Урок закріплення і систематизації практичних умінь і навичок з української мови у 9 класі


Скачати 283.04 Kb.
Назва Урок закріплення і систематизації практичних умінь і навичок з української мови у 9 класі
Дата 18.12.2013
Розмір 283.04 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Право > Урок
Урок закріплення і систематизації практичних умінь і навичок з української мови у 9 класі

Тема уроку.

Лінгвістична лінія. Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні

Комунікативна лінія. Усні висловлювання учнів та виразні читання текстів про вишивку

Культорологічна змістова лінія. Тут гладинка жіночої ласки, перетикана пестощів з ніжністю …. Вишивка як один із давніх і найбільш поширених видів народного декоративно-прикладного мистецтва

(Матеріали про вишивку виділені синім кольором)

Мета: закріпити й систематизувати вивчене про синтаксис та пунктуацію безсполучникового складного речення;

розвивати й удосконалювати орфографічну та пунктуаційну грамотність, усне та писемне мовлення, збагачувати словниковий запас;

виховувати повагу та інтерес до звичаїв, обрядів та ремесел українського народу

Тип уроку: Урок засвоєння практичних умінь і навичок.

Форма проведення: Урок духовної причетності до рідної землі

Обладнання: картки з реченнями, картки з текстом, презентація робіт-вишивок майстринь села, музичний супровід: мелодії пісень “Рідна мати моя …”, “Мамина сорочка”, на дошці записаний епіграф уроку та його цілі

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання

Зачитати виписані безсполучникові складні речення, об’єднані темою “Вишивка”, дати їм характеристику
ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку

Ознайомлення з епіграфом

Схрестились в узорах кольори:

у них любов, надія та розлука,

і світлі дні щасливої пори,

безхмарне небо й материнські руки.

Ольга Царицанська

Сьогодні на уроці ми не лише закріпимо й систематизуємо вивчене про синтаксис та пунктуацію безсполучникового складного речення, але й розширимо знання про вишивку як один із давніх і найбільш поширених видів народного декоративно-прикладного мистецтва. Робота на нашому уроці не лише покращить, розширить вашу мовленнєву культуру, але і збагатить знаннями про вишивку нашого краю, про місцевих майстринь цього ремесла. А також ми маємо нагоду ще раз пересвідчитись у тому, наскільки глибокими є корені цього ремесла, наскільки майстерними є руки його умільців, звернувши увагу на виставку робіт-вишивок.

Робота з епіграфом уроку

Щоб розпочати роботу, звернемось до епіграфа уроку. Зачитайте його.

  • Як ви розумієте ці рядки?

Записати тему та епіграф у зошити. Дати характеристику реченню-епіграфу як синтаксичній одиниці.

Супроводжувати вас буде мелодія відомої пісні. Назвіть її автора? (Звучить мелодія пісні “Рідна мати моя …” на слова Андрія Малишка);

(Речення складне, безсполучникове, друга частина пояснює першу, тому ставимо двокрапку. Перша частина – просте двоскладне речення, друга – просте, односкладне, називне)

ІV. Виконання практичних проблемно-пошукових завдань

Учитель: У всезагальній художньо-естетичній картині людського буття вишивка займає чільне місце як найбільш масовий і різнофункціональний вид мистецтва. Вона ввібрала у себе багатовікові надбання та досвід українського народу. Ось чому нею прикрашені й оздоблені рушники, сорочки, жіночі фартухи й спідниці, скатертини й серветки. І навіть більш, чим модно, мати зараз вишиту сорочку.

Відомо, що для вишивання використовувалась кожна зручна нагода.

  • Коли найчастіше мали змогу дівчата позмагатись між собою в доборі узору, в композиції елементів орнаменту, в майстерності вишивання? (На досвітках та вечорницях, на які збиралися довгими осінніми та зимовими вечорами).

Тож запрошую вас на наші українські вечорниці позбирати узори та кольори вишивки.

Робота в групах

Учні працюють в 4 групах. Кожна група має картку з реченням. Речення для усіх груп різні, а завдання однакові.

Завдання: перетворити подані речення у безсполучникові, записати їх. Розповісти, що ви дізнались з них про вишивку? (Метод трансформації)

  1. Вже доля весни правнукам кує,

а хміль з калиною на полотні не в’яне.

Як добре, що в мого народу є

рушник весільний і рушник прощальний.

(Вже доля весни правнукам кує,

хміль із калиною на полотні не в’яне;

добре: в мого народу є

рушник весільний і рушник прощальний.)

  1. Букети квітів розкладала

на полотно свого життя,

їх гладдю вдало вишивала,

так прикрашала суть буття.

(Букети квітів розкладала

на полотно свого життя,

їх гладдю вдало вишивала

і прикрашала суть буття.)

  1. Кольори добирались в ній залюбки

В довгі ночі зимові безсонні.

На тканині плелись сумно-чорні листки

Та усміхнені ружі червоні.

(Кольори добирались в ній залюбки

В довгі ночі зимові безсонні –

на тканині плелись сумно-чорні листки

Та усміхнені ружі червоні.)


  1. Рука торкалася старого полотна

І пестила юначу вишиванку.

Скільки доріг пройшов в своїх літах

Та ця сорочка – зірка на світанку.

(Рука торкалася старого полотна

І пестила юначу вишиванку:

Стільки доріг пройшов в своїх літах

у цій сорочці, зірці на світанку.)

  • Що ви розповісте про вишивку українців з поданих речень?

Приблизні відповіді учнів:

  • Вишивалися рушники відповідно до певного обряду.

  • Вишивали хрестиком та гладдю.

  • Кожен колір на вишивці відображав настрій та життя вишивальниці, зокрема, червоний символізував щастя, благополуччя, любов, а чорний – сум.

  • Оберегом ставала сорочка-вишиванка.

  • Пояснити розділові знаки у реченнях. Один учасник від кожної групи намалює схему речення на дошці

Учитель: Вишивка в Україні – світ краси й фантазії, поетичного осмислення навколишньої природи, схвильована розповідь про думки й почуття людини, світ натхненних образів, що сягають давньої міфології, звичаїв та уявлень наших предків.

Виник цей вид ремесла ще в дохристиянські часи, його обереги стали оберегом людини. До наших днів дійшла українська народна вишивка лише 17 – поч. 18 століття. У нашій же місцевості вдалося побачити вишиті речі перших десятиліть 19 століття: скатертини, блузи, фартухи, рушники, сорочки.

Прошу переглянути роботи відомих майстринь села Павлівка Секунди Надії Спиридонівни та її доньки Сарабуни Алли Антонівни, Піварчук Марії Андріївни, Новосад Зінаїди Григорівни, Сопронюк Марії Федорівни, Денисюк Ольги Петрівни. (Демонстрація вишивок та розповідь про їх вік та кому вони належать)

Урок триває. Ми маємо змогу поділитися враженнями від побаченого та почутого. Отже, виконуємо наступне завдання.

Продовження речення за даним початком

Завдання: Скласти безсполучникове складне речення на основі вражень переглянутої презентації за таким початком : У неї хрестиками доля лягла на біле полотно … . Пояснити розділові знаки.

Учням на виконання цього завдання відводиться 1 хвилина. Зачитують свої речення. За вибором учнів найвдаліше речення записують у зошити.

Учитель: Український рушник, оздоблений квітами, птахами, калиною, вербою … Він пройшов крізь віки, він і нині символізує чистоту почуттів, глибину безмежної любові до своїх дітей, до всіх, хто не черствіє душею; він щедро простелений друзям, гостям.

А вишита сорочка захищає людину не лише від негоди, а й від ворожих сил.

Вважалося, що вона, прилягаючи до тіла, є провідником прихованої у кожного з нас магічної сили і водночас – це оберіг.

Наступне завдання уроку – робота з текстом.

Завдання: Прочитати текст, визначити його тему та головну думку. Знайти і зачитати безсполучникові складні речення, пояснити розділові знаки, назвати смислові відношення.

І на тім рушникові …

Український рушник! Як багато промовляє до нас це слово, воно рідне й миле нам! Скільки зворушливих спогадів та образів з народного життя пов'язано з рушником, скільки він вміщує майстерності усобі! Чи можна знайти у нас в Україні — у минулому, та й нині — більш опоетизовану й популярну мистецько-побутову реліквію? Хіба що наша українська чарівна пісня. Власне, рушник — це та ж сама задушевна пісня чи дума, заспівана розмаїтими засобами ткання, вишиття, безмежно-буйною фантазією орнаменту, в який наш народ вклав свою поетичну душу.

З давніх-давен у родинному житті українців рушник відіграє першорядну традиційно-ритуальну та мистецько-декоративну роль. Як ужиткова річ він завжди був під рукою — тож від слова “рука” й пішла назва “рушник”.

Рушник передавався як талісман з роду в рід, з покоління в покоління, його не цураються і сьогодні. Ці зворушливі традиції у народі живуть же ще й зараз по багатьох місцевостях України. Батьки бережуть рушник для дітей — і не лише для дівчат, а й для хлопців — як родову реліквію – бо такий рушник нізащо не віддадуть з рідної хати.
V. Закріплення вивченого матеріалу

Учитель: Гладь, хрестик, вирізування, мережка, затягування, занизування – все це було прагненням людини славити добро, обійти лихо. Геометричний, рослинний орнамент, а також зооморфний гармонійно сусідять один з одним.

Гра «Доміно»

Ми ж з вами пограємо у доміно – вишивку. Кожна група має картки у вигляді доміно. Завдання вам як гравцям – побудувати ланцюг за всіма правилами гри в доміно: картки повинні долучатися одна до одної відповідно до будови безсполучникових складних речень.

Однакові картки мають усі групи. Ось так по групуються частини речень на кінець гри.

  1. За обрій котяться тумани,

Летять додому журавлі,

  1. Я ж вертаюся до мами:

Вона – найкраща на землі.

2. На рушниках одвічні чари,

Людської долі таїна;

  1. До них вертають яничари,

Гріхи прощаються синам.

3. Нехай без мене відлітають

У край далекий журавлі –

  1. Я назавжди залишаюсь

На рідній батьківській землі.

4. За вікном хурделиця кружляла,

Гаптувала шибки до світання.

5.Краще неї мама вишивала:

У шитті її цвіло кохання.

5.Нелегка була у мами доля –

6.Вишиття ж її завжди співало!

6.По безмежнім полотнянім полю

Мама дітям щастя вишивала.

Знайдіть і назвіть зайві речення. Поясніть чому вони випадають з логічного ряду уроку. (На картках 4 та 6 – прості речення)

VI. Підсумок уроку. Оцінювання. (4 хв.)

Учитель: Вишивка живе сьогодні повнокровним життям, прикрашає сучасний інтер’єр, одяг, надаючи йому своєрідності і неповторності. До невичерпних джерел її звертаються модельєри, конструктори, художники. Звернулися частково до цього давнього ремесла і ми.

  • Які думки навіяв вам сьогоднішній урок?

  • Що ж таке безсполучникове складне речення?

  • Які смислові відношення бувають між його частинами?

  • Назвіть правила пунктуації у безсполучниковому складному реченні.

VII. Домашнє завдання

Продовжити розвідку про українську вишивку та створити твір – мініатюру з використанням безсполучникових складних речень “ Скриня моєї бабусі”
Урок перевірки та корекції знань з української мови у 6 класі на прикладах текстів українських пісень та віршів волинських поетів
Тема: Прикметник як частина мови. Написання прикметників
Мета: узагальнити знання учнів про прикметник як частину мови;

розвивати спостережливість та вміння знаходити основні орфограми;

виховувати любов і повагу до поезії та української пісні.
Тип уроку: урок перевірки та корекції знань
Обладнання: Картки з текстами поезій волинських поетів та пісні “Мамина вишня”, звукозапис пісні “Мамина вишня”. На дошці записана тема та епіграф уроку: “Поезія і пісня –великі дві сили”

Хід уроку

  1. Організаційний момент Підготовка зошитів для роботи, записування дати, відмічання відсутніх на уроці

II. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Сьогодні на уроці ми повторимо усі відомості про прикметник як частину мови, закріпимо навички правопису не з прикметниками, орфограми –н- і –нн- у прикметниках та написання складних прикметників.

Запишіть тему уроку: Прикметник як частина мови. Написання прикметників.

При виконанні наших завдань ми будемо спиратися на рядки з поезій наших земляків-волинян та українських пісень. Це дасть змогу побачити, наскільки багатою є поетична спадщина рідного краю. Можливо, когось урок надихне на власні поезії.

Епіграфом нашого уроку будуть слова “Поезія і пісня – великі дві сили”. Запишіть, будь ласка, його теж у зошити.

Скажіть, як ви розумієте зміст епіграфа? (Мікрофон)
Отож, запрошую вас у царство мудрого й красивого, правдивого і чуйного, сильного і ласкавого, доброго і мужнього слова.
III. Закріплення та систематизація набутих знань

1. Повторити вивчене про прикметник пропоную провести у вигляді дискусії. Одному із учнів читає речення, записане на дошці.

Слово мудре і красиве, правдиве і чуйне, сильне і ласкаве, добре і мужнє чарує і хвилює нас, запалює нам душі, приносить у дім радість і щастя.

1) Скажіть, чи згідні ви з тим, що сказано про слово? Думку свою обґрунтуйте.

2) Які слова, на вашу думку, найбільш вдало допоможуть розпочати виконувати завдання сьогоднішнього уроку? Чому? (Учні називають слова: мудре, красиве, правдиве, чуйне, сильне, ласкаве, добре, мужнє – це є прикметники)
2. Мозковий штурм

1) До групи яких частин мови відносимо прикметники? (Самостійних)

2) На що вказує прикметник? (Виражає ознаку предмета)

3) На які запитання він відповідає? (Який? Яка? Яке? Які? Чий? Чия? Чиє? Чиї?)

4) Яку синтаксичну роль виконує у реченні? (Найчастіше роль означення, хоча можуть бути і іншими членами речення)

5) З якою частиною мови прикметник найчастіше пов'язаний в реченні? (З іменниками)
3. Щоб ще раз впевнитись у тому, що ви вмієте виділяти прикметники у тексті, виконаємо наступне завдання.

Робота на картках. Вибірковий диктант

Картка №1. З вірша волинської поетеси, педагога Ніни Горик “Хмара синя – господиня” виписати словосполучення іменника з прикметником.

За свою творчу справу, за зерна щирої духовності й любові, посіяні в дитячих душах багатьма роками педагогічної праці, удостоєна звання “Заслужений вчитель України”.

Один з учнів виконує завдання на дошці. Усі інші у зошитах.

Картка № 1. Виписати словосполучення іменника з прикметником

Хмара синя - господиня


Синя Хмара до городу

В решеті носила воду.

Що із річки набере

В решето своє старе -

Те й проллється в болота

З дірявого решета.

Вийшов вітер з-поміж трав,

Хмарі ківш подарував.

Хмара вдячна вітру-другу,

Понесла до поля й лугу

У новенькому ковші

Теплі й лагідні дощі.

Кожній квітці і травинці

Наливала по краплинці.

Віддавала все, що мала,

Ще й питала:

- Чи не мало?

Ах, ще житу та вівсу?

Зачекайте, принесу!

Усміхнувся в далечінь,

Вус погладивши, ячмінь:

- Бачу, - каже, - Хмара синя

Дуже добра господиня.

Стрепенулися льони:

- Дощик дуже був смачний!

Дякуємо тітці Хмарі

За небеснії нектари,

Від такої смакоти

Всім нам весело рости.

Ніна Горик



(Синя Хмара, решето старе, дірявого решета, новенькому ковші, теплі й лагідні дощі, добра господиня, дощик смачний, небеснії нектари)

Мікрофон

- Про що цей вірш? Чим він вам сподобався або не сподобався?

Бліц-опитування

1) Якими членами речення виступають прикметники? (Означеннями)

2) На які групи за характером кінцевого приголосного основи поділяються прикметники? (Тверду і м′яку).

3) З виписаних прикметників назвіть ті, що належать до м′якої групи. На основі чого ви це зробили? (Синя, бо у формі чоловічого роду в Н. в. однини маємо закінчення –ій: синій. Усі інші мають закінчення –ий. )
Часткове доповнення тексту”
Текст поезії “Рідна мова” Любові Патлашинської доповнити прикметниками твердої групи. Це у нас текст поетичний, тому варто подумати про риму. Звернути увагу на прикметники твердої групи, які є у тексті, їх підкреслити

Любов Патлашинська - поетеса, яка народилася в с. Брани Горохівського району, а її дитячі роки пройшли у нас, на Іваничівщині, а саме у с. Мишів. Трудилась на освітянській ниві, прищеплювала своїм вихованцям любов до рідного слова, до пісні, до України.
Діти виконують завдання у картках. Двоє дітей біля дошки вписують у заготовлений текст свої варіанти прикметників. Після виконання завдання співставляються варіанти відповідей учнів біля дошки з варіантами учнів, що працювали на своєму робочому місці.

Відповідь-оригінал висвітлюється на дошку для порівняння.

Картка № 2. Доповнити текст прикметниками твердої групи, дотримуючись рими

Рідна мова


Мово моя …,

Мово …,

Мово колискова,

Знаю тебе зблизька.

Піснею прилинеш,

В серденьку озвешся

І, як цвіт калини,

Ніжно усміхнешся.

Любо так з тобою,

Мово …,

Тобою гордиться

Вся моя родина.

Щиро, веселково

У душі заграєш,

Можеш нас зігріти,

Треба, то караєш.

Ти моя відрада.

Тихая молитва,

Ти, як сонце …,

І …, як бритва.

Рідна, калинова,

Без тебе не жити.

Кожне твоє слово

Мушу боронити.

Квітни і красуйся

Сьогодні в обнові,

Мово …,

Моє рідне слово.
Любов Патлашинська



Оригінал


Рідна мова

Мово моя рідна,

Мово материнська,

Мово колискова,

Знаю тебе зблизька.

Піснею прилинеш,

В серденьку озвешся

І, як цвіт калини,

Ніжно усміхнешся.

Любо так з тобою,

Мово солов’їна,

Тобою гордиться

Вся моя родина.

Щиро, веселково

У душі заграєш,

Можеш нас зігріти,

Треба, то караєш.

Ти моя відрада.

Тихая молитва,

Ти, як сонце ясне,

І гостра, як бритва.

Рідна, калинова,

Без тебе не жити.

Кожне твоє слово

Мушу боронити.

Квітни і красуйся

Сьогодні в обнові,

Мово українська,

Моє рідне слово.
Любов Патлашинська


- Про які почуття допомогла розказати авторка цієї поезії за допомогою слів-прикметників?

- Поясніть значення слів “Щиро, веселково у душі заграєш, можеш нас зігріти, треба, то караєш

Знаю правильне твердження

Наступне наше завдання вимагає пригадати, на які групи за лексичним значенням поділяються прикметники? (Якісні, присвійні, відносні).

Знаючи правила такого поділу прикметників, укажіть правильні твердження:

а) якісні прикметники позначають ознаку предмета, яка може бути в
ньому в більшій чи меншій мірі

б) відносні прикметники мають ступені порівняння

в) присвійні прикметники вказують на приналежність предмета особі або тварині

(Правильними є відповіді а і в).

  • Чому відповідь б неправильна? (Ступені порівняння мають тільки якісні прикметники)

Робота з реченням.

Записати під диктовку речення (Один учень біля дошки).

Поміж дубами світиться ставок в оправі запашного диво-зілля.

Назвати прикметник. До якої групи за лексичним значенням він належить?(Запашного, якісний)

Ці рядки з вірша поета Михайла Принька, який є Членом Національної Спілки письменників України і проживає на Волині. Він написав досить багато збірок для дітей. Серед них “Де ночує грім”, “Андрійкова мандрівка”, “Як Василько в Африку літав”.

Отже, прослухайте поезію “Лесин ставок”, звідки наше речення та скажіть, хто ця Леся?

Ми можемо поставити її в один ряд з тими поетами, твори яких звучали на уроці? Чому? (Вона теж поетеса нашого краю)

Лесин ставок

Поміж дубами світиться ставок

В оправі запашного диво-зілля.

Довкола - навіть вітерець примовк,

Обнявши плесо крилами розгілля.

Отут колись у лагідній воді

З дівчатами купалась юна Леся.

І голоси веселі й молоді,

Мов лебеді, здіймалися із плеса.

Та не гадали подруги в той час,

Що понад світом вічною зорею

Займеться слово Лесі, мов алмаз,

Орлицею полине над землею...

Тих днів, либонь, і в спогадах нема.

Лише цвітуть, як і тоді, барвінки.

Та сяє кольорами сімома

Веселка слова Лесі Українки!..

Ця поезія належить перу
Пригадавши правила утворення ступенів порівняння, утворіть від прикметника запашний ступені порівняння. (Запашний – запашніший –найзапашніший; більш запашний – найбільш запашний)

Правильно пишу

Виявити та закріпити вивчені орфограми –н-, -нн- у прикметниках допоможе складання й записування словникового диктанту на написання –н-, -нн- у прикметниках за словами пісні Дмитра Луценка “Мамина вишня”. Для роботи використаємо картку №3. Щоб змогли ви відтворити настрій, почуття, які викликає ця пісня у слухачів, вслухайтесь під час роботи у мелодію пісні.

(Сумна, мамина, раннім, жадане, сокровенне, священна.)

Розкажіть правила написання –нн- у прикметниках. (-нн- пишеться у прикметниках з наголошеними суфіксами –енн-, -анн-, -янн-)

- Які прикметники з виписаних належать до присвійних? (Мамина)

- Розкажіть правила правопису –н- у прикметниках

- Яку орфограму нам ще слід пригадати? (Правопис не з прикметниками, правопис складних прикметників).

Скласти речення на правопис не з прикметниками. Речення повинні доповнювати зміст уроку, логічно у нього вписуватись.

ІV. Перевірка домашнього завдання

Нашу пісню називають солов'їною. Кажуть, що солов'ї навчилися співати саме у нашого народу. Існує легенда, що солов'ї збирали пісні для індійського царя, у саду якого вони жили. Залетів якось соловей в Україну, сів спочити у полі, де працювали люди. "Що за люди живуть тут. Ні пісень, ні музики не чути?" - подумав соловей. А ввечері залунали сумні пісні, бо важка праця втомила за день людей. Заспівав соловей, звеселив їх. Забули вони про свою втому і так заспівали, що соловей зачарувався їхніми піснями. Відтоді солов'ї весною летять на Україну за піснями для свого царя. І пташенят висиджують саме у нас, щоб вони від самого народження слухали найчарівніші у світі пісні.

Виконуючи домашнє завдання, ви теж мали змогу переконатися, що саме українська пісня стає у пригоді у будь-якій ситуації людини. Вона здатна розвеселити, порадити, підтримати. Зачитаємо назви українських народних пісень, з якими ви ознайомились вдома, що містять прикметники.

(Кілька учнів зачитують назви українських народних пісень, називаючи у них прикметники)


  1. Підсумок уроку. Оцінювання

Наш урок наближається до кінця. Із завданнями уроку ми справилися. Залишається тільки підсумувати вивчене.

- Чому саме слова “Поезія і пісня - великі дві сили” стали епіграфом уроку?

- Що здалося найскладнішим під час виконання завдань?

- Яких поетів Волині вдалося запам’ятати?

Сказати про роль слова; слова поетичного можна багато. Я хочу підсумок уроку завершити словами Ніни Горик:

Рідні слова – це і казка, і пісня,

Пташечка рання і зіронька пізня.

Все, що ти бачиш, живе у словах.

Слово до слова – це мова жива.

V. Домашнє завдання

Удома ви ще раз матимете змогу подумати над тим, чи дійсно пісня і поезія – нероздільні, невичерпне джерело, скарбниця народного духу; чому саме український народ через століття рабства і неволі шляхом до щастя проніс свій дорогоцінний скарб – мову.

1. Написати твір-мініатюру або вірш з використанням прикметників “Я живу на Волині”

2. Повторити тему “Прикметник”

Урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань з української мови у 5 класі на тему: Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих
Тема: Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих речень
Мета: повторити і закріпити вивчений матеріал про складне речення; поглибити знання учнів про пунктуацію; формувати вміння розмежовувати види речень; розвивати спостережливість та мовленнєву діяльність, логічне та образне мислення; виховувати повагу до народних звичаїв та повір’їв
Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, картки із завданнями, мультимедійна дошка, проектор, музичний супровід – запис колискової пісні “Котику сіренький”, мелодія колискової Наталії Май
Хід уроку
І. Організаційний момент

Учитель: Українці – люди ввічливі, щирі, привітні. Вірять, що усі справи варто починати з хорошим настроєм, тоді і результат буде такий, як треба.

То ж і ми з вами повинні налаштуватись на хорошу працю, що принесе очікуваний результат.

Допоможе нам виконувати завдання уроку герой, який прийшов до нас з колискових.

  • Яких героїв колискових пісень ви знаєте? Як ви гадаєте, хто він наш помічник? (Котик)

Прослухавши колискову, з’ясуємо, чи це так. (Звучить колискова Котику сіренький)

(На дошку проектується малюнок котика, який усміхається)
images.jpg
Погляньте, як гарно усміхається він до вас. І ви налаштуйте себе на гарну роботу, хороший настрій.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання

Запис, спроектований на екран (тема і мета уроку)



Сьогодні на уроці у ході виконання системи завдань ми повторимо та закріпимо вивчене про складне речення, навчимося перебудовувати складні речення, частини яких з’єднані сполучниками у такі, що частини з’єднані інтонацією, складні у прості і навпаки, поглибимо знання пунктуації, зокрема вивчимо правила розстановки коми у складних реченнях, а також познайомимось з народними повір’ями та звичаями.
ІІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу

Вправа Я знаю …

Розпочнемо нашу роботу з вправи “Я знаю …” Продовжіть речення “Я уже знаю, що …” Усе про складне речення.

(За відповідями учнів на дошку проектуються відомості про складне речення)

  1. Складне речення – це речення, що має дві і більше граматичні основи, тобто складається з двох або кількох простих речень.

  2. Частини складного речення можуть з’єднуватись за допомогою сполучників і, але, а, та, щоб, бо та сполучних слів який, хто, коли, де, що.

  3. Частини складного речення можуть поєднуватись між собою лише інтонацією.

  4. Між простими реченнями у складному робимо невелику паузу.

Молодці, ви все сказали про складне речення. Отже, ми можемо продовжувати роботу далі.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Завдання І. Робота з текстом. Гра Визбирувач

У вас є текст. Завдання полягає у тому, щоб з нього вибрати складні речення. Побачимо, хто з вас найкращий визбирувач складних речень. Хто знайде такі речення, піднімайте руку.

(Текст спроектований на дошку, у дітей тексти на картці 1)



(Кожен з дітей для зручності має картку з текстом)

Картка 1

Робота з текстом. Гра Визбирувач
Мамина пісня

На землю спадає тихий вечір, непомітно вгамовуються клопоти.

Мама схиляється над колискою, над своєю кровинкою. Вона співає пісню про котика-муркотика, котка-розбишаку, про чарівних птахів, про місяця-місяченька. У невибагливу просту мелодію вкладена найщиріша мамина любов.

Лагідні слова заспокоюють дитину, а тихесенький наспів приносить сон.

Колисанка житиме у тобі й тоді, коли ти станеш дорослим.
Запишіть ці речення. Дайте їм характеристику. Підкресліть граматичні основи.

Бесіда

  • Про що цей текст?

  • Чи подобається назва твору?

  • А яку назву дали б ви цьому тексту?

  • Що сказано про котика у тексті?

Бачите, який той кіт: може ходити по хаті і будити дитину, а може муркотати і присипляти її.

Між іншим, найдавнішим звичаєм було прийнято першим вкладати у колиску кота, бо вважали, що кіт може наділити дитину спокійною вдачею, приносити солодкий сон. Примовляли: “Як на кота муркота – на дитину дрімота”.
(Після відповідей учнів виписані речення проектуються на дошку)



Повернемось до наших речень.

На землю спадає тихий вечір, непомітно вгамовуються клопоти.

Лагідні слова заспокоюють дитину, а тихесенький наспів приносить сон.

Колисанка житиме у тобі й тоді, коли ти станеш дорослим.

Бесіда

  • За допомогою чого з’єднані виписані нами речення?

  • Який розділовий знак поставлено між простими реченнями у складних? (Кому)

  • За допомогою чого з’єднані виписані нами речення?

  • Який розділовий знак поставлено між простими реченнями у складних? (Кому)

Отже, на письмі між простими реченнями у складному ставимо кому. Кому ставимо тоді, коли прості речення з’єднані сполучниками, сполучними словами та інтонацією. Це правило, яке нам потрібно вивчити для покращення пунктуаційної грамотності.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Робота з підручником

Прочитати правило на с. 116 (самостійно)

Котик задоволений нашою роботою, посміхається. А ми продовжуємо працювати.

images.jpg

А у вас як з настроєм?

Гра Плюс завдання допоможе закріпити вивчений матеріал, зосередить нашу увагу на важливих питаннях уроку, а я водночас зможу з’ясувати, хто був уважний і спостережливий на уроці.

У вас є картка 2 з реченнями. До речень завдання. Нам потрібно їх виконати.

Картка 2


  1. Поставити пропущений розділовий знак.

Котик тихо воркотить бо в колисці хлопчик спить.

Прийшла кішечка в наш дім стало затишно у нім.


  1. Скласти складне речення з простих речень:

а) без сполучників

Котик Ромчик йде по хаті. Котик збудить не хоче Каті.
б) з сполучниками або сполучними словами

М’який ласкавий тихий вечір лягає спати у траву шовкову. Я чую неньки колискову.


  1. Складне речення перебудувати у прості.

Ходить кіт по току у червонім ковпаку, а миші сміються, аж в боки беруться.
Речення записуємо на дошці і у зошити.

  1. Поставити пропущений розділовий знак.

Котик тихо воркотить, бо в колисці хлопчик спить.

Прийшла кішечка в наш дім, стало затишно у нім.

До речі, наші українці, за давнім звичаєм впускали у новозбудовану хату кота чи кішку на першу ніч, а тоді переходили жити самі. Вважали, що життя у цій хаті буде щасливим і спокійним.

  1. Скласти складне речення з простих речень, щоб частини з’єднувались

а) інтонацією, без сполучників

Котик Ромчик йде по хаті. Котик збудить не хоче Каті. / Котик Ромчик йде по хаті, він збудить не хоче Каті.

б) сполучниками або сполучними словами

М’який ласкавий тихий вечір лягає спати у траву шовкову. Я чую неньки колискову. / Коли м’який ласкавий тихий вечір лягає спати у траву шовкову, тоді я чую неньки колискову.

  1. Складне речення перебудувати у прості.

Ходить кіт по току у червонім ковпаку, а миші сміються, аж в боки беруться.

  • Який висновок можемо зробити з виконаного завдання? (Більшість речень, з’єднаних інтонацією можна перебудувати у речення, з’єднані сполучниками або сполучними словами і навпаки. З простих речень утворюються складні, а із складних – прості.)

Таке перетворення називається синонімією, а речення синонімічними.

Речення нашого уроку – це здебільшого уривки колискових пісень. А вам мами співали колискові? Ви пам’ятаєте їх?

Гарними ростуть дітки, добрими, ніжними, розумними, вважають українці, коли мами співають колискових пісень.

Поділіться після виконаного завдання своїм настроєм і тим, як котик допомагає вам у роботі? Складіть про це висловлювання (3-4 речення), щоб було складне речення. Можливо, комусь заважає працювати? Скажіть нам про це також.

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання

Гра Лото

Ви грали у лото? Зараз матимете змогу попробувати свої сили у лінгвістичному лото, яке покаже результат здобутих на уроці знань.

На дошці ви бачите велику картку, поділену на три частини: складне речення, частини якого з’єднані сполучниками; складне речення, частини якого з’єднані інтонацією; просте речення. У мене є картки з реченнями. Бажаючі підходитимуть до мене і витягатимуть речення. Їх потрібно покласти у картку на дошці відповідно до характеристики речень. Вказати межу простих речень, тобто назвати розділовий знак між частинами складного речення. Хто ж найактивніший? Супроводжувати нашу роботу буде мелодія авторської колискової Наталії Май. (Звучить тихенько колискова)

Повішу я колисочку на зелену галузочку, вітрик буде повівати, мале дитя колисати. (складне безсполучникове)

Пішов котик на торжок, купив собі кожушок. (просте)

Кіт збирався до роботи, та завадили турботи. (складне сполучникове)

Під спів маминої колискової виростали поети і композитори, ставали на ноги філософи і хлібороби. (складне безсполучникове)

  • Як ви розумієте сполучення слів: ставати на ноги (Підрости, зробитися дужим, самостійним)

Колискова пісня – це душа народу, яка ходить навшпиньках. (складне сполучникове)

  • А як ви розумієте такий вислів. Він належить українському поету Миколі Сингаївському

Колискова не тільки допомагає дитині заспокоїтись та заснути, а ще підвищує її розумові здібності, налаштовує на хвилю щастя, гарного настрою. (просте)

Котики-воркотики всілися рядком, поїть сонце котиків теплим молочком. (складне безсполучникове)

Десь колисочка гойдалась,  місяць сяяв у вікні, там дитину присипляли  з неба зорі осяйні. (складне безсполучникове)

Десь далеко дощик тихий буде землю умивать, а тобі, моя утіхо, треба швидше засинать. (складне сполучникове)

Закінчи речення

Отже, складне речення – це …

У складному реченні між частинами ставимо … (кому)

Що цікавого дізналися на уроці?

Що запам’ятали?

Чого навчилися?

А чи допомагав вам працювати котик? Яким ви його запам’ятаєте?

Молодці. Я вам дякую за урок. Пам’ятайте, що почути душу колискової може лише той, хто вміє слухати. Саме з маминої пісні починається людина, її життя. Хай щастить вам, діти, у житті, а котик з колискової оберігає ваш спокій.

VІІ. Домашнє завдання

П.12, с. 116; вправа 214 для тих, кому було важко працювати на уроці. Твір-мініатюра “Моя колисанка” з використанням складних речень для тих, кому все вдавалося.

Схожі:

Урок узагальнення та систематизації отриманих знань, умінь та
Перевірити і встановити рівень оволодіння учнями основами знань, умінь та навичок з теми
Урок формування практичних умінь і навичок. Обладнання: підручник,...
З метою виховання в сучасної молоді любові до театрального мистецтва у Багатопрофільному ліцеї для обдарованих дітей вчитель української...
Кома між частинами складного речення. Синоніміка складних речень, складних і простих речень
Урок осмислення нових знань, формування практичних умінь і навичок на основі набутих знань з української мови у 5 класі на тему:...
Уроку
Анотація. Урок української мови у 10 класі «Прислівник як частина мови» відповідає чинній програмі з української мови для профільного...
Оцінювання знань із мови, мовних умінь і навичок
Завдання складені відповідно до вимог чинної програми початкових класів з української мови Міністерства освіти і науки України та...
Тема: Повторення. Основні орфограми та пунктограми української мови....
Тип уроку: бінарний комбінований урок майстер-клас з української мови та технологій в 11 класі
Урок узагальнення та систематизації знань
Тараса Шевченка як основоположника нової української літератури та літературної мови
Урок формування практичних умінь і навичок з елементами поглиблення
Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників (повідомлення мети майбутньої роботи, усвідомлення її учнями)
Уроку. Урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок
Мета. Узагальнити і систематизувати знання і вміння учнів з теми „Арифметична і геометрична прогресії”. Розширити кругозір учнів....
Уроку української мови в 11 класі на тему: «Л ітературне краєзнавство....
М. Гоголя. Вироблення навичок самостійної роботи з додатковою літературою, виразного читання. Збагачення активного словника учнів...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка