|
Скачати 72.09 Kb.
|
Тема: Цікаві способи усного розв’язування деяких видів квадратних рівнянь та рівнянь з параметрами Виконала: Холява Віра Павлівна вчитель математики Уманської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 14. По завершенні вивчення у 8 класі теми «Формула коренів квадратного рівняння» та «Теорема Вієта» можна запропонувати учням перевірити правильність розв’язків квадратних рівнянь, які вчитель записує разом з умовою. Наприклад:
х1=1; х2= –0,8125
х1= –1,8; х2=1
х1=1; х2= –1
х1=6; х2=1
х1= –4,5; х2=1
х1=1; х2= –
х1=0,4; х2=1
х1=1; х2=0,125 Після того, коли учні переконуються у правильності розв’язків, їм можна запропонувати самостійно відшукати залежність коренів від коефіцієнтів квадратного рівняння: ax2+bx+c=0. Спостережливі учні помітять, що в кожному з рівнянь, запропонованих учителем сума коефіцієнтів квадратного рівняння дорівнює нулю a+b+c=0. Отже, один із коренів має обов’язково дорівнювати 1. Кожне з рівнянь (за винятком рівняння 4) можна перетворити на зведене шляхом ділення правої та лівої частин рівняння на перший коефіцієнт. Рівняння приймає вигляд: x2+x+=0. Врахувавши те, що один із коренів такого квадратного рівняння дорівнює 1, та теорему, обернену до теореми Вієта, приходимо до висновку, що корінь такого квадратного рівняння має дорівнювати . Після цього учні можуть самостійно складати квадратні рівняння, які не обов’язково є зведеними, і тут же записувати їх корені. Якщо квадратні рівняння будуть зведені, використовуючи попередні міркування, можна швидше відшукати їх корені,ніж за теоремою,оберненою до теореми Вієта. Наприклад:
х1=1; х2= –5
х1=1; х2= –14
х1=1; х2=16
х1=1; х2=8
х1=1; х2=10
х1=1; х2= –8
х1=1; х2=14
х1=1; х2= –7 Правильним будуть і такі твердження : Якщо змінити знак другого коефіцієнта квадратного рівняння ax2+bx+c=0 на протилежний і сума цих коефіцієнтів буде дорівнювати нулю, то коренями такого рівняння відповідно будуть числа: х1= –1; х2= –. Наприклад:
х1= –1; х2= –1
х1= –1; х2= 2,75
х1= –1; х2=1
х1= –1; х2=1
х1= –1; х2=4,5
х1= –1; х2= –
х1= –1; х2=1,1
х1= –1; х2= Такі закономірності доречно застосовувати на уроках, коли вивчається формула коренів квадратного рівняння для того щоб учитель міг швидко перевірити рівень засвоєння даної теми кожним учнем. В подальшому вивченні математики, при розв’язуванні тригонометричних, показникових та логарифмічних рівнянь, які зводяться до квадратних, дуже зручно використовувати саме ці знання, особливо тоді, коли утворене рівняння не є зведеним. Розв’язуючи завдання ЗНО, учні значно скоротять час якщо користуватимуться міркуваннями, викладеними в даній темі. Але слід пам’ятати, що твердження правильне лише для квадратних рівнянь, сума коефіцієнтів яких дорівнює нулю, або сума коефіцієнтів дорівнює нулю при зміні знака другого коефіцієнта на протилежний. Рівняння з параметрами. При яких значеннях параметра одним з коренів рівняння 3х2–(52–6)х–4=0 дорівнює 1? Розв’язання Дане рівняння є квадратним де =3; = –52+6; = –4. Його корінь дорівнює 1 тоді, коли сума коефіцієнтів квадратного рівняння дорівнює нулю. Маємо рівняння: 3+(–52+6)+(–4)=0 3–52+6–4=0 –52–4+9=0 1=1; 2= –1,8 Відповідь: при =1, = –1,8 число 1є коренем рівняння. Тренувальні вправи При яких значеннях параметра один з коренів рівняння дорівнює 1?
Відповіді:
При яких значеннях параметра одним з коренів рівняння х2–(22+3)х+6=0 дорівнює –1? Розв’язання Рівняння х2–(22+3)х+6=0 є квадратним де =1; = –22–3; =6. Оскільки один з коренів квадратного рівняння тоді дорівнює –1, коли сума коефіцієнтів дорівнює нулю за умови зміни знака другого коефіцієнта на протилежний, то маємо рівняння: 1+22+3+6=0 22+3+6=0 2+3+2=0 1= –1, 2= –2. Відповідь: при = –1, = –2 число –1 є коренем рівняння. Тренувальні вправи При яких значеннях параметра один з коренів рівняння дорівнює –1?
Відповіді:
Література: 1. Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С. Алгебра 8: підручник для класів з поглибленим вивченням математики. – х. : Гімназія, 2008 2. Нелін Є.П. Алгебра в таблицях: Навчальний посібник для учнів 7 – 11 класів – Х.: Світ дитинства, 2002 3. Шарко В.Д. Сучасний урок – К., 2005 4. Апостолова Г. В., Ясінський В.В. перші зустрічі з параметрами. Х. , Факт, 2004 5. О.В. Лукаш, Е.М. Пресс, Розв’язуємо задачі з параметрами , Х., Видавнича група «Основа» 2006 |
Тема. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ РІВНЯНЬ ВИЩИХ СТЕПЕНІВ Заняття 1 Розв'язування рівнянь виду (х+а)(х+b)(х+с)(х+d) = А за умови, що а + b = с + d, або а + с = b + d, або а + d = b + с, де А Розв'язування... |
Урок №63 Тема Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв'язування рівнянь, що зводяться до квадратних рівнянь та їх використання для... |
УРОК №32 Тема уроку Вієта*; продовжити роботу із формування вмінь розв'язувати системи, у яких одне з рівнянь є рівнянням першого степеня, способом... |
Урок №73 Тема. Системи двох лінійних рівнянь із двома змінними та... Ня щодо залежності кількості розв'язків системи лінійних рівнянь від співвідношення коефіцієнтів a, b, c цих рівнянь; вироблення... |
Тема уроку: Розв’язування тригонометричних рівнянь Навчальна: ознайомити учнів з іншими способами розв'язування тригонометричних рівнянь; навчити раціонально вибирати метод їх розв'язування;... |
Урок з алгебри та географії у 7 класі. Тема уроку Освітня: узагальнити та систематизувати знання учнів про системи рівнянь, способи їх розв’язування, формувати навички розв’язувати ... |
Розв’язування найпростіших тригонометричних рівнянь Мета: Повторити властивості тригонометричних функцій та загальні розв’язки найпростіших тригонометричних рівнянь, розвивати вміння... |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |
УРОК №71 Тема уроку. Системи рівнянь Мета уроку: формування понять: «система рівнянь з двома змінними»; «розв'язки системи лінійних рівнянь з двома змінними»; «ознайомлення... |
Урок №105 Тема. Розв'язування задач за допомогою рівнянь Раціональні числа і дії над ними Тема Рівняння. Розв’язування рівнянь з однією змінною |