|
Скачати 137.4 Kb.
|
Урок з етики у 6 класі на тему: Вчитель: Тарасевич Ніна Миколаївна Тема "Якими є права й обов'язки людини в демократичному суспільстві”. Мета: розкрити поняття „ права людини”, „ права дитини”, „Обов'язки людини і громадянина України”; познайомити дітей з міжнародними документами, що стосуються захисту прав, формувати вдумливе й відповідальне відношення до процесу захисту своїх прав; приділити увага поняттю обов'язки й відповідальності; розвивати аналітичне й критичне мислення; виховувати вдумливе відношення й повагу до прав інших. Тип уроку: урок засвоєння знань. Обладнання: підручник, дошка, крейда, папір, маркери, набір олівців, папір, плакати,"Скорочений варіант Конвенції про права дитини", Конституція України, мультимедійна презентація Хід уроку І. Перевірка домашнього завдання (3-5хв) Вправа «Закінчи речення» (слайд 1) 1.„Людина є вільною у своїх діях і вчинках , наприклад..........” 2.“Обираючи варіант поведінки ми враховуємо..........” 3.„Однак важливу роль при цьому виборі відіграють моральні...й ... . Наприклад...” 4. “Добро вчинене з примусу......” 5.“Тільки керуючись гуманістичними моральними цінностями людина може бути....” Бесіда за запитаннями ІІ. Мотивація навчальної діяльності Гра „ Без правил”( 3 хв) -Зараз ми пограємо! Станьте в три ряди. Кожний ряд становить команду. Перший в колоні є капітаном. (Я даю кожному капітану по олівцю, інші тримаю в себе). - Гра почалася! (Діти приходять у замішання. Через 30 сек. дивуюся, що діти не вміють грати, потім пояснюю, що вони повинні передавати в кінець ряду по одному предмету .) - Гра почалася! (Я швидко зупиняю гру й вимагаю передавати олівці через ліве плече). - Знову граємо! ( Знову зупиняю гру й, за своїм розсудом, повідомляю переможців). - Що вам не сподобалося в ході гри? - Чому вам здалася гра нечесною ? - Що треба було змінити, щоб гра пройшла успішно? Можливі пояснення дітей: у грі повинні бути правила, вони повинні бути відомі заздалегідь, повинні бути чіткими, ясними. Вони не повинні мінятися в ході гри.
(Загальна декларація прав людини) - А чи мають діти такі ж права, що й дорослі? - Чи необхідний спеціальний документ по захисту прав дітей? Чому? (Конвенція про права дитини)
( Відповіді дітей) Малюнки на мультимедійній дошці і підручнику 2. Представлення теми уроку й очікуваних результатів ( слайд 6)
Після цього уроку ви зможете……ст., 151 книжка (слайд 7 ) - пояснювати поняття «права людини», «права дитини», «обов'язки людини і громадянина України»; - наводити приклади прав і обов'язків; - висловлювати й аргументувати власні думки про права й обов'язки учня, людини та громадянина в Україні. Поняття, які треба вміти застосовувати: права людини, права дитини, права і обов'язки людини та громадянина. ІІІ. Основна частина
Інформування Кожен із нас завжди пов'язаний з іншими людьми: друзями, знайомими. У школі ви учень, вдома для батьків - дитина, та насамперед - Людина. Саме тому ми мусимо зважати на тих, хто нас оточує. Усі хочуть бути коханими, здоровими, сильними, щасливими й потрібними комусь. Більшість людей шукають дружби, відчувають біль, потребують захисту, безпеки та впевненості, хочуть, аби їх поважали. Для того, щоб людина могла існувати як біологічна жива істота, їй потрібна можливість мати їжу, одяг, житло. Оскільки людина живе у суспільстві, їй, як члену суспільства, необхідно мати можливість вчитися, працювати, бути вільною і рівноправною з усіма іншими людьми. Оскільки людина живе у державі, вона має з нею правовий зв'язок. Отже, їй потрібні також можливості брати участь у житті цієї держави, вимагати від держави захисту від будь-яких посягань тощо. Для того щоб усвідомити ці прості істини, людство багато пережило. Лише після Другої світової війни ( Коли відбулася Друга світова війна?) стало зрозумілим, що тільки домовленість між різними країнами може забезпечити справжній захист прав людини в усьому світі. У 1948 р. всесвітня Організація Об'єднаних Націй ухвалила Загальну декларацію прав людини. Проголошені права людини включають, зокрема, можливість розвивати і використовувати свої людські й моральні якості, інтелект, таланти для задоволення духовних й інших інтересів і потреб. Права людини, що захищаються міжнародними документами і законами нашої держави, засновані на моральних нормах і цінностях: справедливості, рівності, повазі до людської гідності.
Виступ психолога Повідомлення результатів анкетування проведеного напередодні та обговорення результатів ( слайд 9 – 16 ) Інтерактивна гра „Як ви думаєте?”
Після цієї вправи зазначаю, що можна виділити три найбільш поширених значення поняття "права": 1. Звичайні права — норми поведінки, засновані на звичаях. 2. Моральні права — норми поведінки, засновані на принципах добра, справедливості, прийняті в суспільстві. 3. Юридичні права — норми поведінки, регульовані законом ( слайд 18) ( Виведено запис на мультимедійну дошку) Поряд з юридичними правами існують природні права, права, які людина має одразу від моменту появи на світ, або права людини. Права людини — це те, чим, згідно з нормами моралі, наділена кожна особа як людська істота ( слайд 19) Кожна країна, яка підтримує міжнародні документи про права людини, бере на себе зобов'язання забезпечити такі права для всіх людей на своїй території. Прийняла на себе обов'язки й наша держава. Громадяни України мають багато прав. ( На мультимедійній дошці запис)
Права людини - можливості людини мати певні матеріальні, соціальні, культурні та духовні блага, які необхідні їй для нормального існування і розвитку. Права людини призначені захищати ті можливості, які є необхідними для гідного життя людини, можливості існувати та розвиватися як особистість Права людини — це забезпечені державою можливості задоволення людиною своїх життєвих потреб та інтересів. Робота з підручником
На мультимедійну дошку виведено Загальну декларацію прав людини ( слайд 20, 21) Робота в парах - Ознайомтеся у парах, які з прав в Загальній декларації прав людини названо такими, що надані людині від народження. Поясніть, що означає кожне з цих прав. Наведіть із власного досвіду приклади реалізації цих прав. Обміняйтеся думками з найближчими сусідами, а потім з іншими однокласниками. Особливості прав людини
Коли ми говоримо, що права людини притаманні кожному, ми розуміємо під цим також, що кожен із нас має обов'язок поважати права іншої людини. ІІ. Якими є права дитини ( слайд 22 ) Якими ж є права дитини? У загальних рисах вони такі самі, як і в дорослих. Однак діти частіше відчувають образу та несправедливість, оскільки є слабшими і беззахисними. Тому ООН було складено й проголошено спеціальну Декларацію прав дитини (1959 р.), яку одноголосно підтримали всі 78 членів Генеральної Асамблеї ООН. Вона має найбільший моральний авторитет в світі. І ухвалено міжнародну Конвенцію про права дитини (1989 р.). Якщо перший документ лише проголошував ці права, то другий - зобов'язував держави, що його підписали, забезпечити його виконання. Відповідно до статті 1 названої Конвенції, дитиною є кожна людина, доки не досягне 18-річного віку ( слайд 23) Права дитини - це певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років для життя і досягнення зрілості. Кожна дитина, незалежно від раси, статі, мови, релігії, національності, майнового стану, стану здоров'я, має рівні права з усіма іншими дітьми Особливе значення надається захисту прав дітей як частини населення, що внаслідок своєї вразливості, фізичної і розумової незрілості потребує особливої охорони і піклування з боку батьків і суспільства. Раніше люди і гадки не мали про права дітей. Дитину розглядали як другорядний матеріал з якого повинна утворитися повноцінна людина. До думок дітей не прислухалися, бо вважали їх незрілими і нераціональними. Дорослі мали повну владу над дітьми, а дітям нічого не залишалось, як сприймати все це як належне, бо необізнаність населення про права та обов’язки дітей, необізнаність самих дітей завжди залишалась і залишається актуальною проблемою нашого суспільства. З плином часу ситуація поступово змінювалась. З початку ХХ ст. людство все більше уваги звертає на проблему захисту прав дитини, адже до того вважалося, що інтереси дітей природним чином співпадають з інтересами батьків; більше того, батьки краще знають, чого потребує дитина, тому виділяти дітей в окрему категорію громадян немає потреби. - Отже, світове співтовариство керується спеціальними документами по захисту прав дітей: 1)Декларація прав дитини (прийнята Генеральною Асамблеєю ООН в 1959 році, у ній 10 статей, 10 принципів захисту прав дітей) 2) Конвенція про права дитини (ООН в 1989 році, у ній 54 статті, що стосуються не тільки прав і свободи, але й зобов'язань держав по захисту прав ( слайд 24 ) Декларація ( з лат. "проголошення") – офіційний документ у якому проголошено певні принципи та положення Конвенція ( з лат. "угода ") – договір між державами з якогось спеціального питання ( слайд 25)
Різниця між ними складається в правових наслідках. Держава, що підписала Конвенцію, бере на себе відповідальність і готовність відповідати за невиконання. Держава щорічно представляє звіт в ООН про стан дітей у своїй країні. 54 статті визначають природу відповідальності урядів і батьків за добробут дитини. Більше 130 країн, включаючи Україну, прийняли всю серйозність документа. Приєднання ж до декларації – лише намір держави дотримуватися її положенням. Недотримання основних принципів декларації ніяких правових наслідків не має. Тому, з юридичної точки зору, більше значимим документом є Конвенція. Саме Конвенції ми приділимо особливу увагу. - Отже, Конвенція - дуже серйозний документ, адресований урядам держав. Щоб він не виявився занадто важким, спробуємо самі вгадати, що вона може містити. Метод „ Мозковий штурм” - Насамперед, з'ясуємо, кого в Конвенції визнають дитиною? (Особа від народження до 18 років). - Пропоную визначити, що необхідно дитині для нормального життя, тобто потреби. (Їжа, друзі, школа, родина і т.д. ) - Очевидно, що ці потреби перераховані в Конвенції як основні права дітей. Перегляд презентації « Права в малюнках» 3.Як поважають та захищають права людини в демократичному суспільстві Презентація 2 (слайд 1) Інформування Сьогодні більшість країн світу намагається враховувати основні положення Загальної декларації прав людини. Вони є складовою конституцій і законів усіх демократичних держав. Якщо влада не поважатиме цих прав, люди мусять їх відстоювати. Наприклад, якщо представник влади (зокрема, державний службовець) порушить чиїсь права або свободи, громадянин має право звернутися до суду. Однак багато чого для дотримання прав людини можемо зробити й ми самі: підтримати слабшого, допомогти тим, хто потрапив у біду тощо. Навіть спілкування ми можемо зробити людянішим. Якщо важко захищати свої права та права людини одному, треба шукати однодумців, з якими легше подолати труднощі. Саме тому в багатьох країнах молоді люди об'єднуються в громадські організації і товариства. ( Слайд 2 )
_ _- На вашу думку, чи порушуються права дітей?
Людина може звертатися за захистом своїх прав в багато інстанцій ( міліцію, суд, прокуратуру ...) Презентація на дошці про уповноваженого з прав людини (слайд 6,7 ) Вправа « Мозковий штурм» - На вашу думку, що ви можете зробити, щоб допомогти державі і суспільству захищати свої права людини і дитини. ( Кожна людина повинна дотримуватися правил моралі, заповідей…..) Дітям роздаються пам’ятки про те, куди вони можуть звернутися за захистом свої прав ( слайд 8 ) 4. Як співвідносяться права й обов'язки ( слайд 9) Міжнародні документи ( слайд 10) надають дітям і дорослим багато прав, проте нам дозволено далеко не все. Здійснюючи свої права, не можна діяти всупереч інтересам інших або обмежувати їхні права. Права передбачають і певні обов'язки. Хоча у дитини багато прав, їй дозволено далеко не все. Використовуючи свої права, не можна діяти на шкоду іншим людям або обмежувати їх права. Права тягнуть за собою й певні обов’язки. Насправді, права не можуть існувати без обов’язків, бо тоді право не буде здійснене. Запис на мультимедійній дошці ( слайд 11 ) Обов'язок – це визначена законом міра обов'язкової поведінки особи, недотримання якої зумовлює правові наслідки.
