Матеріали підібрала
вчитель математики
Старосільської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Городищенського району
Гончаренко Світлана Анатоліївна
2010р.
Пропоновані вправи відповідають чинній програмі з математики для 9 класу. Їх можна використовувати при актуалізації опорних знань учнів під час вивчення усіх тем курсу алгебри 9 класу.
Матеріали для актуалізації опорних знань учнів полегшать вивчення і розуміння навчального матеріалу.
Матеріал не обов’язково має бути використаний повністю. Учитель може на свій розсуд, враховуючи навчальні можливості класу, відібрати те, що вважатиме необхідним і корисним.
Автор надіється, що матеріали зацікавлять усіх, хто викладає алгебру в 9 класі.
Тема: Числові нерівності
Пригадайте:
Що означають знаки “ < “, “ > “, “ ≤ ”, “ ≤ ”?
Який запис правильний: а) 3 < 5; б) 7 > 8; в) 0 < 1; г) < 2; д) 25см2 > 1дм2 ; е) 4,1 > 52.
Як за допомогою математичних символів задати твердження: а) число а – додатне ; б) число b – не додатне ; в) число с – від’ємне ; г) число d – не від’ємне .
Що більше: а) ; б) ; в) .
Порівняйте числа: а) 6,09 і 6,9 ; б) ; в) -11,4 і -10,4.
Порівняйте вирази: а) (-3)14 і (-3)15 ; б) (-2,4)15 і (-3,1)16 ; в) -2,416 і (-2,4)16 .
Яке з чисел лежить праворуч на числовій осі: а) -24 чи 12; б) -3 чи -8; в) -0,5 чи -0,8; г) чи .
Що можна сказати про знаки чисел а і b, якщо: а) а ∙ b > 0; б) > 0; в) а ∙ b < 0; г) < 0.
Тема: Доведення числових нерівностей
Пригадайте:
Порівняйте числа а і b, якщо: а) а – b = -5 ; б) а – b = 4,5 ; в) а – b = -19,8 ; г) b – а = -0,1; д) а – b = 0.
Подайте у вигляді квадрата двочлена: а) х2+2ху+у2; б) х2-2ху+у2; в) 9+6х+х2; г) а2-8а+16; д) х2-2х+1; е) m2+10m+25; є) m2-mn+n2+1; ж)
Порівняйте з нулем значення виразу: а) m2; б) m2+1; в) (m+1)2; г) m2 +2mn+n2+1 .
Доведіть, що за будь-яких значень х вирази набувають лише невід’ємних значень: а) х2+5; б) (х-2)2 +1; в) х2+6х+9; г) х2-6х+ 10.
Знайдіть число, протилежне числу: 5, -2, а, а – b.
Який знак має сума від’ємних чисел? Відомо, що а – b < 0, b – с < 0. Чому дорівнює сума чисел а – b і b – с та який її знак?
Який знак має добуток чисел різних знаків? Відомо, що а > 0, с > 0. Який знак має добуток ас ? Відомо, що а – b < 0, с > 0 . Який знак має добуток ( а – b) с ?
Тема: Основні властивості числових нерівностей
Пригадайте:
Порівняйте числа х і у , якщо різниця х – у дорівнює: а) 8; б) 0; в) - 1,5 .
Порівняйте числа а і b, якщо: а) а – b = -3; б) а – b = 3,5; в) а – b =0.
Доведіть нерівність: а) х – 3 > х – 4 ; б) х2+у2 ≥ 2ху в) ; г) .
Чи є правильним твердження: а) якщо а = b, то b = а; б) якщо а = b, b = с, то а = с; в) якщо а = b, то а+ с = b + с; г) якщо а = b, то а- с = b - с; д) якщо а = b, то а с = bс; е) якщо а = b, ?
Відомо, що m > n. Визначте, чи э правильним твердження: а) m > 0 і n < 0; б) n < m; в) 3 + m > 3 + n; г) ; д) .
Нехай а – довжина сторони квадрата. Який зміст має вираз: а) 4а; б) а2; в) а?
Тема: Почастинне додавання і множення нерівностей. Застосування властивостей числових нерівностей для оцінювання значень виразів
Пригадайте:
У чому достатньо пересвідчитись, аби стветджувати що m > n? ( m- n > 0. )
Що можна сказати про знак суми чисел а + b, якщо а > 0 і b > 0 ?
Дано нерівність m > n: а) Чи завжди mс > nс ? Наведіть приклад. ( Лише коли с > 0 ) . б) Чи може таке бути, що коли m > n, то cm < cn ?
Що можна сказати про знак суми х2 + 32? ( х2 + 32 > 0. )
Чи можна, не змінюючи знака нерівності х > у, помножити обидві її частини на вираз а2+1?
Порівняйте числа а і b, якщо: а) а - b = -0,2; б) а – b = 0,002; в) а = b – 3 ; г) а – b = m2.
Порівняйте значення виразів а + b і аb, якщо а = 3, b = 2. Відповідь обгрунтуйте. Чи буде виконуватись одержане співвідношення, якщо: а) а = -3, b = -2; б) а = -3, b =2 ?
Записати формули для обчислення площі: а) трикутника; б) квадрата; в) прямокутника ; г) круга.
Записати формули для обчислення: а) периметра рівностороннього трикутника; б) периметра рівнобедреного трикетника; в) периметра квадрата; г) периметра прямокутника; д) довжини кола.
Порівняйте з нулем значення виразу: а) х2 + 4; б)х2; в) - х2 – 4 ; г) ( 4 – х )2.
Тема: Лінійні нерівності з однією змінною
Пригадайте:
Як впливає на правильну числову нерівність … а) додавання до обох її частин одного й того ж числа; б) множення ( ділення ) обох її частин на одне й те ж додатне число?
Завершіть фразу: « Щоб отримати правильну нерівність у результаті множення або ділення обох частин правильної нерівності на одне й те ж від’ємне число, потрібно …» .
Базою для вивчення нерівностей з однією змінною є рівняння з однією змінною та пов’язані з ним поняття.
Записуємо рівняння: 3х – 7 = 11.
Проводимо бесіду за таким планом:
Як називають запис 3х – 7 = 11?
Що називають коренем рівняння?
Що означає розв’язати рівняння?
Як можна назвати запис 3х – 7 > 11?
Спробуйте сформулювати означення розв’язку нерівності?
Як ви вважаєте, що означає розв’язати нерівність?
Спробуйте знайти кілька розв’язків нерівності?
3. Які з чисел: -2; 3 - є розв’язком нерівності:
а) б) 2х – 3 < 0?
4. Чи належить проміжку [ -3; 5.2) число: а) -3; б) 0; в) 5,2; г) 6?
5. Спростіть вираз: а) ; б) ; в) ; г) .
6.Розв’яжіть рівняння: а) 3х = 6; б) 0х = 0; в) 0х = -3.
Тема: Числові проміжки.
Переріз і об’єднання проміжків
Пригадайте:
Яке з чисел: 2; -0,2; - є розв’язком: 1) нерівності 2х – 1 < 0;
2) системи нерівностей
3) сукупності нерівностей
4) рівняння 5х – 1 = 9 ?
Де на координатній прямій містяться числа, якщо вони: 1) більші за число 3;
2) менші за число 3;
3) більші за число 3, але менші від числа 5;
4) є розв’язками рівняння ?
Скільки таких чисел існує в кожному з випадків 1-4?
Тема: Системи лінійних нерівностей з однією змінною, їх розв’язування
Пригадайте:
У якому випадку кажуть, що два рівняння утворюють систему рівнянь?
Що означає розв’язати лінійну нерівність з однією змвнною?
Розв’язуючи лінійну нерівність у загальному вигляді, записали: Чи правильно це?
Розв’яжіть нерівність: 1) 3х > 6; 2) -х ≥ -5; 3) -х ≤0;
4) 5) 6)
Розв’яжіть систему нерівностей: 1) 2) ; 3)
4) 5) 6)
Назвіть кілька чисел, що задовольняють умову: 1) 2) 3)
При яких значеннях х дріб 1) визначений; 2) дорівнює нулю?
Знайдіть переріз та об’єднання проміжків, що відповідають парі нерівностей: 1) х ≥ 3 і х ≤5; 2) х ≥ 3 і х ≥ 5; 3) х ≤3 і х ≥ 5.
Тема: Функції. Властивості функції.
Пригадайте:
Яку залежність між двома змінніми називають функціональною?
Назвіть рівняння функції, яка має рівні за модулем ординати?
Наведіть кілька прикладів функцій, заданих формулою.
Знайдіть значення виразу: 1) 3 – 2а при а = - 3; 2) 2х – 5 при х = 3; 3) при х = 24, у = - 16 .
При яких значеннях змінної існує вираз: 1) х+9; 2) 3) ;
4) ; 5) 6) 7)
При яких значеннях аргументу х f(x) = 0, якщо: 1) f(x) = 1+2х+х2 ; 2) f(x) =?
Функцію задано формулою f(x) = 3х – 1 . Знайдіть: 1) f(1) ; 2) f(0) ; 3) f(x1) ; 4) f(x2) .
Розв’яжіть нерівність: 1) 1 - 2х < 0; 2) 1 + 2х ≥ 0.
Тема: Найпростіші перетворення графіків
Пригадайте:
Яка з наведених функцій є зростаючою: а) на області визначення; б) на проміжках 1) у = 4х – 1 ; 2) ; 3) ;
4) у = 3х; 5) 6) у = х2; 7)
Графіком якої з наведених функцій є пряма, що проходить через початок координат? Поясніть свою відповідь, не виконуючи побудови: 1) у = 2х + 1 ; 2) ; 3) у = 2;
4) у = 2х; 5) у =2 х2; 6)
Визначте, який вигляд мають функції, графік яких утворюється з графіка функції y = g(x) шляхом виконання: 1) паралельного перенесення графіка y = g(x) на 2 одиниці ліворуч ; 2) паралельного перенесення графіка y = g(x) на 2 одиниці вниз ; 3) симетрії графіка y = g(x) відносно осі абсцис;
4) розтягнення графіка y = g(x) у 2 рази вздовж осі ординат; 5) стиснення графіка y = g(x) у 2 рази вздовж осі абсцис.
Що є графіком функції y =x2? Як він розміщений на координатній площині?
Яких значень набуває функція: а) y =x2 ; б) y =x2+1?
Що є графіком функції
Що є графіком функції y = x2+n?
Назвіть вісь симетрії графіка функції: 1) ; 2) у = х2 – 2 ; 3) ; 4)
Які перетвопення графіка функції y =x2 слід здійснити, щоб отримати графік функції: 1) y =x2+1; 2) y =(x-3)2; 3) y =(x-3)2+1; 4) y =2x2
Знайдіть область значень функції: 1) y = 3(x-3)2+4; 2) y = 3 - (x-2)2.
|