|
Скачати 62.58 Kb.
|
Тема уроку. Зображення призми і побудова її перерізів. Мета уроку: формування понять переріз, діагональний переріз призми, а також умінь будувати перерізи призм. Обладнання: моделі призм. І. Перевірка домашнього завданняФронтальне опитування
II. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу Правила зображення призми Зображення призми зручно починати із зображення однієї із її основ. Треба нагадати учням правила зображення многокутників, які вивчали в 10 класі;
Після побудови зображення основи зображають бічні ребра у вигляді паралельних і рівних відрізків і з'єднують послідовно їх вільні кінці. Слід визначити, що невидимі ребра зображають штриховими лініями. Для більшої наочності рисунка висоту призми, а також бічні ребра призми, які перпендикулярні до основи, будемо зображати “вертикальними відрізками”. Виконання вправ
Правила побудови перерізів призми У стереометрії часто доводиться розглядати перерізи тіл, зокрема многогранників, різними площинами. Перерізом опуклого многогранника є опуклий плоский многокутник. Його вершини в загальному випадку е точками перетину січної площини з ребрами многогранника, а сторони — відрізками, по яких січна площина перетинає грані многогранника. Переріз призми площиною, яка проходить через два бічні ребра, які не належать одній грані, називається діагональним перерізом призми (рис. 29). Виконання вправ
(Відповідь. .)
Способи задання перерізу досить різноманітні, і універсального методу їх побудови не існує. Найбільш ефективними методами є метод слідів і метод внутрішнього проектування. Розглянемо кожний з них. МЕТОД СЛІДІВ У загальному випадку площина перерізу має спільну пряму з площиною кожної грані многогранника. Пряму, по якій січна площина перетинає площину якої-небудь грані многогранника, називають слідом січної площини. Зрозуміло, що січна площина має стільки слідів, скільки площин граней вона перетинає. Суть методу слідів полягає в: 1) побудові ліній перетину (сліду) січної площини з площиною грані; 2) знаходженні точок перетину січної площини з ребрами многогранника; 3) побудові перерізу. Далі слід розглянути приклади побудови перерізів призми з п. 41 § 5 підручника та розв'язати задачу. Рис. 31Задача Побудуйте переріз трикутної призми площиною, що проходить через три точки К, M і N (рис. 30), які належать відповідно ребрам СВ, А1В1 і АС. Розв'язанняNK - слід (MNK) на (АВС). Знайдемо точку Χ перетину прямої NK і прямої АВ (рис. 31, а). ХМ – слід (MNK) на (АВВ1). Знайдемо точку L перетину прямої MX і ребра ВΒ1 (рис. 31, б). Знайдемо точку У перетину прямої MX і прямої АА1 (рис. 31, в). YN — слід (MNK) на (АСС1). Знайдімо точку F перетину прямої YN і ребра А1С1 (рис. 31, г). NKLMF — шуканий переріз. Розв'язування задач 1. Дано куб ABCDA1B1C1D1 і на його ребрі DD1 точку М. Знайдіть точку перетину прямої С1М з площиною основи. (Відповідь. Точка X, рис. 32.) 2. Дано куб ABCDA1B1C1D1 і точку М DD1. Побудуйте переріз куба площиною, яка проходить через точки Α1, С1 і М, та знайдіть лінію перетину січної площини з площиною основи куба. (Відповідь. Пряма XY, рис. 33.) 3. Задано чотирикутну призму ABCDA1B1C1D1. Побудуйте переріз призми площиною MNK, де М ВВ1, N АА1, Κ СС1 (рис. 34). (Відповідь. NMKFL — шуканий переріз, рис. 35.) 4. Побудуйте переріз куба ABCDA1B1C1D1 площиною, яка проходить через точки Μ, Ν, Κ— середини ребер A1B1, B1C1 і СС1 відповідно. (Відповідь. MNKFLS — шуканий переріз, рис. 36.) МЕТОД ВНУТРІШНЬОГО ПРОЕКТУВАННЯ Цей метод застосовується при побудові перерізів у тих випадках, коли не зручно знаходити слід січної площини (наприклад, слід одержується дуже далеко від даної фігури). Розглянемо застосування цього методу на прикладі. ЗадачаПобудуйте переріз чотирикутної призми площиною, яка проходить через точки Μ, Ν, Р, які належать її бічним ребрам АА1, ВВ1, СС1 (рис. 37). Розв'язанняСпроектуємо точки Μ, Ν і Р на площину нижньої основи, одержимо точки А, В, С. У чотирикутнику ABCD проведемо діагоналі АС і BD, які перетинаються в точці О (рис. 38). Через точку О проведемо пряму 001 ║ ВВ1, яка перетинає МР в точці X. У площині BB1D1 проведемо пряму NX, яка перетинає ребро DD1 в точці Q. MNPQ — шуканий переріз. Суть методу внутрішнього проектування: 1) проектуються дані точки на площину основи, в площині основи будується чотирикутник, у якого три вершини — проекції даних точок, а четверта — одна із вершин основи; 2) у площині перерізу будується прообраз точки перетину діагоналей одержаного чотирикутника; 3) будуються точки перетину січної площини з ребрами. Задача Точки К, L, Μ лежать на різних гранях довільної чотирикутної призми ABCDA1B1С1D1 причому Κ АВВ1А1, L ВСС1В1, Μ CDD1С1. Побудуйте переріз призми площиною KLM (рис. 39). (Відповідь. Рис. 40.) III. Домашнє завдання § 5, п. 41; контрольні запитання № 13—14; задачі .№5, 7, 10 (с. 77). IV. Підведення підсумку урокуЗапитання до класу
Роганін геометрія 11 клас, урок 4 |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство... В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання |
Уроку виробничого навчання Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку |
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується... «загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів |
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика» |
УРОКУ Тема уроку Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням... |
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |