|
|
Скачати 72.09 Kb.
|
![]() Тема: Цікаві способи усного розв’язування деяких видів квадратних рівнянь та рівнянь з параметрами Виконала: Холява Віра Павлівна вчитель математики Уманської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 14. По завершенні вивчення у 8 класі теми «Формула коренів квадратного рівняння» та «Теорема Вієта» можна запропонувати учням перевірити правильність розв’язків квадратних рівнянь, які вчитель записує разом з умовою. Наприклад:
х1=1; х2= –0,8125
х1= –1,8; х2=1
х1=1; х2= –1
х1=6; х2=1
х1= –4,5; х2=1
х1=1; х2= –
х1=0,4; х2=1
х1=1; х2=0,125 Після того, коли учні переконуються у правильності розв’язків, їм можна запропонувати самостійно відшукати залежність коренів від коефіцієнтів квадратного рівняння: ax2+bx+c=0. Спостережливі учні помітять, що в кожному з рівнянь, запропонованих учителем сума коефіцієнтів квадратного рівняння дорівнює нулю a+b+c=0. Отже, один із коренів має обов’язково дорівнювати 1. Кожне з рівнянь (за винятком рівняння 4) можна перетворити на зведене шляхом ділення правої та лівої частин рівняння на перший коефіцієнт. Рівняння приймає вигляд: x2+ Врахувавши те, що один із коренів такого квадратного рівняння дорівнює 1, та теорему, обернену до теореми Вієта, приходимо до висновку, що корінь такого квадратного рівняння має дорівнювати Після цього учні можуть самостійно складати квадратні рівняння, які не обов’язково є зведеними, і тут же записувати їх корені. Якщо квадратні рівняння будуть зведені, використовуючи попередні міркування, можна швидше відшукати їх корені,ніж за теоремою,оберненою до теореми Вієта. Наприклад:
х1=1; х2= –5
х1=1; х2= –14
х1=1; х2=16
х1=1; х2=8
х1=1; х2=10
х1=1; х2= –8
х1=1; х2=14
х1=1; х2= –7 Правильним будуть і такі твердження : Якщо змінити знак другого коефіцієнта квадратного рівняння ax2+bx+c=0 на протилежний і сума цих коефіцієнтів буде дорівнювати нулю, то коренями такого рівняння відповідно будуть числа: х1= –1; х2= – Наприклад:
х1= –1; х2= –1
х1= –1; х2= 2,75
х1= –1; х2=1
х1= –1; х2=1
х1= –1; х2=4,5
х1= –1; х2= –
х1= –1; х2=1,1
х1= –1; х2= Такі закономірності доречно застосовувати на уроках, коли вивчається формула коренів квадратного рівняння для того щоб учитель міг швидко перевірити рівень засвоєння даної теми кожним учнем. В подальшому вивченні математики, при розв’язуванні тригонометричних, показникових та логарифмічних рівнянь, які зводяться до квадратних, дуже зручно використовувати саме ці знання, особливо тоді, коли утворене рівняння не є зведеним. Розв’язуючи завдання ЗНО, учні значно скоротять час якщо користуватимуться міркуваннями, викладеними в даній темі. Але слід пам’ятати, що твердження правильне лише для квадратних рівнянь, сума коефіцієнтів яких дорівнює нулю, або сума коефіцієнтів дорівнює нулю при зміні знака другого коефіцієнта на протилежний. Рівняння з параметрами. При яких значеннях параметра 3х2–(5 дорівнює 1? Розв’язання Дане рівняння є квадратним де Його корінь дорівнює 1 тоді, коли сума коефіцієнтів квадратного рівняння дорівнює нулю. Маємо рівняння: 3+(–5 3–5 –5 Відповідь: при Тренувальні вправи При яких значеннях параметра
Відповіді:
При яких значеннях параметра х2–(2 дорівнює –1? Розв’язання Рівняння х2–(2 Оскільки один з коренів квадратного рівняння тоді дорівнює –1, коли сума коефіцієнтів дорівнює нулю за умови зміни знака другого коефіцієнта на протилежний, то маємо рівняння: 1+2 2 Відповідь: при Тренувальні вправи При яких значеннях параметра
Відповіді:
Література: 1. Мерзляк А.Г., Полонський В.Б., Якір М.С. Алгебра 8: підручник для класів з поглибленим вивченням математики. – х. : Гімназія, 2008 2. Нелін Є.П. Алгебра в таблицях: Навчальний посібник для учнів 7 – 11 класів – Х.: Світ дитинства, 2002 3. Шарко В.Д. Сучасний урок – К., 2005 4. Апостолова Г. В., Ясінський В.В. перші зустрічі з параметрами. Х. , Факт, 2004 5. О.В. Лукаш, Е.М. Пресс, Розв’язуємо задачі з параметрами , Х., Видавнича група «Основа» 2006 |
|
Тема. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ РІВНЯНЬ ВИЩИХ СТЕПЕНІВ Заняття 1 Розв'язування рівнянь виду (х+а)(х+b)(х+с)(х+d) = А за умови, що а + b = с + d, або а + с = b + d, або а + d = b + с, де А Розв'язування... |
Урок №63 Тема Тема. Підсумковий урок з теми «Квадратний тричлен. Розв'язування рівнянь, що зводяться до квадратних рівнянь та їх використання для... |
|
УРОК №32 Тема уроку Вієта*; продовжити роботу із формування вмінь розв'язувати системи, у яких одне з рівнянь є рівнянням першого степеня, способом... |
Урок №73 Тема. Системи двох лінійних рівнянь із двома змінними та... Ня щодо залежності кількості розв'язків системи лінійних рівнянь від співвідношення коефіцієнтів a, b, c цих рівнянь; вироблення... |
|
Тема уроку: Розв’язування тригонометричних рівнянь Навчальна: ознайомити учнів з іншими способами розв'язування тригонометричних рівнянь; навчити раціонально вибирати метод їх розв'язування;... |
Урок з алгебри та географії у 7 класі. Тема уроку Освітня: узагальнити та систематизувати знання учнів про системи рівнянь, способи їх розв’язування, формувати навички розв’язувати ... |
|
Розв’язування найпростіших тригонометричних рівнянь Мета: Повторити властивості тригонометричних функцій та загальні розв’язки найпростіших тригонометричних рівнянь, розвивати вміння... |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |
|
УРОК №71 Тема уроку. Системи рівнянь Мета уроку: формування понять: «система рівнянь з двома змінними»; «розв'язки системи лінійних рівнянь з двома змінними»; «ознайомлення... |
Урок №105 Тема. Розв'язування задач за допомогою рівнянь Раціональні числа і дії над ними Тема Рівняння. Розв’язування рівнянь з однією змінною |