|
Скачати 197.48 Kb.
|
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВАТУТІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ ВІДДІЛУ ОСВІТИ ВАТУТІНСЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ №1 ВАТУТІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ Опис педагогічного досвіду з розв’язання проблеми «Інтегрування оптимальних педагогічних технологій та ефективних форм і методів роботи для створення ситуації успіху для кожного учня в класі.» Підчіс Тетяни Борисівни, класного керівника, вчителя І категорії Ватутінської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №1 м. Ватутіне ЗМІСТ І. Опис педагогічного досвіду з реалізації проблеми. 1.1. Анотація ………………………………………………………… 3 1.2. Система роботи класного колективу………………………... 5 1.3 Формування здорового психологічного клімату в класному колективі………………………………………………………………. 15 1.4. Планування виховної діяльності……………………………... 20 1.5. Проектна діяльність…………………………………………….. 28 ІІ. Творча лабораторія вчителя………………………………………….30 2.1. Робота над проектом «Від серця до серця»………………. 30 ІІІ. Додатки
IV. Список використаних джерел………………………………………..169 З досвіду роботи класного керівника з питання «Інтегрування оптимальних педагогічних технологій та ефективних форм і методів роботи для створення ситуації успіху для кожного учня в класі.» Дати дітям радість праці, радість успіху у навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності — це перша заповідь виховання. У наших школах не повинно бути нещасливих дітей, душу яких гнітить думка, що вони ні на що не здібні. Успіх у навчанні — єдине джерело внутрішніх сил дитини, які породжують енергію для переборення труднощів, бажання вчитися. (В. О. Сухомлинський) Натхнення до дії Чого чекає дитина, яка перестає поріг школи? Лише успіху. Ситуація успіху — необхідна умова для становлення позитивного відношення школяра до навчання та переростання його в активний, творчий процес. Я переконалася, що успіх пов'язаний з відчуттям емоційного підйому, створює відчуття внутрішнього благополуччя. Один раз, переживши успіх, учень буде знов і знов прагнути до нього. Одним із принципів реалізації Державної програми «Освіта(Україна – ХХІ століття) є гуманізація освіти, що полягає в утвердженні людини як найвищої соціальної цінності у найновішому розкритті її здібностей та у задоволенні різноманітних освітніх потреб. Згідно з цим принципом на сучасному етапі розвитку системи освіти відбувається перехід до особистісно зорієнтованого виховання, мета якого – створення максимально сприятливих умов для розвитку особистості учня, відкриття унікального «Я» кожної дитини, яке сприятиме здійсненню особистісно значущого і суспільно прийнятного самоствердження, самореалізації та самовдосконалення. Одна з найгостріших потреб учнів – бути зрозумілими, прийнятими, визнаними. Учень бажає, щоб його розуміли і приймали у кожному своєму стані, у кожному своєму прояві, з визнанням усіх наявних переваг і поблажливості до наявних недоліків. Саме це і вплинуло на вибір проблеми, над якою я працюю. А саме – інтегрування оптимальних педагогічних технологій та ефективних форм і методів роботи для створення ситуації успіху для кожного учня в класі. Актуальність даної проблеми обумовлена сучасними вимогами в умовах, коли роль творчої, успішної особистості в збереженні громадського прогресу є визначальною, а здібності дитини потребують усебічного розвитку й повноцінної реалізації. У своїй роботі я намагаюсь бути для учнів наставником, старшим товаришем, помічником, який зрозуміє кожного окремого учня і цілий клас, забезпечить їхню партнерську взаємодію та добере ефективні форми й методи індивідуальної та групової роботи. СИСТЕМА РОБОТИ КЛАСНОГО КОЛЕКТИВУ Важливим етапом у моїй роботі є прогнозування та планування виховної роботи. Спочатку окреслюю перспективи розвитку класного колективу на певний проміжок часу : формулюю модель взаємовідносин у колективі, планую рух у певному напрямку, конкретизую прагнення (що хочу бачити, як буде здійснюватися робота, спрямована на згуртування колективу, чим мотивуватиметься колективна діяльність). Свою роботу з класом розпочала навесні 2010, коли моє призначення на посаду класного керівника ще тільки планувалося. Разом з класним колективом спланували колективну творчу справу - проект «Фестиваль квітів». Матеріал збирали на двох мовах українській та англійський. До виконання проекту залучили батьків. Кінцевим результатом стало проведення родинного свята українською та англійською мовами «Фестиваль квітів». Роботу на посаді класного керівника розпочала з вивчення особових справ та соціального паспорту класу. В класі навчається 18 учнів. Із них – 7 хлопців та 11 дівчат. Більшість сімей повні, благополучні, функціонально – спроможні. Загальний клімат сімей відповідає нормі. Дистанційні сім’ї: Демянеко Богдан (мати проживає у м. Скадовськ, батько працює в Києві, дитиною опікуються бабуся і дідусь), Пляшечко Олександр ( мати працює в Києві, дитиною опікуються бабусі), Хіміченко Марія ( мати працює в Києві, дитиною опікується бабуся). Неповні сімї: Вовченко Анжеліка, Канчуківська Анастасія, Кравченко Ольга, Пляшечко Олександр, Скрипай Софія, Хіміченко Марія Діти-напівсироти: Кравченко Ольга, Пляшечко Олександр Діти-інваліди; Бубновський Дмитро Діти-чернобільці: Карачарова Катерина, Музиченко Антон, Поліщук Дар`я, Поштаренко Анастасія Для здійснення індивідуально-особистісної діагностики, виявлення природних задатків, здібностей, можливостей кожного використовую такі методи діагностики: Метод опитування. З його допомогою виявляю ціннісні орієнтації учнів, установки, позиції, ставлення до однолітків, навколишнього світу й себе. Ось, наприклад, деякі запитання,що діагностують ціннісну орієнтацію учнів:
Спостереження. Веду журнал спостережень, де на кожного учня визначена мета і об’єкт спостереження (які саме якості й особливості вивчаю) та відведене місце для запису. Анкети й інші опитувальні методи. З їх допомогою отримую різні дані про особистісні якості, цінності, відносини, мотиви діяльності учнів. Бесіда. Це більш гнучкий спосіб опитування, може бути стандартизованою і вільною. У першому випадку заздалегідь формулюю запитання та ставлю їх у визначеній послідовності. У вільній бесіді варіюю запитання з метою одержання більш точних, розгорнутих даних, намагаюсь ставити відкриті запитання,що стимулюють вільні розгорнуті відповіді. Наприклад: «Що ти любиш робити у дощову погоду?», замість «Чи багато ти проводиш часу за комп’ютером?» Аналіз документів. Вивчаю бібліотечний формуляр, медичну карту, творчі роботи учнів, малюнки. Цей спосіб допомагає у вивченні особистісних якостей учнів. Психодіагностичний метод. Цей метод представляє три методики(тести). Я використовую проективні методики. Дані отримую на основі аналізу взаємодії учня з матеріалом, у якому він себе проектує, виявляє особливості свого сприйняття, поведінку. Педагогічний та психологічний інструментарій ( 5-7 класи)
І. Вивчення мотивації учнів Діагностика «Драбинка уроків» За допомогою цієї методики визначаю, які предмети учні вважають для себе найбільш цікавими. Методика «Драбинка мотивів» За результатами цієї методики визначаю які мотиви посідають перші чотири місця в ієрархії та роблю висновки щодо гармонійного чи домінантного мотиву навчання. ІІ. Вивчення вихованості учнів Рівні вихованості особистості (за А. Кузьминським) За допомогою цієї методики спостерігаю за проявами відповідних якостей. Низький рівень вихованості
Середній рівень вихованості
Високий рівень вихованості
Методика «Незакінчені розповіді». Володіння соціальними навичками. За допомогою цієї методики визначаю сфери, у яких виникають моральні конфлікти: у взаєминах з дорослими, з однолітками або через не володіння соціальними навичками. ІІІ. Вивчення творчих здібностей та нахилів учнів Методика «Здібності школяра» Проводжу тестування учнів, потім визначаю вираження певних інтересів в учня та складаю карту здібностей для всього класу. Анкета визначення здібностей учнів (за методикою Хаана і Кафа) Ця анкета має змогу показати на основі зіставлення з інтересами однолітків особистості характеру даної особистості. Анкетування учнів з метою організації роботи з профорієнтації ІV. Вивчення особливостей учнів, учнівського колективу Діагностика структури взаємин в учнівському колективі, виявлення «зірок» і «знехтуваних» (програма координантно-соціограмного аналізу колективу) За допомогою соціометричного опитування учнів визначаю пари антагоністів, явних і прихованих лідерів, аутсайдерів у класі, виявляю підгрупи та їх лідерів, а також виявляю причини,що формують ці групи. Анкета «Мій клас». Методика незакінчених речень. За допомогою цієї анкети учні висловлюють все те, що вони насправді вважають вартим їхньої уваги і водночас те, що насправді є у класі , в школі. Тест із вивчення психологічного клімату в класі. ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО КЛІМАТУ В КЛАСНОМУ КОЛЕКТИВІ Рівень тривожності п’ятикласників. «Останнім часом…» За допомогою цього тесту визначаю рівень тривожності учнів та причини , що викликають їх переживання та страхи. Особливу увагу приділяю формуванню здорового психологічного клімату в класному колективі. Уважно й ретельно осмислена та узагальнена отримана інформація, правильно розставлені акценти допомагають визначити мою власну позицію і обрати правильні й найбільш ефективні шляхи співпраці з учнями. Діагностичну роботу проводжу тільки за бажанням учнів. Результати повідомляю учням, що сприяє груповій інтеграції, згуртовує, надихає на спільну роботу. Застосування діагностичного матеріалу потребує ретельної підготовки, тому заздалегідь знайомлюся зі змістом тесту або анкети, у разі потреби консультуюсь з психологом чи соціальним педагогом, готую роздавальний матеріал – бланки, картки тощо. Ніколи не використовую інформацію супроти інтересів учнів. Використовую анкету для визначення психологічного клімату в колективі, методику «Атмосфера в групі», методику визначення індексу групової згуртованості, анкету для учнів щодо виявлення згуртованості учнівського колективу, анкету для класного керівника щодо виявлення згуртованості учнівського колективу, анкету для учнів щодо виявлення взаємодопомоги в учнівському колективі, методику дослідження стану міжособистісних стосунків, методику експериментального вивчення стосунків і переваг у групі дітей підліткового віку. За допомогою педагогічної технології "Створення ситуації успіху" створюю різноманітні види радості, використовую прийоми, за допомогою яких розгортається робота з різними категоріями учнів. У цій педагогічній технології умовно розділили всіх учнів на групи. Категорія учнів "Надійні" — це школярі різного віку, які мають добрі здібності, сумлінно ставляться до своїх обов'язків, активні в громадській роботі. Ці діти привчені до самостійності, впевнені в собі. Рівень їх домагань адекватний їх можливостям. У класі такі діти почуваються спокійно, впевнено, захищено. Взаємини в сім'ї, зазвичай, добрі. Основа їх надійності — в постійному відчутті радості, яка відбулася. Та хоча радість їх в чомусь буденна, проте постійна та глибока. У роботі з учнями категорії "Надійні" спеціальної методики не потрібно. Категорія учнів "Впевнені" — здібності таких учнів можуть бути і вищими, ніж у "надійних", але система їх роботи не настільки відлагоджена. Періоди підйому, злету змінюються розслабленням; при сумлінному ставленні до своїх обов'язків у таких учнів бувають періоди спаду. Діти дуже емоційно реагують і на досягнення, і на невдачі. В класі викликають симпатію і в однокласників, і у вчителів. Однак недоліками таких учнів, крім можливих збоїв у роботі, є швидке звикання до успіхів, переростання впевненості в самовпевненість. Ростуть такі діти в дружніх, дбайливих сім'ях. Учні третьої категорії — "Невпевнені" — цілком успішні школярі, пізнавальні інтереси яких пов'язані, зазвичай, з навчанням. Мають добрі здібності і відповідально ставляться до справи. Головна їх розпізнавальна риса — невпевненість в своїх силах. Причини цього можуть бути різноманітні: занижена самооцінка, нестійкий настрій, складна психологічна атмосфера в сім'ї, епізодичні невдачі тощо. Найбільш хворобливо такі діти реагують на несправедливість учителів, на необ'єктивність оцінювання. Вибір прийомів роботи вчителя з учнем категорії "Невпевнені" залежить і від особистості учня, і від складених взаємин з учителем, і від конкретної ситуації. Категорія учнів "Зневірені" — це переважно діти, які мають непогану підготовку, здібності, успіхи в навчанні. Однак після відчутої колись радості сподівань, що здійснилися, з різних причин втратили її. Причини відчаю можуть бути різноманітними: серія невдач, безтактність педагога, позиція сім'ї, в якій спочатку дитина займала місце загального улюбленця, а потім потрапила в ситуацію "попелюшки". Педагогам, які працюють з категорією дітей "Зневірені", слід знати, що чим менше у дитини надії на успіх, тим скоріше вона замикається в собі і виставляє щодалі більш глибокий захист "Здійснена радість" Надія на успіх живе в кожній людині. Але, на жаль, не кожна надія справджується, тому що успіх гарантований лише для тих, хто прикладає до його здійснення власні зусилля. Для деяких учнів очікування успіху звично, для деяких епізодично, а для деяких зовсім одноразово. Це і є стан здійсненої радості. Шляхи створення такої ситуації різні та залежать від тих груп школярів, з якими працює вчитель. Прийом "Невтручання" — максимальне надання самостійності у вирішенні проблем "надійним" учням. Краще залишити їх на деякий час у спокої і дати можливість самим розібратися в собі та ситуації, що склалася. У роботі з учнями категорії "Впевнені" до речі прийом "Холодний душ". Учитель не поспішає з похвалою , навпаки, дещо відтягує час. Він не тільки не "поливає бальзамом" зачеплене самолюбство, ущемлені амбіції рідних, але й трохи "підсипає солі" (за А.С. Макаренком). Прийом "Емоційне поглажування" допомагає вселити дитині категорії "Невпевнені" віру в себе, похвалити за будь-що, навіть незначне; усмішкою, поглядом дати зрозуміти учню, що серце, душа вчителя розкриті і готові піти на емоційний контакт. Сутність прийому "Анонсування" — спершу обговорити з учнем, що йому потрібно буде зробити. Це мовби репетиція майбутньої події. "Невпевненим" така попередня підготовка створить психологічну установку на можливий успіх, дасть впевненість у своїх власних силах. У прийомі "Гидке каченя" для категорії учнів "Зневірені" важливо вчасно побачити, впізнати таку дитину, створити всі можливі умови для її розквіту. Необхідно, щоб хтось повірив у неї, забажав допомогти особистості удосконалитися. Велика роль учителя і в ситуації типу "Миша у сметані". Це другий вид "Зневірених", які потрапили в складну ситуацію, проте не перестають боротися до перемоги. Отут потрібно, щоб вчасно надійшла допомога як з боку викладачів, так і з боку учнів, потрібно підтримати прагнення дитини стати на ноги, вселити впевненість у власні сили, показати учню, що і вчитель, і діти бачать в ньому особистість, яка здатна здолати труднощі. ПЛАНУВАННЯ ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У процесі розробки виховної діяльності та поетапного планування її реалізації керуюся положеннями Національної програми виховання дітей та учнівської молоді в Україні, яка визначає стратегію виховання молодого покоління в умовах становлення громадянського суспільства в незалежній Україні і спрямована на «…реалізацію соціальної функції виховання – забезпечення наступності духовного і морального досвіду поколінь, підготовки особистості до успішної життєдіяльності» та програмою «Концептуальні засади основних орієнтирів виховання учнів загальноосвітніх навчальних закладів України». Свою управлінську діяльність проводжу таким чином: Психолого-педагогічне діагностування Аналіз виховної роботи здійснюю за особистісно зорієнтованим підходом, за яким аналітична діяльність спрямовується на дослідженні таких аспектів: - розвиток особистості учня; - формування та прояви індивідуальних особливостей учнів; - особисті досягнення учнів; - створення в класі середовища,сприятливого для розвитку учня. Для аналізу навчально-виховного процесу застосовую аналіз основних подій і педагогічних ситуацій (оцінювання, облік результатів, тобто діагностування нової ситуації). При цьому враховую позитивні і негативні аспекти проведеної справи. Виявляю зміни показників результативності за допомогою критеріально-орієнтованого аналізу Моя аналітична діяльність Прогнозування Проводжу проблемний аналіз. Проводжу проблемне прогнозування Визначаю мету і завдання діяльності. Визначаю цілі та завдання робочого рівня Визначаю зміст, вибираю засоби, методи, форми організації життєдіяльності. Планування (моделювання) виховного процесу Планування - це один з етапів управління процесом формування особистості й учнівського колективу. Щоб досягти бажаних результатів, використовую технологію залучення учнів, батьків та зацікавлених до спільного складання плану. Кожний член колективу бере участь у пошуку та виборі загальних справ на новий період, розробці конкретного плану таких справ. Реалізація плану (організація діяльності) та оцінювання роботи Управлінський цикл завершую аналізом, оцінюванням, обліком результатів, що є кроком до початку наступного планування, тобто діагностування нової ситуації. Виховну роботу в класі проводжу відповідно до основних завдань загальноосвітньої середньої школи, спрямованих на: - виховання громадянина України; - формування особистості учня; - розвитку його здібностей і обдарувань; - виховання любові до праці,почуття дбайливого господаря своєї школи, бережливого ставлення до шкільного і класного майна; - формування засад здорового способу життя; - виховання любові до природи, вироблення навиків екологічної культури; - виховання поваги до вчителів, старших, батьків. Проектна діяльність При створенні проектів я зі своїми учнями звертаюсь до коріння народної творчості, національних та регіональних особливостей, використовуємо усну народну творчість, пригадуємо обряди і свята, досвід власної родини. Багато уваги приділяю країнознавчій роботі, а саме культурологічним пізнавально-дослідницьким проектам, за допомогою яких виховую почуття поваги до культури та традицій інших народів, нагадуючи тим самим ,що ми всі – жителі одного дому - планети Земля. Індивідуальні проекти розробляємо разом з батьками. Діти разом із батьками і знайомими радіють своїм успіхам, дивлячись на власні творіння. Такі успіхи вселяють упевненість у дитину і спонукають її ще більше зусиль і часу віддавати справі мистецтва. Робота над проектами мотивації на здоровий образ життя допомагає у вихованні ціннісного ставлення до себе та свого здоров’я. Правові проекти допомагають учням орієнтуватися в правовому просторі та спонукають до усвідомлення необхідності дотримуватись законів громадянина України. Створити для учня ситуацію успіху, прищепити їй любов до рідного краю, до творчості, до праці, виховувати відповідальність за свої вчинки, за долю держави, за її майбутнє, віднайти в дитині паростки таланту, дати йому розквітнути, створити індивідуальність, особистість, навчити працювати в колективі, створити умови для фізичного та естетичного розвитку - такі завдання моєї роботи. 2010 – екологічний проект «Фестиваль квітів» 2010-2011 н.р. – культурологічний пізнавально-дослідницький проект «Зустрічаємо Різдво», індивідуальний проект « Від серця до серця», · історико-краєзнавчий проект « Мій рідний край. Батьківщина Т.Г.Шевченко» 2011 -2012 н.р. – народознавчий проект «Без калини – нема України», героїко-патріотичний « Моя Україна», проект мотивації на здоровий спосіб життя «Здоровий спосіб життя» , правовий проект «Права і обов’язки» 2012-2013 н.р. – культурологічний пізнавально-дослідницький проект «Свята англомовних країн. Хелоуін», індивідуальний проект «Козацькому роду – нема переводу», героїко-патріотичний проект «Чорнобиль: герої серед нас» Матеріали, щодо родинних свят «Фестиваль квітів», «Веселого Різдва», «Від серця до серця», «Без верби і калини – нема України» розташовані на сайті Учительського журналу он-лаін і підтверджені сертифікатами. Режими доступу: - «Фестиваль квітів» ( «Flower Festival») – розділ школа/англійська мова в початковій школі http://teacherjournal.com.ua/shkola/anglijska-mova-v-pochatkovij-shkoli/3897-rodinne-svyato-flower-festival.html - «Веселого Різдва» («Merry Christmas») – розділ школа/англійська мова і література http://teacherjournal.com.ua/shkola/angljiska-mova-ta-literatura/3910-rodinne-svyato-christmas-dlya-5-klasu-speczalzovanix-shkl.html - «Від серця до серця» - розділ школа/класному керівникові http://teacherjournal.com.ua/shkola/klasnomu-keirvniku/6223-rodinne-svyato-na-temu-vd-serczya-do-serczya-.html - « Без калини – нема України» - школа/класному керівникові – розділ школа/класному керівникові http://teacherjournal.com.ua/shkola/klasnomu-keirvniku/7793-vixovnij-zaxd-q-bez-kalini-nema-ukraniq.html |
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВАТУТІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ... Мова, яку приємно вивчати, мова яку легко вивчати. Вивчати французьку, насамперед, означає отримувати насолоду від гарної, багатої... |
ПРИШКІЛЬНИЙ ТАБІР «ДРУЖБА» ВАТУТІНСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ... ВАТУТІНСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ №2 ІМ. М. Ф. ВАТУТІНА ВАТУТІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ |
УКРАЇНА ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ... ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ КОМАНДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ПЕДАГОГІЧНОМУ КОЛЕКТИВІ |
УКРАЇНА ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ... РОЗДІЛ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРIЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ. СОЦІАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ |
Управл і ння освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради Методичний... Смілянського природничо-математичного ліцею Смілянської міської ради Черкаської області, Волошина Марія Сергіївна, учитель фізики,... |
10-й (11-й) клас ЕТИКА ДІЛОВОЇ КОМУНІКАЦІЇ Г. Р. Уперенко, методист методичного кабінету відділу освіти виконавчого комітету Смілянської міської ради Черкаської області; С.... |
Переможці III етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з біології, 2016 рік Ватутінська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 ім. М. Ф. Ватутіна Ватутінської міської ради |
СТАТУТ Учнівського самоврядування Черкаської загальноосвітньої школи... Ити демократію в суспільстві, усвідомлюючи відповідальність перед Богом, власною совістю, попереднім, нинішнім та майбутнім поколінням... |
ВАТУТІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ ... |
Розділ: Національне виховання Черкаська загальноосвітня школа I-III ступенів №30 Черкаської міської ради Черкаської області |