Сьогоднішнього уроку Засоби виразності декоративного мистецтва. Композиція „Вазон” (слайд №1)


Скачати 83.41 Kb.
Назва Сьогоднішнього уроку Засоби виразності декоративного мистецтва. Композиція „Вазон” (слайд №1)
Дата 07.01.2014
Розмір 83.41 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Музика > Урок
Комунальний заклад «Нікопольська гімназія № 7»
Образотворче мистецтво, 5 клас

Урок №15 Вчитель Ємець А.А.

Тема. Засоби виразності декоративного мистецтва. Композиція „Вазон”.
Мета: навчальна – ознайомити з історичними передумовами виникнення витинанки та її видами;

розвиваюча – розвивати творчу уяву, аналітичне та образне мислення через створення зразків декоративно - прикладного мистецтва, практичні навички роботи в техніці витинанки;

виховна – виховувати повагу до культурної спадщини народу, естетичний смак, старанність, охайність.
Тип уроку: комбінований.
Наочні матеріали: зразки різних видів витинанок, презентація.
Матеріали: кольоровий папір, лист білого паперу формату А3, ножиці, клей, олівець, ластик, шаблони для елементів витинанки.

Техніка: витинання.

План уроку (40хв.)

Організаційна частина – 2хв.

Перевірка вивченого раніше матеріалу – 4 хв.

Вивчення нового матеріалу – 10 хв.

Поточний інструктаж – 2 хв.

Практична робота -15 хв.

Повторення і закріплення вивченого теоретичного матеріалу – 2 хв.

Підведення підсумків, аналіз робіт учнів, виставлення оцінок – 5 хв.


Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні, як і завжди, на нас чекає цікавий і пізнавальний урок. На уроці нам будуть потрібні: голова – ми будемо думати, очі – будемо дивитися, вуха – слухати, губи – будемо говорити, посміхатися, відповідати; руки – будемо творити. А навіщо ж нам серце?.. Мудрий письменник Сент-Екзюпері говорив: „Шукати треба серцем, найголовніше не побачиш”.

Уявіть собі картину: спіймали метелика – і він помирає у ваших долонях, зірвали квітку – і вона зів’яла. Тоді ви розумієте, що доторкнутися до краси можна лише серцем. От ми і спробуємо сьогодні доторкнутися до декоративно – прикладного мистецтва серцем.

Тема сьогоднішнього уроку – Засоби виразності декоративного мистецтва. Композиція „Вазон” (слайд № 1).

Слово вчителя.

Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декоративного мистецтва – Світ Витинанки. Мабуть, не всі знають, що в кожному аркуші паперу ховаються витинанки – невидимки.

Як же їх виманити звідти? Раніше це робили так: фарбували папір соком з ягід бузини або червоного буряка, а вже потім почали витинати, виманювати з паперу візерунки, квіти, сонечка. Ними прикрашали в домівках печі, стіни, вікна, мисники. Витинанки пов’язували з основними подіями в житті селянина, і кожній відповідала певна традиційна композиція. До жнив клеїли врожайну, на заручини – заквітчану, яку потім змінювали на весільну. От і ви, мабуть, уперше познайомилися із цим стародавнім видом декоративно – прикладного мистецтва, коли вирізали сніжинки до Нового року.

Сьогодні ми познайомимося з історією виникнення витинанок й навчимося техніки витинання.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Але щоб продовжити наш урок у країні витинанки, ви, діти, повинні згадати види декоративно-прикладного мистецтва, які ви вже знаєте і розгадати цей кросворд. Я буду показувати вам вироби, а ви називатимете вид декоративно-прикладного мистецтва до якого вони належать. Готові?


Розгадування кросворду „Витинанка”(кожен учень отримує схему)


  1. Писанкарство (слайд № 2).

  2. Розпис (слайд № 3).

  3. Бісероплетіння (слайд № 4).

  4. Батик (слайд № 5).

  5. Лозоплетіння (слайд № 6).

  6. Ткацтво (слайд № 7).

  7. Різьблення (слайд № 8).

  8. Вишивка (слайд № 9).

  9. Гончарство(слайд № 10) .


А тепер прочитайте виділене слово. Так. А хто з вас скаже нам ,що ж означає це слово. (Діти дають визначення витинанки).

Витинанки – орнаментальні й фігурні прикраси житла, ажурно витяті ножицями з білого або кольорового паперу. Від назви техніки виготовлення походить і термін. Звіримо наші відповіді з визначенням на слайді (слайд № 11).

Що ж, молодці. Подорожуємо далі.
ІІІ. Пояснення нового матеріалу

Виступи дітей

1 учень. За методами вирізання витинанку розподіляють:

  • на ажурну (видаляється зображення й залишається фон);

  • силуетну (видаляється фон і залишається зображення).

( Демонстрація витинанок різноманітних груп, слайд № 11).

Силуетні витинанки, де зображувались пташки, вершники, ляльки тощо ще називаються фігурками. Такі узагальнені фігурні зображення в кожному регіоні мали інші назви - « лялечки», « баби», «хлопці», « козаки» та « постаті».

Іграшки – це витинанки яскраво вираженого декоративного і тематичного характеру. Такі витинанки були ілюстраціями до казок та оповідань.

Учитель.

Є ще одна група витинанок – це Дерева – група витинанок, що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка (слайд № 12).

Але перш, ніж розпочати роботу з вазоном давайте врахуємо, що наші пращури не робили нічого даремно. Кожен елемент такого дерева чи вазона мав своє символічне значення. Тож послухаємо наших народознавців.

2, 3, 4 учень - народознавці (розповідають вірш «Диво - дерево»)

2. На посуді, печі та рушниках

Побачиш в кожній українській хаті

Мальовані та вишиті дерева

Плодами рясними та квітами багаті.

Таких дерев ти не знайдеш в садку,

То символ всесвіту і оберег людині,

Шлях від коріння – пращурів до нас

І поколінь прийдешніх – ми єдині.
3. Це диво – дерево єднає цілий світ,

Тримає небо, часу плин пильнує,

І на його вершечку у гілках

Прекрасна квітка – наше сонце днює.

Це дерево є віковічним знаком,

Богині – матері, родючості, природи,

Що народила в світі все живе,

Є деревом життя людського роду.
4. Це образ жінки, саме ж бо вона

Є «стрижнем дому», кожної родини,

Є життєдайним «древом світовим»

Сім’ї, родини, кожної людини.

Тому й рясніють наші рушники

І килими, і писанки, і скрині

Зображеннями дерева життя,

Як побажання щастя всій родині.

5 учень. «Дерево життя – символ всесвіту», його зображення, символ росту, гармонії безсмертя, невичерпних життєвих сил, вічного оновлення та відродження (слайд № 13). Дерево членується по вертикалі на три частини, до кожної з яких прив’язані певні істоти:

  • нижня – коріння (підземний світ), де є змії, риби, водоплавні птахи й тварини, бо низ дерева – не лише підземний світ, але й море, річка, взагалі вода;

  • середня – стовбур (земний світ), де співіснують великі істоти – люди, тварини, бики, коні, олені, вовки, ведмеді

  • верхня – крона (небесний світ), де селяться птахи і бджоли, тут розташовуються також небесні світила.


6 учень. За свою багатовікову історію українці накопичили великий досвід. У них кожна лінія чи квітка щось означали. Ми знайшли деякі значення зображених предметів на світовому дереві (слайд № 14):

  • Кола або квадратики – сонце,

  • Стебло та гілки – образ матері – берегині,

  • Квіти – члени родини: батько, мати, діти та родичі,

  • Ягідки – діти,

  • Калина – дівчина,

  • Дубок – хлопець,

  • Клітинка – зорана та засіяна земля,

  • Схрещені лінії з гачком – гори,

  • Схрещені лінії – блискавки,

  • Хвилясті лінії – вода. Сподіваюсь, що це допоможе усім створити цікаві і символічні вазони.


V. Постановка практичного завдання

На сьогоднішньому уроці ви маєте створити в техніці витинанки композицію „Вазон”. Огляньте на зразки, які я приготувала (слайд № 15). Наша Дніпропетровщина славиться майстрами петриківського розпису. Ви вже спробували виконувати елементи цієї техніки. Ось і сьогодні ми застосуємо набуті раніше знання. Незвичністю нашої витинанки є те, що ми її зробимо у петриківському стилі – складену із окремих частин. Це найбільш характерно для нашого регіону, дуже цікаво і яскраво (слайд № 16).
Роботу слід виконувати в такій послідовності.

  1. Визначити форму горщика, квітів у вазоні, їх кількість. Квіти мають бути різного розміру.

  2. Скласти папір навпіл, повернувши кольоровим боком до середини.

  3. Олівцем на лінії згину наносимо малюнок за обраними шаблонами або малюємо власну форму. Малюємо половину горщика, листочків, ягідок та квітів.

  4. Ножицями по контуру рисунка вирізати композицію.

  5. Обережно розгорнути її на столі.

  6. Розкладаємо елементи на листі згідно обраної композиції.

  7. Повернувши витинанку лицьовим боком донизу, на зворотний бік наносимо клей і приклеюємо на основну композицію. Колір елементів, які об’єднуються в один повинен бути контрастним.

З одного аркуша кольорового паперу ви можете створити дві витинанки: ажурну і силуетну.

8. До окремих елементів із зворотного боку ви можете вирізати фон іншого кольору. Тоді ваша витинанка стане багатоколірною – складною.
V. Практична діяльність учнів

Перед роботою давайте згадаємо правила безпеки при користуванні ножицями:

При роботі з ножицями:

  • Класти ножиці так, щоб вони не звисали з парти.

  • Не залишати ножиці в розкритому вигляді.

  • Не тримати ножиці кінцями вгору.

  • Передавати ножиці кільцями вперед (слайд № 17).


При роботі з клеєм:

  • Не брати клей до рота.

  • Слідкувати, щоб не потрапив до очей.

  • На виріб багато не наносити.

  • Користуватися пензликом для клею.

  • Залишки клею промокати серветкою (слайд № 18).


Пам’ятайте, що акуратна, проста витинанка має кращий вигляд, ніж складна, але неохайно виконана. Розпочинайте роботу.

(Учні працюють у групах по 5 – 6 учні. Капітан команди отримає завдання для підготовки захисту своїх робіт. Під супровід класичної музики команди виконують колективні витинанки. Надаю учням індивідуальну допомогу. Читаю легенду про появу витинанок )
Фізхвилинка (слайд № 19)
VI. Узагальнення, систематизація нових знань і вмінь

Захист своїх робіт за планом.

Завдання для мистецтвознавця (капітана):

Вам потрібно захистити витинанку, яку зробила ваша команда. Розповідь повинна містити відомості про символічне значення розміщених елементів, назви елементів петриківської витинанки використаних у зображенні та їх розташування на вашій композиції.
У розповіді можна використати такі речення:

- Вибрані нами елементи символізують ________________________.

- Ми розмістили зображення біля стовбура та на гілках, адже (________ назва тварин та рослин) є дуже прив’язаними до землі, тобто до Дерева життя як символу усього живого.

- Ми використали зображення (________ назва елементів) тому, що у верхній частині Дерева життя повинно зображуватись все те що тягнеться до неба.

- Вибрані нами елементи символізують світ правил та законів, а також світ до якого потрібно прагнути.

- Ми розмістили зображення у верхній частині крони Дерева життя, для того щоб показати прагнення усього живого на землі до неба, до досконалості.

- У наших зображеннях ми використали такі елементи петриківського розпису, як: ________(пуп’янок, цибулька, квітка, колосок, зернятко та ін.)
VIІ. Підсумок уроку.

Уявіть, що в мене в руках мікрофон. Я починаю речення, а ви повинні його закінчити. Починаємо.

Ці дивні вазони прикрашають наш клас. Вони розквітли для нас посеред зими. Техніка, яка допомогла нам відтворити це диво називається... (витинанка). Витинати означає... (вирізати). За методами вирізання витинанки поділяють на ...

(ажурні, силуетні). За формою - у ... (колі, квадраті, смужці, еліпсі). Витинанки використовували... (для оздоблення).

Організація виставки учнівських робіт; обговорення за участю всього класу

кращих і невдалих робіт; виставлення оцінок, мотивація кожної оцінки.
VIII. Домашнє завдання

Підготувати цікаві загадки про зиму.

Схожі:

1: Графіка. 8 годин
Види образотворчого мистецтва та їх походження. Стежинки графіки. Засоби виразності графіки: штрих, лінія, крапка, пляма
Уроку
Мелодія, лад, гармонія як засоби музичної виразності, їх роль у створенні музичного образу
Сьогоднішнього уроку «Жири» ( слайд 3 ). На цьому уроці ви ознайомитеся...
Обладнання : комп’ютер, мультимедійний проектор, слайди презентації; прилади та
Тема. ВИДИ І ЖАНРИ ЖИВОПИСУ Мета
Мета: викликати живий інтерес та прищепити любов учнів до творів живопису, навчити розуміти їх ідейний зміст та засоби художньої...
Тема: Композиція у живописі. 5 клас.(4 урок)
Виявлення задуму композиції, відповідних настроїв засобами художніх технік.(Слайд 1)
ПРИСВЯЧУЄТЬСЯ 15-ІЙ РІЧНИЦІ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ
Київщини та твори сучасного декоративного і образотворчого мистецтва з різних регіонів України
ПЛАН Поняття композиція як жанр мистецтва. В. М. Яхонтов засновник літературних композицій
«складати», «будувати». Це поняття відноситься до всіх родів, видів та жанрів літератури і мистецтва в цілому. А вперше питання композиції...
ТЕМА: ЕКРАННІ ВИДИ МИСТЕЦТВА. КІНО
Учитель. Наш попередній урок був присвячений театру. Ми з вами розглядали основні художні засоби театрального мистецтва, ознайомились...
ТЕМА. Читання
Навчати учнів бачити, відчувати створені словами образи природи, використовувати засоби виразності під час читання текстів: міміку,...
Перелік пам’яток архітектури та образотворчого мистецтва, обов’язкових для розпізнавання учнями
Мозаїчна композиція «Євхаристія» з Михайлівського Золотоверхого собору. 1108–1113
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка