ВСТУП
Дата Урок № 1 Клас 5
Тема. ЗНАЧЕННЯ МОВИ В ЖИТТI СУСПIЛЬСТВА. УКРАЇНСЬКА МОВА - ДЕРЖАВНА МОВА УКРАЇНИ.
Мета: поглибити знання про значення мови в житі суспільства, багатство та красу української мови, звернути увагу на те, що саме українська мова є державною мовою України; формувати спостережливість, розвивати логічне мислення, пам’ять, емоційну сферу, вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення; виховувати повагу та любов до рідної мови.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Час урок нам розпочати,
І багато чого взнати.
Тож мостіться всі рівненько!
Розпочнемо урок живенько!
ІІ. Підготовка до сприймання нового матеріалу.
З чого почався наш урок?
З чого починається ваш ранок?
Що ви робите, коли зустрічаєте людину з якою давно не бачились?
Так вірно щоб ми з вами не робили наше життя було б не зовсім повним, якби ми не спілкувались один з одним. А за допомогою чого в нас з вами відбувається це спілкування?
Так вірно, за допомогою мови ми спілкуємось.
ІІІ. Активізація опорних знань.
Дати відповідь на питання.
Що таке мова?
Які мови ви знаєте?
Яка мова в Україні є державною?
Як ви гадаєте чому саме українська мова?
На вашу думку чи є якісь закони чи закон який би підтвердив, що саме українська мова є державною мовою України?
Молодці ви правильно дали відповідь на, ті питання,які я вам поставила, але давайте зазирнемо до джерела української мови – словника. І доповнимо й узагальнимо ваші відповіді.
Отож шукаємо визначення таких понять:
Мова –
Державна мова –
Конституція –
Суспільство –
IV. Вивчення нового матеріалу.
Запишіть будь ласка в зошиті питання, відповідь на яке я хочу почути в кінці уроку «Яке значення має мова в житі суспільства?»
Прослухати.
Хлопець спинився бiля хатини, що стояла край села. На нього загавкали собаки.
Хлопець послав у вiдповiдь глухе вовче гарчання, що зразу вгамувало собак.
...З хати вийшла жiнка i поманила хлопця, щоб iшов за нею. Вона дала йому молока й хлiба, поклала йому на голову руки i подивилася в очi; їй здавалося, що, може, то й справдi її власний син повернувся з Джунглiв, куди потягнув його, малого, тигр.
...Хлопцевi було неспокiйно в хатi: досi вiн нiколи не бував пiд покрiвлею; але, подивившись угору, вiн переконався, що її легко продерти в будь-який час, та й вiкно у хатi не мало засувки.
«Яка радiсть бути людиною, не розумiючи людської мови?- подумав хлопець.- Тепер я такий же нiмий i дурний, як Людина, що опинилася б у нас у Джунглях. Треба будь-що навчитися говорити по-людському!»
Живучи помiж вовками, вiн недарма вчився кричати по-оленячому та рохкати по-поросячому; як тiльки жiнка вимовляла яке-небудь слово, хлопець повторював його досить добре, i, поки звечорiло, вже знав чимало назв хатнiх речей.
Непорозумiння сталося тодi, коли треба було лягати спати: хлопець нiзащо не хотiв лягати в пастцi для пантер, - так вiн подумки називав хатину, - i коли хазяї замкнули дверi, вистрибнув у вiкно...
За Р.Кiплiнгом.
Бесіда за питаннями.
З якого твору, якого автора взято поданий уривок?
Як сталось, що герой твору навчився «говорити» по-звiрячому?
Чому прагнув будь-що навчитися говорити по-людському?
Здавна увагу людей привертали питання: яке значення мови в життi суспiльства? Як людина навчилася говорити? Чому лише одна жива iстота - людина - володiє мовою? Але і до сьогодні нема точної відповіді на всі ці питання. Звичайно ми з вами не науковці й на два останні питання відповідь точно не дамо, але на перше - на сьогоднішньому уроці обов’язково знайдемо. І щоб це зробити погляньте на дошку, прочитайте про себе всі вислови про мову, виберіть один і обґрунтуйте свій вибір.
Прочитайте про себе всі вислови про мову, виберіть один і обґрунтуйте свій вибір.
1. Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекатимемо її.
(О.Гончар)
2. Мова – коштовний (дар) скарб народу.
(І.Франко)
3. Слово, як і злак хлібний, виростає з тієї землі, на якій живеш і в яку ляжеш.
(І.Федорів)
4. Людина, яка не любить мови рідної матері, якій нічого не промовляє рідне слово, – це людина без роду й племені.
(В.Сухомлинський)
5. А мова й історія – це ж єдине ціле, один кровообіг, тож і відроджувати їх маємо водночас.
(О.Гончар)
6. Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, розвиваймо її.
(М.Рильський)
7. Мова – одне з чудес, за допомогою якого люди передають найтонші відтінки думок і почуттів. Вона віддзеркалює душу народу, його історію. Збагнути таємницю мови, прочитати історію слів, а звідси – предметів та явищ, може тільки той, хто знає мову.
(З журналу)
V. Узагальнення й систематизація.
Переписати речення. Дати вiдповiдь на питання: якi основнi двi функцiї (два завдання) мови у життi людського суспiльства?
Хто не знає, нехай людей спитає. Добре тому жити, хто вмiє гарно говорити. (Нар.творч.) Мова - втiлення думки. Що багатша думка, то багатша мова. (М.Рильський.) Кожному народовi належиться удосконалювати знаряддя своєї думки - мову. (М.Коцюбинський.)
Бесіда «Що дає людині мова?» (використовується метод «Мозкова атака»)
(Учні висувають ідеї, які записуються на дошці, обговорюються. Необґрунтовані ідеї вилучаються.)
МОВА
VІ. Підсумок уроку.
Ми багато чого дізнались нового про мову, її місце в житі кожного з нас,як її сприймали відомі постаті українського народу, але і досі не дали відповідь на те питання, яке пролунало ще на початку уроку «Яке ж значення має мова в житі суспільства?» А щоб вам було легко висловити свої думки, скористайтесь початком речень, які ви маєте закінчити і таким чином висловити свою думку.
Я вважаю, що …..
Мені здається, що …
Мова має, для суспільства…
VІІ. Домашнє завдання.
§ 1. впр.
*впр. Знайти і виписати прислів’я і приказки про мову, за бажанням написати твір- роздум «Мова – душа народу», використавши прислів’я і приказки про мову.
|