|
Скачати 37.05 Kb.
|
Тема уроку. Перетворення подібності та його властивості. Мета уроку: формування знань учнів про подібність просторових фігур, вивчення властивостей перетворення подібності та застосування їх до розв'язування задач. Обладнання: моделі куба і тетраедра. Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання1. Колективне обговорення контрольних запитань № 9—11 та розв'язування задач № 23—25 (1). 2. Математичний диктант. При паралельному перенесенні точка А переходить у точку В: варіант 1 — А (6; 7; 8), В (8; 2; 6); варіант 2 — A(2; 1; 3), В(1; 0; 7). Запишіть: 1) формули паралельного перенесення; 2) координати точки С, яка утворилася в результаті цього паралельного перенесення точки О (0; 0; 0); 3) координати точки D, яка утворилася в результаті цього паралельного перенесення точки С; 4) координати точки F, в яку перейшла точка M (1; 1; 1) в результаті цього паралельного перенесення; 5) формули паралельного перенесення, при якому точка В перейде в точку А. Відповідь. Варіант 1. 1) х1 = х + 2, у1 = у – 5, z1 = z – 2; 2) С(2; -5; -2); 3) D(4; -10; -4); 4) F(-1; 6; 3); 5) x1 = х - 2, у1 = у + 5, z1 = z + 2 . Варіант 2.1) x1 = х – 1, y1 = y –1, z1 = z + 4 ; 2) C(-1; -1; 4); 3) D(-2; -2, -8); 4) F(2; 2; -3); 5) x1 = x + 1, y1 = y + 1, z1 = z - 4 . II. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалуПеретворення подібності в просторіПеретворення фігури F в фігуру F1 називається перетворенням подібності, якщо будь-які довільні точки Х і Y фігури F переходять у точки X1, і Y1 фігури F1 такі, що Х1Y1 = k XY . Перетворення подібності в просторі, як і на площині, переводить прямі у прямі, півпрямі у півпрямі, відрізки у відрізки і зберігає кути між півпрямими. Дві фігури в просторі називаються подібними, якщо вони переводяться одна в одну перетворенням подібності. Найпростішим перетворенням подібності в просторі є гомотетія. Гомотетія відносно центра О з коефіцієнтом k — це перетворення, яке переводить довільну точку Х у точку X1 променя ОХ таку, що ОХ1 = k OX . (рис. 270). Далі формулюється теорема: Перетворення гомотетії у просторі переводить довільну площину, яка не проходить через центр гомотетії, у паралельну площину (або в себе, коли k = 1). Доведення проводиться так, як це зроблено в підручнику. Розв'язування задач 1. Що являє собою фігура, подібна до куба з коефіцієнтом подібності: а) k = 2; б) k = ; в) k = 1? 2. Побудуйте фігуру, гомотетичну даному тетраедру ABCD відносно точки S (рис. 271) з коефіцієнтом гомотетії: а) k = 2; б) k = ; в) k = 1. 3. В яку фігуру переходить площина при гомотетії, якщо ця площина проходить через центр гомотетії? 4. Побудуйте фігуру, в яку перейде куб при гомотетії відносно точки S (рис. 272) з коефіцієнтом гомотетії: 5. Трикутник АВС гомотетичний трикутнику А1В1С1 відносно початку координат з коефіцієнтом гомотетії k = 2. Знайдіть координати вершин трикутника А1В1С1, якщо А (1; 0; 0), В (0; 3; 0), С (0; 0; - 3). 6. Задача № 29 із підручника (с. 56). III. Домашнє завдання § 4, п. 30; контрольні запитання № 12—13; задача № 28 (с. 56). IV. Підведення підсумку урокуЗапитання до класу1) Що таке перетворення подібності? Перелічіть його властивості. 2) Яке перетворення називається гомотетією з центром О і коефіцієнтом А? 3) У трикутній піраміді SABC проведено переріз MNK так, що SM = 2MA, SK = 2KC, SN = 2NB (рис. 273). Укажіть, які з поданих тверджень правильні, а які — неправильні: а) при гомотетії з центром S і коефіцієнтом точка М переходить у точку А; б) при гомотетії з центром S і коефіцієнтом площина АВС переходить у площину MNK; в) AB = MN; г) при гомотетії з центром S і коефіцієнтом — піраміда SABC переходить у піраміду SMNK; 4) У кубі ABCDA1B1C1D1 проведено перерізи BDC1 і MNK, де точки М, N, К — середини ребер СС1, ВС, DC (рис. 234). Укажіть, які з поданих тверджень правильні, а які — неправильні: а) при гомотетії з центром С і коефіцієнтом 0,5 точка М переходить у точку C1; б) при гомотетії з центром С і коефіцієнтом 2 площина MNK переходить у площину BDC1; в) BD = 2NK ; г) площа перерізу BDC1 у 4 рази більша площі перерізу MNK. Роганін геометрія 10 клас, урок 51 |
УРОК №29 Тема уроку Мета уроку: формувати вміння учнів використовувати під час розв'язування задач означення подібних трикутників, ознаки подібності... |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |
УРОК №8 Тема уроку Мета уроку: дати означення ромба, ознайомити учнів з його властивостями та ознаками; навчити розпізнавати ромб серед чотирикутників... |
Урок 21 Тема уроку Тема уроку. Паралельне проектування та його властивості, Зображення просторових фігур на площині |
УРОК №4 Тема уроку Мета уроку: навчити учнів чітко формулювати властивості та ознаки паралелограма; розв'язувати задачі, які передбачають застосування... |
УРОК 33 Тема уроку Тема уроку: Корінь п-го степеня. Арифметичний корінь п-го степеня і його властивості |
УРОК №53 Тема уроку Мета уроку: формувати вміння учнів застосовувати властивості перпендикуляра та похилої під час розв'язування задач |
УРОК №52 Тема уроку Мета уроку: увести та закріпити поняття похилої та її проекції, довести властивості похилих, проведених з однієї точки до прямої,... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ ІНФОРМАТИКИ В 10 КЛАСІ Тема. Об’єкти сторінки та їхні властивості Мета уроку Навчальна: ознайомити учнів із призначенням текстових процесорів, способами запуску процесора MS WORD, елементами віконного інтерфейсу... |
УРОК 32 Тема уроку Мета уроку: Перевірити навчальні досягнення учнів з теми «Інтеграл та його застосування» |