Запис на мультимедійній дошці (слайд 12) У кожної дитини є право на освіту, але й обов’язок ходити до школи, щоб право на освіту було реалізованим. У кожної дитини є право на медичну допомогу, але й обов’язок турбуватися про своє здоров’я, щоб рости міцним і розвиватися. У кожної дитини є право виражати свої думки, але вона повинна рахуватися з думками інших людей, щоб висловлена думка не завдала шкоди іншим. Чи замислювалися ви над тим, що життя ґрунтується на виконанні обов'язку? Бувають різні обов'язки - легкі й обтяжливі, проте всі їх слід виконувати. Є професійні обов'язки, які треба виконувати, обіймаючи певну посаду. Більшість людей виконують сімейні обов'язки, обов'язки щодо своїх родичів і друзів тощо. Нерідко трапляється, що людина сама бере на себе відповідальність за певну справу, тобто добровільний обов'язок щось робити. Наш Основний закон - Конституція України - визначає обов'язки громадян України. У документі, зокрема, зазначено, що кожен громадянин повинен захищати Батьківщину та її незалежність, шанувати державні символи, не чинити шкоди природі, культурній спадщині українського народу, сплачувати необхідні податки, неухильно додержуватися Конституції України та законів України ( слайд 14 – 17 ), не зазіхати на права й свободи, честь і гідність інших людей.
Презентація про права та обов’язки учнів ( слайд 18 – 20 ) Розділіть аркуш навпіл. Ліворуч запишіть свої права, праворуч - обов'язки. Намагайтеся врахувати свої права як дитини, людини, громадянина, члена сім'ї, учня та ін. - Який перелік вийшов довшим? Що вам було важче визначити: права чи обов'язки? Чому? Поділіться результатами своєї роботи з класом. ІV. Заключна частина 1.Підбиття підсумків Перегляд словника уроку ( слайд 21) Метод „Гранування” Цей метод націлений, передусім, на стимулювання мислення учнів про зв'язки між окремими поняттями теми. ЕТАПИ МЕТОДУ:
Інтерактивна вправа
Оцінювання результатів Вправа „ Колективна рефлексія”
Вислуховуються відповіді учнів Пропоную учням оцінити свою роботу на уроці , виставивши в карточку самооцінку . V. Домашнє завдання ( слайд 22 ) (інтегроване)
“ Чому потрібно знати права людини”( за бажанням) _- Бажаю вам жити в мирі та злагоді, дотримуючись «золотого правила моралі». Адже кожен з нас є Людиною.( Слайд 23, 24 ) |
Урок математики в 1 класі. Урок-тренінг «Вправи на Застосування таблиць... Сєргєєва Валентина Олександрівна, вчитель вищої категорії,старший вчитель КНТМЛ №81. Збірка «Цікаво в 1 класі.» |
Курс етики, 6 клас, урок 31 Галина Вікторівна Бєлоногіна, вчитель історії, етики, правознавства Конституції України (ст. 10, 11, 12) та Закону України «Про національні меншини в Україні» (ст. 1, 2, 3, 6, 15) |
Урок християнської етики в 4 класі на тему: «Дари Божої мудрості» Святого Письма; настанов мудрих людей щодо людських здібностей і талантів; розширювати кругозір, уміння аналізувати вчинки; розвивати... |
УРОК ЧИТАННЯ У 2-В класі НА ТЕМУ: Підготувала вчитель початкових класів Мета: Познайомити дітей з твором В. Сухомлинського «По волосинці», вчити читати в особах, поповнити знання дітей про творчу діяльність... |
Урок історії України у 10 класі Романовський В. І. – вчитель історії, переможець ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року 2008» Колінковецького ЗНЗ І-ІІІ... |
Дидактичний матеріал по формуванню здоров’язберігаючої компетентності... Автор: Олена Миколаївна Рябко – вчитель української мови і літератури КЗ «Гуляйпільськи колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної... |
Урок з історії України на тему: «Проблеми голодомору в історії українського народу» Якщо учні сформулювали самостійно тему уроку, ио вчитель пропонує смоделювати план уроку |
«Культура мовлення» Кривий Ріг Автор: Найденко Римма Миколаївна – вчитель української мови і літератури Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №126,... |
Урок німецької мови у 8 класі на тему: Підготувала |
Урок української літератури на тему: «Лісова пісня» Лесі Українки шедевр української драматургії Обладнання: текст твору, фотомонтажі з краєвидами волинської землі, диск із презентацією. Урок проводиться у комп’ютерному класі |