Тема : Історичні пісні та думи. Мета: Навчальна


Скачати 58.25 Kb.
НазваТема : Історичні пісні та думи. Мета: Навчальна
Дата09.02.2014
Розмір58.25 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Музика > Документи
Тема : Історичні пісні та думи.

Мета:

Навчальна: визначити особливості історичної пісні як жанру народної творчості;

Розвивальна: розвивати навички власного співу, вокально – хорові навички; Виховна: виховувати інтерес і повагу до героїчного минулого українського народу, почуття патріотизму.

Музичний матеріал: Укр. народна пісня « Ой на горі та й женці жнуть». Увертюра до опери М.Лисенка «Тарас Бульба».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Обладнання: Музичні інструменти (баян,бубен, темброво–шумові інструменти), комп’ютер.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Учитель. Добрий день, дорогі діти! Радий зустрічі з вами на уроці музичного мистецтва. Давайте згадаємо, над якою темою ми працюємо(відповідь дітей «Музика мого народу»).

Актуалізація опорних знань: Скажіть, яку музику ми можемо віднести до української нар. музики?

-Діти: Народні пісні.

-Учитель: Які жанри народних пісень ви знаєте?

Діти: Колискові, Жниварські, жартівливі.

-Учитель: Давайте згадаємо і виконаємо жартівливу пісню «Сіяв мужик просо» і інсценізуємо її. (звучить пісня). Молодці.

Ми знаємо багато жанрів укр.. пісенної творчості ліричні, колискові пісні. Зі зразками цих жанрів можна зустрітися і у творчості інших народів. А чи існує жанр який характерний тільки укр.. народу?

Звичайно ж.

Пояснення нового матеріалу:

Сьогодні ми познайомимося з новим жанром укр.. пісенної творчості- історичними піснями. Ці пісні складають поетично-пісенну біографію укр.. народу, вшановують імена славетних синів нашої Батьківщини. Образ могутнього воїна, відданого рідній землі постає з рядків цих народних творів. Вони не лише розповідають про подвиги героїв, але й передають найтонші відтінки їх почуттів. Передаючись із покоління в покоління, історичні пісні збереглись до нашого часу. Герої пісень цього жанру – історичні особи, подвиги яких закарбувалися в народній пам’яті, або ж безіменні герої, пов’язані з конкретними історичними подіями.. Наш народ з давніх-давен жив мирною працею, обробляв землю, вирощував жито-пшеницю. Однак його найбойовіша, найволелюбніша, найхоробріша частина постійно мусила відбиватися від кочівників загарбників з півдня і сходу. Саме з неї сформувалася козацька звитяжна вольниця. Серед керівників козацтва були Петро Сагайдачний та Михайло Дорошенко.

Вікторина (що ви знаєте про козаків)

А давайте упевнимося у наших знаннях послухавши розповідь наших ноток.

ППЗ 4 кл.(9урок.)

Хвилюються на пагорбах дозрілі жита, черкають серпами женці, а розігнувши натомлені спини бачать вони, як увесь видолинок неначе зацвів червоним маком - то йде запорізьке військо. Женці ще здалека впізнають молодцюватого Дорошенка, що веде козаків, доброю посмішкою проводжають Сагайдачного, що йде собі не поспішаючи, і розкурює свою знамениту люльку. Пісня « Ой на горі та й женці жнуть» про козаків. А козацтво є сторінкою нашої історії. Тому й тісні, в яких головними героями є історичні особи або безіменні герої, подвиги яких викарбовувалися в народній памяті, називають історичними.

Історичні пісні здебільшого виникли у вирі бурхливого життя народу. Їх творцями були учасники подій, або свідки, котрі фіксували засобами слова та музики все побачене, пережите в деталях і подробицях. Перші історичні пісні, що дойшли до нас із часів, коли українські землі були під владою Золотої Орди, відтворюють важке життя народу під монголо – татарським гнітом.

