Немирівська райдержадміністрація Відділ освіти Бугаківська СЗШ І-ІІ ст Розвиток пам’яті, уваги, мислення молодших школярів


Скачати 230.68 Kb.
Назва Немирівська райдержадміністрація Відділ освіти Бугаківська СЗШ І-ІІ ст Розвиток пам’яті, уваги, мислення молодших школярів
Дата 15.12.2013
Розмір 230.68 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Немирівська райдержадміністрація

Відділ освіти

Бугаківська СЗШ І-ІІ ст..


Розвиток пам’яті, уваги, мислення

молодших школярів
Методичний посібник

Немирів 2008
Друкується за рішенням Ради методичного кабінету відділу освіти Немирівської райдержадміністрації (протокол №2 від 18.12.2007 р.)


Автор матеріалу: Удоденко Т.В. – учитель початкових класів Бугаківської СЗШ І-ІІ ст.


Упорядник: Бевз Л.В. – методист РМК.


Комп’ютерний набір: Поліграф сервіс.


Для вчителів початкових класів загальноосвітніх шкіл.

Якось ішов лісом мудрець. Побачив він лісоруба, що пиляв величезне дерево старою тупою пилкою. Видно було, що працює він дуже довго, а результат мізерний. «Що ти робиш?» - запитав мудрець. «Хіба не бачиш? Працюю», - сердито відповів лісоруб. «Якщо ти нагостриш свою пилку, справа піде швидше», - порадив мудрець. «Не заважай, ніколи мені – працювати треба», - відповів упертий лісоруб.



Щоб ми не були схожими на впертого лісоруба, «гостритимемо» свої інструменти: вчимося спостерігати, запам’ятовувати і міркувати. І якщо стара пилка затуплюється, то наші інструменти завдяки засвоєнню знань стають все кращими і кращими.





Розвиток пам’яті

Поради учителеві.


  • Більше хваліть дітей. Запам’ятовуванню сприяють позитивні емоції, негативні ж (фіксування помилок) його утруднюють.

  • Поєднуйте процес запам’ятовування з приємними відчуттями, комфортним оточенням.

  • Враховуйте «ефект краю». В пам’яті передусім залишається інформація, отримана на початку, в кінці заняття («скраю»). Кількість таких «країв» можна збільшити за допомогою фізкультхвилинок.

  • Раціонально розміщуйте наочний матеріал. Найкраще запам’ятовується розміщене у верхньому лівому куті дошки.

  • Використовуйте графічно-символічне унаочнення, картки-опори.


Візуалізація

Записую на дошці слово. Слово – потяг, кожна літера – вагон (підкреслюю їх рисочками). Діти заплющують очі і уявно «розсаджують» літери у вагони. Потяг рушив і поїхав – вагон за вагоном, літера за літерою. На дошці витираю літери, залишаю рисочки. Вказуючи на окрему рисочку, пропоную дітям пригадати літеру. Дуже ефективний прийом для запам’ятовування правопису словникових слів.
«Фотограф»

Прочитайте тричі написані на дошці слова, спробуйте їх запам’ятати (сфотографувати):

Мати

Доброта

Діти

Тьотя

Людина

Чоловік

Брат

Дитина

Тепер дайте відповіді на питання:

  • Скільки букв в останньому слові?

  • Які слова містять у собі тільки один склад?

  • Яке перше слово третього стовпчика?

  • Які слова закінчуються на приголосний?

  • Які слова закінчуються буквою «а»?

  • Які слова мають в собі буквосполучення «ьо»?


«Вибіркова пам’ять»

Прочитайте один раз текст і дайте відповідь на запитання (текст написаний на дошці чи на картках):

Господарка купила в магазині 100 грамів перцю, 2 літри соку, 1 кг 500 г масла, 600 грамів цукерок.

  • Скільки борошна має купити господарка, щоб маса покупки була 5 кг?


«Дрібниці»

Розгляньте уважно протягом 10 секунд малюнки.

Запам’ятайте їх розташування, форму, складові та різні дрібниці. Тепер закрийте малюнки і дайте відповіді на питання:

  • На якій сторінці відкрита книга?

  • Чи є ручка у портфеля?

  • Куди дивиться собака?

  • Який малюнок є останнім?


«Телефонограма»

Уважно прослухайте один раз текст, а потім дайте відповіді на запитання.

«Одного разу на початку осені Мишка з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем запросили в село на день народження дідуся Івана. Родина виїхала в гості о восьмій ранку поїздом з Київського вокзалу. Їхати треба не дуже довго: потрібна зупинка сьома з кінця. Дідусь був дуже радий зустрічі з онуком».

  • Як називатимуть Мишка, коли він стане дорослим?

  • На якій зупинці вони вийшли, якщо на цьому маршруті всього 12 зупинок?

  • Чиїм батьком був дідусь Іван – тата чи мами?

  • Скільки часу вони добирались до села, якщо від станції до станції поїзд їде 6 хвилин?

  • О котрій годині вони вийшли з поїзда?


«Числові ряди»

Вчитель протягом 5 секунд демонструє дітям числовий ряд і просить його запам’ятати. Потім закриває його і тільки після цього ставить запитання до учнів (відповіді письмово):

  • 5 12 41 3 6 8 32 19

Яке число в цьому ряду найбільше, яке найменше?

  • 5 2 18 53 8 34 25 7 16 46 73 4

Скільки всього чисел у цьому ряду?

  • 9 45 42 7 14 9

Запишіть третє число цього ряду.

  • 2 1 7 3 5 8 4

Запишіть суму чисел цього ряду.

  • 48 5 43 2 31 7 21 11 52 9

Запишіть перше і передостаннє числа даного ряду.
«Асоціації»

Запишіть, з яким предметом (явищем, дією) у вас асоціюються наведені нижче слова. У вашому розпорядженні всього 3 хвилини. Наприклад, зима – ковзани, ананас – Африка

Колесо –

квітка –

книга –

урок –

театр –

машина –

школа –

пальто –

стіна –

ключ -

Коли всі впорались, дається інше завдання: Закрийте слова в лівій колонці аркушем паперу. Читаючи свої слова – асоціації, згадайте, до яких слів вони дібрані.

«Логічні ряди»

Ряд геометричних фігур показати на 5-7 секунд, потім закрити. Діти повинні намалювати його з пам’яті. Потім доречно проаналізувати його за допомогою питань:

  • Назвати ряд одним словом.

  • Вилучити зайве (за формою, за розміром, за кольором).

  • Утворити візерунок.


«Слухова пам’ять»

0 2 4 6 8

Цей ряд – для слухової пам’яті. Учитель читає його один раз, потім діти з пам’яті записують. Далі аналізується закономірність утворення ряду.
«Знайди закономірність»

3 4 5

Після запису цього ряду в зошитах за допомогою зорової пам’яті дітям пропонується:

  • Знайти зв’язок між елементами.

  • Який буде наступний елемент?


При вивченні римських цифр:

1 ІІ 3 ІY 5 …

  • Знайти закономірність.

  • Продовжити ряд.



Розвиток уваги і

спостережливості
Поради учителю

  • Дитина сприймає лиш те, що для неї цікаве і важливе. Зробіть необхідну інформацію цікавою та важливою.

  • Не перенасичуйте урок зайвою інформацією, бо втратите головну.

  • Нехай ваші учні будуть впевнені, що вони до всього додумались самі. Ваша роль – ненав’язлива допомога.

  • Поспостерігайте за дитиною, яка думає. Це чудове, зворушливе враження. Поділіться ним з учнями.


«Шифрограма»

З кожного рядка виберіть лише ті букви, які не повторюються, і складіть з них побажання. На роботу відводиться 2 хвилини.

А О Н О О Е А Д Д

Х П А Р П Й Р И И

Е П В Ф Е А Ф П М

В Ю Л З Л А Ю Л Ю

Г Ц И Д Ц Ж Г Ц Г

Щ З С У З Т А З У

О А Ь А Т О И О А

(Нехай вам завжди щастить)
«Алфавіт»

Замініть даний опис у кожному стовпчику буквами, і ви зможете прочитати два слова. На все завдання – 3 хвилини. (Завдання на дошці).

Буква після букви К,

буква перед К,

буква після Л,

кругла буква алфавіту,

буква перед О.

(Лимон)

Друга буква алфавіту,

буква після Т,

буква перед М,

буква перед Л,

перша буква алфавіту.

(Булка)



«Заплуталось слово»

Відстежуючи очима лінії, знайти букви, які відповідають цифрам. Прочитати слово

12 3 4 5 6 7







Р А Н Ї А К У
Графічні диктанти

Диктую, в який бік і на скільки клітинок проводити лінію, а діти виконують, не відриваючи олівця від паперу. Може вийти візерунок. Можна дати завдання продовжити – це вже буде розвиток уяви.
Словесні диктанти

  • Візерунок: синій квадратик, червоний, зелений, жовтий, знову синій і т. д.

  • Намалюйте 10 кружечків у рядок. Заштрихуйте або зафарбуйте третій, шостий, дев’ятий.

  • Намалюйте в рядок 9 м’ячиків, чергуючи великий і малий.

  • Намалюйте 5 різних фігур, але щоб останньою був трикутник.


«Екзамен на уважність»

Кожній дитині видається заготовка:

1. 1 2 3 4 5 6 7

2.

3.



4.



5. РЕКЛАМА

6. 11 2 5 =

8 4 1 =

7 2 4 =

9 8 6 =

13 4 2 =

7. Вітя, Ірина, йогурт, Ніна, альбом.

Кожній дитині пропонується заповнити картку відповідно за завданнями, які учитель читає вголос. Час – три хвилини на всі завдання. Номер завдання відповідає номеру в картці.

  1. Провести похилу лінію, що проходить під непарними і над парними числами.

  2. Провести у прямокутнику діагональ так, щоб вона йшла з лівого верхнього кута в правий нижній.

  3. Перед вами обличчя людини. Намалюйте їй праве око та ліве вухо.

  4. Між другою і третьою вертикальними лініями поставте четверту букву слова СОНЦЕ, а між першою і другою – суму першої та четвертої цифр нинішнього року.

  5. У наведеному слові підкресліть усі приголосні, а всі голосні – закресліть.

  6. У парних рядах запишіть суму всіх чисел, а в непарних – від першого відніміть суму другого і третього.

  7. З перших букв даних слів складіть нове слово. Підберіть до нього антонім.


«Слухай і відповідай»

Уважно прослухайте текст і дайте відповідь на питання. (Учитель читає один раз).

  • Три хлопчики і чотири дівчинки вирішили піти в кіно. Але квитків на всіх не вистачило. Тому Сергію, Юлі та Маші довелося повернутися додому. Скільки дівчаток і скільки хлопчиків змогли подивитися фільм?

  • Брат і сестра замінили кожну букву свого імені її порядковим номером в алфавіті. Вийшло: 3 6 17 та 5 10 13 1. як звати хлопчика і дівчинку?

  • Щоб дійти до роботи, Івану Петровичу потрібно півтори години. Ввечері він повертається додому всього за 90 хвилин. Як пояснити таку різницю в часі?

  • Скільки горіхів у порожній склянці?

  • О сьомій годині суботнім вечором зустрілися давні знайомі дядька Петра – Петро з сестрою, Іван Андрійович, Ірина з братом та тітка Марія з двома онуками. Весела компанія вирішила піти в кіно. Скільки квитків вони купили? Який день тижня це був?



«Муха»

На дошці – поле в клітинку, по якому рухається пластилінова «муха». Інструкція для учнів: «Ми дресируємо муху. За командами «вгору», «вниз», «праворуч», «ліворуч» вона пересувається лише на одну клітинку, не виходячи за межі поля.

Спочатку цей «маршрут» діти «прокладають», дивлячись на ігрове поле. Потім – з закритими очима. Важливо не вийти за межі поля.



Розвиток

логічного мислення

Поради учителю

  • Перше джерело розвитку мислення – природа. Проводьте екскурсії, досліди, ведіть спостереження разом з дітьми. Шукайте пояснень та встановлюйте причинно-наслідкові зв’язки.

  • Друге джерело – народна мудрість. Привчайте дитину задавати дорослим питання «Чому?», обговорюйте прислів’я.

  • Третє джерело мислення – мудра книжка, над змістом якої хочеться задуматись.



«Об’єднай»

Знайти спільну назву кожній парі слів:

Дуб, береза –

Вівторок, четвер –

Субота, неділя –

Київ, Донецьк –

Симоненко, Олесь –

Дніпро, Уж -



Вилучити «зайвий» предмет:

  • Стіл, крісло, телевізор, шафа;

  • дуб, бузок, сосна, верба;

  • а р с б н;

  • 23 46 8 92 14 55;


«Які вони?»

Як відомо, деякі прикметники можуть бути застосовані як у прямому, так і в переносному значенні. Знайти спільну ознаку до кожної з груп іменників. Наприклад, Хліб, клімат, подушка – спільна ознака м’який.

  • Пиріг, поцілунок, сон - …(солодкий)

  • Рейка, воля, дисципліна - …(залізна)

  • Клен, малюк, парик - …(кучерявий)


Запитання на кмітливість:

  1. Два хлопчики зустрілись біля дверей і ніяк не можуть розійтися. Хто з них повинен дати дорогу, якщо відомо, що одному з них 6 років, а другому – 10? (Дає дорогу той, хто вихованіший).

  2. Якою рукою зручніше розмішувати цукор у склянці? (Зручніше розмішувати ложечкою)

  3. Горобчик прокинувся о 9 годині ранку. Коли він ліг спати, якщо проспав він 4 години? (о 5 ранку)

  4. Яку пташку нагадує поганий співак? (півня)

  5. Якщо з-під тину видно 6 пар конячих ніг, то скільки цих тварин на подвір’ї? (3)

  6. Дід, баба, онучка, собачка, кішка та мишка тягнули ріпку. Скільки очей дивилося на ріпку? (12)

  7. Коваль підкував трійку коней, вбиваючи в кожну підкову по 2 цвяхи. Скільки цвяхів знадобиться ковалю? (24)


«Чого не вистачає?»

Проаналізуйте зв’язок між словами однієї частини рівності і знайдіть пропущене слово або словосполучення.

  • Земля – небо = людина - …(птах)

  • Підлога – стеля = стіна - …(протилежна стіна)

  • Обличчя – портрет = природа - …(пейзаж)

  • Підлога - … = стіл – скатертина (килим)

  • Кіт – 4 = … - 8 (павук)

  • Машина - … = людина – серце (мотор)



«Пов’яжи»

Доберіть кожній парі відповідний тип логічного зв’язку за таблицею шифрів:


А чашка – сервіз

Б горобець – птах

В море – океан

Г низько – високо

Д злочин – покарання

Е здивування – подив




  • Хвороба – смерть (Б)

  • Палець – рука (А)

  • Далеко – близько (Г)

  • Дит.садок – школа (В)



  • Фізика – наука (Б)




  • Пара – два (Е)


«Знайди слова»

  • Вийміть з букета садову квітку та квітку лісову.

Т Л О К Н Я Н Ь Ю П А К І Л Н В

(Тюльпан, конвалія)

  • Серед цих літунів один – надоїдливий, інша – білогруда красуня.

Л К А І М С Т Р О В А К А

(Комар, ластівка)

  • Варення з цих ягід дісталось комусь на поживу?

М В И У Ш Х А Н Я

(Муха, вишня)

Розвиток

творчого мислення



Поради учителю

  • Розвитку творчого мислення, уяви сприяють настольні ігри: мозаїка, кольорові кубики, конструктори, пазли.

  • Користуйтесь порадами Б.Нікітіна «Сходинки творчості або розвиваючі ігри ».

  • В уроки мови і читання включайте вправи на римування.

  • Творчі знахідки дітей (твори чи уривки з них, віршики, саморобки) зберігайте, демонструйте, пишайтесь ними.



«Що це?»

Дібрати іменники до прикметників:

Гострий –

дружній –

дзвінка –

міський –

класний –

сердитий –

похмурий –

тепле –

ранкові –

військове –


«Асоціації»

Запишіть, з яким словом у вас асоціюється кожна назва тварин (завдання записане на дошці):

Птах – небо

білка –

лисиця –

крокодил –

жираф –

корова -

вуж –

дельфін –

їжак –

кішка –

кабан –

акула –

краб –

соловей –

пінгвін -


«Чарівний мішечок»

Є безліч варіантів:

  • учитель описує предмет, що знаходиться в мішечку, учні відгадують;

  • хтось із учнів описує предмет, просунувши руку в мішечок;

  • описують тільки за допомогою прикметників (дієслів);

  • учні ставлять питання, щоб дізнатись про предмет;

  • скласти загадку, і т. д.


Пізнавально-конкурсна гра

«Зоряний час»

(для учнів 3-4 класів)

Мета: створити позитивний емоційний фон, стимулювати пізнавальну активність, розвивати увагу, самостійність та креативність мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати впевненість у власних силах, взаємодопомогу, взаємо підтримку.

Обладнання: картки з цифрами від 0 до5, зірочки з кольорового паперу – 40 шт., малюнки із зображенням тварин – 5 шт., птахів – 5 шт., картки із назвами країн – 4 шт., секундомір, слово «Вікторія» - 1 шт.

Хід заходу

Ведучий. Вам відомо, що розумні люди грають в інтелектуальні ігри, які не тільки розважають, але й навчають. Сьогоднішній конкурс – це своєрідна розумова гімнастика, яка навчить вас самостійно вирішувати інтелектуальні завдання, застосовувати знання в нестандартних ситуаціях.

Зоряний час – це час успіху, тож нехай пощастить кожному учаснику! У грі беруть участь 8 учнів, решта будуть асистентами, помічниками, болільниками.

Гравець піднімає для відповіді карточку з відповідним номером; якщо відповідь правильна, то він отримує зірочку. Гравець, який набрав у турі найменше зірочок, вибуває з гри.
І тур

Помічники вивішують малюнки із зображенням тварин:

Слон Черепаха Їжак Кенгуру Крокодил

1 2 3 4 5

  1. У якої тварини найбільш довготривале життя – до 180 років? (черепаха)

  2. Серед даних тварин знайдіть найбільш земного плазуна. (крокодил)

  3. У якої тварини найменше дитинча порівняно із розмірами його мами? (кенгуру)

  4. Про яку тварину говорять, що вона має два хвости? (слон)

  5. Назвіть австралійську травоїдну тварину. (кенгуру)

  6. Яка з тварин здатна найдовше перебувати у стані сплячки – до 236 діб? (їжак)


ІІ тур

Помічники вивішують картки з назвами країн:

Індія США Японія Англія Китай

1 2 3 4 5

  1. Яку державу називають «країною сонця, що сходить»? (Японія)

  2. В якій країні число 3 вважається най нещасливішим? (Японія)

  3. Батьківщина гри в шахи. (Індія)

  4. В якій країні, за офіційною статистикою, на кожні 10 жителів припадає 7 автомобілів? (США)

  5. Наймогутніша морська держава ХІХ століття. (Англія)

  6. Яка держава найбільш густонаселена? (Китай)

  7. Яка країна посідає перше місце в світі за чисельністю домашніх котів? (США)


ІІІ тур

Помічники вивішують малюнки із зображенням птахів:

Курка Колібрі Гуска Пінгвін Страус

1 2 3 4 5

  1. Найбільш морозостійка пташка. (гуска)

  2. Найбільший птах на Землі. (страус)

  3. Який птах може літати хвостом вперед? (колібрі)

  4. Нелітаючий птах, що живе на берегах Антарктиди. (пінгвін)

  5. Про якого птаха говорять, що він не птах? (курка)

  6. Найменший птах. (колібрі)


ІY тур «Казковий марафон»

  1. Що дід посадив, а витягти не міг? (1)

1)ріпку

2)моркву

3)редиску

4)буряк

  1. З якої зернини народилась Дюймовочка? (4)

1)жита

2) гречки

3) кукурудзи

4) ячменю

  1. Чим мачуха отруїла Білосніжку? (2)

1) грушею

2) яблуком

3) сливою

4) вишнею

  1. Як називалося місто, в якому жив Незнайко? (3)

1) овочеве

2) фруктове

3) квіткове

4) мальовниче

  1. Яке поле охороняли брати у казці «Коник-горбоконик»? (2)

1) рисове

2) пшеничне

3) картопляне

4) гречане

  1. Який овоч для Попелюшки фея перетворила на карету? (2)

  1. кабачок

  2. гарбуз

  3. кавун

  4. перець

  1. Який листочок вхопила Коза-дереза, коли бігла через місточок? (3)

  1. березовий

  2. липовий

  3. кленовий

  4. ясеновий

  1. З чого сестра Еліза з казки «Дикі лебеді» плела сорочки для одинадцяти братів-лебедів? (4)

  1. деревій

  2. м’ята

  3. подорожник

  4. кропива

  1. Тридцять кущів якої квітки мала посадити Попелюшка за наказом мачухи? (3)

  1. ромашки

  2. айстри

  3. троянди

  4. півонії

  1. За якими квітами послала мачуха падчерку в ліс? (1)

  1. підсніжники

  2. проліски

  3. конвалії

  4. медунки

  1. Як називалась квітка, яка виконувала бажання? (4)

  1. трицвітка

  2. п’ятицвітка

  3. семицвітка

  4. шестицвітка



Y тур «Хто зайвий?»

Помічники вивішують малюнки із зображенням комах:

Тарган Павук Комар Муха Оса

1 2 3 4 5

Я стверджую, що це все комахи. Підніміть картку, якщо де не так. (2)
Помічники вивішують малюнки із музичними інструментами:

Труба Саксофон Фортепіано Горн Тромбон

1 2 3 4 5

Я стверджую, що все це духові інструменти. Підніміть картку, якщо де не так. (3)

YI тур

До кінця гри повинно залишитись 2 гравці.

Ведучий: Протягом 1 хвилини ви повинні скласти якомога більше слів з букв слова «Вікторія».

Після визначеного часу гравці називають слова. Перемагає той, хто останнім назве слово.

Наприкінці гри підбиваються підсумки, переможець нагороджується. Переможцю надається право виступити з промовою. Це – його зоряний час. В промові він може звернутися до друзів, однокласників, старших людей зі своїми думками, побажаннями, висловити свої мрії, надії на майбутнє.

Примітка: До всіх правильних відповідей дібрати цікаву пізнавальну інформацію.


Інтелектуальна гра

«Поле чудес»

(для учнів 3 класу)

Мета: Розширити уявлення про чарівні, соціально-побутові казки та казки про тварин. Поглиблювати дитячі уявлення про етику людських стосунків: щирість, вдячність, довір’я. Розвивати зв’язне мовлення, уміння складати словесні характеристики дійових осіб. Виховувати любов і бережливе ставлення до книги.

Обладнання:

  • Круг-барабан з відповідними секторами і стрілкою;

  • Кольорові картки із буквами для зашифрованих слів;

  • Виставка книг;

  • 2 скриньки

  • «Чорний ящик»


План підготовки гри передбачає:

  • Формування команд-учасників гри;

  • Підготовку кожним учасником невеличкої розповіді про себе;

  • Рекламні паузи;

  • Поділ вболівальників на групи.


Умови гри

У грі змагаються три «трійки» гравців. Гра проходить у три тури, а четвертий – фінал. Гравці по черзі обертають круг, стрілка зупиняється на відповідних секторах. Якщо це певна цифра і гравець правильно назве букву, то отримує відповідну кількість балів і продовжує гру. Якщо це «0» – перехід ходу, знак «+» дає можливість відкрити гравцю будь-яку букву, «П» - проз, «С» - це сюрприз (дві скриньки – кому повезе?)

Кожен учасник, крім букви, може назвати відразу ціле слово. Якщо воно названо неправильно, гравець вибуває з гри.

Переможці кожного туру мають право взяти участь у грі-фіналі. Вони отримують призи відповідно до набраних балів.
Хід гри

Ведуча: Добрий день. Дорогі діти! Я рада сьогодні вас вітати в шоу-грі «Поле чудес». Гра розпочинається і я запрошую до нашого ігрового барабана першу трійку гравців.

(Ведуча представляє гравців першої трійки)

Перш ніж ми розпочнемо гру і я вам назву її тему, послухайте рядки цього вірша:

Сьогодні ми казку сюди запросили,

Щоб бачити казку і слухать гуртом.

А казка в дорозі десь там загубилась,

Давайте її погукаєм разом!

Каз-ко! Каз-ко!
І тур

Ви, напевно, здогадались, що темою нашої гри буде «Подорож до країни Казки». Отже, назви казок, герої казок, все, що пов’язане з казкою, ви пригадаєте протягом сьогоднішньої подорожі. У казці закарбована мудрість народна. Не можна вирости щасливою людиною, якщо не знаєш казок, якщо над твоєю колискою не звучала колискова пісня, у якій зібрані чари і мудрість багатьох поколінь, якщо, зіп’явшись на ноги, маля собі не виспівує пісні. У казках завжди добро перемагає зло, позитивні герої перемагають негативних. Отже, послухайте завдання. Назвіть казку за ключовими словами:

Хазяїн, служив, прогнав, вовк, віддячу, жнива, дитина, бити, співатиму, ти мені добро зробив, а я – тобі (Сірко)

Поки крутиться круг зі стрілкою, ми хочемо краще познайомитись з нашими гравцями.(Учасники по черзі, поки будуть називатися букви зашифрованого слова, розповідають щось цікаве про себе)
І пауза – робота з болільниками

Історично найдавнішими вважаються казки про тварин. У них відобразилися спостереження людини за життям тварин, їхньою поведінкою, взаєминами. Казки про тварин розкривають побут людей. Вони нерідко сповнені сатирою. Широко представлені в казках дикі тварини: вовк, лисиця, ведмідь, кабан, їжачок; птахи: орел, сова, ворона; риби: щука, в’юн. У казках вовк – голодний хижак-невдаха, лисиця – хитра, підступна, улеслива, ведмідь – вайлуватий, незграбний, заєць – боягуз.

Зустрічайте героїв казок. (герої казок співають пісеньки, учні впізнають)

ІІ тур

Ведуча: Ми продовжуємо гру, і я запрошую другу «трійку» гравців.

З якої казки цей уривок?

Та й побилися об заклад. Коли вкаже жінка так, то чумаки віддадуть йому 12 маж ще й з батіжка ми.. (Калиточка)
Додаткова інформація.

Казка «Калиточка» належить до другого виду казок – соціально-побутових. У цих казках розповідається про життя людей, їх побут, про бідних і багатих, про мрії людей, про вільну працю, рівноправність, дружбу і чесність людей («Мудра дівчина», «Язиката Хвеська», «Правда та Кривда», ін.)
ІІ пауза - рекламна

Колективна гра за прочитаними казками «Впізнай за малюнком».

Демонструються малюнки, учні називають казку і розповідають уривок з неї («Золотий черевичок», «Язиката Хвеська»)
ІІІ тур

Ведуча. Настав час і для третьої трійки гравців.

З якої казки ця кінцівка?

І я там був, мед, вино пив, хоч у роті не було, а по бороді текло, тому вона в мене й побіліла.(Ох)
ІІІ пауза

  1. Дуже цікаві казки, які називають чарівними. У них завжди багато чудес, фантастики. У казках перемога дається тому, хто працьовитий, добрий, розумний, вірний, красивий. У казках відобразилися тернисті шляхи історії рідного народу, боротьби із злими силами природи та зовнішніми ворогами. Герої наділені великою силою, розумом, вдачею.




  1. Впізнати казку за уривком («Бідний чоловік та його син», «Телесик», «Про бідного парубка», ін.)


3. Гра з глядачами «Кросворд»

1. На городі виростала, сили набиралась.

А потім достигла, великою стала.

Став дід тоді гукати:

  • Час красуню нашу рвати! (Ріпка)

  1. Хто вигнав Козу-дерезу із зайчикової хатки? (Рак)

  2. Хто бігав наввипередки з їжачком? (Зайчик)

  3. Прийшла вона із довгим віником

На бесіду з нашим півником.

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід. (Лисичка)

  1. Де ж усі сховались звірі,

У якій такій квартирі?

Дуже тісна, невеличка

Ця чудова … (Рукавичка)
Яке слово одержали по вертикалі? (Казка)

Р І П К А

Р А К

З А Й Ч И К

Л И С И Ч К А

Р У К А В И Ч К А
Ведуча. Запрошую переможців до фіналу.
Фінал

Відомо, що ще в сиву давнину люди надавали магічного значення певним числам. В українських казках широко використовується, наприклад, число 3. певні епізоди повторюються тричі: тричі Лисичка викрадає Півника і тричі Котик його рятує; тричі Коза-дереза співає пісню.

Яким ще числам, крім 3, надається такого магічного значення? (7, 12)

Українським казкам властиві уособлення, перебільшення. У казки органічно вписуються прислів’я та приказки, загадки, скоромовки, сновидіння, забобони, повір’я, лічилки.

Що ще органічно вписується в казки? (Пісні)
Казки – нев’янучі духовні квіти народу, що полонять своєю красою кожного, хто слухає, читає звабливу їхню мову.
Закінчується гра вітаннями та врученням призів переможцям.
Використана література:
Кобевка А. Використання дидактичних ігор на уроках в 1 класі. «Поч. школа», №7, 2006 р.

Коробко С. Особливості розвитку пам’яті учнів 1-4 класів. «Поч. школа», м№6, 2002 р.

Митник О. Пізнавальні завдання для розвитку творчих здібностей особистості. «Поч. .школа», №12, 2000 р.

Нікітін Б. Сходинки творчості або розвиваючі ігри. Москва, «Просвещение», 1991 р.

Явоненко М. Розвиток уяви та літературних здібностей молодших школярів. «Поч. .школа», №3, 2003 р.

Схожі:

W 1 РОЗВИТОК ЛОГІЧНОЇ ПАМ’ЯТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ W 2
...
«Ім’я матері – святе», відеофільмом «Наші матусі найкращі»
Мета класної години: розвиток пам'яті, мови, уваги, мислення; виховання любові до матері; зміцнення сімейних відносин через творчу...
Шахненко О. Ф., вчитель фізики і математики ЗШ №1
Цілі: вдосконалення обчислювальних навичок, формування навичок групової роботи, уміння розповідати своє розв'язування однокласникам,...
Вираховується гранично допустиме навантаження на одного учня, при...
Насамперед, йдеться, про розвиток логічного мислення, просторових уявлень і уяви, алгоритмічної і інформаційної культури, уваги,...
Розвиток навички читання молодших школярів Методичний посібник
Розвиток навички читання молодших школярів: Методичний посібник / авт. Н. В. Радченко. – Рокитне: РМК, 2010 – 49 с
Тема Пізнавальні процеси. Пам’ять. Мислення. Уява. Мовлення
Продуктивність пам’яті. Мислення, його основні форми і види. Інтелект та оцінка інтелекту. Особливості професійного мислення. Уявлення...
Тема урок у : Д и т ячий фольклор
...
Пам ’ ять ПК
Найважливішими характеристиками пам'яті є її обсяг та швидкодія. Для роботи сучасних операційних систем та додатків потрібно не менше...
Що таке інтелектуальні здібності школярів молодшого віку?
Уття знань, їх засвоєння. Вікові явища розвитку інтелекту та здібностей характеризуються зростанням темпу розумової активності, потреби...
ПОСВЯТА У БАРВІНЧАТА молодших школярів
Увага! Лінійка, присвячена посвяті у барвінчата молодших школярів, оголошується відкритою
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка