|
Скачати 98.2 Kb.
|
Жири . 11 клас Академічний рівень Мета уроку : ознайомити учнів з будовою жирів , їх фізичними та хімічними властивостями , поглибити знання про біологічну роль і застосування жирів ; розвивати вміння порівнювати , робити висновки , встановлювати взаємозв’язки між будовою і властивостями речовин , уміння працювати з різними джерелами інформації ; виховувати комунікативні навички , інтерес до предмета , формувати стійку мотивацію до вивчення хімії через позитивне сприйняття предмета . Тип уроку : урок засвоєння нових знань . Обладнання : комп’ютер , мультимедійний проектор , слайди презентації ; прилади та реактиви : зразки жирів , вода , етиловий спирт , бензин , розчини калій перманганату , штатив з пробірками . План уроку І . Організаційний момент ( 1 хв ) ; ІІ . Актуалізація опорних знань , перевірка домашнього завдання ( 5 хв ) ; ІІІ . Мотивація пізнавальної діяльності , визначення теми і завдань уроку ( 2 хв ); IV . Вивчення нового матеріалу ( 26 хв ) ; V . Закріплення знань ( 7 хв ) ; VI . Аналіз роботи учнів на уроці , оцінювання ( 3 хв ) ; VII . Домашнє завдання ( 1 хв ) Хід уроку І . Організаційний момент Доброго всім дня ! Намагайтеся кожен день починати з позитиву , бо від настрою з яким ти починаєш роботу , залежать твої успіхи . ІІ . Актуалізація опорних знань , перевірка домашнього завдання . 1 . Вправа « Естафета » ( учні ланцюжком один за одним розповідають про естери , за необхідності вчитель ставить допоміжні запитання ) * Дайте визначення поняття «естери» ; * Як утворюються естери ? * Які фізичні властивості для них характерні ? * Назвіть типи реакцій характерні для естерів . Які продукти утворюються ? * Застосування естерів . 2 . Слайди 1,2 . ІІІ . Мотивація навчальної діяльності , визначення теми і завдань уроку . Учитель хімії . Сьогодні ми познайомимося з естерами , які кожен з нас використовує щодня і не один раз . Ці органічні речовини є одним з обов’язкових компонентів харчування людини . Вони бувають рідкі і тверді , рослинного і тваринного походження . Ви вже здогадалися про які речовини піде мова ? Тема сьогоднішнього уроку «Жири » ( слайд 3 ) . На цьому уроці ви ознайомитеся з будовою жирів , їх властивостями , біологічними функціями , значенням . Учні отримали певні ролі і підготували матеріали , згідно визначених ролей . Отже нас чекає багато нового та цікавого . IV . Вивчення нового матеріалу Жири – це естери , утворені вищими карбоновими кислотами і трьохатомним спиртом гліцеролом ( гліцерином ) . Загальна назва таких сполук – тригліцериди . До складу жирів входять залишки як насичених : стеаринова – С17Н35СООН , пальмітинова – С15Н31СООН , так і ненасичених : С17Н33СООН ( містить один подвійний зв'язок ) , С17Н31СООН ( містить два подвійні зв’язки ) карбонових кислот . Загальна формула жирів : СН2 – О – СО – R1 | CH – О – СО – R2 | СН – О – СО – R3 де R1 , R2 , R3 – радикали ( однакових або різних карбонових кислот ) . Природні жири – суміші різних тригліцеридів . Жири , в яких переважають насичені жирні кислоти – тверді ( тваринні ) , жири , в яких переважають ненасичені – рідкі ( рослинні олії ) . Використовуючи загальну формулу , скласти формули жирів , утворених гліцерином та а) стеариновою кислотою ; б) олеїновою кислотою ( на дошці ) . СН2 – О – СО – С17Н35 - тристеарин ; СН2 – О – СО – С17Н33 – триолеїн . | | СН – О – СО – С17Н35 CН – О – СО – С17Н33 | | СН – О – СО – С17Н35 CН2 – О – СО – С17Н33 Учень – історик Дослідження жирів відомим французьким хіміком Шеврелем в 1811 – 1823 роках належить до числа класичних робіт , які створили фундамент органічної хімії . Він встановив , що жири складаються з гліцерину і кислот , що одержали назву жирних . Омиленням жирів одержав стеаринову , олеїнову та інші кислоти . Назвав «солодку олію» , відкриту Шеєле гліцерином . Синтез жирів з гліцерину і жирних кислот був вперше здійснений в 1854 році М.Бертло . Ця робота теж мала велике значення для розвитку органічної хімії (Слайд 4 ) . Розглянемо зразки жирів та дослідимо їх фізичні властивості , зокрема розчинність у різних розчинниках . Учень – лаборант виконує досліди . У три пронумеровані пробірки помістимо по 1 мл соняшникової олії . До першої пробірки додамо воду , до другої бензин ( пам’ятаймо правила техніки безпеки при роботі з легкозаймистими речовинами ) , до третьої – етиловий спирт ( приблизно по 5 мл ) . Енергійно збовтаємо . У пробірці з водою утворюється нестійка емульсія , яка швидко розділяється на два шари . Висновок : жири не розчиняються у воді . У пробірці з бензином розчин майже прозорий , отже олія розчинилась . Щодо до пробірки із спиртом – напевно всі ви бачили передачу , яка називається « Руйнівники міфів » . Існує стійкий міф про те , що жирна їжа запобігає сп’янінню . Дехто спеціально перед застіллям вживає ложку чи більше вершкового масла чи закусує алкоголь салом . Поляньте на вміст пробірки – розчин став каламутним , помістимо 2 г масла у пробірку із спиртом і підігріємо приблизно до температури людського тіла . Утворюється каламутна емульсія , внаслідок часткового розчинення жиру в спирті . Як ви вважаєте чи справедливим є даний міф ? Міф спростовано ! Вчитель . Насправді є дослідження , які свідчать , що жирна їжа не запобігає сп’янінню , а лише сповільнює його . Етиловий спирт поєднаний з жирами наносить важкий удар по підшлунковій залозі та печінці . Не проводьте експериментів над своїм організмом . Щоб бути успішними – вдало реалізувати себе в житті треба проводити здоровий спосіб життя . Доведемо , що в олії містяться залишки ненасичених карбонових кислот . До розчину калій перманганату додамо олію і ретельно збовтаємо – розчин знебарвлюється . Це свідчить про наявність подвійного зв’язку у молекулах жиру . Фізичні властивості жирів (слайд 5 ) : за звичайної температури тверді або рідкі речовини . Як і будь – яка інша суміш речовин не мають сталої температури плавлення . Майже не розчинні у воді , обмежено розчинні у спирті ( до 10%), добре розчинні в неполярних і малополярних органічних розчинниках . Для жирів характерне емульгування – утворення з водою емульсій під впливом поверхнево активних речовин . . Хімічні властивості жирів . Знаючи , що жири – це естери , скажіть , який тип реакцій для них буде характерний? Відповідь : гідроліз . 1 . Жири гідролізують з утворенням вихідного спирту – гліцерину та вищих карбонових кислот . Складіть рівняння реакції гідролізу триолеїну , формула якого написана на дошці : СН2 – О – СО – С17Н33 CH2OH CH – O – CO – C17H33 + 3 H2O = CHOH + 3 C17H33COOH | | CH2 – O – CO – C17H33 CH2OH Унаслідок лужного гідролізу жирів добувають гліцерин і мила – натрієві та калієві солі вищих карбонових кислот . Складіть рівняння реакції лужного гідролізу три -стеарину , формула якого написана на дошці : СН2 – О – СО – С17Н35 CH2OH | | CH – O – CO – C17H35 + 3 NaOH = CHOH + 3 C17H35COONa | | CH2 – O – CO – C17H35 CH2OH Гідроліз жирів в загальному вигляді (слайд 6 ) та їх синтез з гліцерину і вищих карбонових кислот – оборотні процеси , які мають велике значення в життєдіяльності організмів та суспільному господарстві . Гідроліз відбувається в організмі – жири , які ми споживаємо під впливом ферментів піддаються гідролізу . Гліцерин та карбонові кислоти , що утворилися , всмоктуються в кишечнику і знову утворюють жир , необхідний організму . 2 . Гідрування жирів – це процес , який проводять для перетворення рідких олій на тверді жири за рахунок приєднання Гідрогену до залишків ненасичених кислот . Складемо рівняння реакції приєднання водню до тристеарину , формула якого записана на дошці : СН2 – O – CO – C17Н33 CH2 – O – CO – C17H35 | | CH – O – CO – C17H33 + 3H2 = CH – O – CO – C17H35 | | CH2 – O – CO – C17H33 CH2 – O – CO – C17H35 Перевіримо правильність запису ( слайд 7 ) . В результаті даного процесу з олій одержують маргарин . При неповному гідруванні рослинних жирів утворюються транс – жири ( цис – форма просторової структури ненасичених кислот перетворюється на транс – форму ) . Транс – жири змінюють структуру клітин і є джерелом серйозних захворювань . Штучно створені транс – жири в багато раз шкідливіші , ніж будь – який природний жир . Вони спричиняють захворювання серцево – судинної системи , цукровий діабет , онкозахворювання , хвороби печінки , нервової системи . Їх регулярне вживання загрожує передчасним старінням , розвитком старечого недоумства , низьким інтелектом у дітей – транс – жири передаються дітям навіть з молоком матері. Основними джерелами транс – жирів є маргарин , спреди , «легкі масла» . Такі жири містяться в багатьох продуктах : крекери , печиво , торти , смажені страви , картопля – фрі , чіпси , снеки , сухарики , соуси , майонез . У невеликій пачці чіпсів 25% всіх жирів є транс – жирами . Наявність транс – жирів вам покаже напис «гідрогенізована рослинна олія» . 3 . Окиснення жирів – прогіркання .Під дією світла , тепла , вологи , кисню повітря відбувається часткове окиснення залишків ненасичених кислот до альдегідів та кетонів . В результаті жири набувають неприємного запаху і гіркого смаку . Учень – біолог . Які ж біологічні функції виконують жири ? (слайд 8) 1 . Енергетична . Енергетична цінність жирів 9 ккал/г (37,7кДж/г) .У разі повного окиснення жирів до вуглекислого газу і води виділяється майже вдвічі більше енергії , ніж при розщепленні такої ж кількості вуглеводів . 2 . Теплоізоляційна . Резервний жир ізолює організм від впливу тепла і холоду . (Жінки , як правило , мають товщий підшкірний жировий прошарок , ніж чоловіки , тому вони менш чутливі до холоду) . Підшкірний жир також надає шкірі еластичності . 3 . Транспортна . Жири – розчинники і носії біологічно активних речовин , жиророзчинних вітамінів ( А , D , Е , К ) . 4 . Пластична . Утворюючи комплекси з білками та вуглеводами , жири входять до складу органел клітин , крові . Жири – субстрат для утворення біологічно активних речовин , жовчних кислот . 5 . Регуляторна . Жири приймають участь у регуляції життєвих функцій організмів , містячись у складі гормонів . Нормалізують жировий та холестериновий обмін , функції нервової системи , сальних залоз . 6 . Захисна (амортизаційна) . Ізолюють внутрішні органи від механічних ушкоджень . 7 . Джерело води . У разі окиснення 1 г жиру утворюється 1,1 г води . Учень – медик . Значення жирів для життєдіяльності організму . Нестача олії ( і незамінних кислот) у раціоні призводить до затримки розвитку організму , порушення структури і функції клітинних мембран , появи сухості та запалення шкіри . Чим важча фізична робота , тим більше жирів потрібно людині . Різні дієти , які різко знижують кількість жирів є шкідливими для організму . Нестача жирів призводить до зниження імунітету , порушення діяльності центральної нервової системи . Надлишкова кількість жиру , харчування фаст – фудом призводить до ожиріння . Населення економічно розвинутих країн страждає саме від цієї хвороби . В США кожний третій має надлишкову масу . В Україні 15% населення ( кожна четверта жінка і кожен шостий чоловік ) . За висновками експертів – надлишкова вага вкорочує життя приблизно на шосту частину . Збільшення кількості жирів тваринного походження у харчуванні призводить до атеросклерозу ( через накопичення холестерину ) . Корисні поради ( слайд 9 ) : 1 . Рекомендується споживати в день 1 – 1,3 г жирів на кожен кілограм ваги тіла . Тобто , якщо ваша вага 50 кг , ви повинні спожити 50 г жирів . 2 . Намагайтеся уникати їжу , яка містить багато насичених жирів та трансжирних кислот : ковбасні вироби , чіпси , картоплю – фрі , кондитерські вироби . 3 . Намагайтеся споживати менше смаженої їжі – найкраще продукти запікати або готувати на пару . Для смаження використовуйте тільки рафіновану олію , найкраще оливкову . 4 . Більше споживайте продуктів , що містять 3 – омега жирні кислоти ( риба жирних сортів : оселедець , скумбрія , посось ) та мононенасичені (оливкова олія , оливки , авокадо ) . 5 . Необхідними також є і 6 – омега жирні кислоти ( соняшникова , кукурудзяна олія ), однак слід скоротити споживання цих кислот і збільшити споживання 3 – омега кислот для уникнення дисбалансу між ними . За даними ВООЗ половині всіх захворювань можна запобігти шляхом змін у виборі продуктів харчування та способу життя . Дотримання правильного балансу між корисними та небезпечними жирами – одна з найважливіших складових здорового харчування . Застосування жирів . Ми зібрали невелику колекцію зразків , які допоможуть вам визначити галузі використання жирів .
V . Закріплення знань Фронтальне опитування 1 . Жири – це естери , утворені … ( трьохатомним спиртом гліцерином і вищими карбоновими кислотами ) ; 2 . До складу твердих жирів входять залишки кислот …( насичених : стеаринової , пальмітинової ) , рідких …(ненасичених , олеїнової ) . 3 . При гідролізі жирів утворюються …( гліцерин і вищі карбонові кислоти ) ; 4 . Лужний гідроліз жирів по – іншому називається …( омиленням ) . Чому ? ( Бо в результаті утворюються мила – натрієві або калієві солі вищих карбонових кислот ) . 5 . Якою реакцією олії можна перетворити на тверді жири ? ( Реакцією гідрування ) . 6 . Під впливом чого відбувається прогіркання жирів ? ( Кисню повітря , тепла , світла , вологи ) . 7 . Назвіть основні біологічні функції жирів ( енергетична , пластична , транспортна , регуляторна , термоізоляційна , амортизаційна ) . 8 . Скільки жирів повинна вживати людина щодня ? ( 1 – 1,3 г на кожний кілограм маси тіла ) . VI . Аналіз роботи учнів на уроці , оцінювання . Сьогодні на уроці ми намагалися повністю розглянути тему «Жири» . Я думаю , що мети уроку досягнуто . Ви активно працювали на уроці , підготували пізнавальну і корисну інформацію . Наша співпраця була корисною та плідною . VII . Домашнє завдання 1 . Вивчити тему за параграфом 23 підручника ( Л. П.Величко . Хімія 11клас . Вид . «Освіта»,2012) ; 2 . Приготувати презентацію під назвою « Користь та шкода маргарину » . . |
Для дітей молодшого дошкільного віку Зайдемо до неї. (Заходять) Бачите, яка тиха та затишна ця господа, тому й називається ось так – світлиця. Вона прибрана, ніби чекає... |
Урок Тема: Жири як естери. Хімічні властивості жирів. Поняття про гідрування жирів Форми і методи роботи: груповий, взаємоперевірка, мозковий штурм, фронтальне опитування, рефлексія |
Безперечно, що найефективніше оволодіння основними мовленнєвими навичками... Тут мають певні переваги рольові ігри, тому що вони стосуються виду діяльності, у якому учні отримують роль, яку вони повинні зіграти,... |
Сьогоднішнього уроку Засоби виразності декоративного мистецтва. Композиція „Вазон” (слайд №1) Мета: навчальна – ознайомити з історичними передумовами виникнення витинанки та її видами |
Урок читання в 4 класі Отже, я запрошую вас до роботи. Що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Вправа «Очікування» |
Урок з навчання грамоти, 1 клас Сьогодні на уроці ми ознайомимось з новим звуком та буквою, поміркуємо та дізнаємось багато цікавого, навчимося читати склади і слова... |
Урок різнорівневої диференціації І група учні з середнім рівнем навчальних досягнень, «шукачі» Мета: ознайомити учнів з будовою і функціями лейкоцитів, опрацювати поняття імунітету та його види. Розвивати логічне мислення, кмітливість,... |
Тема уроку ... |
Тема Глюкоза. Будова та властивості. Поширення в природі Девіз: «Робота... Навчальна: вивчити будову глюкози, її властивості, як представника речовин з подвійними властивостями з позицій причинно-наслідкової... |
«Процвітаюча бібліотека сьогодні процвітаюча держава завтра…» Такі реалії життя сучасного цивілізованого суспільства. Стиль та імідж сучасного бібліотекаря, в цьому контексті, відіграє одну з... |