На початку 16 ст. зародилось козацтво. У середині цього століття сформувалася Запорізька Січ – оплот козацької вольниці. Козаки взяли на себе обов’язок захищати південні кордони українських земель від монголо- татарських нападів. Саме пам'ять про героїв цієї боротьби донесла до нас маршова козацька пісня « Ой на горі та й женці жнуть».

  • То ж, діти, ознайомимося з цією піснею.

  • 2. Розспівка.

  • - Сядьте рівно, вільно. Як завжди, перед виконанням пісні ми розспівуємося.

  • - Уважно внутрішньо послухайте звучання цього звуку. По моєму жесту співаємо цей звук прислухаючись до звучання класу(до). Наступна роз співка (до-ре-мі-фа-соль-фа-мі-ре-до-соль-до) Співаємо її з транспонуванням.

  • Учитель. А зараз починаємо роботу над піснею. Уважно прослухайте її у виконанні ансамблю бандуристів. Пісня чітка, маршова, тому і виконувати її треба стримано, активно. Сьогодні ми попрацюємо над 1 куплетом.

  • А зараз давайте спробуємо створити наш невеличкий інструментальний ансамбль і підіграти хору.

  • Сучасні виконавці часто звертаються до народної творчості, до історичних пісень. Послухайте цю пісню у виконанні Олександра Малініна і скажіть чим схожа і в чому відмінність виконання.

Фізкультхвилинка.

А зараз повернемося до нашої теми:

У багатьох історичних піснях розповідається про боротьбу укр.. народу проти іноземних загарбників, в них оспівуються народні герої, керівники народних повстань, схвалюється сильна воля, мужність, рішучість героїв. Виконавцями історичних пісень були народні співці України – кобзарі, бандуристи, лірники. Історичні пісні називають джерелом народної творчості, а українську бандуру в усьому світі вважають музичним символом України…

І зараз юний талант у поезії розкаже про дивовижний інструмент – бандуру:

У кожній бандурі - коштовна перлина: Душа кобзаря – співця України. Бо пісня про волю навік зостається, Із серця у серце вогнем переллється. А струни бандури сумують і плачуть. В них наше минуле озветься неначе. І ділиться болем, і душу лікує. Хто серцем багатий, той спів цей почує. Людмила Чижова

Для створення великих музичних творів патріотичного спрямування українські композитори використовували історичні пісні. Одним з таких композиторів був відомий український композитор, основоположник української класичної музики Микола Віталійович Лисенко.

Знайомство з М.В. Лисенком.

  • Хто ж такий М. Лисенко? Послухаємо розповідь про його композитора. ППЗ (6кл. 2урок) (Відомості про Лисенка.)

  • Історичну українську пісню «Засвіт встали козаченьки», український композитор Микола Лисенко використав у своїй опері «Тарас Бульба». Пісня стала музичною характеристикою козаків у опері.

- Послухайте фрагмент з увертюри до опери «Тарас Бульба» де звучить ця пісня.

- Діти, яка за характером звучала музика? (Відповідь: бадьора, енергійна, героїчна, велична, вольова)

-Діти, яких ви уявили козаків? А хочете бути схожими на них?

-А ви так само любите рідну Батьківщину?

VII. Тестові завдання. ППЗ. 4 кл. 9урок.

-. А зараз нотки пропонують нам вибрати правильне твердження. Так ми перевіримо як ви засвоїли урок.

- Я зачитую питання, а ви вибираєте правильну відповідь і піднімаєте руку.

Волелюбний дух укр. народу, його прагнення до незалежності ніколи не зникали – жили в історичних піснях і думах.

Відомості про особливості жанру дум.

-Що ж таке дума? (Звучить дума «фрагмент». а на фоні текст).

ДУМА ПРО МАРУСЮ БОГУСЛАВКУ
 
        Що на Чорному морі,
           На камені біленькому,
           Там стояла темниця кам'яная.
           Що у тій-то темниці пробувало сімсот козаків,
           Бідних невольників.
           То вони тридцять літ у неволі пробувають,
           Божого світу, сонця праведного у вічі собі не видають.
           То до їх дівка-бранка,
           Маруся, попівна Богуславка,
           Приходжає,
           Словами промовляє:
           «Гей, козаки,
           Ви, біднії невольники!
           Угадайте, що в нашій землі християнській за день
           тепера?»

Думами називали пісенно- розповідні твори, призначені для виконання речитативом під акомпанемент бандури чи кобзи. (Музично–поетичні розповідь і про козаків, про історію, минуле України). За розміром дума більша за історичну пісню, хоч і має з нею спільні риси. У багатьох думах, як і у історичних піснях розповідається про боротьбу укр.. народу проти іноземних загарбників, в них оспівуються народні герої, керівники нар. повстань, схвалюється сильна воля, мужність, рішучість героїв.

Розповідь про кобзарів.(ППЗ) 10урок.

Підсумок уроку: сьогодні на прикладі укр.. нар. пісні « Ой на горі та й женці жнуть» ми познайомилися з історичними піснями – жанром укр.. пісенної творчості, а також дізналися. що основними героями цих пісень є історичні особи. Герої укр.. історичних пісень боролися саме за те, що ми зараз маємо – незалежність України і можливість кожного розмовляти українською мовою. Сьогодні ми познайомилися ще з одним жанром укр.. пісенної творчості – думами, а також визначили особливості звучання цих творів .
Наш урок підійшов до завершення.Мені приємно було працювати з вами. Я дякую вам за урок. Кожен з вас одержує високі бали.
Домашнє завдання:

Підготувати повідомлення про життя козаків. Які ще історичні пісні знаєте?

  • Урок закінчено. ДО-ПО-БА-ЧЕ-ННЯ!!!

Схожі:

Календарне планування з української літератури І семестр (8 кл.)
Українські історичні пісні. Пісні про звитяжну боротьбу козаків з турецько-татарськими нападниками («Зажурилась Україна», «Та, ой,...
Тема родинного свята. Пісня – душа людини Мета
Мета: ознайомити учнів з пісенною творчістю українського народу;вивчити пісні різних жанрів;поповнювати знання учнів про народні...
Пісні Марусі Чурай (Засвіт встали козаченьки) скорочено Історичні пісні
Він змушений покинути матір, кохану дівчину. І просить свою неньку, коли з ним щось трапиться, прийняти його дівчину Марусю як за...
Урок №9 Тема: Історичні пісні
Обладнання: музичний інструмент, посібник-зошит 4 клас, фонохрестоматія 4 клас, ППЗ «Музичне мистецтво 4 клас», ноутбук, мультимедійний...
Історичні пісні про боротьбу українського народу проти соціального...
Тема: Історичні пісні про боротьбу українського народу проти соціального та національного гніту «Ой Морозе, Морозенку…», «Чи не той...
Тема. Дорога під яворами Андрія Малишка. Чисте синівське почуття...
Мета. Знати основні відомості про поета та його пісні. Виразно і вдумливо читати поезії. Вміти визначати і коментувати основні мотиви,...
        Лист до Д. Л. Мордовцева. Марця 20 1882 р
Гоголя розійшлося 2500 кн[ижок]; переклад з Лермонтова – 3000 кн[ижок]; остатніх перекладів «З старого зшитку», «Думи і пісні» надруковано...

Виступ починається піснею.

Пісня "Думи мої" (лихо мені з вами)

Учні зодягнені святково у вишиванки.

Ведучі сидять при столику.
Хор або група дітей які співають пісні постійно стоять на сцені,...
Урок Тема
Тема. Колискові пісні – перлинки української мови. Л. Забашта “Рідна мова.”М. Сингаївський “Колискова пісня, колискова…” Колискові...
Ігрова форма роботи «Лови помилку» на уроках узагальнення та повторення...
Термін історична пісня вперше увів в українську фольклористику Микола Костомаров. ( М. Гоголь )
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка