|
Скачати 117.25 Kb.
|
Калашник.Ю.М., учитель історії вищої категорії, старший вчитель Івахнянської ЗОШ І – ІІІ ст., Монастирищенського р., Черкаської обл. ІСТОРІЯ УКРАЇНИ . 7 клас Урок 22 Т е м а . Монгольська навала на українські землі Мета. Показати, якої великої шкоди для українських земель і народу завдала навала монголо-татарських орд хана Батия; підкреслити, що однією з найважливіших причин поразки руських військ була феодальна роздробленість держави, відсутність єдності дій князів; показати роль народних мас у боротьбі проти монголо-татар; пояснити учням світове значення боротьби українського народу з монголо-татарськими ордами; виробляти в учнів вміння працювати з кількома історичними джерелами, аналізувати їх, складати хронологічні таблиці, працювати з історичними картами і картосхемами; виховувати повагу до захисників рідної землі і готовність самому стати на її захист. Обладнання. Карта «Боротьба народів нашої країни проти іноземних загарбників у XIII ст.», комп’ютери (для демонстрації слайд-шоу „Монгольська навала на українські землі”), плакат «Монголо-татарська навала» з «Комплекту плакатів з історії України»; репродукція картини В. Шаталіна «Оборона Києва від Батиєвої навали у 1240р.»; уривки з «Літопису руського» (с. 379-381, 394, 395-397) ,”Нитка Аріадни”, набір фігурок воїнів та інші посібники і матеріали. Тип уроку . Урок вивчення нового матеріалу. Очікувані результати . Після уроку учні зможуть: 1. Показати на карті напрямки походів монголів на українські землі. 2. Визначати причини поразки руських військ та хронологічну послідовність подій. 3. Назвати факти героїчного опору монгольській навалі. 4. Застосовувати та пояснювати поняття та терміни : монголо-татари, Золота Орда, золотоординське іго, баскаки, ярлик. Основні етапи уроку. І. Мотивація навчальної діяльності учнів („мозковий штурм”) ІІ. Представлення теми й очікуваних результатів уроку. ІІІ. Вивчення нового матеріалу.(„коло ідей”) ІV. Закріплення вивченого матеріалу (історичний бліц - турнір). V. Підсумки уроку . Оцінювання. VІ. Домашнє завдання . План проведення уроку.
монголо - татарськими ордами . ХІД УРОКУ . І. Мотивація навчальної діяльності учнів („мозковий штурм”) Учитель. Увесь період існування Київської Русі найнебезпечнішим її ворогом були кочові народи, які здійснювали на неї грабіжницькі напади . Давайте повернемося до цієї складної сторінки історії Давньоруської держави. (використовується метод „мозковий штурм” і прийом активізації і зацікавлення „Нитка Аріадни”, а протягом уроку за пральні відповіді і активну участь учні отримують н-д фігурки воїнів, старовинні монети і, як результат- підвищення загального балу) Питання до учнів. 1.Хто такі кочовики? (племена скотарів , які вели кочовий (неосідлий) спосіб життя у степах Євразії). 2.Назвіть у хронологічному порядку, почергово, кочові народи, що вторгались на територію Русі та київських князів, які їм протистояли ? (хозари –Олег ,Святослав кін. ІХ – поч. Х ст.; печеніги – Володимир Великий, Ярослав Мудрий – друга пол. .Х – перша пол.. ХІ ст. ; торки – Ярославичі – ХІ ст. ; половці – друга пол.. ХІ – поч.. ХІІ ст .Володимир Мономах ) 3. Пригадайте дати найбільших битв з кочовиками? (1036 біля Києва розгром Я.М. печенігів; 1068р битва на р. Альта не вд 1111 битва з половцями В.Мономаха ;1185 –похід Ігоря Святославича) 4. Який київський князь загинув під час нападу печенігів ? (Святослав 972р.) 5. Пригадайте, якими були особливості взаємостосунків між половцями й русичами? 6. Назвіть хронологічну межу початку періоду роздробленості Київської Русі? (1132р. після смерті сина Володимира Мономаха Мстислава) ІІ. Представлення теми й очікуваних результатів уроку. Учитель. Відтворивши в пам’яті учнів поняття та найважливіші факти пов’язані з історією боротьби Русі з кочовиками , оголошується тема уроку, план її вивчення (записується в зошити) та очікувані результати. ІІІ. Вивчення нового матеріалу. Проблемне питання( підтримати або доказати зворотнє) : „Поразка Русі від монголо-татар була неминучою”
