РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПАРАЗИТИЧНИХ ПЛОСКИХ ЧЕРВІВ


Скачати 130.22 Kb.
Назва РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПАРАЗИТИЧНИХ ПЛОСКИХ ЧЕРВІВ
Дата 03.11.2013
Розмір 130.22 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи

РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПАРАЗИТИЧНИХ ПЛОСКИХ ЧЕРВІВ,

ЇХ РОЛЬ У ПРИРОДІ


Подгальська Марія Володимирівна, Новоград – Волинська ЗОШ І – ІІІ ступенів № 3, вчитель біології
Біологія

8 клас
Мета:

- розширити та поглибити поняття про тип Плоскі черви на прикладі паразитичних плоских червів: їхня будова, пов’язана із способом життя, роль в житті людини та заходи, що попереджують зараження ними;

- розвивати уміння порівнювати життєві цикли розвитку паразитичних червів; уміння розрізняти остаточних і проміжних хазяїв; уміння робити висновки та узагальнення.; продовжити формування вміння працювати з підручником;

- виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Форма уроку. Комбінований.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно-рецептивні:

а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2. Репродуктивні.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3. Проблемно-пошукові: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4. Інтерактивні: робота у малих групах, синтез думок, коло ідей, аналіз рішень, світлофор.

5. Візуальний: складання схем і таблиць.

6. Сугестивний: перегляд фрагментів фільмів.

7. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Міжпредметні зв ́язки: хімія, історія, медицина.

Основні терміни: паразити, гельмінти, фіна, остаточний хазяїн, проміжний хазяїн, партеногенез, гермафродити, непрямий розвиток, анаероби,

Обладнання:

вологий препарат «Бичачий ціп’як», таблиці, схеми, малюнки, фільми: «Свинячий ціп’як», «Паразити в тілі людини»,«Ознаки хвороб», презентація, м\медійна дошка, комп’ютер.

«Усе живе на земній кулі потрапило

в дуже чіпку гельмінтологічну павутину»

К.І.Скрябін

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

За образним висловом академіка К.І.Скрябіна, все живе на земній кулі щільно обплутане павутинням гельмінтів. Близько 270 видів паразитують в організмі людини, шкодять здоров’ю, можуть спричинити важку інвалідність і навіть стати причиною смерті. В Україні їх зустрічається від 18 до 28 видів.Чому гельмінтам притаманна висока плодючість із зміною хазяїв? (слайд 3)

Сьогодні ми з'ясуємо біологічні особливості цих тварин, пов'язані з їх паразитизмом та засоби попередження заражень.
ІІІ. Актуалізація опорних знань

Повторення термінів і понять (дати визначення терміна і розмістити його на дошці в скарбничку термінів і понять):

Анаероби-організми, здатні жити без атмосферного кисню.

Кутикула–щільний шар неклітинної речовини на поверхні епітелію.

Циста – утвір, оточений щільною оболонкою, що дозволяє організму переносити період несприятливих умов.

Паразит -організм, який живе за рахунок іншого організму – хазяїна.

Непрямий розвиток–тип розвитку за якого новонароджена особа(личинка) не схожа на дорослу особину.

Життєвий цикл–сукупність усіх фаз розвитку, які послідовно змінюють одна одну

Остаточний хазяїн - це організм, в якому оселяється статевозріла особина.

Проміжний хазяїн - це організм, в якому оселяється личинка, яка розмножується нестатевим шляхом.

Гермафродит– організм, в яких утворюються як жіночі, так і чоловічі статеві клітини.

Партеногенез– розвиток організму з незаплідненої яйцеклітини
ІV. Вивчення нового матеріалу.

Діти! Я зараз зачитаю вам виписку з медичної карти. В обласну лікарню надійшла дитина 11 років зі скаргами на болі в животі, з постійними головними болями, блювотою, нудотою. Хворий страждає безсонням і підвищеною подразливістю. Проведено обстеження, встановлений діагноз - гельмінтоз.

1. Поняття гельмінти.

Робота з підручником ст.68,§16(знайти визначення поняття гельмінти).

Гельмінти – паразитичні черви не залежно від того, до якого типу тварин належать. Вчитель пояснює поняття: гельмінтози– хвороби, що спричинені паразитичними червами. (слайд 4)

(Терміни розмістити на дошці)

2. Перегляд фільму «Паразити в тілі людини» (про різноманітність та шкоду, якої завдають паразитичні черви людям та тваринам).

3. Різноманітність і класифікація плоских червів. Тип Плоскі черви поділяють на 9 класів, з яких найпоширеніші представники класів Війчасті(Турбелярії), Сисуни(Трематоди) та Стьожкові черви(Цестоди). (слайд 5)

4. Пристосування червів до паразитизму(перегляд слайду). (слайд 6)

5. Основні класи паразитичних червів.

Клас Сисуни (Трематоди), середовище існування, особливості будови та процесів життєдіяльності (розповідь, демонстрація таблиці в презентації, заповнення в зошитах по ходу вивчення).

Клас Сисуни налічує понад 4000 видів ( в Україні - близько 600 видів), які паразитують у внутрішніх органах людини та різноманітних тварин. Розміри тіла цих тварин становлять від 0,1см до 5см. (слайд 7)

6.Розвиток печінкового сисуна, особливості та біологічне значення складного життєвого циклу із зміною хазяїв, закріплення поняття «партеногенетичний розвиток» (розповідь з елементами бесіди, демонстрація життєвого циклу в презентації)

Розгляньте схему життєвого циклу печінкового сисуна та зверніть увагу, що остаточний хазяїн цього паразита - це корови, вівці, кози, кролі, свині, рідше людина, організму яких він завдає великої шкоди. Паразит знижує на 25-40% продукцію молока, на 15-50% - м'яса; 10% хворих тварин гинуть. З організму хазяїна виводиться безліч яєць, але шанс вижити є тільки в тих, хто опиниться у воді, З такого яйця виходить личинка. Перша личинкова стадія печінкового сисуна - мірацидій (в перекладі означає "дивна") вільноживуча, вкрита війками і за будовою дуже близька до війчастих червів, що є одним із доказів походження сисунів від цих тварин. За допомогою війок личинка плаває в пошуках проміжного хазяїна - молюска малого ставковика. Мірацидій проникає в його тіло, де розмножується партеногенетично. Навесні з тіла ставковика виходять хвостаті личинки, вони допливають до прибережних рослин, прикріплюються до них і утворюють цисти. У такому стані цисти можуть існувати довго, очікуючи остаточного хазяїна. Тварина заражається напившись води або з'ївши траву, на якій є цисти паразита. Людина може стати хазяїном паразита, ковтнувши воду із водойма. (слайд 8)


  • Систематизувати печінкового сисуна заповнивши таблицю на дошці.



Імперія







Надцарство







Царство







Підцарство







Тип







Клас







Рід







Вид

Печінковий сисун

Свинячий ціп’як


o Складання схеми циклу розвитку печінкового сисуна на дошці:



7.Розвиток котячого сисуна, особливості складного життєвого циклу із зміною хазяїв.

Іншим досить поширеним паразитом людини і рибоїдних тварин (котів, собак, вовків...) є котячий сисун. Як печінковий сисун він паразитує в печінці та жовчних протоках, іноді в протоках підшлункової залози. Котячий сисун спричиняє тяжке захворювання, яке може призвести до смерті хворого. Так, відомий випадок, коли у печінці померлої людини виявили 25000 червів цього виду. (слайд 11)

Личинки паразита розвиваються у прісноводних тварин: молюску бітинії та рибі. Остаточний хазяїн заражається котячим сисуном, коли споживає сиру, недостатньо просолену чи просмажену прісноводну рибу. В Україні цей паразит поширений в басейнах річок Дніпра, Південного Бугу, Сейму.

Довідка: вперше захворювання, викликане котячим сисуном описав у 1891році К.Н.Виноградов у Сибіру, саме там найчастіше заражаються люди, оскільки споживають в їжу солону і в'ялену рибу.

Довідка: небезпечні південні і тропічні сисуни з роду шистосома, вони дужі малих розмірів(20мм). Паразитують у венах черевної порожнини, нирок, сечового міхура людини, ссавців і деяких птахів. Яйця з сечею або з гноєм через виразки на шкірі потрапляють до зовнішнього середовища, де продовжують свій розвиток в тілі тропічних молюсків. Церкарії шистосом дуже дрібні (0,2мм) і легко занурюються в через шкіру в кровоносні судини остаточного хазяїна.

8.Правила, яких слід дотримуватись, щоб попередити зараження сисунами. (слайд 12)

9.Клас Стьожкові(Цестоди), середовище існування, особливості будови та процесів життєдіяльності (розповідь, демонстрація таблиці в презентації, заповнення в зошитах по ходу вивчення).

Стьожкові черви налічують близько 3500 видів (в Україні понад 500 видів). Представники цього класу - це паразити людини та хребетних тварин. Довжина тіла від кількох міліметрів до 10м. Зустрічаються гельмінти довжиною до 30м - це паразит кишківника кашалота а в організмі сірого кита зустрічаються сорока метрові екземпляри. (слайди 13-15)

10.Особливості будови на прикладі свинячого ціп’яка. Перегляд фільму «Свинячий ціп’як»

Вчитель пояснює поняття: фіна – міхурчаста стадія розвитку личинки, заповнена рідиною. Має розмір в горошину, всередині вивернута зачаткова головка паразита. (слайди 16-19)

11.Вивчення особливостей процесу розвитку стьожаків і складання схеми циклу розвитку із зміною хазяїв (робота в парних групах і групах змінного складу)

* Група А (1,2) – особливості будови та процесу розвитку бичачого ціп’яка

* Група В (1,2) - особливості будови та процесу розвитку ехінокока

* Група С (1,2) - особливості будови та процесу розвитку стьожака широкого

  • Перевірка складених в групах схем циклів розвитку стьожаків за прикладом в презентації. (слайди 21-26)

  • Робота в групах змінного складу (рухаються А2, В2,С2) («слухаю та розповідаю» за складеною схемою розвитку)

12.Правила, яких слід дотримуватись, щоб попередити зараження стьожаками.(слайд 27)

Підготовлені учнями повідомлення ознак паразитичних інфекцій:

  • Глисти завдяки своїй формі й розмірам можуть механічно закривати деякі протоки, просвіт кишок. Глистяна інфекція може закрити загальні жовчні й кишкові протоки, що приводить до рідких і утруднених випорожнень.

  • Болю в суглобах і м'язах. Відомо, що паразити здатні переміщатися по організму людини з метою осідання в найбільш зручні для їхнього життя місцях, наприклад у суглобній рідині й м'язах. Коли це відбувається, людина випробовує болі, які часто вважають наслідком артриту. Болі й запалення суглобів і м'язів є також результатом травмування тканин, заподіяного деякими паразитами, або імунною реакцією організму на їхню присутність.

  • Алергія. Паразити можуть дратувати, а іноді навіть і пробивати оболонку кишок, що підвищує ризик проникнення в них великих не переварених молекул. Це може активізувати імунний відгук організму у вигляді виробництва підвищених доз еозинофілів - одного з типів захисних клітин організму. Еозинофіли можуть сприяти запаленню тканин організму, що приводить до алергійної реакції.

  • Анемія. Деякі види кишкових глистів присмоктують до слизової оболонки кишок і висмоктують живильні речовини в хазяїна. Перебуваючи у великій кількості, вони можуть викликати досить більшу втрату крові, що приводить до недоліку заліза (анемії).

  • Нервозність. Відходи обміну речовин і токсичні речовини паразитів можуть дратувати центральну нервову систему.

  • Бруксизм - ненормальна скреготіння зубами, стиск зубів і тертя ними часто супроводжують паразитичні інфекції. Ці симптоми особливо помітні в сплячих дітей.

  • Хронічна утома. Симптоми хронічної утоми містять у собі слабість, скарги на грипоподібні симптоми, апатію, депресію, втрату концентрації уваги й погану пам'ять. Ці симптоми можуть бути викликані паразитами, які створюють анемію, інтоксикацію, недолік живильних речовин в організмі.

  • Порушення сну. Часті пробудження серед ночі, особливо між 2 і 3 годинниками ночі, теж можуть бути результатом спроби організму позбутися від токсичних речовин через печінку.

  • У числі яскравих ознак присутності паразитів в організмі можуть входити також наступні порушення: збільшення ваги, поганий присмак у роті й запах з рота, астма, діабет, епілепсія, надмірний голод, втрата ваги, прищі, мігрені й навіть найчастіші причини смерті: серцево-судинні захворювання й рак. Наприклад, професор Хильда Кларк у своїй книзі «Ліки від всіх раків» затверджує, що багато ракових захворювань викликані паразитом фасциолопис Буски. «Якщо пацієнта позбавити від цих паразитів, те й пухлини теж зникнуть».

  • Проблемна шкіра. Кишкові паразити можуть викликати кропивницю, висипки, екзему й інші шкірні реакції алергійного характеру.

Перегляд фрагменту фільму «Ознаки хвороб»

13. Як уберегти себе від зараження паразитичними червами? (слайд 28)

  • Робота в групі «Сандружинник» (групу формують консультанти груп) Виготовлення санбюлетеня (розробити рекомендації щодо убезпечення себе від паразитичних плоских червів)

  • Заходи профілактики та боротьби з паразитичними червами (зачитування рекомендацій із виготовленого санбюлетеня і перегляд слайду презентації)


V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Повторний перегляд презентації і самостійна робота в зошиті над завданнями №3 (заповнення таблиці за ознаками класів типу Плоскі черви).
2.Гра «Світлофор». Із перерахованих ознак визначити ознаки притаманні війчастим червам (підняти листочок світлофора-зелений), сисунам (підняти листочок світлофора-жовтий), стьожакам (підняти листочок світлофора-червоний).

(слайд 29)
Ознаки:

Паразити

Вільноживучі черви

Тіло вкрите війками

Тіло членисте, вкрите кутикулою

Є органи прикріплення

Кишечник сліпо замкнений

Органів тралення немає

Аероби

Розвиток відбувається зі зміною хазяїна

Хижаки

Війок нема

Анаероби

Є присоски і гачечки

Нервова система розвинена добре

Органи чуття відсутні

Проміжний хазяїн – малий ставковик

Є черевна та навколоротова присоски

Утворюють фіну

Представником є ехінокок

Представником є молочно-біла планарія

Трематоди
2. Вибери правильну відповідь (слайди 30-32)

Т-1 Чим може заразитися людина, споживаючи:

А - сиру, недостатньо просолену чи просмажену рибу;

Б - будь-яку їжу, не помивши руки після того, як погладила шерсть хворого со- баки;

В - ветеринарно неперевірену і кулінарно необроблену свинину;

Г - сире м'ясо (свинина, яловичина), яке містить фіни;

1. Свинячий ціп'як. 2. Котячий сисун. 3. Ехінокок.

4.Молочно-біла планарія. 5. Бичачий ціп'як. 6.Широкий стьожак.

Т-2 У яких плоских паразитичних червів:

А - є два проміжні хазяїни;

Б - є один проміжний хазяїн;

В - остаточними хазяїнами є кішка і людина;

Г - проміжним хазяїном може бути людина;

Д- проміжні хазяїни живуть у воді?

1. Стьожак широкий. 2. Ехінокок. 3. Печінковий сисун.

4. Бичачий ціп'як. 5. Свинячий ціп'як.

6. Котячий сисун.

Т-3 В яких органах людини паразитують:

А - ехінокок;

Б - стьожак широкий;

В - бичачий ціп'як;

Г - свинячий ціп'як;

Д - котячий сисун.

1.Кишечник. 2. Жовчні протоки. 3. Печінка.

4. Легені. 5. Нирки.
3. Поміркуйте (слайд 32)

№1. Інколи діти жують травинки, зірвані на пасовищі чи у лузі. Поясніть чому це не слід робити?

№2. Стьожкові черви, що паразитують у кишечнику хазяїна, втратили систему травлення і всмоктують глюкозу хазяїна. Кількість всмоктуваної глюкози залежить від виду червів і становить від 0,65 до 10% маси їх тіла. Поміркуйте який закон фізики ними використовується, щоб всмоктувати в своє тіло глюкозу?

№3. У XIX столітті дітям, які страждали на недокрів'я, лікарі рекомендували їсти сире м'ясо. Як ви думаєте чи слід було це робити?

№4. Стьожкові черви продукують велику кількість яєць. Так, з кишечнику хворої людини щодоби виходить 170 тисяч яєць. Визначте, скільки яєць виділить бичачий ціп'як за своє життя якщо в середньому він живе 12 років. Пригадайте як відбувається зараження людини цим небезпечним паразитом.

4. Робота з малюнками. (слайд 33)

Відповідь:

Фіна – а2

Циста - б3

Проміжний хазяїн – а5,а4, б6

Остаточний хазяїн –а6, б4
VI. Підсумок уроку:

  • дати відповідь на поставлене проблемне питання. Чому гельмінтам притаманна висока плодючість із зміною хазяїв? (Це є пристосуванням до паразитизму. Багато яєць і личинок гине. Це компенсується процесом розмноження в тілі проміжного хазяїна. Зміна хазяїв теж має біологічний сенс. Якби черви розвивалися в тілі основного хазяїна, відбулося б перенасичення паразитами, що викликало б загибель хазяїна, а значить і самих червів). (слайд 34)

  • підсумувати терміни і поняття які були повторені і вивченні на уроці.

(слайд 35)

  • що сподобалось протягом уроку, чи можливо не сподобалось, або найбільше запам’яталось, або ж щоб ви хотіли б ще почути (листочок- стрічку помістити в скриньку «Підсумок уроку»).


VII. Домашнє завдання: §16, завдання в зошиті 5-7 на ст., прочитати в підручнику рубрику на ст. 73-74 «Хочете знати більше?»

Література

1. В.В. Серебряков, Біологія// Підручник для загальноосвітніх навчальних закладів, - К: Генеза, 2008. – с.64-73

2. Мотузний В.О., Слюсарев А.О., Біологія // Навчальний посібник. – К: «Вища школа», 2007.-с.259-367

3. Зуй В.Д. Біологія.Тварини // Тести для учнів 7 класу,–К: Генеза, 2001.– с.13-15

4. Давыдов О.И., Гельминты. – Наукова думка, 1984

5. Лукшина Р.І., Запобігання глистяним захворюванням. – Здоров’я, 1978






Схожі:

Розробка уроку з теми «Різноманітність круглих червів» Мета: Навчальна
...
Гельмінтозами називаються захворювання, які викликаються паразитичними червами (гельмінтами)
Атоди (Trematoda), моногенеї (Monogenoidea), цестоди або стрічкові черви (Cestoda), акантоцефали або скреблянки (Acanthocephala),...
Тема. Будова та різноманітність рослинних клітин. Поділ клітини....

Уроку. №10 (розділ ІХ)
Мета уроку: Формування умінь учнів застосовувати інтеграл до обчислення площ плоских фігур
Урок на тему: Різноманітність земноводних. Їх значення та охорона
Мета: розкрити різноманітність земноводних, пов’язану з пристосуванням їх до умов існування в різних середовищах, показати необхідність...
Загальна характеристика типу Кільчасті черви. Мета
Обладнання та матеріали: мультимедійний комплекс, презентація, картки для самостійної роботи учнів (Тест «Круглі черви»), живі екземпляри...
3. Голонасінні. Пристосувальні риси будови і життєдіяльності. Різноманітність...
Тема Голонасінні. Пристосувальні риси будови і життєдіяльності. Різноманітність голонасінних рослин
Урок №15 Природознавство 6 клас Дата 07. 12. 11 Тема уроку: «Грунт....
Тема уроку: «Грунт. Склад грунту. Різноманітність грунтів. Родючість грунту та способи її підвищення. Поняття про добрива»
Зелене диво Землі рослини. Різноманітність живих організмів. Значення...
Тема. Зелене диво Землі рослини. Різноманітність живих організмів. Значення рослин у природі та житті людей
Урок- проект
Мета нашого дослідження зібрати і опрацювати інформацію про різноманітність рослин на Черкащині
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка