6 клас
Тема. Прикметник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: закріпити й поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його значення, граматичні властивості, синтаксичну роль; розвивати вміння робити спостереження над мовними явищами, будувати алгоритм та працювати за ним, формувати комунікативні вміння та навички; виховувати любов до рідної України, її природи, мови через красу й велич минулого нашої країни, формувати естетичні смаки учнів.
Обладнання: підручник, наочна узагальнююча схема «Прикметник», фотокартки мальовничих міст України, схеми мовних розборів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогодні ми почнемо вивчення теми, над якою працюватимемо декілька уроків. А розпочнемо вивчення з подорожі. Помандруємо стежками неньки - України! Проведемо наш урок у вигляді подорожі по містах України. Тому девізом нашого уроку стане народне прислів’я: «Люби і знай свій рідний край!».
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання: самостійно складених лінгвістичних казок про прикметник.
2. Проблемне завдання.
Поміркуйте і скажіть, що визнаєте про прикметник. Для чого потрібні прикметники?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Робота з текстом
1. Прочитайте речення, звертаючи увагу на виразність читання.
За площею Україні належить 40 місце в світі. За чисельністю населення Україна знаходиться на 21 місці серед інших країн світу. За цими показниками Україна належить не лише до великих європейських, а й до великих світових держав ( 3 підручника ).
1 гр. доведіть, що перед вами записаний текст. Доберіть заголовок. Введіть (усно) в поданий текст прикметники, не змінюючи змісту.
2 гр. визначте граматичні ознаки прикметників тексту.
гр. визначте синтаксичну роль прикметників тексту.
IV. Оголошення теми та мети уроку
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Робота з наочною узагальнюючою таблицею.
ПРИКМЕТНИК
СЧЗМ
(самостійна змінна частина мови)
Якісні →
(форма повна
або коротка)
|
Виражають ознаку предмета, відповідають
на запитання
який? (-а, -е)
чий? (-я, -є)
|
← Відносні, присвійні
|
Однина
Множина →
|
Змінюються за числами, родами (в однині) і відмінками (повної форми)
|
Чоловічий
← Жіночий
середній
|
Вищий проста,
найвищий { складена → форми
|
Має дві групи →
← дві форми ступенів порівняння
У реченні:
означення, присудок
|
← Тверда
м’яка
|
- Тепер шляхом спостережень ми повинні чітко зафіксувати у своїй пам’яті визначення «прикметник», запам’ятати граматичні ознаки цієї частини мови, а також можливу синтаксичну роль.
Пропоную помандрувати мальовничими куточками України! Зазирнути в неозорі долини, чарівні міста... Першим містом, яке ми відвідаємо сьогодні, буде Київ.
1 . Прослухайте уважно текст. Доберіть до нього назву, вживаючи прикметник з іншими частинами мови.
- З’ясуйте синтаксичну роль прикметників.
- Назвіть орфограми тексту.
Київ багато віків стоїть над могутнім Дніпром-Славутичем. Археологи вважають, що місто виникло приблизно в п’ятому столітті. Отже, його вік сягає тисячі п’ятисот років.
Походження назви Київ давно цікавило дослідників. За легендою, три брати Кий, Щек і Хорив та їхня сестра Либідь були засновниками Києва. Брати стояли на чолі східнослов’янського племені полян. Місто назвали на честь старшого брата Кия (І. Вихованець).
2. Вибірковий диктант.
- Пропоную завітати до Харкова, дізнатися про те, як виникла назва та саме місто.
Будьте уважні, випишіть всі прикметники, які почуєте.
Місто Харків стоїть при злитті річок Лопані та Уди. У джерелах перша згадка про Харків припадає на 1655рік...
Версія назви міста така. За переказом козак на ім ’я Харко заснував хутір. Поселенці вели вперту боротьбу з нападниками-татарами. Одного разу впав на полі бою й Харко. Пограбований хутір запустів. Але згодом на цьому місці знов з’явилися люди. Новий хутір зберіг стару назву. Люди не забули першого поселенця козака Харка.
- Зробіть морфологічний розбір прикметника «новий».
3. Щоб дізнатися про те, як був заснований Львів, прослухайте текст. Випишіть з нього 5 іменників і утворіть від них прикметники.
За переказами, поселення назвав Данило Галицький іменем сина Льва. За іншою легендою, Львів заснував не Данило Галицький, а сам Лев Данилович. Назву міста утворено від особового імені Лев за допомогою суфікса присвійності -ів. Присвійний прикметник тут перейшов в іменник. Цікаво, що пізніше відбулося переосмислення назви на іншій основі. Це втілилося у старовинному гербі міста - зображенні лева (І. Вихованець).
- Які іменники виписали? За допомогою чого утворили прикметники?
4. Цікаве походження й міста під назвою Одеса.
Уважно прочитайте текст, звертаючи увагу на виразність. Виконайте морфологічний аналіз прикметника: І гр. - 1реч.;
ІІ гр. - 2реч.;
ІІІ гр. - 5реч .
Місто Одеса розташоване на північно-західному узбережжі Чорного моря. На території сучасної Одеси було татарське поселення Хаджибей. Поселення згадується вперше 1415 року.
Назву Одеса місто одержало 1795 року.
Назвали місто на згадку про давньогрецьку колонію Одесос, що, як гадали, була розташована на цьому місці (І. Вихованець).
5. Перекладіть українською мовою.
В Украине есть еще немало городов, чудесных уголков природы. Мы поведали лишь о некоторых из них.
VI. Підсумок уроку
- Чи сподобалась вам подорож?
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Дайте визначення прикметника як частини мови. Які граматичні ознаки має? Яку синтаксичну роль виконує?
- Для чого потрібні прикметники в мові?
VII. Домашнє завдання
§23 опрацювати.
І гр. написати твір-розповідь на тему: «Подорож славетною Україною». Визначити синтаксичну роль прикметників.
II, III гр. вправа 373 (1-3 абз.)
|