|
Скачати 0.61 Mb.
|
Міністерство освіти та науки України Інститут інноваційних технологій і змісту освіти (автори: Липа В.О., Одинченко Л.К. ) Програми з географії для 6-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей Рекомендовано Міністерством освіти і науки України (Лист Міністерства освіти і науки України №1/11-6901 від 17.08.2009) Київ - 2009 Пояснювальна записка Основним завданням викладання географії в спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей є ознайомлення учнів з природними умовами, корисними копалинами, життям та господарською діяльністю населення України і зарубіжних країн. Програма з географії складена з урахуванням особливостей розумового розвитку учнів. У процесі вивчення географії розумово відсталі учні навчаються пізнавати природні явища в їхньому причинному зв’язку та постійній взаємодії, у них розвивається спостережливість, увага, пам’ять, абстрактне мислення, збагачується уява. Учням VI-VIІ класів спеціальної школи основні географічні уявлення викладаються в обсязі, який передбачений курсом природознавства для учнів ІV-V класів загальноосвітньої школи. Однак учням VIII - IX класів спеціальної школи, з урахуванням їх психофізичних і вікових особливостей, для загальної підготовки даються деякі теми з курсу середньої школи (географія материків, ознайомлення з частинами світу). Дані теми відрізняються за кількістю і складністю понять, які в них містяться, глибиною розкриття причинно-наслідкової залежності. В основу програми з географії, яка побудована з урахуванням всіх дидактичних і специфічних принципів олігофренопедагогіки, покладені також краєзнавчі та родинознавчі принципи. На основі вивчення місцевості рідного краю шляхом порівняння і зіставлення розумово відсталі учні отримують знання про форму земної поверхні, орієнтування на місцевості, види водних басейнів, океанів, морів, озер, річок, рослинний і тваринний світ. Програма з географії для спеціальної школи відрізняється від загальноосвітньої школи корекційно-виховною направленістю уроку; концентричністю навчального матеріалу; практичною спрямованістю, пов’язаною з підготовкою розумово відсталих учнів до життя, праці, специфікою методів навчання. Дана програма складена з урахуванням міжпредметних зв'язків і наступності в навчанні. У програмі пропонується самому вчителю враховувати пізнавальні можливості учнів при визначенні обсягу навчального матеріалу, кількості географічної номенклатури, рівні узагальнення при вивченні різних тем. Навчальний матеріал програми розподілений за роками навчання: VI клас – “Природа рідного краю” (68 годин); VII - Фізична географія ( 68 годин); VIII – “Географія світу (материків і океанів)” (68 годин); IX – “Географія України” (68 годин). В програмі вказано приблизну кількість годин на проходження тієї чи іншої теми, а також перелік практичних робіт та екскурсій, які необхідно виконувати з учнями. Практичні роботи, проведені в процесі вивчення географії, спрямовані на те, щоб озброїти учнів необхідними практичними уміннями й навичками, які вони могли б використовувати у своїй подальшій діяльності. З самого початку вивчення географії необхідно організувати систематичні спостереження за природою своєї місцевості, за погодою, що фіксуються в календарі природи, працею людей у найближчому оточенні і продовжувати їх по IX клас включно. У проведення екскурсій по ходу вивчення тем, пов'язаних із навколишньою місцевістю, вносяться елементи краєзнавства. Це сприяє естетичному вихованню учнів, дбайливому ставленню до природи. Можна організувати краєзнавчі походи для ознайомлення з навколишнім середовищем за полегшеною програмою. Систематична словникова робота на уроках географії розширює словниковий запас дітей спеціальної школи, дає їм уявлення про природні явища, допомагає їм правильно вживати ці слова. В програмі враховані пропедевтичні знання географічного змісту, які учні отримали при вивченні курсу “Я і Україна” в підготовчому та 1-5 класах. Програма подається у вигляді таблиці, що містить три колонки. У першій колонці наводяться зміст навчального матеріалу, у другій – навчальні досягнення учнів, у третій – спрямованість корекційно-розвивальної роботи, яка уможливлюється змістом та організацією навчання. Курс VI класу повністю присвячений географії рідного краю (області), перегляду фізичної карти області, знайомства з її кордонами, назвою районів, природою, кліматом і працею людей у своїй області. Даються короткі відомості про природні багатства області і основні заняття населення. Також, цей розділ побудований з таким розрахунком, щоб на знайомому краєзнавчому матеріалі сформувати у дітей початкові уявлення про системоутворюючі географічні поняття. Розділ “Орієнтування на місцевості” сприяє формуванню у розумово відсталих дітей просторових уявлень та навичок орієнтування, необхідних в житті, а також для переходу до вивчення плану місцевості і карти. При вивченні розділу “План і карта” необхідно дотримуватися логіки в переході від сприймання реальної місцевості до її зображення на карті: учнів спочатку доцільно ознайомлювати з макетом та планом шкільної ділянки; вчити орієнтуватися на плані свого населеного пункту; визначати місце шкільної ділянки на цьому плані. Тільки після засвоєння цих знань та умінь можна досягти свідомого використання картографічної наочності в навчанні розумово відсталих дітей. Ознайомлюючись з фізичними та політико-адміністративними картами різного масштабу, учні повинні вміти визначити географічне положення своєї місцевості, району, області, країни. В шостому класі для розумово відсталих учнів створюються можливості наочно пізнавати природні явища, систему розселення, особливості господарської діяльності людей тощо. Здобуті знання сприяють прищепленню в учнів почуття любові до рідної Землі, створюють підгрунтя для того, щоб у подальшому перейти до засвоення шкільних курсів фізичної географії, географії світу та географії України. Учитель має враховувати несформованність у розумово відсталих учнів цього віку абстрактного мислення, тому наочні методи навчання, ознайомлення з основними поняттями і термінологією географії повинно формуватися на конкретних прикладах, які зрозумілі учням, оскільки знаходяться навколо них, постійно використовуються в життєвих ситуаціях. В VII класі, в розділі “Фізична географія”, приводяться в систему отримані знання з географії в попередньому класі. В розділі “Земна куля” учні знайомляться з глобусом і картою півкуль, розміщенням на них частин світу і океанів, з географічним положенням нашої країни. Велике значення для розумово відсталих дітей має знайомство з розділом “Форма поверхні землі і води на Землі”, при вивченні якого учні вивчають засоби позначення їх на карті, знайомляться з формами поверхні землі, а також одночасно з різноманітністю водних ресурсів. У курсі “Фізична географія” учні отримують знання про те, які природні зони є на земній кулі. Школярі, характеризуючи кожну із зон, вивчають її фізико-географічне положення, природні багатства, основні заняття населення, зміни природних умов під дією праці людини. Практичні роботи, передбачені програмою 7 класу, покликані сформувати навички роботи з географічними картами, глобусом, окремими приладами. Особливе значення мають практичні роботи з контурними картами, без чого подальше вивчення шкільної географії значно ускладнюється. Курс VII класу „Географія світу” складається з двох розділів. Розділ “Короткі відомості про Землю, Сонце, Місяць” надає елементарні знання учням про Сонце, як одну із зірок, навколо якої рухаються планети: Земля і її супутник – Місяць. Пояснює причини затемнень, дає відомості про штучні супутники Землі, про політ людей у космос; про виверження вулканів, землетрусу та інші стихійні явища. У розділі „Географія материків і океанів” учні одержують відомості про географічне положення кожного материка, знайомляться з природними умовами держав, їхнім населенням і столицями. На уроках слід використовувати доступний розумінню учнів матеріал із сучасного економічного та політичного життя країн. Методична різноманітність викладання курсу формує правильні погляди на процеси взаємодії природи і людьского суспільства, сприяє розвитку пізнавальної діяльності школярів, підвищує інтерес до предмету. При вивченні материків та окремих країн світу особливу увагу слід звертати на формування в учнів умінь визначити та описувати їх географічне положення. Використовуючи набуті знання, учні повинні вміти складати географічні характеристики на кожну країну, що вивчають (визначити географічне положення, природні умови, корисні копалини, господарську діяльність населення тощо). Вчителю надається можливість самому визначати рівень узагальнення програмного матеріалу. В курсі IX класу “Географія України” учні знайомляться з загальним оглядом географічних, економічних та соціальних особливостей нашої держави – України. Курс “Географія України” включає такі розділи: „Фізична географія України” і „Економічна та соціальна географія України”. Об’ектом вивчення фізичної географії України є територія, природні умови і природні комплекси України. Важливо підкреслити перехід від завершених у 9 класі фізико-географічних знань про свю державу до вивчення її з позицій соціально-економічної географії, поєднуючи теоретичний матеріал із харатеристикою територіальної організації життя країни. Розділ „Економічна та соціальна географія України” закладає основи для усвідомлення розумово відсталими школярами основних закономірностей у розміщенні населення і господарства на окремих територіях держави і в цілому. В цьому розділі розглядається структура і напрямки економічних, культурних і політичних зв'язків України з іншими країнами світу. Враховуючи складний характер соціально-економічної інформації, що міститься в цьому розділі, вчитель сам повинен визначити рівень узагальнення матеріалу для вивчення в межах відведеного навчального часу. Закінчується курс географії IX класу вивченням географії своєї області або району. Ця тема, будучи підсумковою в курсі елементарної географії в спеціальній школі, носить краєзнавчий характер. Її вивчення повинне бути складене на використанні досвіду учнів та їх значеннях, отриманих в попередні роки навчання, на предметних уроках, уроках географії, природознавства. Вибір об’єктів вивчення району чи області встановлює вчитель залежно від місця знаходження спеціальної школи для розумово відсталих дітей, територіального розміщення промислових підприємств, на яких зможуть працювати випускники школи. В процесі вивчення географії в спеціальній школі школі слід використовувати диференційований підхід до учнів, пред’являти їм різні вимоги до знань залежно від їх загального розвитку та індивідуальних можливостей засвоєння учбового матеріалу. Розумово відсталим учням необхідно приділяти особливу увагу, бажано давати індивідуальне домашнє і класне завдання, забезпечувати посильну практичну діяльність. ПРИРОДА РІДНОГО КРАЮ 6 клас (68 годин)
|
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим... України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,... |
НАКАЗ Про підготовку матеріалів до проведення тендера на закупівлю корекційно-реабілітаційного обладнання для спеціальних дошкільних та... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 12 класи Календарне планування для 8 класів складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 –... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка.... Вивчення географії у 2012-2013 навчальному році буде здійснюватись за збірниками програм |
Програма для 8 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів Людина і світ професій: Програма для 8 – 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів //І. Д. Бех (науковий консультант), О. В.... |
ПРОГРАМА для загальноосвітніх навчальних закладів Технології Програма «Технології» (рівень стандарту) призначена для учнів 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. На оволодіння програмою... |
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ФОЛЬКЛОРНОГО СВЯТА «НЕМАЄ ПЕРЕВОДУ ДОБРИМ ЗВИЧАЯМ... Спеціальна загальноосвітня школа-інтернат для розумово відсталих дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування м. Куп’янськ... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту... |
Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 5-9 класи Програма з української літератури для 5—9 класів загальноосвітніх навчальних закладів розроблена відповідно до Державного стандарту... |
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка. 7 11 Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи економіки, 10 кл. Основи підприємницької діяльності |