План навчального проекту
Автор навчального проекту:
|
Прізвище, ім’я та по-батькові:
|
Мостова Надія Олександрівна
|
Місце роботи / Назва навчального закладу:
|
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Інститут філології й журналістики
|
Місце проживання автора проекту:
|
м. Вінниця,вул. 50-річчя Перемоги, 22/239
|
Відомості про тренінг:
|
Прізвище, ім’я та по-батькові тренера (тренерів):
|
Кобися Алла Петрівна
|
Місце проведення тренінгу:
|
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського
Інститут філології й журналістики
|
Дати проведення тренінгу:
|
03.11.2010 – 24.12.2010
|
Якщо ваш навчальний проект виберуть для збереження у базі даних програми „Intel® Навчання для майбутнього”, чи бажаєте ви, щоб було вказане ваше ім’я як автора проекту?
|
Так Ні
|
Опис проекту
|
Назва проекту:
|
Народ мій є, народ мій буде, ніхто не перекреслить мій народ…
|
Основні питання:
|
Ключове питання:
|
Народ – «сіра маса» чи мудра зграя, що бореться за свою незалежність?
|
Тематичні питання:
|
Чи можна шлях України до незалежності назвати багатостраждальним?
Яким чином український народ виборював свою незалежність?
Яким має бути справжній лідер?
Чи можна вважати, що захист України є справою всього народу, а не тільки козаків?
За що народ прославляє своїх захисників?
|
Змістові питання:
|
В яких творах мистецтва зображено героїчне минуле України?
Які жанри усної народної творчості оспівують героїзм українського народу?
Що таке історична пісня?
Що є передумовою виникнення історичні пісні?
Які особливості історичних пісень?
Чим історична пісня відрізняється від народної думи?
Які історичні постаті зображено в історичних піснях?
Чи мають історичні пісні авторів?
Хто такий Устим Кармалюк?
Яких відомих ватажків козацьких військ ви знаєте?
Які твори живопису відображають зміст українських історичних пісень?
Яка тема історичної пісні «Зажурилась Україна»?
Хто головний герой історичної пісні «Морозе, Морозенку»?
Події якого періоду зображено у пісні «За Сибіром сонце сходить»?
|
Стислий опис:
|
Проект з української літератури для учнів 8 класу, оснований на матеріалах усної народної творчості, а саме, українських історичних піснях про звитяжну боротьбу українського народу за свою незалежність.
Основна ідея проекту пролягає у розвитку в учнів навичок збирання, аналізу та класифікації інформації, висування гіпотез та ідей, з’ясування історичної цінності творчих здобутків українського народу.
Отримавши завдання, учні діляться на динамічні групи, шукають необхідну інформацію (з області живопису, музики, історії, української літератури), аналізують особливості історичних пісень, висловлюють власну думку щодо міцності та волелюбності українського народу, збереження державності, відтворення героїчного минулого у творах мистецтва.
Учні розвиватимуть вміння працювати в групах, що сприятиме виробленню в них навичок колективної праці, згуртованості, відповідальності; сприятиме розвитку почуття взаємоповаги, підтримки, взаємодопомоги.
Учні виразно і вдумливо читатимуть тексти, розповідати про національних героїв, які змальовано в них. Створювати уявні словесні картини.
Будуть визначати провідні мотиви пісень, характеризувати образи історичних осіб, лицарів-оборонців рідної землі. Висловлюватимуть власні судження про те, за що народ увіковічнив імена своїх героїв. Створюватимуть діаграми, схеми, таблиці, в яких відображатимуться особливості історичних пісень, їх поетика, порівняння їх з іншими жанрами літератури. Учні порівнюватимуть історичні постаті з образами фольклорних творів, знаходитимуть ознаки художнього домислу.
Під час роботи над проектом вдосконалюватимуть навички роботи з персональним комп’ютером; навички аналізу фольклорних творів, творів образотворчого мистецтва, історичних фактів, що сприятиме всебічному розвиткові особистості.
Участь у даному проекті сприятиме вдосконаленню мовленнєвих вмінь учнів (зокрема, вмінню висловлювати власні думки, давати оцінку явищам та подія, критикувати, засуджувати або схвалювати ті чи інші події, обґрунтовувати твердження).
|
Навчальні предмет(и): відмітити предмети, з якими пов’язаний ваш навчальний проект
|
Основи економіки
Українська мова і література
Зарубіжна література
Музика, образотворче мистецтво
Інформатика
Всесвітня історія
Іноземна мова
|
Людина і суспільство/Основи філософії
Я і Україна/Довкілля/ Природознавство
Фізика, астрономія
Математика
Фізична культура, ОБЖ, ДПЮ
Біологія
|
Географія
Хімія
Історія України
Основи правознавства
Трудове навчання
Інше:
Інше:
інше:
|
Класи: відмітити класи, яких стосується ваш навчальний проект
|
1–4
5-7
Інше:
|
8-9
10-11
Інше:
|
Державні освітні стандарти та навчальні програми:
|
Освітня галузь "Мови і літератури"
Уміння виразно, осмислено читати художній текст, виділяти в ньому головну думку; зіставляти зображені у творі етичні та психологічні ситуації з власним життєвим досвідом, відповідно корегувати свої життєві орієнтації, писати творчі роботи різних жанрів
Вміння аналізувати та інтерпретувати зміст твору, суть морального конфлікту та власну етичну позицію щодо нього, співвідносити порушені у творі проблеми з власним життєвим досвідом, розв’язувати творчі завдання різних типів
Знання основних теоретико-літературних понять і вміння оперувати ними в процесі читання оригінальних і перекладних художніх текстів; уміння визначати в прочитаному творі тему, основні проблеми, головних і другорядних героїв, художні описи; розрізняти сюжет і композицію, основні жанри.
Початкове уявлення про історико-літературну добу, національні, конкретно-історичні та загальнолюдські цінності, відображені у художньому творі.
Уміння визначати специфіку літературного твору у зіставленні з творами інших видів мистецтва.
Освітня галузь «Історія України»
Передумови Національно-визвольної війни. Б. Хмельницький, його сподвижники. Битви на Жовтих Водах, під Корсунем та Пилявцями. Визвольний похід українського війська в Галичину. Програма розбудови Української козацької держави.
Уміння показувати на карті територіальні зміни, що відбулися внаслідок Національно-визвольної війни, територію Української козацької держави за Зборівським договором та її сусідів, українські землі, що не увійшли до складу Гетьманщини, напрямки найважливіших козацьких походів під час Національно-визвольної війни; місця найголовніших битв, підписання найважливіших договорів, центри полків та столицю Гетьманщини. Встановлювати хронологічну послідовність подій періоду. Визначати причини, суть та наслідки основних явищ і подій періоду. Висловлювати ставлення до історичних діячів доби, судження про доленосні події доби.
Освітня галузь «Інформатика»
Операційні системи
правила використання програм-архіваторів;
призначення антивірусних програм;
правила профілактики та „боротьба” з комп’ютерними вірусами;
Графічний редактор
основні операції щодо створення та редагування зображень за допомогою графічного редактора;
правила роботи в середовищі графічного редактора;
правила роботи з графічними файлами в середовищі графічного редактора;
Текстовий редактор
основні операції, які можна виконувати з текстом за допомогою текстового редактора;
правила роботи з текстовим редактором;
правила зміни параметрів символу та абзацу;
правила зміни параметрів сторінки;
Глобальна мережа Інтернет.
запускати на виконання програму-браузер; переглядати гіпертекстові сторінки; працювати з програмами-браузерами, створювати закладки на потрібних веб-сторінках; переміщуватися на сторінках в прямому і зворотному напрямках; вводити з клавіатури адресу потрібної веб-сторінки;
змінювати вид кодування при перегляді гіпертекстових сторінок;
користуватися тематичними каталогами, пошуковими та метапошуковими системами для здійснення пошуку потрібних відомостей в Інтернеті.
Комп’ютерні презентації.
створювати найпростіші комп’ютерні презентації, що складаються із текстових слайдів, слайдів з малюнками, таблицями, діаграмами, схемами;
здійснювати перегляд слайдів;
налагоджувати, зберігати і запускати презентації.
Освітня галузь «Образотворче мистецтво»
Тема 2. Людина та предметний світ
Учень спостерігає:
- красу форми, її пропорції, силует, пластику, об'єм (єдність зовнішньої форми та внутрішнього змісту);
порівнює:
- особливості характеру людей, їх професій, захоплень, одягу, предметного світу тощо;
уміє:
- стилізувати реальні форми у декоративні, умовно-графічні;
- створювати орнаменти різних видів;
- створювати образ людини, з урахуванням власного бачення, одягу та предметного оточення;
- створювати творчий натюрморт (передавати образ епохи, специфіку предметів національних культур);
- створювати сюжетну композицію;
- використовувати художньо-виразні засоби прикладної графіки (шрифт, орнамент);
- трансформувати та моделювати форми предметів на основі природних форм;
- використовувати конструктивні зв’язки форми та матеріалів;
висловлює судження про:
- національні та культурні особливості мистецтва, праці та побуту;
наводить приклади:
- творів побутового, історичного та портретного жанрів;
аналізує:
- результати власної роботи, досягнення та недоліки, визначає шляхи вдосконалення;
дотримується правил:
- техніки безпеки при користуванні інструментами, матеріалами.
|
Навчальні цілі та очікувані результати навчання:
|
Діяльність учнів:
|
Проект спрямований на досягнення належного рівня сформованості вміння аналізувати фольклорні твори, розуміти і вміти пояснити прагнення українського народу увіковічнити імена своїх героїв.
Об’єднання учнів у динамічні групи сприятиме виробленню навичок працювати в колективі; виробленню почуття відповідальності один за одного, взаємодопомоги та підтримки.
Учні вчитимуться усвідомлювати прочитане, аналізуватимуть події в історії своєї держави що сприятиме формуванню гуманістичного світогляду особистості, розширення її культурно-пізнавальних інтересів, виховання в учнів любові, поваги до історичного минулого свого народу, виховання патріотичних почуттів.
Працюючи в групах, учасники проекту вчаться аналізувати готові роботи та створювати нову публікацію.
Вчаться стисло подавати інформацію для публікацій.
Розвивають вміння виділяти головне та робити висновки.
Учні отримують початкові вміння працювати в середовищі Microsoft Publisher.
Побудувавши діаграму в Excel, учні отримують навички систематизувати, порівнювати зібраний матеріал та правильно його відображати за допомогою діаграм для представлення і аргументування власної думки.
При створенні презентації в учнів формуються навички: планувати, порівнювати, аналізувати, досліджувати, класифікувати ілюструвати, відбирати найяскравіші переконливі факти для демонстрування думок, ідей, вміння посилатися на використані джерела інформації.
Створюючи публікації, учні вдосконалюють вміння аргументовано доводити власну думку, правильно використовувати посилання та цитування, закріплюють вміння правильно ілюструвати ідеї, висновки.
При створенні веб-сайту учні формують вміння збирати та обробляти інформацію за допомогою баз даних, вдосконалюють вміння використовувати засоби електронних комунікацій для навчання.
|
І етап
1. Учні знайомляться зі змістом, завданнями та формами роботи, строками проведення проекту, висвітленими у вчительській публікації.
2. Після опрацювання вчительського буклету учні читають українські історичні пісні про звитяжну боротьбу українського народу з турецько-татарськими нападниками (зокрема, «Зажурилась Україна, бо нічим прожити», «Та, ой, як крикнув же козак Сірко»;) та про боротьбу проти соціального та національного гніту («Максим козак Залізняк»; «Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то хміль», «За Сибіром сонце сходить»).
3. Учні розгадують чайнворд, у якому зашифрований вислів одного з українських письменників про значення історичної пісні для українського народу, що сприятиме розвитку логічного мислення, кмітливості в учнів; сприятиме реалізації виховного впливу; стимулюватиме до виконання завдань проекту.
4. Учні об’єднуються у динамічні групи і визначаються із назвою груп, девізом, речівкою, напрямками дослідження.
5. Отримавши групові завдання, учні обговорюють їх, консультуються з учителем, висловлюють думки щодо подальшої роботи над проектом, висувають свої ідеї та пропозиції.
6. На основі відібраного матеріалу, виокремлюють, узагальнюють інформацію, систематизують її.
ІІ етап – робота в групах:
«Юні літератори»:
1. Учні систематизують твори (не лише історичні пісні, а й романи, оповідання, повісті тощо), в яких зображено мужню боротьбу українського народу за свою незалежність та самостійність. На основі відібраних творів укладають історико-літературний альманах «Україна. Сторінками героїчного минулого», який би містив упорядковане зібрання творів української літератури усіх жанрів, де зображуються героїчні події в історії України.
2. На основі історичних пісень, учні аналізують засоби художньої виразності фольклорних творів, особливості їх поетики, мову твору, засоби творення художніх образів. Результати представляють у вигляді таблиці «Поетика історичних пісень».
3. Учні порівнюють особливості історичних пісень з особливостям народних дум (з метою з’ясування специфічних ознак історичних пісень, характерних виключного для даного жанру фольклору). Результати дослідження учні представляють у вигляді схеми.
4. Учні досліджують, які птахи зображують в текстах історичних пісень (ворон, сокіл, голуб та інші). На основі результатів дослідження учні складають організаційну діаграму, в якій би простежувалась специфіка вживання «птахоназв» в історичних піснях; вказувалась частотність їх вживання, кількісне співвідношення.
«Мудрі історики»:
1. З метою актуалізації опорних знань з історії учні виконують фото-тест «Чи знаю я козацьких ватажків?», який передбачає з’ясування на фото постатей, які брали безпосередню участь у захисті української держави.
2. На прикладі образу народного месника Устима Кармалюка (однин із лідерів у захисті України) досліджують правдивість зображення реальних історичних подій та художній домисел. Як результат дослідження учні укладають порівняльну таблицю «Устим Кармалюк як історична постать і герой фольклорного твору».
3. Проаналізувавши особистість лідера у фольклорному творі, учні проводять опитування серед старшокласників ( наприклад, інтерв’ю, анкетування тощо) з метою визначення лідера у їх колі спілкування. Результати опитування представляють, скажімо, у вигляді діаграми «Хто він – сучасний лідер!?».
4. Як результат роботи динамічної групи, учні самостійно створюють інформаційне гроно до характеристики образу Устима Кармалюка, яке детально висвітлюватиме, узагальнюватиме усі риси та особливості даного фольклорного персонажа.
«Знавці образотворчого мистецтва»:
1. Учні збирають та упорядковують роботи художників, на яких зображено постаті борців за незалежність, картини битв, оспіваних в історичних піснях. Результат роботи представляють у вигляді фотоальбому.
2. Створюють власні ілюстрації до творів ( портрети героїв: гетьманів, козаків, жіночі образи; картини битв тощо)
3. Як результат дослідницької діяльності учні створюють фотоальманах «Слава України в обличчях» (на основі робіт художників та власних робіт), де б яскраво представлялися передові постаті, які боролися проти загарбників нашої держави).
ІІІ етап
1. За результатами проведених досліджень восьмикласники створюють учнівську публікацію (газету), наповнену інформативним змістом, до того ж яка є цікавою, яскравою, насиченою.
2. Учні створюють веб-сторінку «Історія, звеличена в піснях», у якій яскраво представлено результати їхнього дослідження (цікаві дослідження, висновки, інформативні повідомлення тощо).
ІV етап
1. На підсумковому етапі учні висловлюють власну думку, судження про те, за що народ увіковічнив імена своїх героїв ( проводиться у формі «круглого столу»).
2.Доводять цінність історико-пісенного надбання українського народу (опираючись на матеріали власних досліджень, отриманих у результаті роботи над проектом.)
|
Приблизний час, необхідний для реалізації навчального проекту:
|
3 тижні
|
Вхідні знання та навички:
|
Учні повинні мати функціональні знання клавіатури та вміння користуватися мишею. Знати основи форматування текстових документів, зокрема, копіювати, вставляти, змінювати шрифти та кольори, положення тексу на сторінці. Вміти зберігати інформацію на комп’ютері,здійснювати запис інформації на носії (диски, флеш-карти). Мати навички роботи зі сканером, принтером ( вміння сканувати, форматувати сканований текс, вміння роздруковувати документи).