1.1 Учитель розповідає про утворення монгольської держави , обрання ханом у 1206 р. Темучина , більш відомого як Чингісхан (великий хан) та початок її завойовницьких походів (світової війни). СЛАЙД № 3 Робота над термінами : Монголо- татари – кочові племена, які жили в середньовіччі в степах Східної Азії . Орда – військо монголо-татар ,їхня держава . (СЛАЙД № 4) Розглядається схема „Походи Чингісхана 1215 – 1223 р.” (СЛАЙД № 5 на) Робота в парах ? Які події стали підґрунтям для майбутнього світового володарювання монголів ? (опрацювання іст. документа пар. 16 с.153., СЛАЙД № 3) Учні , які будуть відповідати, мають обрати предмети показані учителем раніше (печиво, батіг, ключ) для підкріплення своєї відповіді . „Ключ” – завоювання Китаю у 1215р. збагатило монголів передовою військовою технікою та знаннями і стало ключем до світового володарювання. „Печиво і батіг” – символ системи непрямого контролю підкорених земель розроблена китайським радником Чуцаєм . Владу на місцях монголи залишали місцевим правителям, але їх зрада миттєво каралася .
Завдання учням . ? а)Знайдіть у тексті п.1, пар.16 літописну розповідь про те, як діяло ординське військо ? ? б)Назвіть яку зброю використовували монголи (за мал..на с.154, 152.) Учитель. Розповідає про похід Джебе й Субедея і об’єднання руського і половецького війська , битву 31 травня 1223 р. в Приазов’ї на р.Калка. (Розгядається схема битви за СЛАЙДОМ № 6) Учні починають заповнювати хронологічну таблицю „Вторгнення хана монголів на руські землі”.
Підсумок по 1 пункту плану (СЛАЙД № 6 а) Роблять учні вставляючи пропущені слова в реченні: „Перший похід монголів на Русь через її ______________закінчився _______________ , але ще півтора десятиліття тривав відносний спокій , яким могли скористатися руські князі для ______________________.
Учитель. Учитель розповідає і показує на карті про похід хана Батия на Русь у 1237 р. з переглядом СЛАЙДА № 7 ЗАВДАННЯ: прочитайте уривок з Літопису руського про похід Батия на Русь (с.156,пар.16) , на контурних картах позначте стрілками пересування монгольських військ та продовжіть заповнювати хронологічну таблицю „Вторгнення хана Батия на руські землі”. По закінченню роботи один учень показує на настінній карті завоювання ординцями Русі , другий, тим часом, записує таблицю на дошці. Учитель. Коротко характеризує оборону Києва у 1240р.Наводить літописні рядки „Того ж року прийшов цар Батий до міста Києва з безліччю воїнів ; оточив місто... і неможливо було нікому з міста вийти, ні в місто увійти. І не можна було чути в місті один одного від скрипіння возів, ревіння верблюдів, від звуків труб... від іржання табунів кінських та від криків і зойків безлічі людей... Багато пороків били (в стіни) безперестанку, вдень і вночі, а городяни мужньо билися, і багато було мертвих, і лилася кров, як вода... ...За допомогою великої кількості пороків пробили міські стіни й увійшли в місто, а городяни кинулись проти ворога. І тут можна було бачити й чути страшний тріск списів і стук щитів; стріли затьмарювали світло, так що не видно було неба за стрілами, а була тьма від безлічі стріл татарських, і скрізь лежали мертві, і скрізь текла кров, як вода... І були переможені городяни, і татари видерлись на стіни, але від великої втоми залишились на стінах міста. І настала ніч. Городяни цієї ночі створили новий город , біля церкви святої Богородиці. А на ранок пішли на них татари, і була люта січа. ------------------------------------------------------------------------------------------------ І почали знемагати люди і вбігли із своїми пожитками в церковне склепіння, і від ваги повалилися стіни церковні, і взяли татари місто...” (СЛАЙД № 9) Учні роблять висновок про героїзм наших предків описуючи картину В.