|
Скачати 0.52 Mb.
|
Зміст навчального матеріалу курсу "Психодіагностика" для студентів спеціальності «Практична психологія» Плани семінарських і лабораторних занять Теоретико-методологічні проблеми психодіагностики (6 год.) Практичне заняття №1. Історія та методологія психологічної діагностики (2 год.) 1.Теоретичний блок 1.1. Етапи розвитку вітчизняної та зарубіжної психологічної діагностики: тенденції, особливості, провідні персоналії, осередки, ідеї: 1.1.1. донауковий; 1.1.2. кінець ХІХ – початок ХХ ст.; 1.1.3. перші десятиліття ХХ ст..; 1.1.4. 1920-30-і рр.; 1.1.5. 1940-50-і рр.; 1.1.6. 1960-70-і рр.; 1.1.7. 1980-90-і рр. – сучасність. 1.2. Предмет і місце психодіагностики в системі психологічних наук. 1.2.1. походження терміну "психодіагностика"; 1.2.2. теоретичні підходи до змістовного визначення психодіагностики (О.Бодальова, В.Століна; С.Рубінштейна, К.Гуревича, П.Дерюгіна; Л.Бурлачука, С.Морозова та ін.); 1.2.3. структурні складові психодіагностики як навчальної дисципліни (предметна область, психометрія, тестологія, практика психодіагностики); 1.2.4. класифікація методів психологічного дослідження (за Б.Ананьєвим, Р.Немовим, С.Розенцвейгом та ін.); 1.3. Поняття психологічного діагнозу за Л.Виготським. Процес встановлення психологічного діагнозу за Ю.Гільбухом. 1.4. Сутність та зміст психодіагностики в контексті функціональних повноважень практичного психолога, які випливають з "Положення про психологічну службу системи освіти України" [11]. 2. Практичний блок 2.1. Визначити основні поняття теми та скласти їх тлумачний словник. 2.2. Законспектувати главу І "Функции и происхождение психологического тестирования" книги І А.Анастазі "Психологическое тестирование" [1]. 2.3. Скласти за поданою нижче схемою хронометричний перелік психодіагностичних методик, які з’являлися в практиці впродовж різних етапів розвитку психодіагностики:
2.4. Підготувати коротку автобіографію з зазначенням особистого внеску в історичний генезис психологічної діагностики наступних персоналій: А.Біне, В.Бехтєрєв, П.Блонський, О.Бурос, А.Володимирський, В.Вундт, Ф.Гальтон, Г.Еббінгауз, Дж.Кеттелл, О.Лазурський, М.Ланге, Г. Мюнстенберг, О.Нечаєв, В.Прейер, Г.Россолімо, І.Сікорський, Ч.Спірмен, В.Штерн [3][4][5][10][14]. Теми рефератів:
Література:
Практичне заняття №2. Психометричні аспекти розробки, адаптації та використання методів психодіагностики (2 год.) 1.Теоретичний блок 1. Поняття про психологічне вимірювання. Вимоги до розробки методик психологічного вимірювання. 2. Типи вимірювальних шкал (опис; непараметричні: шкала найменувань, шкала порядків; параметричні: шкала інтервалів, шкала відношень, абсолютна шкала). 3. Застосування статистичних методів у психологічних дослідженнях. 3.1. Поняття про розподіл емпіричних даних. 3.2. Групування первинних даних. 3.3. Міри центральної тенденції та міри мінливості. 3.4. Міри зв’язку в різних типах шкал, коефіцієнти кореляції. Поняття про кореляційний, факторний та кластерний аналіз. 4. Вимоги до розробників та користувачів психодіагностичних методик. 5. Технологія конструювання тесту. 5.1. Адаптація психодіагностичного тесту. 5.2. Поняття про надійність психодіагностичної методики, методи перевірки та обчислення надійності. 5.3. Валідність. Види валідності. Послідовність перевірки валідності тесту. 5.4.Стандартизація тестових показників. Репрезентативність даних. Шкала брехні. Поняття статистичної норми. 2. Практичний блок 2.1. Визначити основні поняття теми та скласти їх тлумачний словник. 2.2. Опрацювати: 2.2.1. вимоги до розробників та користувачів психодіагностичних методик [2], [5]; 2.2.2. вимоги до тестів як методів психодіагностичного дослідження [3; с.52-60]; 2.2.3. вимоги до опублікування психодіагностичного інструментарію [8; с. 50-53]. Теми рефератів:
Література:
Практичне заняття №3. Тестологія (2 год.) 1.Теоретичний блок 1. Поняття психодіагностичного тесту. 1.1. Формалізовані та малоформалізовані методики. 2. Підхід С.Розенцвейга до класифікації психодіагностичних тестів з позиції виявлення рівня об’єктивності отриманих для аналізу даних. Характеристика об’єктивних, суб’єктивних та проективних методик, їх переваги та недоліки. Аналіз особливостей технології психодіагностичної взаємодії. 3. Види психодіагностичних тестів залежно від вимірювальної системи даних, які слугують для аналізу. Поняття про L-, Q-, T-дані. 4. Гомогенні та гетерогенні тести. П-методики та О-методики. Професійна психодіагностика та ситуації її використання. 5. Поняття батареї тестів, паралельних форм і модифікацій методики. Адаптація закордонних тестів. 6. Характеристика стимульного матеріалу (за В.Дюком). 7. Основні етапи, фактори та умови ефективності психодіагностичної процедури. 7.1.Особистість експериментатора та її вплив на достовірність результатів психологічної діагностики. 7.2.Поняття про артефакти в ситуації психодіагностики. 7.3.Фактори продуктивності та надійності психодіагностичної взаємодії. 7.4. Етичні стандарти та принципи психологічної діагностики. 2. Практичний блок 2.1. Визначити основні поняття теми та скласти їх тлумачний словник. 2.2. Визначити та законспектувати основні положення соціальних та морально-етичних стандартів психодіагностичного процесу на основі: 2.2.1. Глави 23 "Морально-етические проблемы в работе психодиагноста" [10]; 2.2.2. Глави 2 "Природа психологических тестов и их применение" та глави 3 "Социальные и этические аспекты тестирования"[1]. 2.2.3. "Етичні принципи проведення досліджень на людях" Американської психологічної асоціації (1973 р.) [4]; 2.2.3."Положення про експертизу психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах Міністерства освіти і науки України" [8]; 2.2.4. Етичний кодекс психолога (від 20.12.1990 р.) [5]. Теми рефератів:
Література:
Практичне заняття №4 МКР №1 Діагностика здібностей (8 год.) Практичне заняття №5. Діагностика загальних здібностей, соціального та емоційного інтелекту , спеціальних здібностей, креативності та рівня досягнень особистості (4 год.) 1.Теоретичний блок 1. Поняття про загальні здібності. Трактування базових понять: "геніальність", "здібності", "задатки", "інтелект", "обдарованість", "талант". 2. Основні підходи до вивчення інтелекту (соціокультурний, генетичний, процесуально-діяльнісний, освітній, інформаційний, феноменологічний, функціонально-рівневий, регуляційний). 3. Моделі структури інтелекту за Ф.- Е. Верноном, Дж.Гілфордом, Р.Кеттеллом, Л.Терстоуном, Ч.Спірменом та ін. 4. Поняття про емоційний та соціальний інтелект, світові дослідження в цих напрямах. 5. Поняття про спеціальні (специфічні) здібності. Основні групи спеціальних здібностей та їх тлумачення з позицій психології (моторні, сенсорні, технічні, професійні). 6. Історія та галузі застосування тестів досягнень. Психологічна діагностика рівня досягнень. Критеріально-орієнтоване тестування. 7. Характеристика методів діагностики загальних, спеціальних здібностей та рівня досягнень. 7.1. Праісторія перших спроб тестування інтелекту: тести Дж.М.Кеттелла, А.Біне, Г.Россолімо та ін. 8. Креативність та методи її психологічної діагностики. 2. Практичний блок 2.1. Визначити основні поняття теми та скласти їх тлумачний словник. 2.2. Законспектувати "Психологические вопросы тестирования интеллекта" [1]. 2.3. Скласти пам’ятку про основні положення концепцій інтелекту (див. пункт 3) [2][5][7]. Теми рефератів:
Література:
Лабораторне заняття №1. Діагностика інтелекту: Позакультурний тест інтелектуального розвитку CFIT Р. Кеттелла, "Прогресивні матриці" Дж.Равена та Тест структури інтелекту (TSI) Р. Амтхауера (2 год.) Призначення та особливості процедури дослідження особистості за методиками: позакультурний тест інтелектуального розвитку CFIT (Р. Кеттелл); Прогресивні матриці А.Равена; Тест структури інтелекту (TSI) Р. Амтхауера. Інструкція досліджуваному, обробка та специфіка інтерпретації даних, отриманих в результаті діагностики. Характеристика методик: теоретична або методологічна база, означення за різними класифікаціями методів психологічної діагностики, стимульний матеріал, тлумачення шкал. |
Робоча навчальна програма з курсу ГОСПОДАРСЬКЕ ПРАВО В 2-х частинах... Тематика та короткий зміст лекцій, семінарських занять, самостійної роботи студентів, зразки ситуацій та тестів |
Робоча навчальна програма з курсу ГОСПОДАРСЬКЕ ПРАВО В 2-х частинах... Тематика та короткий зміст лекцій, семінарських занять, самостійної роботи студентів, зразки ситуацій та тестів |
Методичні рекомендації щодо підготовки студентів до семінарських занять з історії України Найбільш ефективним засобом є семінарське заняття, де студенти вчаться робити доповіді, брати участь у дискусіях, висловлювати та... |
ПРОГРАМА, ТЕМАТИКА, ПЛАНИ ЛЕКЦІЙ І СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ З КУРСУ «ІСТОРІЯ... Посібник укладено у відповідності до вимог щодо впровадження реформувань вищої освіти України в контексті Болонського процесу |
ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ (ПРАКТИЧНИХ) ЗАНЯТЬ з навчальної дисципліни «КРИМІНАЛЬНЕ... Нарські заняття проводяться з метою закріплення тих теоретичних знань з кримінального права, які студент отримує на лекціях і при... |
Методичні рекомендації шодо проведення семінарських та практичних... Методичні рекомендації щодо проведення семінарських і практичних занять з кримінального процесу для студентів інституту фінансово-економічної... |
Робоча навчальна програма для студентів спеціальності 060100 "Правознавство" Київ 2008 Навчальна дисципліна „Юридична деонтологія” викладається студентам І курсу юридичного факультету у 1 семестрі. Загальний обсяг викладання... |
Лінгвістична експертиза Плани семінарських занять з навчальної дисципліни „Правнича лінгвістика” для слухачів магістратури/ Укл. Руколянська Н. В. Дніпропетровськ,... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ для самостійної та індивідуальної роботи з... «Психологія та конфліктологія» для студентів галузі знань (0501) «Економіка і підприємництво», спеціальності 050105 «Банківська справа»,... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СЕМІНАРСЬКИХ Й ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ ТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ Методичні рекомендації до семінарських й практичних занять та самостійної роботи студентів з дисципліни „Адміністративний процес”.... |