Учні повинні мати базові знання з історії України, зокрема, володіти знаннями періоду козаччини, загарбання українських земель турецько-татарськими набігами. Орієнтуватися у хронології історичних фактів та подій, вміння давати їм оцінку, висловлювати власні судження щодо тих чи інших явищ у суспільстві.
Необхідно вміти аналізувати художні образи та засоби виразності у творі. Орієнтуватися у визначеннях жанрових, тематичних, композиційних особливостях твору. Учні повинні вміти співставляти, порівнювати, знаходити спільне та відмінне .
Учні повинні мати навички аналізу змісту твору, вміння виокремлювати головне і другорядне у змісті, простежувати сюжетні лінії, колізії твору.
|
Матеріали та ресурси:
|
Обладнання (відмітити необхідні прилади):
|
Фотоапарат
Принтер
Цифровий фотоапарат
Програвач DVD-дисків
Засоби для зв’язку з Інтернетом
|
Лазерний диск
Відеокамера
Проектор
Сканер
Телевізор
|
Комп’ютер(и)
Відеомагнітофон
Обладнання для проведення відеоконференцій
Інше:
|
Програмне забезпечення (відмітити необхідні програми):
|
Бази даних
Табличний процесор
Видавничі системи
Програми для підтримки роботи з електронною поштою
Енциклопедія на компакт-диску
|
Програми опрацювання зображень
Веб-браузер для перегляду веб-сайтів
Програми для створення мультимедійних презентацій
|
Програми для створення веб-сайтів
Текстовий редактор
Програми для створення публікацій
Архіватори
Інше:
|
Друковані матеріали:
|
1. Визвольний рух слов’ян у народній пісенній творчості. - К., 1971
2. Героїчний епос українського народу: Хрестоматія //Упоряд. та прим. О.Таланчук, Ф. Кислого. – К., 1993
3. Гомін Л. Визвольна війна 1648-1654 рр.у народній творчості. – К., 1960
4. Григорєв-Наш. Історія України в народних думах та піснях. – К., 1993
8. Пилинський Я. До питання про жанр історичної пісні//Слов’янське літературознавство і фольклористика. 1986. – Вип. 15.
9. Терлецький В. У Глухові,Є у городі: з життєпису історичної пісні ХУІІІ ст.. та оспіваної в ній столиці Гетьманщини // Народна творчість та етнографія. – 1995. - №2-3. – с.84
10. Франко І. Студії над українськими народними піснями // Зібр. Творів: У 50 т. – Т.43. – К., 1986. – с.7
|
Додаткове приладдя та витратні матеріали:
|
Олівці, альбоми, фарби, ручки, папір
|
Ресурси Інтернету:
|
www. novasich.org.uа
www.revolution. allbest. ru
www.zlatka.com.ua
www. dzherela.com.ua
www. chervone.com.ua
www.sichkarnya.org.ua
www.uahub.info
www.orthodox-nezhin.at.ua
www.veremeevka.ho.ua
www.ua-reporter.com
www.knyha.com
www.empiretw.ru
www.ukrmusic.vn.ua
www.aphorism.org.ua
www.forum.korosten.biz
www.youtube.com
www.dailymotion.com
|
Інше:
|
Запрошення директору школи, учителям
|
Диференціація навчання:
|
Проект передбачає підготовку учнями репродуктивних, творчих і практичних завдань різного рівня складності.
Клас ділиться на динамічні групи з метою полегшеного та організованого виконання поставлених завдань.
Учням надається можливість самостійно обирати завдання для виконання.
|
Оцінювання знань та вмінь учнів:
|
Знання та навички учнів оцінюються за розробленими формами оцінювання.
|
Ключові слова:
|
Народ, боротьба, історія, пісня, історична пісня, звитяга, мужність, козак, мистецтво, фольклор, незалежність, загарбницькі війни, образотворче мистецтво, герой, художній образ, художня деталь, засіб художньої виразності, держава, героїзм, народний месник, історична постать, альманах,інформаційне гроно.
|
Intel® навчання для майбутнього
©2005 Intel Corporation. Всі права захищені
|