Відділ освіти Бородянської райдержадміністрації
Методичний кабінет
Засідання клубу знавців
рідної мови.
8 – 9 класи.
Підготувала:
Кицун Ольга Петрівна,
вчитель української мови
та літератури
Луб’янської загальноосвітньої
школи І – ІІ ступенів,
спеціаліст вищої
кваліфікаційної категорії
Бородянка
2013
Засідання клубу знавців української мови
Мета збудити прагнення учнів продемонструвати свої знання і вміння з української мови; спонукати їх до творчої праці; вчити дітей умінню трима
тися перед глядачами, бути толерантними і цікавими для присутніх;
розвивати уміння учнів застосовувати свої знання в незвичних ситуаціях;
виховувати повагу до рідного слова, української мови.
Обладнання святково прикрашена зала, вислови про мову, завдання в конвертах. Для учасників підготовлено столи.
ПЕЕБІГ ГРИ
Учитель:
Добрий день, дорогі друзі!Сьогодні ми відвідаємо засідання клубу знавців рідної мови, яке проходить у рамках тижня української мови та літератури. Проходитиме сьогоднішнє засідання під гаслом: «Вивчайте, любіть свою мову, як світлу Вітчизну любіть!» Доречними будуть слова В.Сухомлинського «Чим глибше людина пізнає тонкощі рідної мови, … тим активніше сприймає її серце красу сова». Чого ж ми варті в світі без рідної мови?! Вона є скарбницею народних, духовних надбань, оберегом наших традицій і звичаїв, запорукою інтелектуального розвитку і поступу в загальнолюдському житті.
Ведучий: Над всі багатства і припливи мод
Шануймо мову серцем і вустами.
Народ без мови – це вже не народ,
Без мови всі б ми сиротами стали.
Шануймо мову над усі скарби,
Якщо ми хочем зватися народом.
Ведучий: Мово моя українська –
Батьківська, материнська,
Рідна мені до болю,
Дужий я із тобою.
Ведучий: Мова наша, мова –
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
Й тиша вечорова.
Ведучий: Мова наша, мова –
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість.
Учитель:
Мова – це не просто спосіб спілкування. Мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніші надбання віків. Мова – це й музика, мелодика, фарби буття, сучасна художня, інтелектуальна і мисленнєва діяльність народу.
Дозвольте запросити учасників сьогоднішнього засідання.
(під музику до залу заходять команди по 6 учасників у кожній, представляють свою назву і займають місця на столами)
Оцінювати роботу команд буде шановне журі у складі:
На засідання клубу знавців із напутнім словом прилетіла Мудра Сова.
Сова: Добрий день! Усім привіт!
Натхнення вам, щасливих літ!
Веселе, мудре совеня
Літаю в лісі я щодня.
Сьогодні завітала в школу,
Зустріла Олю і Миколу,
Світланку, Петрика, Сашка,
Марійку, Васю і Мишка…
Велика, дружня в вас сім’я.
А як скажіть моє ім’я?
(Софія – мудрість)
І тур. Розминка.
Кожна команда відповідає на запитання.
Правильна відповідь - 1бал. Котра набере більше балів, першою розпочне гру.
Чи може словосполучення складатися з одного слова? (не може)
«Жовтіє лист» - це словосполучення чи речення? (речення)
Що таке граматична основа? (підмет і присудок)
Які розділові знаки ставляться в кінці речення? (крапка, знак оклику, знак питання)
Які ви знаєте другорядні члени речення? (додаток, обставина, означення)
Чи може бути іменник у називному відмінку обставиною? (не може)
У яких реченнях дві і більше граматичні основи? (у складних)
Як називається присудок. Виражений одним словом? (простим)
Чи може речення складатися з одного слова? (може)
Як підкреслюється означення? (хвилястою лінією)
Як називається розмова двох осіб? (діалог)
Як називаються члени речення, які характеризують предмет з одного боку, відповідають на одне питання, відносяться до одного й того ж слова? (однорідні)
Чи правильно, що підмет відповідає на питання Що робити? Що зробити? (неправильно)
Чи може прийменник бути присудком? (не може)
Чи є при прямій мові слова автора? (так)
Як називається відступ у першому рядку тексту? (абзац)
Як називаються слова різні за звучанням, близькі за значенням? (синоніми)
Як називається старовинне слово, або не вживаний тепер мовний зворот? (архаїзм)
Більше балів у команди ___ класу. Вони перші отримують запитання від Мудрої Сови.
ІІ тур. Що? Де? Коли?
Мудра Сова крутить дзиґу і вибирає запитання знавцям.
Команди радяться 1 хвилину і дають свою відповідь.
Слово-іменник з чотирьох букв, що означає великий водяний простір,
а без першої букви – дієслово третьої особи однини на означення польових робіт. (море – оре)
Слово з чотирьох букв і звуків, що є синонімом до іменника незалеж-
ність. Без першого звука – коротке жіноче ім’я. (воля – Оля)
Кажуть, що раки виривають глибоко в піку нори й там зимують. Інша думка – раки взимку повзають по дну річки, тому знайти місце, де вони зимують неможливо. Отож поміркуйте, що означає вислів «Я тобі покажу, де раки зимують» (фразеологізм, насварити)
Музична пауза (звучить українська пісня у виконанні учениці
8 класу)
Відвідавши кафе «Птах», сформулюйте орфограму «Правопис префіксів». (префікс С перед К, Ф, П, Т, Х)
У словниках до слова очі найбільше означень, що називають почуття. психічний стан людини. Це ті самі означення, що й до слова людина. За 1 хвилину назвіть прислів’я із іменниками очі, людина. (Очі – дзеркало душі людини)
На ілюстрації до казки Івана Франка «Лис Микита» всі тварини смію-
ться. Не зумів художник намалювати курей. Як говорять про курей і чому не можна зобразити курячий сміх? (фразеологізм «курям на сміх», у курей – клюв, загнутий вниз, немає зубів))
Данило відсунув двері, вдихнув сірої пітьми, напоєної духом прілого сіна і насіння, що лишилося не висіяним, і сів на поріжку відчуваючи, що вже ніколи в світі не піде звідси, з розсадника, що тільки і жив узимку такою мрією. (підрахувати кількість іменників, прикметників, займенників).
Грати … скрипку, …шкури здерти, … колесо до воза, …п’ятниць на тиждень, бути на … небі, … дорогою обійти, … раз відміряй, а … відріж, у … няньок дитина плаче, …одного не ждуть (вставити у фразеологізми пропущені числівники).
Відредагувати словосполучення та речення:
Не сиди на полу
Самий кращий малюнок
У кімнаті стоїть хрустальний світильник
Земельний участок
Грошовий перевод
У твоєму диктанті зустрічаються помилки
Продовжити смішинку
Батько перевіряє щоденник сина: «Математика – один, мова – один, природознавство – один, співи – дванадцять». Розгнівано: «І ти ще співаєш?!» Син: « ….
Утворити слова з двох наданих слів, не додаючи жодної літери. Літери місцями переставляти можна.
Бут + сова (Автобус)
Кит + рана (Картина)
Липа + нота (Антилопа)
Вода + ринг (Виноград)
Назвати справжні імена письменників:
Олена Пчілка (Ольга Петрівна Драгоманова)
Леся Українка (Лариса Петрівна Косач-Квітка)
Марко Вовчок (Марія Олександрівна Вілінська)
Карпенко-Карий (Іван Карпович Тобілевич)
Кобзар (Тарас Григорович Шевченко)
Каменяр (Іван Якович Франко)
Учитель:
Завершився ІІ тур, надаємо слово журі.
(журі оголошує результати виконання завдань)
Учитель:
Поезія і пісня – дві великі сили. Поезія – це вогник, який запалює душу людини, він схожий на полум’я свічки. Музика – рідна сестра поезії. Поезія і музика мають багато спільного, тому не дивно, що для багатьох людей музика є невід’ємною частиною мислення.
Українська пісня… Хто не був зачарований нею? Який митець не був захоплений її мелодіями?!
Ведучий: Ну де ще є така чарівна пісня?!
Серед яких на світі славних мов?
То серце від журби неначе тисне.
А то навіє радість і любов.
ІІІ тур. Конкурс вболівальників.
Інсценізація пісні.
Учитель:
Надаємо слово нашому журі (журі оголошує результати конкурсів)
Учитель:
Підходить до закінчення сьогоднішнє засідання клубу знавців рідної мови. Так наші учасники і вболівальники сьогодні довели, що знання мови і вміння нею користуватися – це шлях до всебічного розвитку людини. Людини нового типу – активної, толерантної до людей та до самої себе, здатної позитивно ставитися до традицій і звичаїв, мови, родини, духовних цінностей українського народу. Така людина зможе повноцінно жити в суспільстві, обрати життєву мету, вчасно зробити правильний вибір, безконфліктно вийти з будь-якої життєвої ситуації.
Журі: називають переможця гри, вручають дипломи учасникам.
Учитель:
Сьогодні ми були учасниками та слухачами конкурсу юних знавців мови і, гадаю, переконались у тому, що рідну мову знаємо й шануємо рідне слово. Хтось із мудрих сказав: «Ми старалися дати душевне задоволення тим, хто захоче їх читати, легкість тим, хто волітиме затримати їх у пам’яті, а користь усім тим, кому потратить до рук цей матеріал». Вважаю, в якійсь мірі це нам удалось.
Всі виконують пісню.
|