Сьогоднішнього уроку «Трапеція». Відкрийте


Скачати 135.26 Kb.
Назва Сьогоднішнього уроку «Трапеція». Відкрийте
Дата 23.03.2013
Розмір 135.26 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок
О.В. Полив'янюк,

вчитель математики

Крупівського навчально-реабілітаційного центру
Розробка уроку геометрії для слабозорих та незрячих учнів 8 класу

з теми «Означення трапеції. Окремі види трапецій»
Мета: сформувати в учнів поняття трапеції, її елементів; розгляну­ти означення рівнобічної та прямокутної трапецій, зміст властивостей кутів трапеції, прилеглих до бічної сторони, та кутів рівнобічної тра­пеції. Формувати вміння: відтворювати вивчені твердження; виконувати рисунок за описом; за готовим рисунком знаходити елементи трапеції; розв'язувати найпростіші задачі на обчислення. Розвиток, логічного мислення, уваги, пам'яті, обчислювальних навичок, математичної мови,вмінь порівнювати, узагальнювати, класифікувати об’єкти за певною ознакою, уявлень про величину, зорових функцій, дій обстежувального характеру, зорового аналізу форми, величини, око вимірювальних можливостей , зорово-перцептивного контролю, сенсорних функцій, окорухових функцій, дотику, дрібної моторики. Розвиток та активне включення в процес пізнання збережених аналізаторів. Розвиток та корекція зорового та слухового сприймання. Утворення вірних зороворухових уявлень про способи зображення фігури. Уточнення та збагачення математичних уявлень. Формування аналітичного сприймання форми, величини. Вчити бачити в предметах навколишнього середовища математичні ознаки та якості. Виховувати впевненість у власних силах, самостійність, доброзичливість, акуратність, дисциплінованість, прагнення здобувати нові знання.

Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.

Обладнання: конверти №1 та №2 з наборами вирізаних з кольорового картону геометричними фігурами, таблиця «Трапеція », креслярське приладдя, картки з малюнками, буклети з теоретичним матеріалом, комп’ютер, проектор, навчальна презентація «Означення трапеції. Окремі види трапецій»

Епіграф уроку

«Геометрія - наше велике творіння, яке нас самих захоплює. »

Ле Корбюзьє, французький архітектор

Хід уроку

  1. Організаційна частина

Привітання, перевірка готовності робочого місця до уроку.

Доброго дня, Ле Корбюзьє, французький архітектор, зауважив: «Геометрія - наше велике творіння, яке нас самих захоплює. »

Ці слова ми візьмемо за епіграф нашого уроку, на якому ви зможете не лише пригадати вивчене, дізнатись багато нового, але й цікаво, я сподіваюсь, проведете час.

  1. Мотивація навчальної діяльності

  2. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Сьогодні ми продовжимо подорожувати по чудовій країні «Чотирикутники» , а саме розпочнемо знайомство з ще одним її містом «Трапеція». Щоб мандрівка була цікавою, успішною, ви повинні показати всі ваші знання. Під час подорожі бажаю вам виявити свою самостійність, показати свої творчі здібності.

Отже, ми розпочинаємо. Тема сьогоднішнього уроку «Трапеція». Відкрийте свої бортові журнали і зробіть перший запис (дата і тема уроку).

Піфагор давньогрецький філософ, релігійний та політичний діяч казав: «Не роби ніколи того, що не знаєш. Але вчись усьому, що потрібно знати, і тоді будеш вести спокійне життя. »

Сьогодні на уроці ми повинні вивчити означення трапеції, її елементи та властивості, познайомитися з різними видами цієї геометричної фігури; а також навчитись застосовувати набуті знання при розв’язуванні задач.

  1. Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів (відтворення старих знань як основи для вивчення но­вого і створення необхідного кола уявлень)

На даному етапі уроку відбувається розвиток вмінь класифікувати об’єкти, під час класифікації виділяти головні та другорядні ознаки.

В кожного учня на парті в конверті № 1 міститься набір різнокольорових чотирикутників( аналогічні чотирикутники розміщені на дошці). Після того як учні ознайомилися з запропонованими фігурами вчитель ставить запитання та дає завдання.

  1. З якої країни дані фігури?

  2. Розділіть фігури на групи за буд-якою ознакою.

(При виконанні даного завдання учні згадують несуттєві(колір) та суттєві (кількість пар паралельних сторін ) ознаки класу фігур.)

  1. Скільки груп утворилося?