Шаталіна „Оборона Києва від Батиєвої Навали” (СЛАЙД № 8) ? Чому Галицько-Волинське князівство потерпіло менше руйнувань порівняно з Київським, Чернігівським та ін..? 3-4. Утворення Золотої Орди. Історичне значення боротьби нашого народу з монголо - татарськими ордами . Робота над термінами: СЛАЙД № 4 Золота Орда –монголо-татарська держава створена Батиєм в Зах. Сибіру, Поволжі ,у васальній залежності від якої перебували руські землі . Золотоординське іго – принизливе ординське панування . Баскаки – представники монгольського хана на завойованих землях, контролювали місцеву владу і збирали данину Ярлик – документ на право управління підвладними землями, який видавався ханом. Робота в 2 групах (по 6-7 учнів)під керівн. голови груп (метод „ПРЕС”) ЗАВДАННЯ . СЛАЙД № 10 І група працює над іст.докум. „Історія Монголів”Плано Карпіні 1246р ? У чому полягало монгольське іго та як воно вплинуло на загальний розвиток українських земель? ( ЧАСТИНА І - ІІ ) „...Вони ні з ким не укладають миру, виключаючи тих, які підкоряться їм; бо, як сказано вище, мають від Чингісхана наказ підкоряти собі всі народи, коли можна. І ось чого вони від них вимагають: ходити з ними, коли їм завгодно, на війну проти всіх і давати десятину від усього -як з людей, так і з речей. Відрахувавши десять, беруть одного...Решту, переписавши, признають за звичаєм. Але, коли мають над ними повну владу, то ніколи не виконують даних обіцянок, а вишукують всілякі способи, щоб порушити їх. Чоловіків, що не мали дружин, вели з собою; це саме робили і з жінками, в яких не було законних чоловіків. Решту ж, за їх звичаєм, переписавши, наказували, щоб кожний, як малий, так і великий, навіть немовля одноденне, бідний і багатий, давав данину...Хто не заплатить цієї данини, того відводять до татар, де він лишається в рабстві. Так само посилають вони за володільцями земель, наказуючи їм з'явитись до себе негайно; коли ж ті приїжджають, то їм не віддають ніякої належної шани, а поводяться з ними, наче з підлими людьми; вони змушені давати великі подарунки воєводам... Інших же шукають нагоди вбити, як то зробили з князем Михайлом та іншими. З іншими поводяться ласкаво і дозволяють їм від'їжджати додому, а інших страчують напоями чи отрутою. Наміри ж їх полягають у тому, щоб самим володіти землею, а тому вишукують засобів винищувати благородних людей. Від тих же, кому дозволяють від'їжджати, вимагають синів чи братів, яких уже ніколи від себе не випускають, як то зробили з сином Ярослава .А коли помре батько чи брат або спадкоємець, то сина чи брата ніколи не відпускають, а, навпаки, усю маєтність забирають собі. В землях тих володільців, яким дозволяють повертатись, ставлять вони своїх баскаків, волі яких повинні коритись як герцоги, так і взагалі всі. Якщо ж жителі якогось міста чи землі не роблять того, що вони хочуть, то баскаки ці оповіщають, що вони невірні татарам, і так руйнують це місто або цю землю і вбивають жителів сильною рукою татар, які за наказом правителя цієї землі приходять несподівано і раптом на них кидаються, - так сталося з одним містом, коли ми були в Татарській землі”. ІІ група працює над витягом з „Літопису руського” ХІІІ ст., „Історії України - Руси” М.Грушевського, п.з ,пар.16. Визначте всесвітньо-історичне значення боротьби нашого народу з монголо - татарськими ордами ? а)Татари... пішли проти Русі і зробили велике винищення в землі Руській, зруйнували міста і кріпості, повбивали людей, обложили Київ, що був столицею Русі, і після довгої облоги вони взяли його і повбивали жителів міста; звідси, коли ми їхали через їхню землю, ми знаходили безліч голів і кісток мертвих людей, що лежали в полі; бо це місто було дуже велике і дуже багатолюдне, а тепер воно зведене майже нінащо; ледве існує там двісті домів, а людей тих держать вони в самому найтяжчому рабстві. Просуваючись сюди, вони своїми боями спустошили всю Русь. б) Руські князівства, як перед тим держави Центральної Азії і Закавказзя, а згодом країни Центральної Європи, відстоюючи свою незалежність від монгольських ханів, урятували Західну Європу, її культуру від руйнування. У цьому їх величезна історична заслуга перед європейською цивілізацією. Але знекровлені навалою українські землі , стали згодом легкою здобиччю для сусідніх феодальних держав. ІV. Закріплення вивченого матеріалу (історичний бліц - турнір). 1. Історичний бліц - турнір. Установіть між товаришами певну черговість і відповідайте на низку запитань один за одним. Той, хто не зможе вчасно відповісти, вибуває з турніру. а) Назвіть ім'я найголовнішого монгольського хана на початку XIII ст. б) Коли монголи обрали першого Великого хана? в) Хто першим потрапив під шалений натиск монгольських військ? г) Що зробили князі для організації опору монголам? г) Коли і де відбулася перша битва з монголами? д) Як закінчилась перша битва з монголами? е) Яка причина невдач руських військ? є) Скільки років руські землі мали відносний спокій від навали монголів? ж) Коли Батий розпочав свій перший похід? з) Куди був спрямований перший похід Батия? й) Що відбувалося у 1238 році? і) Куди був спрямований новий похід орди у 1239 році? й) Хто керував обороною Києва? к) Коли Батий захопив Київ? л) На які країни пішов Батий після Галицько-волинського князівства? м) Назвіть причини розпаду Київської держави. н) Перерахуйте найбільші князівства, на які розпалась Київська Русь. Відповідь на проблемне питання, підтримати або доказати зворотнє : „Поразка Русі від монголо-татар була неминучою” Відповіді повинні починатися словами : „Я вважаюо, що...” „Оскільки...” СЛАЙД № 11 „Наприклад...” „Отже, я вважаю...” V. Підсумки уроку . Оцінювання. Учитель пропонує учням закінчити речення : „На цьому уроці найважливішим для мене було ...” (СЛАЙД № 12) VІ. Домашнє завдання . СЛАЙД № 13 - Опрацювати текст підручника : параграф 16 ; - виконати завдання 4 ; - спробуйте намалювати (або уявити і розповісти усно) пам’ятник русичам загиблим у одній з битв із монголами. |
6 Україна у складі СРСР (1922-1939), Західно-українські землі Позначте (за підрахунками вчених) приблизну кількість осіб що загинули в результаті голоду 1921-23 рр |
Тема. Л. Дичко. Варіації для фортепіано «Українські писанки» Мета. Виховувати любов до музики, народних звичаїв, традицій; проаналізувати розриття теми писанкарства у варіаціях «Українські писанки»... |
7: Українські народні звичаї та традиції Навчальна мета: Вивчити з особовим складом українські народні звичаї та традиції |
Радянсько – німецький договори 1939 року і західно українські землі Дані тестові завдання пропонуються для вчителів, які викладають історію України в 11-х класах, як методичний порадник |
Радянсько – німецький договори 1939 року і західно українські землі Дані тестові завдання пропонуються для вчителів, які викладають історію України в 11-х класах, як методичний порадник |
Напередодні війни українські землі входили до складу таких імперій Який термін відповідає визначенню: «Глобальне збройне протистояння країн, у якому політичні питання розв’язуються збройними засобами,... |
13. Українські землі у складі Російської імперії 8 в першій половині ХІХ ст. 8 На допомогу прийде вивчення конкретно-історичних фактів у їх взаємозв’язку з обов’язковим залученням документів як першоджерел історичної... |
Ми майбутнє української армії України. Наша держава сьогодні незалежна. Українські Збройні Сили покликані охороняти незалежність рідної землі. І служать наші хлопці... |
ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття з гуманітарної підготовки з особовим... Навчальна мета: Вивчити з особовим складом українські народні звичаї та традиції |
Матеріал з Вікіпедії вільної енциклопедії Україні різними шляхами, поскільки українські землі були поділені між двома імперіями: Російською таАвстрійською. Це обумовило певну... |