Урок-подорож до острова Дієприслівник
Тема. Дієприслівник.
Мета: узагальнити та систематизувати знання про дієприслівник; закріпити уміння відрізняти дієприслівники від інших форм дієслова, визначати граматичні ознаки та синтаксичну роль, правильно писати речення з дієприслівниковим зворотом та одиничним дієприслівником; виховувати пошану до звичаїв українського народу, почуття патріотизму, національної гідності, свідомості; сприяти розвитку наполегливості у навчанні, творчої уваги, логічного мислення, культури усного та писемного мовлення.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: картки, декорації оформлення козацького острова.
Хід уроку
-
Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку.
Клас ділиться на дві команди. Кожна команда обирає капітана і назву команди.
Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Учитель. Перш ніж ми вирушимо у похід до острова Дієприслівник, нам потрібно переконатися, чи здатні капітани-екскурсоводи команд вести туристів до місця призначення. Тому учасники подорожі поставлять своєму капітанові три запитання за темою «Дієприслівник»:
Яка форма дієслова називається дієприслівником?
Які ознаки дієслова має дієприслівник?
Як пишеться не з дієприслівником?
Які ознаки прислівника має дієприслівник?
Що називається дієприслівниковим зворотом?
Розповісти про розділові знаки при дієприслівниковому звороті та одиничному дієприслівнику.
Учитель. Отже, капітани спроможні вести свої команди в похід. Але хто це?
(З'являється листоноша, який вручає вчителеві листа.)
Увага! Це лист-повідомлення від сім'ї Дієслова та його Форм. Послухайте, що тут написано:
«Учасники подорожі до острова Дієприслівник! Зустрічаємо і пропускаємо вас до веселого, сонячного, щасливого, радісного місця проживання дружної запорозької родини за умови, якщо правильно виконаєте завдання: розподілити подані слова за формами дієслів у колонки».
Картка 1
Працювати, працюючий, працюючи, працюють, зробити, зробивши, зроблено, зроблять, зроблений.
Картка 2
Розуміти, розуміючий, розуміючи, розуміють, визволяти, визволивши, визволяючи, визволять, визволяючий.
(Робота виконується за дві хвилини. Картки учні здають журі.)
Учитель. Поки човен «Сагайдачний» буде пливти до острова, журі визначатиме правильність виконаного на картках завдання. А учні беруть участь в усній розминці (повторення теоретичного матеріалу про дієприслівник). Одна команда ставить запитання іншій. Учні, які без затримки відповідають, — переможці.
Назвіть граматичні ознаки дієприслівника.
Як утворюються дієприслівники доконаного і недоконаного виду?
Коли дієприслівниковий зворот виділяється комами?
Чи завжди дієприслівниковий зворот виділяється комою?
Одиничний дієприслівник виділяється комою чи ні?
Учитель. Отже, ви правильно давали відповіді на запитання. І я гадаю, що ми готові до зустрічі з сім'єю Дієслова та його Форм.
(Човен підпливає до острова. На берег виходять Дієслово та його Форми.)
Туристи. Чому ви нас зупиняєте?
Дієслово. Ми хочемо пересвідчитися в тому, чи правильно ви виконали нашу умову.
(,Журі оголошує результати. Дієслово та його Форми дозволяють командам зійти на острів.)
Учитель. Далі ми подорожуємо островом. Ось проминули землі Неозначеної Форми, Дієприкметника, Дієслівних Форм на -но, -то. Наближаємось до острова Дієприслівник, господарем якого є Б. Хмельницький.
(Звучить весела музика. З'являються два вартові козаки.) Капітани. Ви не підкажете часом, як пройти до гетьмана?
й козак. Потрібно виконати два завдання.
йкозак. По-перше, розповісти про дієприслівник як особливу незмінну форму дієслова. По-друге, кожній команді виконати завдання — утворити дієприслівники доконаного і недоконаного виду.
Завдання для першої команди.
Говорять, пишуть, читають, бачать, грати, зупинитися.
Завдання для другої команди.
Стрибають, запрошують, тремтять, біжать, співати, наздогнати.
(Завдання віддають журі. А козаки ведуть туристів володіннями гетьмана. Вони розповідають про острів, його жителів, їх звичаї, побут, культуру. Із одного куреня виходить сотник.)
Сотник. Які гості до нас завітали?
Козаки. Це учні з далекого майбутнього, які хочуть
дізнатися про наш острів та його жителів.
Сотник. Чи дотримуються вони слова?
Козаки. Зараз дізнаємося в журі.
(Слово журі.)
Сотник. Скажіть, чи можна провести паралель між мною і моєю сотнею та теоретичним матеріалом про дієприслівник? Капітани. Ви — дієприслівник, ваша сотня — залежні слова. А разом це дієприслівниковий зворот.
Сотник. Розкажіть про дієприслівниковий зворот. Зверніться за допомогою до своєї ватаги.
(Учні відповідають, наводять приклади.)
Учитель. Отже, ви і цього разу правильно дали відповіді, можна вирушати далі.
(Але їх хтось покликав жалібним голосом. Це була Помилка, яка ледве пересувала ногами.)
Учитель. Що трапилось? Хто ти така?
Помилка. Я ^ Помилка. Хотіла довідатись про звичаї, традиції та культуру запорожців. Поспішала за вами, але трішки припізнилася. Звернулася за допомогою до інших школярів, але вони не зовсім правильно виконали роботу. Ви не могли б допомогти, щоб і я разом з вами подорожувала?
Учитель. Допоможемо?
Учні. Так.
(Учні переписують з дошки в зошити завдання, усно пояснюють вживання розділових знаків, правила написання частки не-.)
Завдання.
1. Романові почулися під вікнами сидячи в кімнаті знайомі кроки. 2. Кружляють над степом орли (виглядати) здобич. 3. (Не)перепочивши (не)зупиняючись полк ішов далі.
Помилка. Ви чудово знаєте матеріал про дієприслівниковий зворот, правопис не з дієприслівником.
Учитель. Отже, тепер ми можемо вирушати далі.
(Перед подорожуючими з'являється будинок гетьмана. Але джура не пускає їх. Перепусткою служить розповідь про вживання дієприслівників у науковому стилі (перша команда) та розмовно-художньому (друга команда.)
Зразок розмовно-художнього стилю. Дієприслівник! Яка я чудова форма дієслова! Мені приємно, що я поєдную в собі риси характеру дієслова (вид — доконаний і недоконаний, час — теперішній, минулий, здатність мати при собі залежні слова) і прислівника (незмінність, синтаксична роль — обставина). А ще разом із залежними словами утворюю зворот. Прочитавши книгу, я поділився думками з товаришем. Ось я — прочитавши, залежне слово — книгу. А разом ми друзі. Часто мене запрошують у гості фразеологізми. У цих стійких словосполученнях я гарно вживаюсь, мене не виженеш і не заміниш іншим словом. Не товаришую я з часткою не-. Тому пишуся окремо (не працюючи, не зробивши). Але бувають випадки, коли між нами запанує згода. Тоді я пишусь з не- разом (нехтуючи, ненавидячи). Ось такий я.
(Виступає по одному учню від команди. Після цього слово надається рецензентам.)
Джура. Отже, ви чудово виконали це завдання. Але для того, щоб вас прийняв гетьман, потрібно написати твір-мініатюру на тему: «Звичаї та побут козаків», використовуючи дієприслівникові та дієприкметникові звороти.
(Потім з'являється гетьман, учні зачитують твори. Винагорода — слухання козацьких пісень та танець гопак.)
Учитель. Отже, ми з вами закінчили урок-подорож. Мети досягли, завдання виконали. (Визначення найактивніших учасників подорожі, оцінювання.)
-
Домашнє завдання (за вибором учнів)
Вправа 136.
Вправа 133.
Урок-КВК
Тема. Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Сполучник».
Мета: повторити та узагальнити знання з теми «Сполучник»; удосконалювати орфографічні уміння і навички; розвивати увагу, кмітливість; виховувати любов до рідної мови, слова.
Тип уроку: нетрадиційний.
Обладнання: таблиці з теми «Сполучник», сигнальні картки (червоні і сині), картки із завданнями.
Хід уроку
І. Мотивація навчання
Слово вчителя. Сьогодні у нас незвичайний урок. Сьогодні ми зробимо ще один крок В країну прекрасну, країну чудову, Що нас так чекає й збагачує мову.
II. Повідомлення теми і мети уроку
III. Проведення КВК
Методичний коментар.
Клас ділиться на дві команди, які обирають капітанів. Учитель пояснює хід змагання та систему оцінювання.
Визначення порядку участі в змаганнях (капітани витягують номерки).
1. Розминка.
Аукціон «Прислів'я та приказки».
Один представник від команди читає прислів'я та приказки, а інша команда характеризує сполучники в прислів'ях та приказках за такими ознаками:
а) сурядний чи підрядний;
б) простий, складний чи складений.
«Вибірковий диктант». (Учитель читає текст, учні виписують сполучники.)
Мовознавча розминка (за правильну відповідь — один бал). Команди повинні швидко і правильно дати відповіді на запитання:
№ п/п
|
1 команда
|
2 команда
|
1
|
Яка частина мови називається сполучником?
|
Які морфологічні ознаки сполучника?
|
2
|
Яке лексичне значення має сполучник?
|
Синтаксична роль сполучників.
|
3
|
Яким членом речення може бути сполучник?
|
На які групи поділяються сполучники за роллю в мові?
|
4
|
Розкажіть про сполучники підрядності, наведіть приклади.
|
Розкажіть про сполучники сурядності, наведіть приклади.
|
5
|
Назвіть орфограми у сполучниках.
|
Назвіть групи сполучників за будовою. Наведіть приклади.
|
2. Конкурс кмітливих.
(По одному представнику від команди працює на дошці.) *
Записати в три колонки сполучники: прості, складні і складені.
Щоб, і, через те що, проте, а, якби, але, тому що, коли, то, зате, як тільки, коли б, у зв'язку з тим що, неначе.
Прості
|
Складні
|
Складені
|
і
|
щоб
|
через те що
|
а
|
проте
|
тому що
|
але
|
якби
|
як тільки
|
коли
|
зате
|
коли б
|
то
|
неначе
|
у зв'язку з тим що
|
-
Конкурс «Поетична мозаїка».
Уважно прослухати поезію, згадати назву і автора цього вірша. («Заповіт» Т. Г. Шевченка).
Чи випадково ми згадали сьогодні ім'я саме цього поета? З якою датою це пов'язано?
-
Із уривка вірша «Заповіт» виписати сполучники і розібрати як частину мови.
Конкурс «Доповни прислів'я».
Списати прислів'я, вставити на місця крапок сполучники (вказати: підрядні чи сурядні).
Книга вчить, ... на світі жить.
Мудрий не все каже, ... знає, ... дурний не все знає, ... каже.
Від теплого слова ... лід розмерзає.
Наука в ліс не веде, ... з лісу виводить.
Конкурс-гра «Дивись — не помились».
(Робота з сигнальними картками.)
Правильна відповідь — синій колір.
Допущено помилку — чорний колір.
Прості сполучники: а, хоч, бо, що, як, і.
Єднальні сполучники: і, ні ... ні, та, й, у, але.
Протиставні сполучники: а, але, та, і, проте, щоб.
Сполучники сурядності: а, і, й, то, щоб, але, в.
Розділові сполучники: або, чи, або ... або, чи ... чи, то ... то.
Сполучники підрядності: якщо, коли, щоб, мов, ні ... ні, на, якби.
Складні сполучники: щоб, якби, або, немов, але.
Складені сполучники: тому що, для того щоб, коли, незважаючи на те що.
6. Творчий конкурс.
Перш ніж виконати наступне завдання, скажіть, які думки, почуття виникають у вас, коли ви чуєте слово «весна».
Не може бути у природи невдалих днів, дощів похмурих.
Відчути весну — насолода, коли краса її барвисто спалахнула.
Скласти твір-мініатюру на тему «Весна іде ...», використовуючи різні сполучники. Сполучники в тексті підкреслити.
Можна колективно, можна індивідуально — але тільки, коли всі члени команди виконують це завдання.
7. Конкурс капітанів.
Загадки-жарти:
1 капітан
|
2 капітан
|
Сорок п'ят ... сорок п'ят — скільки буде?
Скласти речення, щоб у першому реченні слово зате писалося окремо, в іншому — разом.
|
32 солдати, ... командир один.
Скласти речення, щоб у першому реченні слово проте писалося окремо, в іншому — разом.
|
Команди теж записують речення.
8. Конкурс «Сам собі коректор». Розібрати речення за членами, визначити, яку роль виконують сполучники.
III. Підбиття підсумків
Урок-засідання клубу «Погляди і факти»
|