Тема уроку: Набута поведінка. Мета


Скачати 73.01 Kb.
Назва Тема уроку: Набута поведінка. Мета
Дата 12.11.2013
Розмір 73.01 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Психологія > Урок
Тема уроку: Набута поведінка.

Мета : Сформувати поняття набутої поведінки , розглянути такі форми набутої поведінки , як динамічні стереотипи , уміння, навички , звички. Розвивати навички роботи з підручником. Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров’я.

Поняття і терміни: динамічний стереотип , звички , навички.

Обладнання : Інтерактивна дошка, демонстрація презентації до теми : Набута поведінка.

Методи і методичні прийоми:

1. Словесний: бесіда, розповідь , пояснення.

2.Наочний: демонстрування слайдів до теми : Набута поведінка.

3. Практичний: Виконання інтерактивних вправ.

Тип уроку: Комбінований.

Структура уроку:

1. Перевірка домашнього завдання………………………………….10хв.

2.Актуалізація опорних знань і умінь учнів…………………………2хв.

3.Мотивація навчальної діяльності ............................................... 3 хв.

4.Вивчення нового матеріалу ........................................................ 23 хв.

5.Закріплення вивченого матеріалу……….................................... 5хв.

6.Домашнє завдання…………………………........................ ……. 2 хв.

Література:

1. Шабатура М. Н., Матяш Н. Ю., Мотузний В, О. Біологія людини / Підручник для учнів 8-9 класів загальноосвітньої школи / - К., Генеза, 1997.

2. Шмидт Р., Тевс Г. Физиология человека. - М., Мир, 1986.

3. Загальна психологія / За ред. академіка АПН України, професора С.Д.Максименка. - Київ, 1998.

4. Основи загальної психології: Підручник / За заг. ред. О.В.Киричука, В.А.Роменця. – К., 2001.

5. Психологія: Підручник / за ред. Ю.Л.Трофімова. – К.: Либідь, 2000.

6.Страшко С.В. Горяна Л. Г. та ін.,Біологія людини/ Підручник для учнів 9 класів загальноосвітньої школи / - К., Грамота, 2009.

Слайд 1



Хід уроку:

  1. Перевірка домашнього завдання.

Бесіда за запитаннями:

  1. Що таке пам'ять ?

  2. Які види пам’яті ви знаєте?

  3. Назвіть різницю між короткочасною і довготривалою пам’ятю?

  4. Що таке емоційна пам'ять ?

  5. Що таке моторна пам'ять ?

  6. Що таке образна пам'ять ?

  7. Що таке словесно- логіна пам'ять ?

  8. Як розвивати пам'ять?

2.Актуалізація опорних знань і умінь учнів

Бесіда за запитаннями:

1.Що таке динамічний стереотип?

2.Що таке навичка ?

3. Що таке звичка?

4. Як вони впливають на наше життя?

3.Мотивація навчальної діяльності

Мотивація навчальної діяльності за допомогою інтерактивної гри « Істота – не істота» . Вчитель називає слова, які позначають істот та не істот. При вимовлені істот учні повинні піднімати руки . На інші слова руку підіймати не можна. ( Наприклад: собака, стіл, заєць, підлога, вікно, птах, та інші).

Поясніть чому деякі учні помилялись?( на початку формування навички людина робить багато зайвих рухів , тільки після тривалої практики його рухи стають координованими.).

Слайд 2



4.Вивчення нового матеріалу .

Повідомлення теми, мети уроку. Слайд 1,2.

Динамічний стереотип ( від. грецького – stereos- міцний , об’ємний , просторовий і typos-зразок , відбиток)- це система послідовних умовних рефлексів. Слайд 3.

Слайд 3



Динамічний стереотип - це система послідовних умовних рефлексів. Як довів І.П. Павлов, він зводиться до здатності кори сприймати і закріплювати дію подразників зовнішнього і внутрішнього середовища в їхньому зв'язку один з одним, утворюючи єдину цілісну систему. Одного разу вироблений динамічний стереотип сприяє найбільш ощадливій витраті нервової енергії, оскільки звична діяльність здійснюється організмом свідомо з більшою легкістю, ніж нова. Перебудова динамічного стереотипу являє собою складне завдання для мозку і здійснюється не завжди відразу, оскільки він має відому сталість. Приклад - рухові навички: ходьба, біг, плавання, гра на музичних інструмен­тах, вміння писати; періодична зміна діяльності фізіологічних систем організму протя­гом доби. Слайд 4.

Слайд 4



Більшість основних видів трудової й побутової діяльності людина повторює в певній послідовності впродовж тривалого часу. Це сприяє утворенню єдиного ланцюга рефлексів, у якому рефлекторна реакція на перший подразник є пусковим моментом для всього ланцюга. Таку систему послідовних умовних рефлексів названо динамічним стереотипом. Яскравим прикладом динамічних стереотипів є різноманітні рухові навички. Ходьба, біг, плавання, катання на лижах та велосипеді, гра на музичних інструментах, уміння писати і навіть користуватися ложкою, виделкою та ножем - усе це навички, в основі яких лежить утворення динамічних стереотипів. Проявом внутрішнього динамічного стереотипу є періодична зміна діяльності фізіологічних систем організму протягом доби. Так, у години, коли людина працює, підвищується працездатність нервової та інших фізіологічних систем. У години, коли людина зазвичай вживає їжу, умовнорефлекторно завчасно виділяються травні соки. Слайд 5.

Слайд 5



Яке значення мають динамічні стереотипи? Динамічні стереотипи полегшують виконання багаторазово повторюваних дій. Багаторазове повторення одних і тих самих процесів у центральній нервовій системі призводить до їхнього максимального розчленування, робить їх легкими, економними, автоматичними. Водночас це звільняє решту відділів мозку для творчої роботи.

Динамічні стереотипи забезпечують тривале зберігання досвіду виконання певних дій у звичних умовах, а також у випадку, коли ці умови виникнуть у майбутньому. Завдяки їм можливе використання минулого досвіду в нових умовах для утворення нових зв'язків. Тобто динамічні стереотипи підлягають видозмінам, що має пристосувальне значення.

Динамічні стереотипи є підґрунтям утворення у людини звичок і навичок. Слайд 6



Що таке навички? Як вони виникають? Навички -це такі способи виконання дій, за яких вони завдяки багаторазовому повторенню стають автоматичними, тобто виконуються підсвідомо (наприклад, ходьба, біг, гра на музичних інструментах, уміння писати тощо). В основі утворення навичок лежить утворення динамічних стереотипів. Навички формуються протягом навчання і відповідного послідовного та цілеспрямованого тренування.

Формування навичок відбувається через кілька етапів. Наприклад, дитина вчиться читати. На першому етапі вона оволодіває окремими елементами дії (наприклад, вивчає абетку), на другому - об'єднує вивчені елементи у цілісну дію (вчиться складати літери у слова), на третьому - тренує свої дії з метою надання їм плавності, швидкості, зняття напруження, впевненості, тобто звільнення свідомості від їхнього виконання (вільне читання).

Складні рухові навички утворюються досить важко і поступово. Наприклад, на початку повторення якоїсь дії рухи не координовані, хоча і виконуються під контролем свідомості. Людина робить зайві рухи. Це пов'язано з поширенням (іррадіацією) збудження по корі великих півкуль. При багаторазовому виконанні певних рухів збудження концентрується у тих нервових центрах, які відповідають за їхнє виконання.

Координація рухів і стабільність навички з часом поліпшуються. Рухи виконуються економніше, вільніше і точніше. З удосконаленням рухової навички настає її автоматизація. Рухи виконуються підсвідомо, тобто людина не концентрує на цьому свою увагу, а тільки на кінцевому результаті. Лише коли допущено помилки, тобто здійснено рухи, які не досягають запрограмованого результату, проявляється орієнтувальний рефлекс: виникає збудження, яке розгальмовує зв'язки автоматичної навички з корою великого мозку, і рухи знову починає контролювати свідомість. Після виправлення помилки навичка переходить у автоматичний режим.

Навички полегшують роботу мозку, підвищують його працездатність, дають змогу зосередитися на інформації, яку сприймає людина, виконуючи ту чи іншу роботу. Наприклад, коли ви пишете твір, то не замислюєтесь над тим, як правильно написати ту чи іншу літеру, а зосереджуєте увагу на тому, що пишете. Навички важко змінюються. Іноді легше виробити нову навичку, ніж виправити стару.

Утворені навички можуть бути перенесені з одного виду діяльності на подібний інший. Так, навички, утворені в результаті занять гімнастикою, зберігаються і при оволодінні стрибками у воду; навички водія - у роботі комбайнера. Тому в людини, яка оволоділа великою кількістю навичок, кожна нова навичка утворюється швидше. Утворені навички стають основою для інших і в різних видах розумової праці. Читання художньої літератури сприяє вивченню історії. Вивчення однієї іноземної мови полегшує опанування іншою. Слайди 7,8.

Слайд 7



Слайд 8



Що таке звички? Звички - це типові для людини дії або особливості поведінки, які стали її потребою. Стереотипні навички і звички зберігаються протягом багатьох років і складають основу поведінки людини. Так, гігієнічні навички, набуті ще в дитинстві, зберігаються впродовж усього життя людини. Важливу роль відіграють звички у стосунках між людьми. Вихованій, ввічливій людині немає потреби нагадувати про те, що не слід підвищувати голос під час розмови, перебивати співрозмовника, грубіянити. Розрізняють позитивні та негативні (шкідливі) звички і вади (паління, наркоманія, алкоголізм), які виникають під впливом неправильного виховання, ненормальних умов життя.

Для викорінювання негативних звичок слід утримуватись від їхнього повторення, докладаючи вольові зусилля. Вольові зусилля пов'язані з напруженням нервових клітин кори великого мозку і сприяють гальмуванню негативних звичок. Під впливом негативних емоцій, наркотиків нервові клітини різко знижують свою працездатність, що призводить до втрати людиною вольових якостей. Загартовуванням організму, трудовою активністю, заняттям спортом і фізичною культурою, самовихованням можна позбутися шкідливих звичок і вад. Проте краще їх не набувати. Важливим у житті людини є постійний самоконтроль і аналіз своїх вчинків. Слайд 9.

Слайд 9



5.Закріплення вивченого матеріалу.

Робота з підручником параграф 82.

Дайте відповідь на запитання : запишіть у зошит , які навички ви маєте та як вони у вас сформувалися? Слайд 10.

Слайд 10



6.Домашнє завдання.

Параграф 82. Повторити білети 1-5 термінологію.

Слайд 11


Схожі:

Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Характер адаптації дошкільника та поведінка дорослих
Під час першої фази ( ФАЗА „ ПРОТЕСТУ ” ) поведінка малюка характеризується гострим душевним стражданням – він плаче, закликаючи...
Уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна
Тема: Гідросфера Тема уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна: Продовжити формування системи знань про гідросферу...
Тема уроку. Вписані та описані призми і циліндри. Мета уроку
Мета уроку: формування понять вписана призма, дотична площина до циліндра, описана призма
Тема уроку. Об'єм циліндра. Мета уроку
Мета уроку: формування знань учнів про об'єм циліндра, а також умінь знаходити об'єми циліндрів
Тема уроку. Площа сфери. Мета уроку
Мета уроку: вивчення формули для площі сфери; формування вмінь застосовувати вивчену формулу до розв'язування задач
Тема уроку. Піраміда. Мета уроку
Мета уроку: формування понять піраміда, основа, вершина, бічні ребра, висота піраміди, вмінь учнів знаходити елементи піраміди
Тема уроку. Перетворення подібності та його властивості. Мета уроку
Мета уроку: формування знань учнів про подібність просторових фігур, вивчення властивостей перетворення подібності та застосування...
Тема уроку. Вписані та описані піраміди і конуси. Мета уроку
Мета уроку: формування понять піраміда, вписана в конус; площина, дотична до конуса; піраміда, описана навколо конуса, та вмінь знаходити...
Тема уроку. Перерізи конуса площинами. Зрізаний конус. Мета уроку
Мета уроку: розглянути основні види перерізів конуса — переріз, перпендикулярний до осі; переріз, що проходить через дві твірні;...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка