|
Скачати 55.28 Kb.
|
Подорож до півострова « Дієприслівник» Учитель. Дорогі друзі! Сьогодні ми продовжуємо нашу незвичайну мандрівку по одному з найбільших мовознавчих морів, яке називається «Морфологія». У цьому морі ви вже відкрили для себе такі величезні мовні острови, як: «Іменник», «Прикметник», «Числівник», «Займенник», «Дієслово та півострів «Дієприкметник». Узагальнили й систематизували знання про них. А тепер ми спробуємо відкрити для себе ще один невеликий, але цінний для нашої мови півострів, який називається «Дієприслівник», а попасти туди зможуть лише ті учні, які добре вивчили все про особливу форму дієслова «Дієприслівник!». Перш ніж ви вирушите в похід до півострова «Дієприслівник», вам потрібно поділитися на дві команди, вибрати капітанів, назвати свою команду й човни, на яких ви помандруєте в далеку подорож. Кожна команда повинна намагатися першою прибути до місця призначення, бо на переможців чекає сюрприз. Щоб розпочати подорож нам потрібно переконатися, чи здатні капітани команд вести свій корабель до цього особливого півострова. Тому учасники подорожі поставлять свєму капітанові три запитання за темою «Дієприслівник як особлива форма дієслова»:
Учитель. Отже, капітани спроможні вести свої команди в похід. Але хто це? (З’являється листоноша, який вручає вчителеві листа). Увага! Це лист – повідомлення з острова «Дієслово» та його невеликих півостровів «Дієприкметник» та «Дієприслівник». Послухайте, що тут написано: Учасники подорожі до півострова «Дієприслівник»! Зустрінемо й пропустимо Вас до веселого, сонячного, щасливого, радісного місця проживання дружної запорізької родини за умови, якщо правильно виконаєте завдання: розподілити подані слова за формами дієслів у колонки. Картка 1 Працювати, працюючий, працюючі, працювати, зробити, зробивши, зроблено, зроблять, зроблений. Картка 2 Розуміти, розуміючий, розуміючи, розуміють, визволяти, визволивши, визволяючи, визволять, визволяючий. Робота виконується протягом двох хвилин. Картки здаються журі ( по два представники від кожної команди, які мають високий рівень навчальних досягнень з даної теми). Учитель. Поки човни пливуть до півострова, представники обох команд беруть участь в усній розминці (повторення теоретичного матеріалу про дієприслівник). Одна команда ставить запитання іншій. Учні, які без затримки відповідають, - переможці.
Учитель. Отже, ви правильно дали відповіді на запитання. І я гадаю, що ми готові до зустрічі з родиною Дієслова та його Формами. (Човни підпливають до півострова. На берег виходять Дієслово та його Форми). Туристи. Чому ви нас зупиняєте? Дієслово. Ми хочемо пересвідчитися в тому, чи правильно ви виконали нашу умову. ( Журі оголошує результати. Дієслово та його Форми дозволяють командам зійти на острів) Учитель. Далі ми подорожуємо островом. Ось проминули землі Неозначеної Форми, Дієслівної форми на -но, -то, півострів Дієприкметник наближаємось до півострова Дієприслівник, господарем якого є сотник Дієприслівненко. (Звучить весела українська мелодія, з’являються два вартові козаки). Капітани. Ви не підкажете часом, як пройти до сотника? 1-й козак. Потрібно виконати два завдання. 2-й козак. По-перше, розповісти про дієприслівник, як особливу форму дієслова. По-друге, кожній команді виконати завдання – утворити дієприслівники доконаного і недоконаного виду. - Завдання для першої команди: стрибають, запрошують, тремтять, біжать, співати, наздогнати.
говорять, пишуть, читають, бачать, грати, зупинятись. (Завдання віддають журі. А козаки ведуть туристів володіннями сотника. Вони розповідають про півострів, його жителів, їх звичаї, побут, культуру. Із одного куреня виходить сотник.) Сотник. Які гості до нас завітали? Козаки. Це учні з далекого майбутнього, які хочуть дізнатися про наш півострів та його жителів. Сотник. Чи дотримуються вони слова? Козаки.Зараз дізнаємося у журі. (Слово журі) Сотник. Скажіть, чи можна навести паралель між мною і моєю сотнею та теоретичним матеріалом про дієприслівник? Капітани. Ви дієприслівник, ваша сотня залежні слова. А разом це дієприслівниковий зворот. Сотник. Розкажіть про дієприслівниковий зворот. Зверніться за допомогою до своїх друзів. (Учні відповідають, наводячи приклади за лексичною темою «Козацькому роду не буде переводу».) Учитель. Отже, ви і цього разу правильні дали відповіді, можна вирушати далі. Але почекайте, хтось кличе вас жалібним голосом. Та це ж Помилка, яка ледве пересуває ногами. Що трапилось? Помилка. Я – Помилка. Хотіла довідатись про звичаї, традиції та культуру запорожців. Поспішала за вами, але припізнилася. Звернулася за допомогоюдо інших школярів, а вони не зовсім правильно виконали роботу. Ви не дозволилили б мені разом з вами продовжувати подорож? Учитель. Дозволимо? Учні. Так. Тільки не заважай нам правильно виконувати завдання. (Учні переписують з дошки в зошити завдання, усно пояснюють вживання розділових знаків, правила написання частки не.) Завдання. Утворити з даних слів речення з дієприслівниковим зворотом, поставити розділові знаки, підкреслити члени речення.
Помилка сумно. Ви чудово знаєте матеріал про дієприслівниковий зворот, правопис не з дієприслівником. Учитель. Дорогі друзі! Гетьман, довідавшись, що ми завітали до сотника Дієприслівненка, запрошує нас до себе в гості. Але перепусткою до його будинку буде розповідь про вживання дієприслівників в науковому стилі (перша команда) та розмовно – художньому (друга команда). Зразок розмовно – художнього стилю. Дієприслівник! Яка я чудова форма дієслова! Мені приємно, що я поєдную в собі риси характеру дієслова( вид – доконаний і недоконаний; час – теперішній, минулий; здатність мати при собі залежні слова) і прислівника (незмінність, синтаксична роль – обставина).А ще разом із залежними словами утворюю зворот. Прочитавши книгу, я поділився думками про славне козацтво з товаришами. Ось я – прочитавши, залежне слово – книгу. А разом ми друзі. Часто мене запрошують у гості фразеологізми. У стійких словосполученнях я гарно вживаюсь, мене не виженеш і не заміниш іншим словом. Не товаришую я з не. Тому пишуся окремо (не вивчивши, не працюючи). Але я пишусь з не разом (нехтуючи, ненавидячи). Ось я такий. (Виступає по одному учню від команди. Після цього слово надається рецензентові – джурі.) Джура. Отже, ви чудово виконали завдання. Але для того, щоб вас прийняв гетьман, потрібно написати твір-мініатюру на тему: «Звичаї та побут козаків», використовуючи дієприслівникові та дієприкметникові звороти. (З’являється гетьман, учні зачитують твори. Винагорода – виконання козацьких пісень та танець гопак у виконанні учнів 11 класу.) Учитель. Ось і закінчилась наша цікава подорож. Ще один острів з його півостровами вивчений вами. На наступному уроці помандруємо до острова «Прислівник». Використана література 1.Артемчук І., Григор’єв Г. Цікаві бувальщини. –К., 1974. 2.ФедоренкоВ. Енциклопедія інтелектуальних ігор на уроках української мови.-Х.: Вид. Група «Основа»: «Тріада +», 2007.- 432с. 3.Ягентилюк М. Методика вивчення рідної мови в загальноосвітніх школах. – К., 2001. |
Урок-подорож до острова Дієприслівник Тема. Дієприслівник Учитель. Перш ніж ми вирушимо у похід до острова Дієприслівник, нам потрібно переконатися, чи здатні капітани-екскурсоводи команд... |
Тема уроку Ознайомити учнів з географічним положенням та природою Апеннінського півострова. Охарактеризувати життя племен півострова. Проаналізувати... |
Конспект уроку підготувала Вінцковська Валентина Петрівна, учитель... Діти, ми продовжуємо подорож країною Морфологія. Сьогодні в нас у гостях ще один її мешканець. А хто він, ви здогадаєтеся, коли розгадаєте... |
ПРОГРАМИ з читання, української мови, математики для 1-10 класів... Латна Т. Б. учитель вищої категорії, старший учитель; Пономарьова Л. Б. учитель вищої категорії, старший учитель; Коваленко Т. Г.... |
ОФІЦІЙНІ ПРАВИЛА УЧАСТІ В АКЦІЇ Офіційні правила участі в рекламно-маркетинговій Акції «Подорож до Риму від ТМ Tosti та подорож до Неаполю від ТМ Garofalo» (надалі... |
Тема: Складаємо розповідь на задану тему. «Історія рідного міста» Діти, а хто бажає вирушити зі мною у чудову подорож подорож, яка проведе нас історичними стежинками рідного краю, поведе стежинами,... |
Урок з використанням ІКТ у 10 класі: «Ми лідери» Автор: учитель англійської мови вищої категорії, старший учитель Савченко Н. М. НВК№16, м. Мелітополь |
Костянтинівської районної державної адміністрації Если учитель имеет только любовь к ученику, как отец, мать, он будет лучше того учителя, который прочел все книги, но не имеет любви... |
Положення про Всеукраїнський конкурс «Учитель року» (редакція 2005... Організація та проведення Всеукраїнського конкурсу«Учитель року». Інструктивно-методичні рекомендації, 2007 р |
Вироблення навичок орфографічної грамотності під час вивчення теми... Стрєльцова І. В., учитель української мови та літератури вищої категорії, старший учитель |