|
Скачати 320.11 Kb.
|
Академія логіки Логіка, 5-6 класи (факультативний курс) (за програмою авторів Буковська О. І. - кандидат педагогічних наук, заступник директора з науково-методичної роботи ліцею «Престиж» м.Києва, вчитель-методист математики, відмінник освіти України; Васильєва Д. В. – аспірант інститут Педагогіки НАПН України, завідувач кафедри математики ліцею «Престиж» м. Києва) Реформування освіти України передбачає модернізацію її змісту, методів і засобів навчання, перехід від уніфікованої шкільної моделі до урізноманітнення її типів. Розвиток сучасної педагогічної теорії та практики ґрунтується на відкритості і творчому характері навчання, особистісній спрямованості процесу навчання. Основою ефективного навчання є формування та розвиток логічного мислення, творчої та пошукової діяльності особистості учня. Профілізація школи, нові вимоги до освіти передбачають вміння учнями мислити. Необхідною умовою та важливою частиною такого вміння є логічна грамотність, тобто деякий мінімум логічних знань та вмінь, що необхідні для кожної інтелектуальної особистості. Логіка, як предмет, що навчає виконувати правильні міркувальні операції (методи пізнання), необхідна для вивчення математики, а взагалі для всіх загальноосвітніх предметів, підготовки до дорослого життя. Навчити учнів аналізу, синтезу, узагальненню, конкретизації, класифікації; індукції, дедукції, аналогії; роботі з поняттями та судженнями; методам доведення тверджень; формуванню гіпотез та побудові умовиводів та розвинути просторове мислення допомагає факультативний курс «Логіка». Всі ці знання є суттєвим доповненням профільного навчання математики. Таким чином, актуальність введення факультативного курсу «Логіка 5-9» (за програмою авторів Буковська О. І. - кандидат педагогічних наук, заступник директора з науково-методичної роботи ліцею «Престиж» м.Києва, вчитель-методист математики, відмінник освіти України; Васильєва Д. В. – аспірант інститут Педагогіки НАПН України, завідувач кафедри математики ліцею «Престиж» м. Києва) зумовлена: - змінами в умовах і цілях навчання та підвищенням якості підготовки до умов навчання у вищих навчальних закладах відповідно до вимог Болонського процесу, підготовки до неперервної освіти, що потребує формування в учнях пізнавального інтересу й самостійності відшукання шляхів його задоволення; - відмінностями у: рівні навченості, успішності учнів; темпі навчальної діяльності, якості виконання завдань та глибині осмислення; вмінні самостійно працювати, вести самостійну проблемно-пошукову діяльність; темпі научуваності, працездатності для кращої підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання; пізнавальній активності, ступені дієвості інтересу до навчання, науково-дослідної діяльності; інтелектуальній, емоційній й вольовій сфері; нахилах до нетрадиційного мислення, здібностях до розв’язування творчих, евристичних задач, участі в олімпіадному русі; - потребами учнів у знаннях логіки для повсякденного життя та практичної самостійної діяльності, подальшого навчання; потребами учнів, що мають відмінності в навчальних інтересах, мотивації навчальної діяльності; - необхідністю розвивати творчі можливості, забезпечувати умови для розкриття індивідуальності учня з урахуванням його вікових особливостей на основі компетентісного підходу. Викладання логіки є одним із кроків в системі допомоги учням основної школи у виборі профілю навчання. Профілізація школи, нові вимоги до освіти передбачають вміння учнями мислити. Необхідною умовою та важливою частиною такого вміння є логічна грамотність, тобто деякий мінімум логічних знань та вмінь, що необхідні для кожної інтелектуальної особистості. Впровадження в школі нового факультативного курсу «Логіка» (за програмою авторів «Математична логіка 5-9» Буковська О. І., Васильєва Д. В.) за рахунок варіативного компоненту навчального плану сприятиме досягненню цілей: інтелектуального розвитку учнів, розвитку їх логічного мислення, пам’яті, уяви, інтуїції, умінь аналізувати, класифікувати, узагальнювати, робити умовиводи, отримувати наслідки з даних передумов шляхом несуперечливих міркувань тощо. Для викладання цього курсу створено навчальний комплект «Академія логіки» (видавництво «Весна» м. Харків): Робочий зошит, Навчальний посібник, Методичні рекомендації вчителю. Робочий зошит містить розминку, матеріал для вивчення нового матеріалу, задачі, що показують взаємозвязок математики та логіки. У посібнику надається теоретичний матеріал та додатковий задачний матеріал, що диференційований за складністю на дві групи. Різні теми посібника мають цікавий додатковий матеріал: запитання на засипку, інтелектуальну ігротеку, цікавий історичний матеріал. Методичні рекомендації вчителю містять широкі розробки уроків, рекомендації по здійсненню навчальних розвиваючих бесід, надано розвязання всіх завдань Робочого зошита та Посібника. У результаті успішного засвоєння теоретичного матеріалу курсу і відпрацювання його на практиці учень зможе:
♦ виявляти міркування, вихідні положення і наслідки, що містяться в тексті;
Оволодіння навичками логічного мислення має особливе значення для учнів, специфіка подальшого навчання та роботи яких полягає у постійному застосуванні логічних прийомів і методів: визначень, класифікацій, поділів, аргументацій, спростувань тощо. 5 клас (1 год. на тиждень, всього 35 год.)
Методичні рекомендації 5 клас Тема: Поняття Дуже важлива тема для початку роботи в 5 класі. Вона дає можливість учням вийти на дорогу всебічного і глибокого вивчення математики. Важливо, щоб учні правильно концентрували свою увагу та вміли виділити суттєві ознаки поняття. Створення умов для здійснення спостережень, виявлення спільних, індивідуальних, суттєвих та несуттєвих властивостей об'єктів, за якими проводять спостереження, можливе у процесі розв'язування відповідних вправ на знаходження закономірностей. Наступним методичним прийомом може бути введення ситуації, коли встановлена закономірність дає змогу раціоналізувати процес обчислень та перетворень або підказує стратегію пошуку розв'язання задачі. При цьому уміння порівнювати, висувати гіпотези, знаходити закономірності переходять на вищий рівень. Логічною основою уміння встановлювати закономірності є правила Дж. Мілля, зокрема правила єдиної схожості і єдиної різниці. Тема: Судження При вивченні даної теми уточнюємо поняття судження. Діти знайомляться з різними видами суджень, вчаться обґрунтовувати та спростовувати їх. Так, необхідно звернути їх увагу на те, що при доведенні існування достатньо навести приклад, а для спростування судження загального виду — навести контрприклад. Вивчення матеріалу передбачає знайомство учнів із запереченням суджень як з реченням, в якому виражається протилежний погляд. Від найпростіших випадків заперечення учні повинні перейти до більш складних випадків - побудови заперечень загальних суджень, часткових суджень та суджень існування. Правильність побудови заперечення перевіряють за допомогою закону виключення третього. |
Факультативний курс (35 год, 1 год на тиждень) Програма Овчаренко І. Розв`язування задач з хімії. Факультативний курс. 10 клас.//Навчальні програми курсів за вибором та факультативів з... |
Факультативний курс «Хімія в побуті» Автор: Замулко О.І., методист... Факультативний курс «Хімія в побуті» призначений для допрофільної підготовки учнів 8 класу. Зміст програми розрахований на 34 години... |
Факультативний курс «Географія населення з основами демографії» (... Географія населення як наука Географія населення та демографія – науки про народонаселення. Геодемографія – напрямок наукових досліджень... |
9. «Психологічний розвиток особистості молодшого підліткового віку»... «Психологічний розвиток особистості молодшого підліткового віку» (факультативний курс для учнів 5-х класів) |
«Корисні навички молодших школярів» факультативний курс для учнів... |
Науково-аналітичний центр управління Предметні факультативи. Профільні класи. Класи з поглибленим вив-ченням біології. Курси за вибором: екологія, економіка, інформатика.... |
37. «Відверта розмова» факультативний курс для учнів 7-8 класів Разом з тим, рівень поінформованості про шкідливі наслідки вживання алкоголю на організм людини у підлітків є досить низьким |
Факультативний курс для учнів 9-х класів загальноосвітніх шкіл (35 год., з них 2 год резервні) Схвалена Вченою радою Інституту післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області, протокол №2, від 14 червня 2012р |
10. «Формування духовно-моральних цінностей» факультативний курс... Запалити в душах дітей свічку моральності – одне з головних завдань кожного психолога, особливо це необхідно зробити в підлітковому... |
Г. А. Деребізова викладач математики вищої категорії ДНЗ Одеський... Даний факультативний курс може бути використаний в професійно-технічних навчальних закладах як самостійна навчальна дисципліна (за... |