|
Скачати 105.71 Kb.
|
Тема уроку: Пластмаси. Полімери – основа пластмас Мета уроку: на основі знань про хі-мічні властивосі етиленових вуг-леводів сформувати в учнів по-няття про полімери та пластмаси; систематизувати знання про залежність властивостей ре-човин від їх будови; формувати в учнів уміння аналізувати, порівнювати-, робити висновки; ви-ховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища; ознайомити учнів з професіями хімічного виробництва. Тип уроку: засвоєння нових знань. Методи уроку: бесіда, робота з тес-тами в гетерогенних групах, ла-бораторна робота, робота з під-ручником. Обладнання: -Конституція України; поліети-лен та інші види пластмас, хлоридна кислота, натрій гідроксид, вода, калій перманга-нат; спиртівка, сірники, склян-ка, затискач, скляна паличка. ХІД УРОКУ І. Актуалізація та коригування опорних знань Мозковий штурм 1. Шо утворюється внаслідок вза-ємодії етилену з речовинами: 2. Назвіть формули речовини: а) СН2 = СН2 : етан, етин, етен ; б) СН3 — СН = СН2 : пропап, 1- про-пен, 1- пропін ; в) СН3 — СН = СН – СН3 : 2-бу-тен, бутан, 2-бутин. 3. Укажіть формулу етиленового вуглеводню, дайте йому назву : а) СН3-СН2-СН2-СН2-СН3 б) СН2 = СН — СН3 в) СН3 – СН3 4. Укажіть загальну формулу, яка відповідає кожному з наведених вуглеводнів: а) С2Н6 ; 1) СnН2n – 2 ; б) С2Н4; 2) СnН2n + 2; в) С2Н2; 3) СnН2n. Робота з тестами в групах Тести для першої групи: 1. Укажіть загальну формулу вуглеводнів ряду етилену: 1) СnН2n – 2 ; 2) СnН2n + 2; 3) СnН2n. 2. Укажіть види ізомерії, характерні для алкенів: а) структурна; б) за положенням подвійного зв'язку; в) геометрична; г) взагалі відсутня. 3. Укажіть реагенти, необхідні для якісних реакцій на алкени: а) Н2О; б) бромна вода, в) розчин НВr; д) розчин КМnО4. Тести для другої групи: 1. Укажіть реакції, що є типовими для алкенів: а) заміщення; б) приєднання; в) окиснення; г) полімеризації; д) горіння. 2. Визначте речовини, що є ізомерами: а) СН3-СН-СН=СН-СН3 | СН3 та СН3 — СН — С = СН2 | | СН3 СН3 б) СН2 = СН – СН2 — СН – СН3 | | СН3 СН3 та СН2 = СН – СН2 – С = СН2 | | СН3 СН3 3. Виберіть правильний тип зв'язків між атомами в молекулах етиле-нових вуглеводнів: а) одинарний; б) подвійний; в) потрійний. Тести для третьої групи: 1. Знайдіть відповідність: Формула Назва речовини 1) С2Н2; а) Етин 2) С2Н6; б) Етен 3) С2Н4. в) Етан 2. Чи правильні твердження наведені нижче: Твердження : а) Для алкенів характерні реакції приєднання. б) Алкени не реагують з водою. в) Для алкенів характерні реакції полімеризації. г) Алкени не окислюються. II. Мотивація навчальної діяльності: Метою уроку є дослідження та вивчення властивостей поліетилену та інших пластмас засобами хімічного експерименту, вміння виконувати його та теоретично обгрунтувати, зробити висновки, узагальнити. III. Вивчення нового матеріалу. До розгляду пропонуються такі пробленні питання: 1. Яка реакція використовується для одержання поліетилену ? 2. Що таке полімер? 3. Що таке макромолекула? 4. Що таке мономерні ланки? 5. Що таке ступінь полімеризації? 6. Які властивості має поліетилен? Підтвердьте їх лабораторними дослідами. 7. Розкажіть про застосування поліетилену. III. Виклад нового матеріалу. Користуючись підручником, учні знаходять відповіді на проблемні питання 1 - 5. Обговорють їх та роблять висновки. IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу Розглядаємо властивості поліетилену, використовуючи лабораторні досліди за інструкційною карткою. Інструкційна картка: Дослід №1 Фізичні властивості поліетилену Розгляньте шматочки поліетилену, зверніть увагу на колір, запах. Випробуйте на пластичність, міцність. Зробіть висновки. Дослід №2 Дія температури на поліетилен. Шматочок поліетилену затисніть у затискачі та піднесіть до полум’я спиртівки. Зверніть увагу на те, як горить, який запах виділяється. Охолодіть його та скляною паличкою змініть його форму. Зробіть висновки. Дослід №3 Дія кислот, лугів, розчину калій перманганату на поліетилен. Покладіть шматочки поліетилену у пробірку та капніть на них кислоту, ритім відповідно луг та розчин калій перманганату. Зробіть висновки. Дослід №4 Дія води на поліетилен. Покладіть шматочок поліетилену у склянку з водою. Зробіть висновки. Перед проведенням дослідів учитель проводить інструктаж з техніки безпеки. Для перевірки усвідомлення учнями властивостей поліетилену порівнюємо отримані лабораторні дані з матеріалом підручника (довідник). На основі розглянутих властивостей учні роблять висновки про застосування поліетилену. Розглядаємо інші полімери на основі алкенів. Під час вивчення способів добування різних полімерів з'ясовуємо, що вони знають про хімічні заводи України, міста Черкаси, міста Дарниця київської області. Звертаємо увагу на професії хімічного виробництва – інженер, лаборант, оператор, каталізаторник, ливарник пластмас. Розповідаємо про маловідходні технології, що забезпечують зменшення викидів у повітря, стічні води. Учні розповідають про заходи, запроваджені європейськими країнами та україною в галузі охорони довкілля. Використовуються статті Конституції України. Учні розповідають про властивості застосування полімерів, та поступово заповнюють таблицю: Полімери, одержувані в результаті реакції поліконденсації Поліетилен Поліетилен — твердий, білого кольору, трохи масний на дотик матеріал, який зовні нагадує парафін. Він легший за воду (питома вага - 0,92). Поліетилен термопластичний. У разі нагрівання розм'якшується, і в такому стані з нього легко формуються вироби, що добре зберігають форму після охолодження. Поліетилен не лише зовні нагадує парафін, він подібний до насичених вуглеводнів своєю будовою: - СН2 – СН2 – СН2 -… Цим і пояснюється висока хімічна стійкість поліетилену. За звичайної температури на нього, як і на насичені вуглеводні, не діють ні кислоти, ні луги, ні окисники. Поліетилен має також надзвичайно високі електроізоляційні властивості. Завдяки чудовим властивостям поліетилен з кожним роком набуває дедалі ширшого застосування. Він став незамінним матеріалом для ізоляції дротів у радіолокаційних, радіотехнічних, телемеханічних та інших подібних приладах. У хімічній промисловості з поліетилену виробляють вентелі, засувки та інші деталі, а також футерівку апаратів, що працюють в умовах дії агресивних (хімічно активних) речовин. У будівництві його використовують для виготовлення труб. Труби з поліетилену значно легші за сталеві, завдяки гнучкості добре вкладаються у траншеї, не бояться корозії, а вразі замерзання в них води не тріскаються. Прозорі плівки з поліетилену водо- та повітронепроникні, але добре пропускають ультрафіолетове проміння; їх починають широко використовувати для засклення парників і теплиць замість важкого крихкого селікатного скла, а також для вкривання плодоягідних культур та саджанців від заморозків тощо. Поліетиленові плівки - чудовий пакувальний матеріал для різноманітних предметів, починаючи від продуктів харчування до машин і механізмів включно. 3 поліетилену можна виготовляти дуже легкий і гігієнічний посуд, який не б'ється. Полівінілхлорид Полівінілхлорид, вироби з якого досить доступні й дуже поширені в побуті та промисловості, одержують шляхом полімеризації газу вінілхлориду: n(CH = CH2) → ( - CH – CH2 - )n | | Cl Cl Полімер утворюється у вигляді білого порошку або зерен із середньою молекулярною вагою 100 000 і більше. Полівінілхлорид можна розглядати як хлорпохідне поліетену. Цим пояснюється і його велика хімічна стійкість: атоми Хлору, що замістили собою атоми Гідрогену, міцно сполучені з атомами Карбону, і їх нелегко відокремити від останніх. На полівінілхлорид, так само, які і на поліетен, за значної температури не діють ні кислоти, ні луги. Разом з тим він має високі електроізоляційні властивості та велику механічну міцність. У разі нагрівання полівінілхлорид порівняно легко розкладається, виділяючи при цьому гідроген хлорид, який можна легко виявити. Полівінілхлорид належить до групи термопластичних смол. На його основі виготовляють два види пластмас: вініпласт, що характеризується значною жорсткістю, і значно м’якший матеріал – пластикат. З вініпласту виготовляють хімічно стійкі труби, різні частини хімічної апаратури, акумуляторні баки, ванни для нікелювання, електрощити тощо. Щоб одержати з полівінілхлориду м`який матеріал, до нього додають пластифікатор. Пластикат у великих кількостях застосовують для ізоляції електропроводів. З нього виготовляють багато предметів широкого вжитку – плащі, сумки, клейонку, штучну шкіру. Недоліком виробів з полівінілхлориду є те, що в разі нагрівання вони легко розкладаються, а за низьких температур стають жорсткими й ламкими. Політетрафлуоретен (тефлон) Цю пластмасу, яку зазвичай називають флуоропласт – 4,одержують на основі полімеризації тетрафлуоретена: n (CF2 = CF2) → (- CF2 - CF2 -)n Дана речовина – біла, у тонких шарах прозора речовина, що нагадує парафін. Своєю хімічною стійкістю цей полімер переважує всі відомі природні й синтетичні матеріали. На політетрафлуоретен навіть у разі нагрівання не діють ні кислоти, ні луги, ні окисники. Тільки фтор і розплавлені лужні метали за високої температури руйнують його. Причину стійкості слід шукати в тому, що Флор як найактивніший з галогенів утворює особливо міцні зв’язки з атомами Карбону. Поліфлуоретен має і найвищі електроізоляційні властивості. Він не втрачає гнучкості за низьких температур і розм’якшується лише за сильного нагрівання, а тому вироби з нього можна використовувати інтервалі від -100 до +300 С. З нього виготовляють різні деталі хімічної апаратури – труби, шланги, реактори, вентилі, крани, насоси для роботи з агресивними речовинами. Поліфлуоретен є чудовим матеріалом для виготовлення підшипників. У зв’язку з невеликою поверхневою твердістю матеріалу такі підшипники не потребують мастила. Цей матеріал з чудовими властивостями, безумовно, застосовується ще в багатьох галузях. Поліметилметакрилат Мономером для одержання цієї пластмаси служить метиловий естер метакрилової кислоти – метилметакрилат. Це тверда, термопластична, досить прозора речовина. Вона пропускає до 73% ультрафіолетового проміння, тим часом як звичайне скло – лише 0,6%. За своєю прозорістю полі- метилметакрилат дістав назву органічного скла. Поліметилметакрилат, що поєднує надзвичайну прозорість з міцністю й великою легкістю, застосовують для засклення літаків, суден, автомобілів. З нього виробляють збільшувальні лінзи, запобіжні скельця для годинників, багато предметів побутового призначення – вази, шкатулки, письмове приладдя, лінійки тощо. Органічне скло легко обробляти механічними засобами, а також склеювати завдяки його розчинності в деяких органічних розчинниках. Поліметилметакрилат можна легко деполімеризувати, тобто розкласти його з виділенням вихідного мономера. Для цього досить нагріти шматочки полімери у приладді для перегонки рідин. За температури 30 С полімер з утворенням метилметакрилату. До недоліків органічного скла належить порівняно невелика поверхнева твердість, внаслідок чого на ньому досить легко утворюються подряпини. Полістирол Полістирол одержують шляхом полімеризації стиролу: CH2 = CH | C6H5 Полістирол – твердий прозорий матеріал, стійкий до дії кислот і лугів. Він має високі електроізоляційні властивості. У разі нагрівання до температури 300 С він деполімеризується з утворенням стиролу. Полістирол термопластичний, легко формується. Вироби з нього виготовляють без додавання пластифікатора. Полістирол використовують для виготовлення посуду для кислот, акумуляторних баків і труб. З нього виготовляють деталі в електротехніці та радіолокаторах. З полістиролу виготовляють багато предметів побутового призначення: посуд, вази, шкатулки, статуетки, гребінці, різноманітні дитячі іграшки тощо. Ці вироби можуть бути прозорі або непрозорі. Крихкість – один з основних недоліків полістиролу, що обмежує його застосування. Висновки: 1. Пластмаси – матеріали на основі полімерів, які зберігають після нагрівання і наступного охолодження надану їм форму. Пластмаси містять добавки, які покращують їхні властивості. 2. Поліетилен, поліпропілен, полівінілхлорид, полістирол, полі- метилметакрилат, поліфлуоретен є термопластичними. 3. Вироби з полімерів широко використовують у побуті, техніці, будівництві, медицині, інших сферах. 4. Зростає забруднення довкілля відходами штучних полімерів є серйозною екологічною проблемою. V. Узагальнення та систематизація знань. Виконання вправ з підручника: Перша група - №340 Друга група - № 341 Третя група - №342. VI. Домашнє завдання: Вивчити § 40; виконати вправи № 344, 345. Автор підручника: Попель П.П. Хімія 11 клас 2011 рік. |
Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам |
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство... В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання |
Уроку виробничого навчання Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку |
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується... «загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів |
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика» |
УРОКУ Тема уроку Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням... |
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом |
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди |
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками |
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття... |