|
Скачати 1.52 Mb.
|
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТУ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ Методичні рекомендації щодо викладання предмету «Захист Вітчизни» ЧЕРКАСИ 2007 УКЛАДАЧ: А.К. Кравцов, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників РЕЦЕНЗЕНТИ: О.В. Волошенко, завідувач кафедри педагогіки та психології Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, кандидат педагогічних наук О.С.Чернишов, вчитель предмету «Захист Вітчизни» Черкаської гімназії № 9 Черкаської міської ради, вчитель-методист Рекомендовано до друку вченою радою інституту. Протокол № 5 від 25.12. 2007 року. ЗМІСТ Вступ …………………………….3 Методичні рекомендації щодо надання учням необхідних знань з основних питань Міжнародного гуманітарного права …………………………….7 Методичні рекомендації щодо викладання курсу «Основи медико-санітарної підготовки»…………………………………………………………………………11 Додатки ……………………………14 Навчальні нормативи з предмета «Захист вітчизни» Нормативи з військової підготовки ……………………………46 Вогнева підготовка . ……………………………46 Тактична підготовка …………………………………………………...47 Основи військової топографії ..............................................48 Нормативи з медико-санітарної підготовки ...............................................49 Нормативи цивільного захисту …………………………. 50 Рекомендована література …………………………..53 Вступ Предмет «Захист Вітчизни» введено замість предмету «Допризовна підготовка юнаків» /лист Міністерства освіти і науки України від 24.10.05 року № 1/9-589/. Під час вивчення предмету «Захист Вітчизни» можна керуватись нормативними документами , виданими раніше МОН України. Зміст програми предмету «Захист Вітчизни» розроблений відповідно до Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 року № 24. Основною метою предмету «Захист Вітчизни» є : - ознайомлення учнів з основами нормативно-правового забезпечення захисту Вітчизни, цивільного захисту та охорони здоров`я; - систематизація знань про способи і засоби індивідуального та колективного захисту населення від наслідків надзвичайних ситуацій техногенного, природного і соціально-політичного походження, під час проведення рятувальних та невідкладних робіт при хімічному, біологічному та радіаційному забрудненні; - набуття знань про функції Збройних Сил України, їхні характерні особливості; -засвоєння основ захисту Вітчизни, цивільного захисту, медико-санітарної підготовки; -здійснення психологічної підготовки до захисту Вітчизни; -формування та вдосконалення життєво необхідних компетенцій учнів щодо захисту Вітчизни і військово-патріотичного виховання. Предмет викладається в старшій школі навчальних закладів системи повної загальної середньої освіти. Навчальними планами передбачено вивчення предмету: по 2 години на тиждень – 1 година за рахунок інваріантної складової навчального плану і 1 година за рахунок варіативної складової навчального плану /тематичний план № 1 програми/, або в обсязі однієї години на тиждень за рахунок годин інваріантної складової навчального плану /тематичний план №3 програми/. При цьому вступний урок та розділ «Основи цивільного захисту» вивчаються на першому році навчання спільно з дівчатами. Дівчата можуть залучатися до занять з основ військової справи за власним бажанням на підставі заяви батьків. Вивчення предмету здійснюється окремо для юнаків та дівчат, поділ класу на групи здійснюється згідно з нормативами, затвердженими наказом Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002 року № 128 та роз`яснення у листі МОН України № 1/9-444 від 09.10.2002 року. Юнаки навчаються за тематичним планом № 1 програми, дівчата та юнаки, що не вивчають основи військової справи за станом здоров`я або релігійними поглядами – за тематичним планом № 2 програми. При спільному вивченні предмету юнаками та дівчатами використовується тематичний план № 1. Оцінювання рівня засвоєння учнями програмного матеріалу здійснюється відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти». Підсумковий бал не є середнім арифметичним від тематичних оцінювань, він залежить від вагомості кожного тематичного бала. Форми і методи тематичних обліків визначаються вчителем. Одним з ефективним методів проведення підсумкового контролю в процесі викладання тих чи інших розділів програми предмету «Захист Вітчизни» є тестовий контроль рівня засвоєння учнями навчального матеріалу. Відповідно до вимог наказу МОН України № 625 від 27 грудня 2000 року викладання предмету «Захист Вітчизни» повинно розглядатися щорічно на засіданнях педагогічної ради навчального закладу. Організація і проведення навчально-польових занять планується керівником навчального закладу відповідно до діючих вимог. Навчально-польові заняття проводяться з метою практичного закріплення рівня знань, умінь та навичок учнів, набутих протягом усього терміну навчання, наприкінці навчального року або поетапного вивчення програмного матеріалу у кінці четвертей, першого семестру та навчального року. У класному журналі відводяться дві-три окремі сторінки для записів змісту та навчальних досягнень. Рекомендується відвести два дні у місяці травні для проведення занять з тактичної підготовки та виконання практичної вправи стрільби з вогнепальної зброї бойовими патронами. При проведенні навчально-польових занять обов`язково проводиться поточне оцінювання знань учнів. За підсумками проведення навчально-польових занять рівень досягнень учнів оцінюються за такими розділами навчальної програми: 1. Тактична підготовка. 2. Вогнева підготовка. 3. Стройова підготовка. 4. Прикладна фізична підготовка. 5. Основи медико-санітарної підготовки. 6. Статути Збройних Сил України. Встановлюється загальна оцінка кожному учню за навчально-польові заняття. Стрільба з автомата /малокаліберної зброї/ проводиться на відповідно обладнаних стрільбищах і в тирах згідно з планами військових комісаріатів на підставі наказів, погоджених з начальником гарнізону /командиром військової частини, начальником вищого військового навчального закладу/, органом управління освітою і керівником навчального закладу. З метою більш ефективної організації навчально-польових зборів, вони можуть проводиться на базі військових частин, оборонно-спортивних оздоровчих таборів, базових навчальних закладів де, як правило, залучаються учні з інших навчальних закладів, об`єднавши їх у навчальні взводи та відділення. Для забезпечення планування у кожному навчальному закладі складаються такі документи: розділ річного плану навчального закладу «Захист Вітчизни та військово-патріотичне виховання», потижневий план проходження тем, розклад занять на місяць і плани-конспекти проведення кожного уроку. Для заходів військово-патріотичного виховання річного плану навчального закладу включається вивчення традицій, історії, духовної спадщини, символіки, звичаїв українського народу, національної гідності, культури міжнаціональних відносин, морально-психологічних якостей громадянина, патріота Вітчизни. Організовуються відвідування учнями військових частин /військових навчальних закладів/ з метою ознайомлення їх зі зброєю і бойовою технікою, побутом і життям військовослужбовців, відвідування військових музеїв, зустрічі з ветеранами Великої Вітчизняної Війни, воїнами-інтернаціоналістами, проведення туристичних походів за військово-патріотичною тематикою, які включають елементи тактичної, прикладної фізичної підготовки та військової топографії, проводяться змагання з військово-прикладних видів спорту. Завдання педагогічних колективів навчальних закладів полягають в тому, щоб не тільки озброювати учнів військовими знаннями, виховувати в них патріотичні почуття на уроках, але й пов’язати ці знання з поведінкою в позаурочний час. Кожний юнак і кожна дівчина повинні розуміти, що безпека Батьківщини зумовлюється також їх особистою участю в підготовці до захисту Вітчизни, вмінню протидіяти наслідкам стихійних лих, катастроф тощо. Уміле використання можливостей всіх навчальних предметів, позакласної, позашкільної та музейної роботи є одним з основних засобів виховання молоді. На Черкащині накопичено багатий досвід патріотичного виховання молоді. Плідно та якісно займаються патріотичним вихованням учнів педагогічні колективи Черкаського району, міста Сміли, Городищенського району та багатьох інших. Вчителям рекомендується використовувати довідковий посібник «Навчальний предмет «Захист Вітчизни» Г.А.Єдинак – Кам`янець – Подільський: ПП Мошак М.І., 2004.- 296 с. та довідкові матеріали для організації роботи вчителя «Книга вчителя предмету «Захист Вітчизни» С.М.Дятленко, В.І.Ганчева, Є.Ю.Василенко, С.І.Жеваго. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2006. – 624 с. Основною організаційною формою предмету «Захист Вітчизни» в усіх загальноосвітніх навчальних закладах є урок, що проводиться вчителем згідно з навчальним планом та програмою. Урок починається з шикування, перевірки готовності класу до нього і тренування у виконанні стройових прийомів протягом 3-5 хвилин. На уроках і позакласних заходах з військово-патріотичного виховання стосунки між учнями і вчителями будуються на основі вимог загальновійськових статутів в обсязі тем, що вивчаються. На заняття учні повинні з`являтись охайно одягненими у формі одягу, яка встановлюється наказом директором навчального закладу, вчителеві під час проведення занять носіння військової форми одягу є обов’язковим. Навчальний рік з предмету «Захист Вітчизни» в учнів 11 класів закінчується проведенням військово-спортивного свята. За підсумками вивчення предмету видається підсумковий наказ. Заняття з предмету «Захист Вітчизни» проводяться в спеціально обладнаному кабінеті, наявність якого у кожному навчальному закладі є обов`язковим. Кабінет оформлюється згідно з існуючими сучасними вимогами відповідно до розділів програми «Захист Вітчизни». Для оформлення кабінетів рекомендується використовувати серію плакатів / «Захист Вітчизни», 17 аркушів, формат А-1; «Куточок цивільного захисту», 16 аркушів, формат А-3;»Медико-санітарна підготовка», 12 аркушів, формат А-1/ харківського автора Міненко М.І., що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України. Додаткову інформацію з питань замовлення можна отримати : 1. За телефонами 8-057-75-76-048, 8-050-302-82-60,8-066-357-91-67. 2. Поштою: Міненко М.І., вул. Галини Нікітіної, буд. 29, м. Харків-13, 61013 3. Email:[email protected]; 4.Internet:http://www.Placats.com.ua. Разом з цим основними недоліками в організації вивчення предмету «Захист Вітчизни» є:
Для підвищення рівня організації викладання предмету «Захист Вітчизни» та підвищення якості навчання учнів рекомендується: 1.Працівникам органів управлінь освітою, керівникам загальноосвітніх навчальних закладів вивчити основні положення Постанови Кабінету Міністрів України №1770 від 30.11.2000 року «Положення про допризовну підготовку» та Закон України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 4 квітня 2006 року. 2. Продовжити роботу з удосконалення навчально-матеріальної бази. 3. Переглянути роботу щодо удосконалення, планування та проведення п’ятиденних навчально-польових занять згідно з вимогами навчальної програми «Захист Вітчизни». 4. Передбачити можливість при викладанні предмету «Захист Вітчизни» інтегрувати в деякі теми питання міжнародного гуманітарного права та Євро інтеграції України. Методичні рекомендації щодо надання учням необхідних знань з основних питань Міжнародного гуманітарного права Враховуючи орієнтацію національної освіти України на європейські та міжнародні цінності, прискорені темпи інтеграції України в європейський та міжнародний простір, виникла потреба переглянути та внести деякі корективи до навчальних програм та планів базових предметів, які вивчаються в школі, з метою наближення до вирішення тих цілей і завдань, які б відповідали, в першу чергу, як національним інтересам, так і водночас сприяли вивченню механізмів взаємодії України з іншими країнами світу, поглибленню знань випускника національної школи про способи виживання пересічного українця за будь-яких умов в будь-якій країні світу. Спільні міжнародні воєнні навчання, залучення українського військового контингенту до миротворчих міжнародних акцій та місій ООН, поширення загрози терористичних актів, які все більше набувають міжнародного характеру та потребують цивілізованого вирішення на міжнародному рівні, спалахуючи в різних місцях Землі збройні конфлікти вимагають від солдат і офіцерів Збройних Сил України не тільки високого рівня бойової, фізичної, технічної підготовки, але й високого рівня правової культури, обізнаності в міжнародних законодавчих актах, які регулюють взаємовідносини між країнами під час збройного конфлікту, захищають здоров'я, життя, людську гідність військовослужбовців, поранених, полонених, заручників, біженців, безвісти зниклих. Програмою предмету "Захист Вітчизни", передбачено вивчення цих питань в розділі «Військово-історичні правові та політичні основи захисту Вітчизни». Однак, зважаючи на важливість зазначених питань, є потреба розглянути їх у ширшому форматі. Рекомендується на розгляд та затвердження педагогічних рад навчальних закладів внести корективи до тематичного плану предмету "Захист Вітчизни" та пропонується внести зміни та доповнення за рахунок: - ущільнення вивчення деяких тем програми «Захист Вітчизни»;
При вивченні питань Міжнародного гуманітарного права рекомендується використовувати підручник для загальноосвітніх навчальних закладів «Досліджуючи гуманітарне право». (К: Ґенеза, 2006) та книгу «Навчальні модулі для молоді. Досліджуючи гуманітарне право. – МКЧХ,2004». Рекомендуємо зробити доповнення до навчального плану з наступних питань Міжнародного гуманітарного права. Розділ І. Військово-історичні, правові та політичні основи захисту Вітчизни. |
Матеріали методистів ОІПОПП Кравцов А. К. Методичні рекомендації щодо викладання предмета «Захист Вітчизни», Черкаси – 2008 |
Вивчення предмету «Захист Вітчизни» у 2008/2009 навчальному році Вивчення предмету «Захист Вітчизни» відповідно до Типових навчальних планів, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України... |
Методичні рекомендації щодо вивчення трудового навчання, креслення та предмету «Технології» Викладання трудового навчання в загальноосвітніх закладах області здійснюватиметься відповідно до таких нормативних документів |
Методичні рекомендації щодо викладання української мови в школі з... Шляхи координації викладання української та російської мов у 5 класі в умовах білінгвізму |
Методичні рекомендації щодо викладання курсу за вибором «Фінансова... Тому в Україні запроваджується збалансована стратегія, яка поєднує між собою концепцію фінансової просвіти, розвиток необхідних навичок... |
ПРОГРАМА ПРЕДМЕТА ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ Програму підготували: В. М. Мелецький... Конституція України визначає захист Вітчизни обов’язком громадян України, найважливішою функцією держави. Безпека людини, її життя... |
Нормативні, директивні документи предмету «Захист Вітчизни» Указ Президента України від 25 жовтня 2002 року за №948/2002 «Про Кон цепцію допризовної підготовки і військово-патриотичного виховання... |
Методичні рекомендації з дисципліни «Комерційне кредитування» Методичні рекомендації з дисципліни «Комерційне кредитування» призначені для надання допомоги студентам в засвоєнні предмету та в... |
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо організації Матеріали до серпневих конференцій педагогів області (методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного процесу в закладах... |
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ПРЕДМЕТА «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ» (для 10-11 класів загальноосвітніх... «Захист Вітчизни» викладається на підставі діючого законодавства та входить до інваріантної складової Типових навчальних планів загальноосвітніх... |