Урок читання в 4класі
Тема: Уклін тобі, Тарасе!
Мета: продовжити знайомити учнів з життям і творчістю Т.Г.Шевченка; формувати навички виразного читання; розвивати вміння робити самостійні висновки; розвивати пам’ять, мислення, увагу; виховувати гордість за духовну спадщину українського народу, любов і повагу до світлого образа поета — мислителя Т.Г.Шевченка; любов до рідної мови; збагачувати словниковий запас учнів.
Обладнання: портрет Т.Г.Шевченка, рушники, виставка книжок, збірники творів «Позакласне читання» , мультимедійний пристрій, слайди репродукцій картин Т.Шевченка, записи пісень на слова Т.Г.Шевченка, свічка, кобза,малюнки – картки для формування груп, картки завдання для групової роботи, тлумачний словник, записи на дошці, малюнки дітей до творів, фішки для самооцінки знань.
Методи і прийоми: «передбачення», «мікрофон», «асоціативний кущ», «сенкан», бліц – опитування, розповідь,бесіда, «міні – ермітаж», інсценізація, «мозкова атака».
Попередня робота: інсценізація, робота за тлумачним словником, індивідуальна робота, вивчення віршів.
Форми: робота в парах, групова форма роботи.
Зміст уроку
1.Організація класу. Психологічний настрій класу.
Я всміхаюсь сонечку:
Я всміхаюсь квіточці --
Я всміхаюсь дощику:
Гостям усміхаюся –
Напевно, ви пам’ятаєте девіз наших уроків.
На уроці ми:
Діти:
Уважні,
Розумні,
Організовані,
Кмітливі.
2. Актуалізація опорних знань
1) Акровірш.
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один.
Рабів німих так захищати.
А хто оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
Д.Білоус.
--Про кого цей акровірш?
--Як ви здогадались?
2) «Мозкова атака» (звучить музика Степового «Пам’яті Шевченка».
-- А зараз подивіться інсценізацію про те, яким цікавим та добрим хлопчиком ріс малий Тарас.
3)Інсценізація.
(Заходить жінка, одягнена в селянський одяг, несе запалену свічку,ставить на столі біля портрета Т.Шевченка. Підходить хлопчик.)
Хлопчик: Матусю, а правда, що небо на залізних стовпах стоїть?
Мати: Так, синочку,правда.
Хлопчик: А чому так багато зірок на небі?
Мати: Це коли людина на світ приходить,Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре,свічка гасне, зірочка падає. Бачив?
Хлопчик: Бачив, матусю, бачив… Матусю,а чому одні зірки ясні, великі, а інші ледь видно?
Мати: Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь – ледь тліє. А коли добра,любить людей,робить їм добро,тоді свічечка такої людини світить ясно і світло це далеко видно.
Хлопчик: Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найяскравіше.
Мати: Старайся, мій хлопчику.
3.Повідомлення теми і мети уроку.
-- Ви, мабуть, здогадалися, що сьогоднішній урок позакласного читання присвячений видатному українському поету, художнику Тарасові Григоровичу Шевченку.
4.Робота над новим матеріалом.
1)Вступне слово вчителя.
9 березня 1814 року, на Черкащині, в селі Моринці, у сім’ї кріпака народився великий поет, художник.
Що означає слово кріпак?
Про це повідомить Юля. Вона працювала з тлумачним словником.
Дівчинка: Кріпак – це людина, закріплена за паном, яка працює на нього. Пан міг кріпака купити, продати, виміняти, як річ.
Учитель:У селі Кирилівка пройшли дитячі роки Тараса. Прослухайте вірш нашого земляка Грицька Бойка.
2) Показ слайдів про життя Т.Шевченка через мультимедійний пристрій.
3) Метод «Мікрофон». Гра «Диктор».
-- Діти, уявіть собі, що ви диктори телебачення. Тому розповідайте вірш виразно, чітко, правильно.
У старій хатині
Кріпака колись,
В тихий день весінній
Хлопчик народивсь.
Ріс малий Тарас.
Він не вчився в школі
Він ягнята пас.
Сирота в дяка…
Тут була в хлоп’яти
Грамота гірка.
В Петербурзі дім.
Кріпаком у пана,
Був Тарас у нім.
Прагне він до знань,
Та за це багато
Зазнає знущань.
Світле майбуття –
Він віддав народу
Все своє життя.
Як і заповідав поет, його поховано над Дніпром, на високій Чернечій горі, яку народ назвав Тарасовою. Тут часто можна почути кобзарів, які грають на кобзі і співають українських народних пісень.
Шевченко не співав на дорогах України пісень, але писав про тяжке життя народу. Свою першу збірку творів поет назвав «Кобзар».
3. Читання і слухання творів Т.Г.Шевченка.
1) Робота з виставкою книг. Робота «бібліографа»
А) Розповідь.
Ви бачите виставку книг. Серед них є різні «Кобзарі». Вони видані в різні роки. Оцей «Кобзар» надрукували у 1961 році. Він у нашій колекції найстарший.
Б) Вірш «Над «Кобзарем»», В.Скомаровський.
Тихо надворі. Ні вітру, ні хмар.
Ані шелесне верба височенька.
Наша Оленка відкрила «Кобзар»,
Вголос читає Тараса Шевченка.
Ген за рікою синіє гора,
В небі веселка розквітла казково.
Ніжно вплітається в гомін Дніпра.
Добре і щире Шевченкове слово.
2) Читання оповідання «Тарасів сон» Василя Ковалюка, с. 76 – 77.
«Позакласне читання», 2 кл. Тернопіль «Навчальна книга» - Богдан.
Ми продовжуємо знайомитись з життям Т.Г.Шевченка.
А) Метод «передбачення».
− Діти, прочитайте назву оповідання.
Як ви гадаєте, про що йтиметься мова в оповіданні?
Б) Читання оповідання комбіновано: учитель - учень.
В) Бліц-опитування
− Чи здійснилися ваші прогнозування?
Про що думав Тарас того вечора?
Куди він побіг, щоб заховатись від мачухи?
Хто йому приснився?
Що сказала синочкові мати уві сні?
Про що він просив померлу маму?
Г) Читання учнями оповідання парами.
Читайте уважно, виділіть незнайомі слова.
Д) Словникова робота. Тлумачення слів.
Читання їх з дошки.
Е) Відповіді на питання.
− Щоб ви хотіли змінити в оповіданні?
Якби ви були художником, щоб ви намалювали?
6.Фізпауза. Метод «Міні – ермітаж» (під музику Щуровського «Елегійний прелюд»)
− Сядьте рівненько. Подивіться у вікно. Вдихніть повітря, видихніть. Повітря наповнює все ваше тіло здоров’ям. Притягніться до сонечка, подивіться на нього, а тепер один на одного.
Протягніть назустріч долоньки, подаруйте усмішку і побажайте подумки здоров’я і добра вашим друзям.
7. Робота в групах.
1) Слово вчителя.
У своїх віршах Т.Шевченка писав про калину, вербу, вишню. Часто йому снилась розквітла яблуня. Тому у кожного із вас лежать малюнки-картки. Об’єднайтесь у групи за картками.
2) Повторення правил роботи в групах.
− Яких правил треба дотримуватись при роботі у групах?
Вибрати лідера групи.
Уважно прочитати завдання.
Працювати тихо, щоб не заважати іншим.
Слухати думку кожного члена групи.
Дотримуватись часу.
3) Отримання завдань лідерами груп.
4) Робота в групах.
5) Перевірка роботи груп.
8. Пісні на вірші Шевченка.
1) Слово вчителя.
Поезія Т.Шевченка дуже мелодійна. Тому багато віршів поета покладено на музику.
2) Прослуховування запису пісень «Думи мої, думи…», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Зоре моя вечірняя».
9. Шевченко – художник.
А зараз завітаємо в художню майстерню Т.Г.Шевченка. Він писав пейзажі, портрети, автопортрети.
А) Розгляд слайдів з репродукціями картин художника.
«Селянська родина»
«Катерина»
«Діти Рєпніна»
«Автопортрет»
Б) Бесіда
− Що означає слово «автопортрет»?
Яким ви бачите поета?
Що виражають очі?
Про що думає поет?
В) Пам’ять про поета
До нас з вами поет звертається словами:
Лихо мені з вами,
Нащо стали на папері
Сумними рядами
Іменем Т.Шевченка названі вулиці, села. Навіть його іменем назване помешкання в Казахстані. Носить ім’я Шевченка і Державний університет в Києві.
Вірш «Поклін тобі, Тарасе»
10. Підсумок уроку.
1) Робота в групах
А) 1 група «Калинка» - Скласти сенкан до слова «Тарас Шевченко».
2 група «Вербиченька» - Скласти «асоціативний кущ» Тарас Шевченко.
3 група «Вишенька» - Робота з прислів’ями.
Б) Перевірка роботи груп.
2) умію..
Я знаю..
ціную..
3) Слово вчителя.
На уроці ви плідно працювали. А тепер оцініть кожен свою роботу.
4) Оцінювання.
11. Домашнє завдання.
-- Виберіть собі за бажанням домашнє завчання.
• Вивчити вірш Шевченка.
• Підготувати вірш і намалювати до нього
малюнок.
• Вивчити одну із пісень поета і заспівати її.
-- Читайте твори Т.Г.Шевченка – і ваша мова теж буде гарною, чарівною, мелодійною, тому що українська мова – одна з найкращих мов світу.
|