|
Скачати 72.2 Kb.
|
Тема: «Катерина» - ліро-епічна, соціально-побутова поема. Проблема соціальної нерівності і трагічної долі селянки в тогочасному суспільстві. Образи Катерини, її батьків, офіцера». Мета: висвітлити проблеми соціальної нерівності і тяжкої долі селянки в тогочасному суспільстві, засобами виразного читання викликати співчуття до трагедії Катерини та осуд безчесної поведінки офіцера; розвивати любов до образного слова, емоційне сприйняття поетичних текстів, спостережливість, уміння узагальнювати; виховувати співчутливе ставлення до скривджених, бажання допомогти ближньому. Обладнання: репродукції картин Т.Шевченка, І.Їжакевича «Катерина», підручник, тексти. Тип уроку: комбінований. Форми роботи: повідомлення учнів, евристична бесіда, гра «Ти – мені, я – тобі», «незакінчене речення», метод «сенкан». Ні в німецькій, ні в польській, ні в російській літературі нічого подібного нема. Богдан Лепкий Хід уроку І. Актуалізація опорних знань
ІІ. Мотивація навчальної діяльності Запишіть тему уроку й допоможіть визначити завдання, які ми поставимо перед собою на сьогоднішній урок (учні називають, записують на дошці і в зошиті завдання уроку):
ІІІ. Формування нових знань Слово учителя Тема материнства у творчості Тараса Шевченка особлива, оповита ореолом святості й любові. Рано залишившись без матері, поет усе життя згадував її найтеплішими, найпроникливішими словами. Її образ, мов ікона святої мучениці, зостався до смерті в душі Тараса чистим і ясним. Від неї впало золоте сяйво не на одну жіночу постать в пізніших поетових творах. Б.Лепкий Поема «Катерина» започаткувала тему материнства в творчості Шевченка. Які явища відтворив в своїй поемі поет розповість нам учень. Повідомлення учня У цій поемі Шевченко відтворив типові для тогочасної дійсності явища: зведення паном дівчини та самогубства серед кріпаків, зокрема мóлоді , які траплялися тоді часто. Тільки на Київщині за один 1839 рік наклали на себе руки 39 дівчат, зведених поміщиками, чиновниками та офіцерами. Тема знеславленої паном дівчини розроблялась багатьма письменниками: повість «Сердешна Оксана» Г.Квітки-Основ’яненка, поема «Эда» Є.Баратинського, повість «Сердешна Ліза» М.Карамзіна. Евристична бесіда З Катериною, героїнею поеми, вас розділяє понад півтора століття. Чи можете ви, люди третього тисячоліття, зрозуміти трагедію молодої українки, селянської дочки? У чому вона на ваш погляд? Читаючи поему, ви, мабуть, помітили, що розгортання сюжету постійно супроводжується ліричними відступами. Уже в пролозі, ледь накреслюючи перебіг подій, що відбудуться далі, поет висловлює глибокий жаль з приводу таких ганебних явищ в житті народу й застерігає дівчат від сліпої довіри до розбещених і підступних паничів. У першому розділі поеми вичленіть рядки, в яких відображено глибоке й щире почуття Катрі до москаля, незрушну віру в його відданість їй.
За неписаними, але загальноприйнятими законами звичаєвого права про сім’ю та шлюб, дівчина, яка стала матір’ю до одруження, підлягала осуду й ганьбі. Оскільки жінки, за тодішніми звичаями, зобов’язані були постійно носити якийсь головний убір, виконувався обряд покриття: кілька шанованих у селі жінок збиралися і пов’язували («покривали») хусткою голову необачній дівчині. Звідси й глумлива назва – покритка. Злий поговір, неслава, які не щадять і старої матері («Мабуть, сама вчила»), призводять до того, що батьки зважуються на жорстокий вчинок. Вони мусили скоритися громадській думці, усталеному закону співжиття.
У давнину був звичай: залишаючи назавжди свій край, люди брали жменьку рідної землі, яку мали покласти в їхню труну при похованні в чужій стороні. Цього звичаю дотримується і Катерина, бо цілком свідома того, що більше не повернеться додому.
З усіх подій під час тривалих мандрів Катерини виділено епізод зустрічі з чумаками.
Мати-покритка, скільки їй стало сил, захищає своє дитя від жорстокого і ворожого світу. Але всі і все – односельці, батьки, кохана людина, сама феодальна дійсність – повстали проти неї як матері. Саме в цьому трагедія Катерини. Через нещасливу долю своєї героїні поет розкриває соціальне коріння трагедії матері-покритки в тогочасному суспільстві й висловлює гнівний протест не лише проти консервативного побуту, забобонів і пересудів недобрих людей, а й проти існуючого ладу.
…А москалям Байдуже: минули. Воно й добре; та на лихо Лісничі почули. Чому «добре»? Чому «на лихо»?
У перших трьох розділах поеми пан офіцер не діє безпосередньо. Ми сприймаємо його образ через спогади й роздуми Катерини.
Підсумовуючи сказане учнями, учитель запитує:
Робота з картиною Учитель У 1842 році Шевченко намалював картину «Катерина». Уважно розгляньте її і скажіть, чи є ця картина ілюстрацією до поеми, чи це самостійний твір? (Відмінність в тому, що дівчина на картині не соромиться свого становища, гордо виступає: селянин-ложкар розуміє, яка трагедія її чекає). Метод «Сенкан» Систематизуйте все сказане сьогодні на уроці і складіть вірш-сенкан. Катерина. Молода, наївна. Полюбила, повірила, надіялась. Людський поговір, нещаслива доля. Жертва. ІV. Застосування одержаних знань Гра «Ти – мені, я – тобі» Клас розбивається на дві команди. Учасники однієї команди ставлять запитання учасникам другої. Якщо друга команда дала правильну відповідь, вона має право ставити своє питання учасникам першої. Якщо ж відповідь була неправильною, то друга команда відповідає на наступне питання. Можливі запитання 1. В якому році написана поема, кому вона присвячена? 2. В чому трагедія головної героїні поеми «Катерина»? 3. Яким зображає Шевченко офіцера? Як він до нього ставиться? 4. Які народні звичаї відображені в цій поемі? 5. Хто винен в трагедії Катерини? Чи могла б її доля в тих умовах скластися інакше? Як саме? V. Підсумок уроку Продовжте речення: Мене вразило… VІ. Домашнє завдання Перша група. Зіставити мову «Енеїди» Котляревського та «Катерини» Шевченка. Що в них спільне, що відмінне? Друга група. Підготувати повідомлення про Антона Головатого. Третя група. Дослідити римо-ритмічні особливості поеми «Іван Підкова». Для всіх. Прочитати «До Основ’яненка», «Іван Підкова». Вчитель української мови та літератури Іржавецької ЗОШ І-ІІІ ст. Рубашка Світлана Василівна |
9-й клас. АЛГЕБРА Нерівності зі змінними. Лінійні нерівності з однією змінною. Розв'язок нерівності |
Поема «Сон» («У всякого своя доля »). Викриття самодержавно-кріпосницького... України та ганебної ролі Петра І та Катерини ІІ; формувати вміння учнів сприймати художній твір цілісно, в єдності змісту і форми;... |
Творчість М. В. Гоголя та Панаса Мирного. Високий гуманізм письменників... Тема. Творчість М. В. Гоголя та Панаса Мирного. Високий гуманізм письменників у зображення трагічної долі «маленької людини» в повісті... |
Урок-психологічне дослідження Мета Роман,,Жовтий князь“ Василя Барки твір про голодомор.Історія родини Катранників як символ трагічної долі української нації. Глибоко-психологічне... |
Урок 5 Тема уроку: Показникові нерівності Учні повинні: знати означення показникових нерівностей, уміти розв’язувати показникові нерівності |
ЗАКОН УКРАЇНИ Україні з метою вироблення та реалізації державної соціальної і економічної політики, регулювання трудових, соціальних, економічних... |
Урок №6 Тема: «Поема «Гайдамаки» Тема: «Поема «Гайдамаки». Історична основа твору. Сюжет і композиція. Героїчний характер поеми. Робота над текстом» |
Катерини Білокур "Сніданок" Мета: Ознайомлення учнів з постаттю Катерини Білокур, її творчістю; виробляти навички художнього опису творів мистецтва; розвивати... |
СОЦІАЛЬНА ДІАГНОСТИКА ТА СОЦІОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ – ЇХ ЗНАЧЕННЯ та... Множинність зв’язків та відношень, що існують у суспільстві, прямий та опосередкований зв'язок змін, що зумовлені сугубо конкретними... |
План-конспект уроку Тема : Рекламна фотографія. Торгівельна, побутова... Навчальна: засвоєння учнями техніки рекламної фотографії; торгівельна, побутова і промислова рекламна фоторгафії; принцип роботи... |