка , родини, країни).
7. Диференціації та врахування статевих відмінностей дітей.
8.Принцип поступового ускладнення.
9.Принцип естетичності.
10.Принцип урахування вікових особливостей дітей.
Слід пам’ятати!
1.Коли є багато іграшок є право вибору, а це перші кроки до самостійності.
2. Вихователь для малюка – партнер по спілкуванню:
-довірена особа
-постачальник нової інформації
-експерт.
3. Іграшки та предмети , які оточують, повинні сприяти розвиткові тонкої моторики у дітей раннього віку.
4.Усі значущі для дітей фрагменти інтер’єру мають розміщуватися на рівні зросту малят, щоб вони могли їх краще роздивитися і їм було легше діставати все, що може знадобитися для виконання певних дій.
5. Усе обладнання має постійно поновлюватися, видозмінюватися і легко переноситися з одного центру в інший.
6.Середовище має містити як відомі дитині компоненти, так і нові, незнайомі, які забезпечують її пізнавальний розвиток. Поповнюючи обладнання в куточку, вихователь має дотримуватися принципу поступового ускладнення, тобто вносити в групу нові іграшки та ігри згідно з вимогами програми та тими знаннями, яких діти набувають на заняттях. Кожну нову іграшку слід обов'язково обіграти, зробити дітям сюрприз.
Роль педагога в організації діяльності вихованців в ігрових осередках
1.Ознайомлюють дітей з ігровими осередками і діяльністю в них поступово.
2.Щодня дати змогу дітям налагоджувати свою діяльність в одному куточку спочатку з вихователем, а далі – самостійно.
3.Наголошувати про правила поведінки у центрах , прибирання після себе іграшок, матеріалів тощо.
4. Дорослий у своїй педагогічній діяльності повинен керуватися положенням: "Не поруч, не над, а разом".
Мета дорослого в розвивальному середовищі - сприяти розвитку дитини як особистості. Це передбачає розв’язання таких завдань:
1. Забезпечити відчуття психічної захищеності- довіри до світу , радості існування;
2. Виховувати особистість;
3.Розвивати індивідуальність
Цілеспрямоване організоване розвивальне середовище в ДНЗ відіграє велику роль у гармонійному розвитку та вихованні малечі. Воно викликає в дітей відчуття радості, позитивне ставлення до дитячого садка, бажання відвідувати його, збагачує новими враженнями й знаннями, спонукає до активної творчої діяльності, сприяє інтелектуальному розвитку дошкільнят.
Література
Закон України "Про дошкільну освіту" // Урядовий кур’єр. – 2001. – №144. – С. 1-9.
Базовий компонент дошкільної освіти в Україні (Нова редакція) спецвипуск журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу», 2012р.
3. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі" / наук. керівник Кононко О.Л. – К. : Світич, 2008. – 430 с.
Методичні аспекти реалізації Базової програми розвитку дитини дошкільного віку "Я у Світі" / наук. керівник О.Л.Кононко – К. : Світич, 2009. – 209 с.
Обов’язкова освіта дітей старшого дошкільного віку: форми здобуття, організація і зміст роботи : збірник методичних матеріалів / [авт.-упоряд.: О.П.Долинна. А.П.Бурова, О.В.Низковська, Т.П.Носачова]. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – С.22-44.
Романюк І.А. Аналіз, планування, контроль як функція управлінської діяльності керівника дошкільного навчального закладу. – Тернопіль : Мандрівець, 2011. – 280 с.
|