Законодавстві суб'єктів господарювання укладати з державою державні контракти тощо


Скачати 2.69 Mb.
Назва Законодавстві суб'єктів господарювання укладати з державою державні контракти тощо
Сторінка 1/21
Дата 18.03.2013
Розмір 2.69 Mb.
Тип Закон
bibl.com.ua > Право > Закон
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   21
1.

Поняття господарського права як галузі права та як галузі правової науки.

Господарське право,як галузь права – це система правових норм, що регулюють відносини з

приводу безпосереднього здійснення господарської діяльності або керівництва нею із

застосуванням різних методів правового регулювання.

Наявні 3 точки зору:

-

(позитивна)ГПУ – це самостійна галузь права і немає нічого спільного з іншими;

-

(негативна)ГПУ – це не самостійна галузь права, це поєднання цивільно-правових норм і

адміністративно-правових норм, що діють у сфері господарювання;

-

(змішана)ГПУ – це комплексна галузь права, в якій зібрані правові норми всіх галузей

права.

ГП, як галузь правової науки має свій предмет, метод та завдання.

Предмет:

-

вивчає історію становлення та розвитку;

-

системи правового регулювання господарських відносин в Україні та за кордоном;

-

виявляє закономірності, тенденції, прогалини правового регулювання господарських

відносин;

-

напрацьовує рекомендації щодо вдосконалення як правового регулювання, так і

правозастосовчої практики, використовуючи різноманітні наукові методи: аналізу, синтезу,

історичний, порівняльно-правовій, евристичний, синергетичний та ін.

Метод:

-

метод автономних рішень суб'єктів господарських відносин. Він ґрунтується на тому, що

суб'єкти господарювання мають право з власної ініціативи приймати будь-які рішення, які не

суперечать законодавству України:

а) планують свою господарську діяльність;

б) в межах законодавства вільно обирають предмети господарських договорів і визначають

зобов'язання в них, інші умови господарських взаємовідносин.

-

метод владних приписів (вимог законів і вказівок компетентних органів, обов'язкових для

суб'єктів господарських відносин). Згідно з ним діяльність (поведінка) суб'єктів

господарювання підпорядковується обов'язковим моделям правовідносин, визначеним

законодавством. Це, зокрема, обов'язковість дотримання заборон закону щодо здійснення

господарської діяльності (ліцензії, квоти, спеціальні режими тощо), обов'язок визначених у

законодавстві суб'єктів господарювання укладати з державою державні контракти тощо.

-

метод рекомендацій. Держава регулює поведінку суб'єктів господарських відносин шляхом

рекомендованих моделей відповідних правовідносин. Наприклад, примірні форми договорів

щодо окремих видів відносин, методичні рекомендації стосовно окремих видів діяльності у

сфері господарювання — це приклади застосування державою зазначеного методу.

Завдання:

-

забезпечення обґрунтованості та ефективності нормотворчого процесу;

-

визначення критеріїв оцінки відповідності господарського права (як галузі права)

закономірностям і принципам правового регулювання;

-

розробка найбільш оптимальних механізмів реалізації норм господарського права;

-

створення єдиного понятійного апарату господарського права;

-

пояснення правотворчих і правозастосовчих рішень і прогнозування наслідків порушення

закономірностей правового регулювання.

2. Предмет регулювання господарського права. Розмежування відносин у сфері господарювання з

іншими видами відносин.

Предмет регулювання ГПУ - є господарська діяльність пов’язана з виробництвом і реалізацією

продукції, виконанням робіт і надання послуг, а також із забезпеченням їхніх виробників необхідними

ресурсами.

Ознаки:



Page 2

-

вона полягає у виробництві продукції, виконанні робіт, наданні послуг не для власних потреб

виробника, а для задоволення потреб інших осіб (сфера суспільного виробництва);

- вона виконується на професійних засадах;

-

результати такої діяльності мають вартісний характер, вони реалізуються за плату, тобто

функціонують як товар;

-

ця діяльність поєднує як приватні інтереси виробника, так і публічні інтереси (держави,

суспільства, значних прошарків населення тощо).


3. Господарські правовідносини: поняття, ознаки та види.

Господарські правовідносини – це врегульовані нормами права суспільні відносини, котрі

виникають у сфері господарювання щодо організації та безпосереднього здійснення господарської

діяльності, характеризуються особливим суб'єктним складом, поєднанням організаційних і майнових

елементів, значним ступенем регулювання як з боку держави, так і суб'єктів цих відносин.

Ознаки:

-

Урегульованість цих відносин за допомогою господарсько-правових норм, у певних випадках -

ще й за допомогою господарських договорів;

-

Особливий суб'єктний склад :суб'єкти господарювання, органи державної влади, наділені

господарською компетенцією, споживачі, громадяни, громадські та інші організації, які

виступають засновниками суб'єктів господарювання чи здійснюють щодо них організаційно-

господарські повноваження на основі відносин власності;

-

Об'єктом господарських правовідносин є майно у формі речей і безтілесного майна/

нематеріальних активів (у тому числі об'єктів права інтелектуальної та права промислової

власності), необхідне для організації та безпосереднього здійснення господарської діяльності;

-

Зміст - суб'єктивні права та обов'язки суб'єктів господарювання й суб'єктів організаційно-

господарських повноважень та інших учасників господарського життя, визначені нормативно-

правовими актами (господарським законодавством) та іншими правовими документами

(договорами, зокрема), а також реальні дії зазначених осіб щодо реалізації цих прав та

обов'язків, спрямовані на безпосереднє здійснення господарської діяльності (виготовлення

продукції, виконання робіт, падання послуг);

-

Поєднання майнових та організаційних елементів;



сукупності організаційних дій засновників у формі укладення засновницького договору (якщо

засновників двоє і більше), скликання та проведення установчих зборів (у передбачених

законом випадках), здійснення державної реєстрації новостворюваної організації, отримання

необхідних ліцензій та інших дозволів;



наділення новостворюваної організації необхідним для започаткування та здійснення нею

відповідної (визначеної установчими документами з урахуванням вимог закону) господарської

діяльності майновою базою з визначенням правового титулу майна (право власності, право

господарського відання, право оперативного управління;

-

Віддзеркалення в господарських правовідносинах публічних інтересів (держави, суспільства,

значних прошарків суспільства, зокрема, споживачів) та приватних інтересів (носіями яких є

конкретні суб'єкти господарювання, за винятком державних і комунальних), необхідність їх

збалансованого врахування в процесі їх державного (в тому числі нормативно-правового)

регулювання;

-

Юридичні факти – підстави виникнення, зміни та припинення:



дія чи бездіяльність (як правомірні, так і неправомірні) суб'єктів правовідносин; чи



події (стихійне лихо, внаслідок якого було пошкоджено майно підприємця; смерть власника

контрольного пакета акцій, який контролював акціонерне товариство, і спадкування таких

акцій кількома особами з різними/протилежними інтересами щодо управління набутими в

результаті цього корпоративними правами).



Page 3

Види:

I.

За характером правовідносин:

-

відносини з безпосереднього здійснення господарської діяльності (виробництва та реалізації

продукції, виконання робіт, надання послуг;

-

відносини з організації господарської діяльності (держав на реєстрація, ліцензування,

патентування, квотування та інші форми державного регулювання господарської діяльності).

II.

За взаємним становищем сторін:

-

горизонтальні, учасники яких рівноправні;

-

вертикальні, в яких одним з учасників виступає орган управління, в тому числі власник майна

чи уповноважений ним орган.

III.

За сферою дії:

-

внутрішньогосподарські, що виникають всередині господарської організації між її

структурними підрозділами, а також між господарською організацією та її структурними

підрозділами;

-

міжгосподарські (зовнішньо-господарські), що виникають між юридично самостійними

суб'єктами господарювання.

IV.

За галузями господарювання і сферами управління:

-

у галузі промисловості;

-

у галузі сільського господарства;

-

у галузі транспорту;

-

у галузі капітального будівництва;

-

у сфері приватизації;

-

у сфері антимонопольного (конкурентного) регулювання;

-

у сфері зовнішньоекономічної діяльності тощо.

4. Класифікація суб’єктів господарських правовідносин.

Суб'єкти правовідносин — це індивідуальні чи колективні суб'єкти права, які використовують свою

правосуб'єктність у конкретних правовідносинах, виступаючи реалізаторами суб'єктивних юридичних

прав і обов'язків, повноважень і юридичної відповідальності.

Види суб'єктів правовідносин:

1.

Індивідуальні суб'єкти (фізичні особи):

-

громадяни, тобто індивіди, що мають громадянство даної країни;

-

іноземні громадяни;

-

особи без громадянства (апатриди);

-

особи з подвійним громадянством (біпатриди);

2.

Колективні суб'єкти (юридичні особи):

-

державні органи, організації, установи, підприємства;

-

органи місцевого самоврядування;

-

комерційні організації (акціонерні товариства, приватні фірми тощо — вітчизняні, іноземні,

міжнародні);

-

громадські об'єднання (партії, профспілкові організації тощо);

-

релігійні організації;

3.

Держава та її структурні одиниці:

-

держава;



Page 4

-

державні утворення (суб'єкти федерації — штати, землі, автономії; в Україні — Автономна

Республіка Крим);

-

адміністративно-територіальні одиниці (область, місто, селище та ін.);

4.

Соціальні спільноти :

-

народ;

-

нація;

-

етнічні групи;

-

громадяни виборчого округу тощо.

5. Методи господарського права.

-

метод автономних рішень суб'єктів господарських відносин. Він ґрунтується на тому, що

суб'єкти господарювання мають право з власної ініціативи приймати будь-які рішення, які не

суперечать законодавству України:

а) планують свою господарську діяльність;

б) в межах законодавства вільно обирають предмети господарських договорів і визначають

зобов'язання в них, інші умови господарських взаємовідносин.

-

метод владних приписів (вимог законів і вказівок компетентних органів, обов'язкових для

суб'єктів господарських відносин). Згідно з ним діяльність (поведінка) суб'єктів

господарювання підпорядковується обов'язковим моделям правовідносин, визначеним

законодавством. Це, зокрема, обов'язковість дотримання заборон закону щодо здійснення

господарської діяльності (ліцензії, квоти, спеціальні режими тощо), обов'язок визначених у

законодавстві суб'єктів господарювання укладати з державою державні контракти тощо.

-

метод рекомендацій. Держава регулює поведінку суб'єктів господарських відносин шляхом

рекомендованих моделей відповідних правовідносин. Наприклад, примірні форми договорів

щодо окремих видів відносин, методичні рекомендації стосовно окремих видів діяльності у

сфері господарювання — це приклади застосування державою зазначеного методу.

-Метод координації. – забезпечує прийняття юридично значущих рішень за згодою сторін, кожна з

яких не вправі нав’язувати свої умови іншій стороні; рішення укладається шляхом компромісу

(укладення господарського договору).

6. Поняття, ознаки та особливості господарського законодавства.

Господарське законодавство - це сукупність нормативно-правових актів і правових норм, які

регулюють відносини щодо безпосереднього здійснення господарської діяльності та управління (в

тому числі організації) такою діяльністю.

Ознаки та особливості:

-

Значна розгалуженість і присутність великої кількості нормативних актів;

-

Перевага в господарському законодавстві комплексних нормативних актів, що містять норми

різних галузей права (господарського, цивільного, фінансового, трудового тощо);

-

Кодифікованість господарського законодавства;

-

Наявність в господарському законодавстві значної кількості нормативних актів обмеженої

сфери дії - відомчих, регіональних, локальних - у конкретній господарській організації.

7. Напрями вдосконалення господарського законодавства.

Напрями вдосконалення господарського законодавства:

-

вдосконалення господарського законодавства щодо його змісту. Цей напрям передбачає

необхідність врегулювання нових для господарської системи України відносин (конфлікту

інтересів у господарських організаціях корпоративного типу; правового становища



Page 5

холдингових компаній; господарських товариств державної та комунальної форм власності) та

врегулювання традиційних (наприклад, договірних) відносин на нових засадах шляхом

прийняття нових або внесення відповідних змін до чинних нормативних актів; завданням

цього напряму є також забезпечення адекватності правового регулювання відносин у сфері

господарювання з врахуванням динаміки розвитку ринкових відносин і відповідно - прийняття

нових редакцій законів, прийнятих на початку запровадження ринкових відносин (початок 90-х

років XX століття);

-

вдосконалення господарського законодавства щодо його правової форми. Цей напрям

передбачає істотне посилення ролі закону як основного джерела регулювання господарських

відносин; зменшення ролі відомчих нормативних актів і обмеження відомчої нормотворчості,

що забезпечується контролем з боку Міністерства юстиції України у формі державної

реєстрації таких актів та набуття ними чинності за умови такої реєстрації; підвищення ролі

локальних нормативних актів (установчих і внутрішніх правових документів суб'єктів

господарювання), які самостійно (але в межах, не заборонених законом) визначають напрями

своєї діяльності, внутрішню структуру, порядок використання прибутку та інші питання;

-

вдосконалення господарського законодавства щодо його системи. Цей напрям передбачає

вирішення проблем, пов'язаних з прийняттям Господарського та Цивільного кодексів

(усунення колізій між низкою норм цих кодексів; приведення усього масиву господарського

законодавства у відповідність до ГКУ; інкорпорацію господарського законодавства (видання

систематизованих збірок господарського законодавства) за предметним критерієм:

законодавство про приватизацію, законодавство про капітальне будівництво, законодавство

про господарські договори тощо; консолідацію господарського законодавства прийняття

замість кількох нормативно-правових актів, що регулюють певний вид господарських

відносин, - одного, який дозволяє усунути колізії в регулюванні певної категорії господарських

відносин;

-

гармонізація законодавства України з найдосконалішими міжнародними стандартами

регулювання відносин у сфері господарювання, законодавства міжнародних економічних

союзів, до складу яких входить чи планує увійти Україна (включаючи й Європейський Союз).

8. Поняття та ознаки підприємництва.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   21

Схожі:

ПЛАН проведення перевірок суб’єктів господарювання (виробничих об’єктів)
...
Тема Сутність і основи організації фінансів підприємств
Від неї багато в чому залежить своєчасність та повнота фінансового забезпечення виробничо-господарської діяльності та розвитку підприємства,...
Господарський кодекс України
Господарський кодекс України встановлює відповідно до Конституції України правові основи господарської діяльності (господарювання),...
ІНФОРМАЦІЙНА КАРТКА
Найменування дозвільного центру, в якому здійснюється обслуговування суб’єктів господарювання
ІНФОРМАЦІЙНА КАРТКА
Найменування дозвільного центру, в якому здійснюється обслуговування суб’єктів господарювання
ІНФОРМАЦІЙНА КАРТКА
Найменування дозвільного центру, в якому здійснюється обслуговування суб’єктів господарювання
РЕГЛАМЕНТ (ІНФОРМАЦІЙНА КАРТКА)
Найменування дозвільного центру, в якому здійснюється обслуговування суб’єктів господарювання
Призначення курсу
Контроль за господарською діяльністю суб’єктів господарювання та відповідальність за порушення законодавства у сфері банкрутства
Закон України «Про рекламу»
Найменування дозвільного центру, в якому здійснюється обслуговування суб’єктів господарювання
Інформація щодо виконання заходів-завдань, зазначених у проектних...
Створити бази даних об'єктів комунальної власності, які не використовуються та пропонуються до оренди чи продажу на конкурсах і аукціонах...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка