|
Скачати 5.57 Mb.
|
Міністерство освіти і науки України Управління змісту освіти Науково-методичний центр середньої освітиПРОГРАМИ ДЛЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВНавчальні програми для профільного навчання. Програми факультативів, спецкурсів, гуртків МАТЕМАТИКА Рекомендовано Міністерством освіти і науки України(Лист Міністерства освіти і науки України№1/11-2511 від 20.06.2003 р.)Електронна версія Інститут засобів навчання АПН України Відповідальні за випуск:Н. С. Прокопенко, головний спеціаліст Управління змісту освіти Міністерства освіти і науки України;Н. П. Щекань, методист вищої категорії Науково-методичного центру середньої освіти Міністерства освіти і науки УкраїниУ збірнику вміщено програми з математики для загальноосвітніх навчальних закладів різного профілю, для спеціалізованих шкіл, гімназій, ліцеїв з поглибленим вивченням математики, програми факультативів, спецкурсів, гуртків. Кожна програма складається з пояснювальної записки, тематичного планування, змісту навчального матеріалу та результатів навчальної діяльності учнів. До окремих програм додається список навчальної, науково-популярної та методичної літератури. © Міністерство освіти і науки України, 2003 Навчальні програми для профільного навчання
для загальноосвітніх навчальних закладів. Математика. 5–11-і класи (авт. В.Г. Бевз, А.Г. Мерзляк, 3.І. Слєпкань) ………………………………………………………… Пояснювальна записка a Нсучасному етапі розвитку суспільства за-безпечення належного рівня математичної підготовки набуває особливої актуальності. Це обумовлено насамперед тим, що сьогодні все більше спеціальностей по-требують високого рівня застосування математики, а відтак роз-ширюється коло школярів, для яких математика стає професійно значущим предметом. Математика є опорним предметом при вивченні суміжних дисциплін (фізики, хімії, інформатики, біології, географії, еко-номіки, креслення). Тому без належної математичної підготовки є неможливим повноцінна освіта сучасної людини та забезпечен-ня її неперервності. Вирішальне значення для системи шкільної освіти має фор-муючий вплив предмета математики на особистість школярів. Йдеться насамперед про розвиток логічного мислення, просто-рових уявлень і уяви, алгоритмічної та інформаційної культури, уваги, пам'яті, позитивних властивостей особистості й рис харак-теру, емоційно-вольової сфери. Ознайомлення учнів з математикою як особливим методом світопізнання, уявлення про математичне моделювання сприя-ють розвитку їхнього наукового світогляду. Мета навчання математики в загальноосвітній школі випли-ває із загальної мети шкільної освіти — різнобічний розвиток особистості, створення умов для інтелектуального, морального і фізичного розвитку та саморозвитку учнів. Досягнення зазначе-ної мети має бути забезпечене виконанням ряду завдань: забезпечити свідоме і міцне оволодіння учнями системою математичних знань, навичок і умінь, необхідних у повсякденно-му житті й майбутній трудовій діяльності, достатніх для успішно-го оволодіння іншими навчальними предметами і забезпечення неперервності освіти; створити умови для інтелектуального розвитку учнів; забезпечити моральне, трудове, економічне, екологічне, естетичне, патріотичне виховання, формування позитивних властивостей особистості й рис характеру. Особливостями рекомендованої програми на відміну від попередніх є відбір основного, базового змісту навчального матеріалу, чітке формулювання мети вивчення кожної теми і основних вимог до математичної підготовки учнів. Крім того, хоч традиційна послідовність вивчення тем в основному збережена, проте були ж внесені деякі зміни щодо номенклатури традиційних і відносно нових тем та послідовності їхнього вивчення. Зокрема, вивчення геометрії в основній школі завершується 8-годинною темою «Початкові відомості стереометрії», в якій формулюються без доведення основні факти щодо властивостей фігур у просторі, обчислення геометричних величин (кутів у просторі, площ поверхонь і об'ємів геометричних тіл). Це зумовлено необхідністю підсилення розвитку просторових уявлень, приведення в систему відомостей про властивості просторових фігур, які вивчались в 1—6-х класах і в курсі планіметрії, а також потребами тих учнів, які після закінчення основної школи навчатимуться в професійно-технічних закладах освіти і технікумах. Перенесення з 9-го до 10-го класу тригонометричного мате-ріалу, що стосується тригонометричних тотожностей, призвело до перевантаження програми курсу алгебри і початків аналізу. З метою його усунення не слід вимагати від усіх учнів доведення властивостей тригонометричних і обернених до них функцій, захоплюватися розв'язуванням складних тригонометричних, ірраціональних, показникових, логарифмічних рівнянь, нерівностей та їх систем. В змісті програмного матеріалу питання, які стосуються підвищеного рівня навчання тих, хто цікавиться математикою і має можливості для випереджаючого навчання, взято в квадратні дужки. Цей матеріал може вивчатися і за рахунок годин варіати- вної частини навчального плану. Актуальною проблемою сьогодення є пропедевтика елементів комбінаторики, теорії ймовірностей і статистики при вивченні курсу математики в 1—9-х класах. Це має здійснюватись насамперед через включення відповідного матеріалу до системи вправ. Невідкладним завданням шкільної математики є підсилення прикладної спрямованості вивчення як теоретичного матеріалу, так і особливо системи задач. Це сприятиме як підсиленню мотивації навчання, так і практичній підготовці учнів. Слід мати на увазі, що провідною сучасною стратегією математичної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів є рівнева і профільна диференціація навчання. Вона повинна забезпечуватися насамперед не лише програмою, а й підручника- ми, дидактичними матеріалами і відповідною діяльністю вчителя. Основою для диференціації має стати державний освітній стандарт. Рекомендована програма розрахована на масову загальноосвітню школу. Паралельно створюється пакет різнорівневих програм, у першу чергу, для профільних класів. Для забезпечення ефективного засвоєння учнями програми з математики важливу роль відіграють як традиційні, так і нові засоби навчання. Нові можливості для інтенсифікації та оптимізації навчально-виховного процесу, активізації пізнавальної діяльності, розвитку творчого мислення надають нові інформаційні технології навчання (НІТН) як системний метод навчання на базі ПЕОМ. У них персональний комп'ютер може виконувати функції контролюючих машин, навчальних тренажерів, моделюючих стендів, інформаційно-довідникових систем, ігрових навчальних середовищ, електронних конструкторів, експертних систем тощо. Сьогодні розроблено значну кількість програмних засобів, що дозволяють за допомогою комп'ютера розв'язувати досить широке коло математичних задач різних рівнів складності. Найбільш придатними для підтримки вивчення курсу математики в загальноосвітніх навчальних закладах є програми GRAN1, GRAN-2D, GRAN-3D, DERIVE, EUREKA. Комп'ютерна підтримка вивчення математики дає наочні уявлення про поняття, що вивчаються, які в свою чергу значно сприяють розвитку образного мислення, оскільки всі рутинні обчислювальні операції та побудови виконує комп'ютер, залишаючи учневі час на дослідницьку діяльність. Як допоміжні засоби обчислень, коли обчислення не є прямим продуктом навчання, можуть застосовуватись мікрокалькулятори. Засоби діагностики і контролю успішності учнів на різних етапах навчання повинні виконувати не лише стимулюючу роль, а й сприяти своєчасній корекції методичної системи роботи вчителя. |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим... України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка. 7 11 Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи економіки, 10 кл. Основи підприємницької діяльності |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 12 класи Календарне планування для 8 класів складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 –... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка.... Вивчення географії у 2012-2013 навчальному році буде здійснюватись за збірниками програм |
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін... «Збірник програм з профільного навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика та астрономія» (видавнича група «Основа»,... |
Навчальна програма «Інформатика та інформаційні технології» для для... В основу даної програми покладено програму курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» для загальноосвітніх навчальних закладів... |
Навчальна програма «Інформатика та інформаційні технології» для для... В основу даної програми покладено програму курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» для загальноосвітніх навчальних закладів... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. „Трудове навчання” 5-9 Програми трудового навчання для середніх закладів освіти. Профіль: деревообробка. Професії : столяр (будівельний), тесляр |
Програми з географії для 6-9 класів спеціальних загальноосвітніх... Основним завданням викладання географії в спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей є ознайомлення... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів «Людина і світ професій» 8-9 Програми трудового навчання для середніх закладів освіти. Профіль: деревообробка. Професії : столяр (будівельний), тесляр |