(при відповіді на дане запитання учні повинні навести спільні ознаки за якими було виконано групування)

  1. Як одним словом можна назвати всі фігури які мають дві пари паралельних сторін?

  2. Дайте означення кожної фігури класу паралелограмів.

(учні називають види паралелограмів та дають означення кожного виду)

Далі учні працюють з наступною групою фігур у яких лише одна пара паралельних сторін.

  1. Сприймання і первинне усвідомлення

учнями нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

  1. Означення трапеції.

  2. Означення елементів трапеції.

  3. Властивість кутів трапеції, прилеглих до однієї із бічних сторін.

  4. Означення рівнобічної та прямокутної трапецій.

1.Означення трапеції.

Вчитель повідомляє, що кожна з фігур даної групи – трапеція, а також пропонує учням дати означення трапеції використовуючи суттєву ознаку для кожного об’єкта групи.

Учитель виконує на дошці малюнок трапеції, учні виконують аналогічний малюнок у зошитах за допомогою шаблонів або люмографів, незрячі учні на приладі "Школярик" .



Означення.

Чотирикутник, дві сторони якого паралельні, а дві інші непаралельні, нази­вається трапецією.

Історична довідка

Трапеція (грец. trapecion) – столик. Сам термін trapecion походить від грецького ж слова trapesa, основним значенням якого є «стіл», тобто слово «трапеза» дослівно означає «застілля». Колись трапезою називали іжу. Але з часом цей термін став означати загальний обідній стіл для ченців в монастирських приміщеннях для прийому їжі. У геометрії розуміння трапеції як чотирикутника, в якого дві сторони паралельні, а дві інші непаралельні, склалося не відразу . Так Евклід, визначивши поняття паралелограма, прямокутника, квадрата і ромба, всі решту чотирикутники назвав трапеціями. Лише у XVIII ст. термін трапеція набув сучасного змісту.

Учням пропонується записати означення трапеції за допомогою математичних символів.

Вчитель дублює запис на дошці.

ABCD — чотирикутник, BC || AD (АВ і CD — непаралельні)

Історична довідка

Паралельний (грец. parallelos: para - поруч + alleles -йдучий) - той, що поруч йде.

Термін «поруч іде» стосовно прямої відносно іншої прямої означає: пряма не перетинає іншої прямої. Цей термін почали застосовувати ще в IV ст. до н.е. піфагорійці. Звідси і сучасне означення паралельних прямих. Для позначення паралельності двох прямих в середні віки застосовували знак =. У 1557 р. англійській лікар і математик Р. Рекорд цим знаком став позначати рівність, пояснюючи, що «немає нічого рівнішого, ніж дві паралельні прямі», а для позначення паралельності запропонував знак ||. Знак швидко прижився.

  1. Означення елементів трапеції.

Вчитель домальовує до верхньої частини трапеції трикутник , так, щоб утворений малюнок був схожий на хатинку. Аналогічний малюнок знаходиться у кожного учня на парті.

Учні порівнюють трапецію з будинком, основи трапеції - з фундаментом, основою будинку.

Вчитель називає елементи трапеції, робить записи на дошці, коментуючи кожен запис.

Запис на дошці та в зошитах.

ABCD — трапеція, ВС || AD — основи, ВС – верхня основа, AD – нижня основа, AB CD , АВ і CD — бічні сторони.

АС і BD — діагоналі, ВК і TN — висоти.

Означення.

Висотою трапеції називається відрізок, перпендикулярний до прямих, які містять її основи, з кінцями на цих прямих. На рис. ВК, ТN – висоти трапеції.

Проводять висоти трапеції переважно з вершин при меншій основі.

Словникова робота.

Діагональ(грець. diagonalios: dia – через, gonia – кут) – та, що проходить через кути.

Фізкультхвилинка

Учням пропонується очима написати у повітрі слово трапеція.

Незрячим учням пропонується в цей час із запропонованого набору геометричних фігур вибрати трапецію.

Вправи виконують усі учні класу.

  1. Вихідне положення – сидячи, відкинутись на спинку стільчика. Глибокий вдих. Нахилившись вперед – видих. Повторити 5 – 6 разів.

  2. Вихідне положення – сидячи, відкинутись на спинку стільчика. Міцно заплющити очі на 3-5 секунд, потім розплющити їх на 3-5 секунд, повторити 6-8 разів. (Вправа знімає втому, зміцнює м’язи повік, сприяє поліпшенню кровопостачання, розслабленню м'язів ока.)

  3. Вихідне положення – сидячи, відкинутись на спинку стільчика. Закрити повіки. Проводити масаж їх з допомогою рухів по колу пальцями протягом 1 хвилини. (Вправа знімає спазм м'язів очей i поліпшує кровопостачання.)

  4. Вихідне положення – сидячи, швидко моргати протягом 1-2 хвилин. (Вправа сприяє поліпшенню кровообігу.)

  5. 5. Вихідне положення – сидячи, відкинутись на спинку стільчика. Одночасно трьома пальцями лівої руки легко натиснути на верхню повіку лівого ока i трьома пальцями правої руки легко натиснути на верхню повіку правого ока. Через 1-2 секунди зняти пальці з повіки. Повторити 3- 4 рази. (Вправа поліпшує циркуляцію внутрішньоочної рідини.)

Завдання класу .

  1. Розгляньте малюнки 1 – 3. Чи являються дані фігури трапеціями?

  2. Назвіть елементи трапецій.




маль. 1 маль. 2 маль. 3

  1. Властивість кутів трапеції, прилеглих до однієї із бічних сторін.

На даному етапі уроку відбувається розвиток вмінь асоціювати, узагальнювати, а також розвиток пізнавального інтересу.

На дошці прикріплені чисті аркуші в центрі запис 1800.

Гра "Асоціації"

Учням пропонується пригадати все, що вони можуть зв’язати з 1800. Учні пригадують та формулюють відомі їм теореми та властивості. В ході відповідей учнів вчитель відкриває на дошці аркуші. Результатом роботи є схема:



Запитання класу:

Чи пов’язані будь-які кути трапеції з якимось елементом схеми?

Учні роблять висновок, що сума кутів прилеглих до бічної сторони трапеції дорівнює 1800 , так як дані кути є внутрішніми односторонніми при перетині двох паралельних прямих січною. Паралельні прямі – основи трапеції, січна – бічна сторона.

Запис на дошці та в зошиті:

Властивості

Якщо ABCD — трапеція, основи ВС і AD, ви­соти ВК і TN, то: 1) A + B = С + D = 180°;

2) ВК = ТN.

Завдання класу:

З набору розрізних геометричних фігур, що знаходяться в конверті № 2 скласти трапеції.

При виконанні даного завдання в учнів розвиваються : пам'ять; навички необхідні при розв’язуванні задач (розбиття трапеції на відомі фігури) ; вміння узагальнювати, порівнювати, за аналогією формулювати означення, висовувати припущення.

Результат роботи учнів:



По виконанню завдання учні називають фігури з яких складена кожна трапеція.

  1. Означення рівнобічної та прямокутної трапецій.

Запитання до класу:

  1. Що спільного у фігури №1 і № 2?

  2. Як називається трикутник у якого є кут 900?

  3. Як можна назвати такі трапеції?

Означення.

Трапецію, у якої один з кутів при основі прямий, називають прямокутною трапецією.

Трапеція, одна з бічних сторін якої перпендикулярна до основ, називається прямокутною.

Запис на дошці та у зошитах:

ABCD — прямокутна трапеція з основами ВС і AD, A =B = 90°

За допомогою шаблонів або люмографів учні виконують малюнок прямокутної трапеції у зошитах, незрячі учні на приладі «Школярик »

Властивості

Якщо в трапеції ABCD BC || AD і A = 90°, то АВ — висота трапеції .

Запитання завдання класу:

  1. Що спільного у фігури № 3 і № 4?

  2. Виміряйте бічні сторони даних фігур.

  3. Як називається трикутник у якого дві сторони рівні?

  4. Як можна назвати дані трапеції?

Означення.

Трапеція з рівними бічними сто­ронами називається рівнобічною трапецією.

Запис на дошці та у зошитах:
ABCD - рівнобічна трапеція з основами ВС і AD, BC || AD (ВС AD), АВ = CD.

Фізкультхвилинка

  1. Дивитись у далину прямо перед собою 2-3 секунди. Поставити палець правої руки по середній лiнiї обличчя навпроти перенісся на вiдстанi 25-30см вiд очей. Перевести погляд на кінець пальця i дивитись на нього двома очима 3-5 секунд. Опустити руку. Повторити 5-8 разів. (Вправа знімає втому акомодаційного м’яза, полегшує зорову роботу на близькій вiдстанi.)

  2. Поставити палець правої руки по середній лiнiї обличчя на вiдстанi 25-30см вiд очей. Дивитись двома очима на кінець пальця 3-5 секунд. Закрити долонею лівої руки ліве око на 3-5 секунд. Забрати долоню, дивитись двома очима на кінець пальця 3-5 секунд. Потім аналогічна вправа виконується при фiксацiї пальця лівої руки з прикриттям правого ока. Повторити 5-6 разів. (Вправа сприяє роботі обох очей.)

  3. Голова нерухома. Відвести напiвзiгнуту праву руку в бік. Повільно переміщувати палець справа наліво i зліва направо, стежити очима за пальцем. Повторити 8-10 разів. (Вправа зміцнює м’язи ока горизонтальної дії i удосконалює їх координацію.)

  4. Дивитись у далину перед собою 2-3 сек. Потім перевести погляд на кінчик носа на 3-5 сек. Повторити 6-8 разів. (Вправа розвиває здатність утримувати погляд на близькій вiдстанi.)

Незрячі учні в цей час із запропонованого набору геометричних фігур вибрають прямокутні трапеції.

Раз, два — руки вгору,

Три, чотири — руки вниз,

Ми не знаємо про втому,

Сила в спорті — наш девіз!

Скільки раз я вдарю в бубон —

Обертатись стільки ж будем.

(Руки за головою. Діти повертаються праворуч, ліворуч, розводячи руки

в боки.)

Раз, два, три, чотири

— обертаймося щосили.

Ми сьогодні рахували,

Притомились, посідали.

Раз, два, раз, два, раз —

 Присідаємо гаразд!

 (Присідають. Плескають у долоні над головою. Присідають 4 рази.)

Ми всі вправи закінчили,

 Хай і руки відпочинуть!

 Руки вгору,

підтягніться — раз, два, раз, два.

 Щонайнижче

нахиліться — раз, два, раз, два.

 (Інтенсивно струшують кистями рук над головою. Піднімають прямі руки вгору, стають навшпиньки. Нахиляються вперед, торкаючись пальців ніг.)

  1. Повторне звертання учнів до щойно здобутих знань,

умінь чи навичок для уточнення, коригування,

доповнен­ня, чіткого усвідомлення

Виконання усних вправ

  1. Знайдіть на малюнку 4 трапеції. Назвіть їх основи й бічні сторони.



маль. 4

  1. ABCD — паралелограм (маль. 5). Скільки ще чотирикутників ви ба­чите на рисунку? Чи є серед них паралелограми; трапеції?

маль. 5

  1. Чи можуть основи трапеції дорівнювати одна одній? Чому?

  2. Чи може рівнобічна трапеція бути прямокутною?

  3. Чи може висота трапеції бути більшою за бічну сторону? дорівню­вати бічній стороні?

Особливу увагу слід звернути на вправу № 3. Крім попередження типової помилки учнів (основи трапеції нерівні), це завдання має на меті повідомити учням про найпоширеніший спосіб зображення до­вільної трапеції: спочатку зображують два нерівних паралельних від­різки, а потім їх кінці з'єднують двома іншими відрізками.

  1. Формування первинних вмінь

Колективне розв’язування вправ

Задача 1.(опорна)

Дано рівнобічну трапецію ABCD з основами AD і ВС (AD> ВС) . Доведіть, що A = D, B =C.

Один учень виконує на дошці побудову рівнобічної трапеції, побудову починає з прямокутника, за допомогою шаблонів або люмографів решта учнів виконують аналогічний малюнок у зошитах, незрячі учні на приладі «Школярик » .

Запис на дошці та у зошитах:

Дано: ABCD – рівно­бічна трапеція, AB = CD

Довести: А = D, В = С.

Доведення

Розглянемо прямокутні трикутники АВВ1 і DСС1. ∆ АВВ1= ∆ DСС1 за катетом і гіпотенузою( АВ = СD за умовою, ВВ1= СС1, як висоти трапеції) . З рівності трикутників маємо : А = D.

З властивостей трапеції маємо:А + В = 1800, D + С = 1800 . Звідси В = С, що й треба було довести.

По завершенню розв’язання задачі формулюється властивість рівнобічної трапеції.

Властивість 1.

У рівнобічної трапеції кути при основі рівні.

Задача 2.

Знайдіть невідомі кути:

а) трапеції ABCD з основами AD і ВС, якщо A = 40°, D = 50°;

б) рівнобедреної трапеції, один із кутів якої дорівнює 58°.

  1. Домашнє завдання

Вивчити :означення, елементи та види трапеції; властивості та їх доведення.

Розв'язати задачі.

1. Знайдіть невідомі кути:

а) рівнобедреної трапеції, висота якої, проведена з вершини тупого
кута, утворює з бічною стороною кут 22°;

б) прямокутної трапеції, яку діагональ, проведена з вершини тупо­го кута, ділить на два рівнобедрені прямокутні трикутники.

2. Менша основа рівнобедреної трапеції до­рівнює 10 см. Знайдіть більшу основу тра­пеції, якщо висота, проведена з вершини тупого кута, ділить її на відрізки, один з яких дорівнює 3 см.

  1. Підведення підсумків

Запитання до класу

  1. Який чотирикутник називається трапецією?

  2. Яка трапеція називається рівнобічною? прямокутною?

  3. Які сторони трапеції називаються основами?

  4. Яка властивість кутів трапеції, прилеглих до її бічної сторонни?

  5. Що можна сказати про кути при основах рівнобічної трапеції?

  6. Що можна сказати про діагоналі рівнобічної трапеції?

  7. Які спільні властивості мають трапеція і паралелограм?

  8. Чи існує трапеція, в якій: а) два протилежні кути рівні; б) три кути гострі?

Весь теоретичний матеріал уроку розміщений у буклетах, що знаходяться на парті у кожного учня. Буклети, малюнки, завдання надруковані на картках різного розміру та кольору з урахуванням дефектів зору. Для незрячих учнів буклети надруковані шрифтом Брайля, виконані рельєфні малюнки. )

Список літератури

  1. Бондар В.І. Стан та перспективи розвитку державної системи навчання дітей з психофізичними вадами // Дефектологія.-1997.-№3.-С.2-7.

  2. Денискина В.З. Особенности овладения слепыми школьниками элементами геометрии и навыками черчения и некоторые методические рекомендации // Дефектология.-М.,1979.-№4.-С.45-49.

  3. Денискина В.З. Особенности ознакомления слепых младших школьников с объемными геометрическими фигурами // Дефектология.- М.,1987.-№5.-С.43-47.

  4. Земцова М.И. Обучениє слепых и слабовидящих детей // М., 1978. С.15-17.

  5. Земцова М.И. Учителю о детях с нарушениями зрения // М.: Просвещение,1973., С. 55-71, 110-113.

  6. Т. Л. Корнієнко, В.І.Фіготіна Геометрія 8 клас.// Розробки уроків. –Ранок. 2010. С.35-38.

  7. Минчинская Н.А., Моро М.И. Вопросы методики и психологии обучения арифметики в начальных классах М.: Просвещение,1965.



Схожі:

Скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Бачу у вас гарний настрій. А це є надією на плідну роботу протягом уроку. Я впевнена, що ми подаруємо одне одному чудовий урок –...
Урок читання в 4 класі
Отже, я запрошую вас до роботи. Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Вправа «Очікування»
Сьогоднішнього уроку Засоби виразності декоративного мистецтва. Композиція „Вазон” (слайд №1)
Мета: навчальна – ознайомити з історичними передумовами виникнення витинанки та її видами
Уроку : «ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ ЛЮДИНА?»
Сьогодні ми ще раз поговоримо про щастя, про особливе призначення людини на землі. Сподіваюся, що після сьогоднішнього уроку ви частіше...
САМОСТІЙНА РОБОТА №5
Відкрийте файл текст1 лр5, що містить декілька зв'язаних між собою текстових блоків
Тема: Геологічна будова, рельєф, корисні копалини. Навчальна мета
Тому спочатку нам треба визначити особливості внутрішньої будови материка, а потім – на підставі цих знань – пояснити розміщення...
Сьогоднішнього уроку «Жири» ( слайд 3 ). На цьому уроці ви ознайомитеся...
Обладнання : комп’ютер, мультимедійний проектор, слайди презентації; прилади та
8-й клас. ГЕОМЕТРІЯ
Чотирикутник, його елементи. Паралелограм та його властивості. Ознаки паралелограма. Прямокутник, ромб, квадрат та їх властивості....
Сьогоднішнього уроку „Професійна лексика в куховарстві” оскільки...
Я вам задавала до дому завдання підготувати рекламу нашого навчального закладу і своєї професії – кухар кондитер. Будь ласка, прочитайте,...
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка