Тема уроку : «ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ ЛЮДИНА?»
Мета уроку:
спонукати учнів до роздумів про суть людського життя і доброту, яка робить його кращим;
акцентувати увагу на тонких морально-етичних моментах;
розвивати навики аналізувати вчинки і поведінку персонажів, робити висновки (і щодо себе теж);
поповнювати теоретико-літературні знання учнів новими відомостями;
виховувати емоційну чутливість;
виробляти вміння творчо використовувати здобуті знання ;
розвивати вміння помічати в тексті художні деталі, працювати з текстом;
викликати інтерес до літератури.
Обладнання :
тексти творів, що вивчаються у зазначеній темі, портрети письменників, таблиці-слайди для мультимедійної дошки , дидактичний матеріал (тестові завдання картки) .
ХІД УРОКУ
Епіграф уроку :
Яке глибоке щастя –жить,
буть гідним імені людини,
Народу й людськості служить.
М.Рильський
Життя – це наш обов’язок творить,
де творчий кожний день і кожна мить…
П.Грабовський
Не за обличчя судіть, а за серце.
Г.Сковорода
Життя дається людині на добрі справи.
Г.Гейне
Наше щастя чи наше нещастя залежить від нас самих.
Монтель
І. З’ ясування емоційної готовності учнів до уроку.
Технологія «Світлофор»
ІІ Мотивація навчальної діяльності .
Вступне слово вчителя
Тема нашого уроку співзвучна із проблемою, яка розкривається у творах вивченого нами розділу. Протягом вивчення творів цього розділу ми говорили про людське життя ,яке є дуже нелегким, про щастя, яке кожен розуміє по-своєму, про визначення людиною життєвих орієнтирів. Сьогодні ми ще раз поговоримо про щастя , про особливе призначення людини на землі . Сподіваюся, що після сьогоднішнього уроку ви частіше будете замислюватись над своїм місцем у житті , над тим , яку дорогу слід обрати, щоб бути щасливими. Бо щасливим хоче бути кожен.
РЕФЛЕКСІЯ
«Закінчити речення»
--На уроці я сподіваюся…
( зрозуміти, у чому суть людського життя )
(У чому полягає людське щастя)
( яким має бути моє місце в житті)
( Зрозуміти, чи легкий шлях до щастя)
Бесіда:
-
Назвіть твори , які входять до розділу «Ти знаєш, що ти людина?»
Оповідання «Скарб» Олекси Стороженка.
Новела «Цвіт щастя» та соціально-побутова казка «Мишка» Богдана Лепкого.
Поема Ліни Костенко «Чайка на крижині» та поезія «Крила».
Повість-притча « Планетник» Бориса Харчука
Оповідання «Сім’я дикої качки” Євгена Гуцала.
Новела Любові Пономаренко «Гер переможений».
З’ясування за словникои значення термінів ( див. слайд)
ІІІ. Розминка
Учні відповідають на питання, щоб з’ясувати знання ними текстів творів
Записати в зошити у вигляді «Доміно»
Хто був професором Ягеллонського університету? (Лепкий)
Кому належать слова:
«Кораблі прихилились бортами до тихих причалів»(Ліна Костенко)
Хто з героїв хотів знайти скарб для своєї матері і який ( хлопчик , квітку щастя)
Хто спостерігає за жадібними людьми, а потім їх карає? (Мишка)
Що попросив Павлусь, коли йому розболівся вночі живіт? (Меду)
Ліна Костенко говорить що пташині крила ….(із пуху і пір’я)
Про яку річку ідеться у творі «Чайка на крижині» (Одра)
Ім’ я героя,що розбив сім’ю дикої качки (Юрко)
Хто з письменників родом із Вінничини? ( Є Гуцало)
Як звали діда , що став учителем для Планетника? (Капуш)
Ім’я бабусі, у якої поселився агроном ( Олена Булига)
Відповіді : Лепкий →Ліна Костенко→Хлопчик→Квітка щастя→мишка→мед→Із пуху і пір’я→Одра→Юрко→Євген Гуцало→Капуш →Олена Булига
ІV. Проектування
Філософ Мойсей Сафір сказав : « У метричних свідоцтвах пишуть, де людина народилася , і тільки не пишуть, для чого вона народилася»
Бог наділив людину правом життєвого вибору .Тому кожен із нас рано чи пізно замислюється над тим , навіщо існує , для чого живе. У чому ж полягає сенс життя?
У всі часи жили люди, які вважали, що жити треба для себе і заради себе. Є і такі, що переступають через тих, хто поруч, хто потребує допомоги. Є й інші, що забувають про себе задля добробуту інших.
Але, на щастя, існують, не нами складені, моральні закони взаємодопомоги, милосердя, всепрощення. Про те , яким із них надають перевагу герої творів ,ми з вами сьогодні будемо говорити.
Кожен з вас повинен висловити власну думку з приводу прочитаного ; дати оцінку вчинкам персонажів ; визначати авторську позицію щодо зображених у творі подій;
Відповісти на проблемне запитання.
V. Кожна група заздалегідь отримала завдання скласти проект і дати йому назву . На допомогу їм став питальник .
1. Назвати твір, що аналізуєте, його автора.
2. Жанр твору
3. У який час відбуваються події?
4.Проблема твору.
5. Шлях героїв до щастя.
6. Цитатне підтвердження.
7.Ставлення автора до героїв.
8. Художні засоби, які допомогли розкрити характери героїв
9. Ваше ставлення до героя .
10. Фраза –висновок.
VІ. Захист проектів. ( учні захищають проекти, що склали, висновки записують на дошці).
І група (Олекса Стороженко «Скарб»)
Оповідання Олекси Стороженка «Скарб» . За жанром це оповідання з елементами фантастики.У творі розповідається про Павлуся ,якого надмірно опікала мати
Павлусь, єдиний син у родині, ріс зманіженим, залюбленим матір'ю. Узимку й восени вона не випускала його з хати, щоб не замерз, навесні і влітку — щоб сонце не напекло голову. Бачачи, що син нічого не вміє робити, батько журився: «Що з ним станеться, як ми помремо?»
Мати мала рацію, коли говорила: «Як Бог милосердний пошле йому щастя, то без нас житиме ще лучче, як теперечки». Після смерті батьків за Павлусем наглядали наймит і наймичка. І хоча він уже й парубком став, а все чекав, коли хтось за нього зробить. «Павлусь за весь день і пари з рота не пустить; хоч би часом чого і схотів, вже не попросить: якось йому і слово важко вимовити».
І на вечорниці йому йти не хотілося, і скарб шукати відмовився, бо звик лише їсти та спати. За це прозвали його Лежнем. Навіть грушу зірвати не міг: «Бісові груші, — пробубнить, — які спілі, і над самісінькою головою висять, і ні одна ж то не впаде у рот». А потрусити дерево — важко.
Що стало причиною такої поведінки Павлуся ?
( надмірна опіка матері зробила із нього лежня , морального каліку. Мати подбала про щастя сина і після своєї смерті. Її замінила наймичка, яка так само дбала про нього .
Як до Павлуся ставилися односельчани?
У селі Павлуся вважали щасливим: нічого не робить, а все має. «Сказано: як кому Бог дасть щастя, то не треба йому й рідної матері, не треба і скарбу шукати, сам скарб його знайде». І хоча люди заздрили Павлусеві, жити так, як він, не хотіли. Думаю, що щасливим не був і Павлусь.
Дивним видається уявлення про щастя селян з казки Олекси Стороженка з глибокою назвою "Скарб". Вони вважали щасливою людину, яка все своє життя лежала на печі і лише відкривала рота, як те голодне новонароджене пташеня, щоб поїсти. Хибну думку породила заздрість, а заздрість, як відомо, присипляє здоровий глузд. Фортуна не посміхається тим, хто не докладає зусиль, щоб бути щасливим. Я, наприклад, досі не розумію людей, що понад усе прагнуть виграти в лотерею. Жага легких грошей вбиває в нас бажання працювати і самовдосконалюватися.
Яким є ставлення автора до героя ? ( називає його пудофетом)
Художні засоби .
. В оповіданні «Скарб» письменник використав український фольклор, поєднав фантастичні елементи з реалістичним зображенням селянського побуту, гумористично зобразив головного героя.
Ваше ставлення до героя ( Павлусь—нещасна людина, яка нічого не робить не тільки для інших, а і для себе. Навіщо ж тоді так жити . Всього цього могло і не бути , тоді б його життя теж було б іншим)
Поясніть назву твору.
( Скарбом для кожної людини є її щастя . Люди повсякчас шукають свій скарб—щастя . І кожен має право розуміти його по-своєму і вибирати шлях до нього .)
Висновок : «… щастя не так дається – воно у боротьбі дістається»
ІІ група (Новела Богдана Лепкого «Цвіт щастя» та соціально-побутова казка «Мишка»)
«Мишка»-- соціально-побутова казка. Події розгортаються під час Першої світової війни. Всюди холод, голод, непорозуміння.
Мишка жила у багатого господаря. Зустрівшись зі своїми сестрами з міста, вона дізнається про голодне життя їх і людей. Господар у воєнний час наживається , збагачується за рахунок інших, а гроші складає у ящик під ліжко .Він байдуже ставиться до жінки-жебрачки, якій не хоче подати милостиню. Війна для господаря—щасливий час , коли він може збагатитися, по-тваринному нажитися. Він каже, що й «війна на щось придається». Свої чорні справи він робить вночі , коли всі люди сплять. У той час , коли люди пухнуть від голоду, вони з дружиною добре їдять. Він не хоче поділитися із голодними людьми. Мишка боїться господаря і виходить з нірки тільки тоді , коли нікого немає в хаті. Мишка . Мишка остерігалася , щоб її діти , дивлячись на господаря , не навчилися і собі брехати.
Головний герой і його дружина щастя бачать в грошах. Жадоба засліпила їх, зробила жорстокими. Немає порозуміння навіть між ними самими. Чоловік ніколи лагідно не говорить до жінки, а коли втратив гроші, то кинувся на неї з кулаками.
Мишка не захотіла залишатися у таких людей . Вона справедливо помстилася їм – погризла всі заховані гроші.
Форму казки письменник обрав тому, що казки завжди мають повчальний характер. У них завжди зрозуміло, що добре, а що погано. У казці завжди добро перемагає зло, негідники зазнають справедливого покарання. Саме читаючи казку , людина може в ній пізнати себе і оцінити.
ЧИ зміниться господар після того, що сталося?
ВИСНОВОК : Не можна бути щасливим тоді, коли інші навколо страждають і потребують допомоги.
НОВЕЛА Богдана Лепкого «ЦВІТ ЩАСТЯ»
За жанром – це новела.
Новела- невеличкий епічний твір з незвичайною та несподіваною розв’язкою. Характерні ознаки:
---невелика кількість героїв,
---зображення переживань героїв.
Малий хлопчик запитав у матері, що таке «щастя», «доля». Мати розповіла йому про чарівний світ щастя. Хлопчик вирішив дістати цей цвіт для своєї мами. Діждавшись, поки вона засне, він пішов до ставка. Після невдалої спроби хлопчик захворів, але не полишив мрії знайти квітку щастя для мами. Ставши дорослим і пізнавши всі дива на світі, головний герой таки далі шукає цю заповітну квітку.
Автор з прихильністю говорить про наполегливість , цікавість , цілеспрямованість людини. Тим більше, що щастя він хотів знайти не для себе, а для матері.
Що б ви могли зробити для своїх батьків?
Висновок : Щастя саме не приходить, його слід шукати , боротися за нього.
ІІІ. Група. ( Ліна Костенко поема « Чайка на крижині»)
У поемі « Чайка на крижині» Ліна Костенко роздумує над змістом життя людини . Перебуваючи в Польщі, вона милується красою річки Одра. З приходом весни крига на річці почала ламатися. На одній із крижин вона бачить чайку і порівнює її з людиною. Людина теж може літати Поетеса роздумує над змістом життя .
Ліна Костенко вважає, що для того, щоб бути щасливим, треба мати крила. Людські крила не з пуху і пір’я , а з правди, чесності, вірності, кохання , з вічного поривання, з щирості до роботи, з щедрості на турботи, з пісні, з надії, з поезії , з мрії. Для того , щоб подолати життєві труднощі, самоствердитись, бути щасливим , треба мати крила.
Випадково побачений корабель із прапором рідної землі, схвилював ліричну героїню, змусив зрозуміти, що у кожної людини є найбільша цінність- її рідна земля, домівка.
У творі поетеса використовує різноманітні художні засоби: метафори(« кораблі прихились», «тризубець висріблює іній», «літають бурульки з дахів», «надбережжя стоїть».
Епітети:
Повтори
Риторичні фігури
Висновок : 1.Для мене ж той край найкращий, де виросли мої крила.
2. Духовне багатство—найбільший скарб у житті .
ІV. Повість –притча «Планетник».
Повість-притча «Планетник» Бориса Харчука має незвичайну будову—твір у творі, тобто має 2 сюжетні лінії, два часи—теперішній і майбутній .Агроном , що поселився в однієї бабусі, почув від неї незвичайну легенду про хлопчика-планетника, який намагався зрозуміти сенс життя .
Маленький хлопчик з дитинства спостерігав за природою, за тваринами -- вчився бекати разом з маленькими вівцями і телятами . Найбільшою мрією хлопчика було щось посіяти і щоб воно зійшло. Спостерігаючи за мамою, він сам садить у землю нарцис, доглядає за ним. Коли хмара поламала квітку, хлопчик вирішив помститися і стати над громом . Життя хлопчика з цього часу змінилося. Люди відганяли його від себе, а він шукав , до кого прихилитися. Тільки наодинці з природою йому було затишно і спокійно. Він хоче пізнати всесвіт. У цьому йому допомагає Дід Капуш.
Чого пообіцяв навчити Планетника дід Капуш? ( розповідь про три уроки)
Складіть інформаційне гроно «Навчання планетника у діда Капуша.
У чому вбачає Планетник зміст свого життя ?
( У тому, щоб пізнати світ , вивчити землю і природу і самого себе. До землі він ставися як до живої істоти—розумів її , тому і вона віддячувала йому. Він хотів допомагати людям , але вони не зуміли зрозуміти його. )
Чи тримав образу в серці на людей?
Чому ж тоді пішов від них?
-
Яка ж проблематика твору?
(добро і зло;
Відповідальність за справу, яку доручено;
Стосунки між батьками і дітьми;
Суть людського життя ;
Моральний вибір кожної людини ;
Яке воно –щастя ?
Художні засоби ( казкові елементи , приказки прислів’я , народознавство)
Висновок :Кожну хвилину свого життя людина повинна присвячувати для створення та примноження добра, краси на благо інших.
«…жити і вдосконалюватися—піднятися до краси і сили природи, до волі і єдності»
Оповідання Євгена Гуцала «Сім’я дикої качки”
Кожен із нас –це часточка чарівного світу природи. Всі ми по-різному дивимося на неї, приймаємо її дари. Подивишся навколо – все тут для нас : квіти, гриби, ягоди,повітря, птахи. А чи завжди ми вдячні їй—матінці-природі?????????
В оповіданні Євгена Гуцала «Сім’я дикої качки» розповідається про ставлення дітей до природи.
Головний герой ,Юрко, знайшовши в лісі, дику качку з каченятами, бездумно втрутився у життя пташок. Спочатку він забрав маленьких каченят додому, щоб приручити. Малі нічого не їли ось-ось загинуть. Дівчинка Тося зібрала каченят і віднесла назад до річки, сподіваючись , віддати матері-качці. Вона зайшла в річку, вчила плавати каченят, але нічого не виходило. На допомогу Тосі прибігли сільські діти.
У цьому творі автор спонукає нас до роздумів про добро і зло, про милосердя і співчуття, про жорстокість і бездумність.
Народне прислів’я з цього приводу каже: « Не всяка стежка без спориша, не в кожної людини добра душа».
Хіба може бути щасливою людина, коли вона когось іншого зробила нещасним.
Чи можемо ми сказати , що причиною жорстокості Юрка є те, що він виріс у місті? ( і так , і ні . З одного боку , Тося мала можливість ближче спілкуватися з живою природою ,тому краще розуміла її , глибше проймалась проблемами . А з іншого , не всі діти, що живуть в місті, повинні бути жорстокими . Очевидно, тут причина в іншому: у бездумності, нещирості, грубості, егоїзмі, зазнайстві.
Для чого Юркові потрібні були каченята ? ( він хотів підгодувати їх і забрати з собою у місто, щоб хизуватися перед дітьми)
Чого вчить нас це оповідання ?
Висновок:
1.Дитина—майбутня доросла людина, яка повинна осмислено ставитися до своїх вчинків, нести відповідальність за них.
2. Не завдавай шкоди природі, вона варта поваги, любові, має право на життя.
Новела Любові Пономаренко «Гер переможений»
У новелі розповідається про те, як полонені німці відбудовують зруйноване місто. Центральним персонажем є німець Фрідріх. Протягом твору ми спостерігаємо за стосунками , які склалися між Фрідріхом і жінками , Фрідріхом і дітьми. Діти, бачачи у ньому ворога, знищили клумбу, яку посадив Фрідріх. Жінки шкодують його, а він в свою чергу робить їм прикраси із цегли, дітям співає пісні.
Цей твір глибоко філософський. Головна думка у тому , що людину цінують не по тому, з якої країни вона родом, навіть із ворожої. Головне у людині є її серце, душа. Не ворога бачать люди у Фрідріху, а добру,нещасну людину , яка стала заручником ситуації . Він десь залишив дружину, дітей, про що свідчать фотографії, які він беріг біля серця. Він так і не зміг повернутися до рідних, бо помер. Війна принесла нещастя багатьом людям по обидва боки фронту. За те, щоб ми були щасливими, багатьом людям довелося віддати своє життя. У пам’ять про Фрідріха залишилася квітка , яка зацвіла на зруйнованій грядці серед зими.
Висновок : Щасливий не тільки той, що для себе шукає , а і той ,хто когось робить щасливим.
VІІ. Карусель прислів’їв про щастя
Щастя розум одбирає, а нещастя повертає.
Хто горя не бачив, той і щастя не знає.
Хто рано встає, тому щастя є.
В щасті не без ворога.
Від щастя не вмирають.
Не родись красивою, а родись щасливою
Як щастя прибуде, знайдуть самі люди.
Добре тому жить, чия доля не спить.
Долі і конем не об’їдеш.
Щастя скоро покидає, а надія ніколи.
VІІІ. СЛОВНИКОВА РОБОТА
---- Твори яких жанрів ми обговорювали?
ІХ. Підведення підсумків уроку.
Протягом уроку ми говорили про те , якими ж різними бувають шляхи до щастя. Зрозуміли, що не просто воно дається , а у боротьбі дістається.
-- Які висновки ви зробили із сьогоднішнього уроку?
|