|
Скачати 235.48 Kb.
|
Презентація факультативного курсу на тему: "Основи математики для учнів системи професійно-технічної освіти" Г.А. Деребізова – викладач математики вищої категорії ДНЗ Одеський Центр професійно-технічної освіти, м.Одеса Науковий керівник - Іванова С.В., канд. пед. наук, доцент кафедри математики та методики її навчання ПНПУ ім. К.Д.Ушинського Анотація Даний факультативний курс може бути використаний в професійно-технічних навчальних закладах як самостійна навчальна дисципліна (за вибором), для систематизованого повторення базових елементів математики.
Викладання математики в системі професійно-технічної освіти відрізняється додатковими труднощами. В загальноосвітній школі знання математики дають учню широту вибору майбутньої професії, а в ПТНЗ професія уже вибрана і на думку більшості учнів знання з математики, фізики, хімії не є важливими і не потрібні. Але посилення практичної направленості викладання предметів природничо-математичного циклу є основним завданням, поставленим перед системою професійно-технічної освіти. Це обумовлюється тим, що перетворення науки в безпосередню виробничу силу веде до того, що знання стають не тільки базою для оволодіння спеціальними знаннями: вони виступають в якості кваліфікованих вимог до робітників багатьох сучасних професій. Перед викладачами постає проблема – як правило, учні не знають раніше вивченого матеріалу: не вміють логічно мислити, не вміють швидко знаходити значення числових виразів з арифметичними діями. Проте на повторення відводиться дуже мало часу. Тому виникла ідея створення факультативного курсу для систематизованого повторення базових елементів математики.
Факультативний курс призначений учням системи професійно-технічної освіти. Даний факультативний курс за суттю є пропедевтичним, тобто головна його функція – формування в учнів основних базових компетенцій, без яких неможливе засвоєння курсу математики в професійно-технічних навчальних закладах.
Проблема міжпредметної інтеграції, тобто змістового і дидактичного синтезу різних навчальних дисциплін, який би забезпечував продуктивний розвиток особистості, її цілісне розуміння і пізнання світу, здавна привертала увагу визначних педагогів (Ж.–Ж. Руссо, Песталоцці, Дж. Дьюі, П. П. Блонський, С. Т. Шацький та ін.). Посилення інтеграційних процесів на сучасному етапі розвитку системи освіти – загальновизнаний факт, головною причиною якого є інформаційна перевантаженість навчально-пізнавальних предметів. Саме тому інтеграційні процеси посилюються і поширюються на різних рівнях, у тому числі і на міждисциплінарному. На даному рівні інтеграцію забезпечує реалізація принципу фузіонізму (від фр. fusion - злиття), який передбачає взаємопроникнення ідей, методів та понять при утворенні нової інтегрованої навчальної дисципліни. Саме такою навчальною дисципліною є розроблений нами факультативний курс “Основи математики для учнів системи професійно-технічної освіти ”. При проектуванні даного факультативного курсу ми вважали доцільним використати загальну схему, запропоновану Р. С. Гуревич, яка полягає у виділенні базової (кооперуючої) дисципліни; завдань (вихідних проблем, які формулюються у рамках базової дисципліни) та знарядь (теоретичного і технічного інструментарію кооперованих дисциплін). Так, у нашому випадку кооперуючим (базовим) є арифметичний матеріал, а кооперованим – геометричний та алгебраїчний. Передбачені також міжпредметні зв'язки з фізикою та хімією.
При проектуванні даного факультативного курсу ми використали версію узагальненої ієрархічної структурно-логічної схеми, яка відображає зміст навчальної дисципліни за рівневим принципом. Так, І рівень визначає рівень розділів або змістових ліній навчальної дисципліни, ІІ рівень – підрозділів, ІІІ – теми і ІV – рівень навчальних елементів (поняття, їх означення, властивості, закони, системи вправ, способи розв'язування тощо). методологія теорія технологія Як відомо, дидактичне проектування здійснюється у послідовності: Тобто спочатку виділяються пріоритети і принципи педагогічного проектування. Так, при проектуванні змісту даного факультативу були визначені такі пріоритети: особистісна орієнтація освіти; цілісне відображення компонентів математики та методики її навчання у змісті даної інтегрованої дисципліни; забезпечення наступності та посилення практичної та прикладної спрямованості, а в основу проектування покладені такі принципи: науковості, фузіонізму, модульності, пріоритету розвивальної функції навчання, прикладної та практичної диференційованої реалізованості. Методологічну основу розробленого нами факультативного курсу складають психолого-педагогічні концепціЇ: діяльнісного підходу (А.Н. Леонтьєв, М.Я.Лернер та ін.), компетентнісного підходу в освіті (О. І. Пометун, О. В. Бондаревська, Г. К. Селевко, О. В. Овчарук, С. А. Раков, А. В. Хуторський та ін.); особистісно орієнтованої освіти (В. В. Сериков, І. С. Якиманська та ін.); розвивального та продуктивного навчання (Л. С. Виготський, Л. В. Занков, В. В. Давидов, А. В. Хуторський та ін.). Мета даного факультативного курсу – формувати в учнів первинні (базові) математичні компетентності, які повинні забезпечити оволодіння загальним курсом математики учнями системи професійно-технічної освіти.
Даний факультативний курс складається з п'яти навчальних змістових модулів: Схема 1. Розглянемо деталізацію навчального матеріалу першої теми. Змістовий модуль 1 “Арифметичні та алгебраїчні дії з цілими числами” Арифметичні дії (додавання і віднімання, відповідно, множення та ділення) і алгебраїчні (піднесення до n –го степеня та обчислення кореня n –го степеня) розглядаються паралельно у відповідності з теорією укрупнення дидактичних одиниць П.М. Ерднієва. Табл. 1
Характерною особливістю факультативного курсу – є використання методики роботи з спеціальними табличними тренажерами і задачниками, які призначені активізувати формування у учнів надійної системи умінь та навичок, необхідних для виконання елементарних арифметичних дій, умінь розв’язувати задачі з дробами та відсотками, виконувати геометричні побудови, тощо. Це дає можливість забезпечити індивідуалізацію навчання. У викладача є реальна можливість вибору для учня тих вправ, які більш відповідають його рівню знань.
Мета - відпрацювання навиків усного рахунку. Опис – таблиця горизонтальними лініями розділена на 4 сектори, які позначені А, Б, В, Г. В секторі «А» і «Б» в різних варіантах відпрацьовується склад числа 10 з двох менших. В секторі «В» дано круглі числа від 20 до 90. Вони розкладені на два доданки, з яких друге 10. Праворуч від них в різній послідовності записані однозначні числа, які потрібно відняти. В секторі «Г» записані приклади для вправ. Методика Працюючи в секторі «А», учень повторює склад числа 10, говорячи: 10 це 3 і 7. Значить, 10 – 3=7. 10 це 8 і 2. Значить, 10 – 2=8. В секторі «Б», учень вже швидко проговорює тільки число, яким доповнює дане до 10 : 2, 5, 8, 3, 1, 7, 9, 6, 4. Переходячи в сектор «В», учень проговорює: « 30 це 20 і 10; 20 + (10 – 6)=24». Таким чином, учень доводить рахунок до автоматизму і переходячи до сектору «Г» вже вільно усно зменшує обчислювальне число на 10, одночасно віднімаючи з 10 однозначні числа. Всі операції він виконує мовчки, говорячи тільки відповідь. Види вправ:
Мета – автоматизація додавання та віднімання усно в межах двохсот, а також розвиток пам’яті та уваги. Опис – таблиці розділені по вертикалі на п’ять стовпчиків. В кожному з них зверху і знизу дано завдання. Наприклад, у верхній частині першого стовпчика дано + 5 і під ним вказаний числовий ряд, в межах якого виконуються обчислення (3 → 73). Знизу цього ж стовпчика дано (78 → 8; – 5=): в цих межах виконати послідовне віднімання числа 5. Між завданнями в кожному стовпчику записано в довільному порядку результати обчислень. Методика – робота починається з усного відпрацювання дії додавання. Викладач задає визначений стовпчик і формулює завдання. Наприклад: «Додаємо 5 від 3 до 73, називаючи результати та вказуючи їх в стовбці». На наступному етапі аналогічно відпрацьовується віднімання. Види вправ:
3.Тренажер «Склад числа. Конструктор» Мета – відпрацювання інтуїтивного відчуття величини числа, швидкого знаходження його складу та відпрацювання навичок рахування усно однозначних та двохзначних чисел. Опис – таблиця складається з 3 горизонтальних секторів. В першому дається набір чисел, кожне з яких потрібно скласти методом підбору для сумування з тих, які наведені у другому секторі. Ці числа (від 1 до 25) так і називаються – складові числа. Нижче, в 3 секторі, наведена пам’ятка правил підбору. Зокрема, зібране число повинно бути сумою не більше 4 складових частин. Кожна складова частина – число, може застосовуватись лише один раз. Методика Учням задається число з сектора 1, а також нагадуються правила сумування складових чисел з сектора 2. Спочатку час виконання можна не обмежувати. Але потім бажано це робити. Завдання потрібно ускладнити: за визначений час учень повинен для числа з сектора 1 дати 2-3 варіанти наборів «складових чисел». Наприклад, задано число 32. Виконання: 32 = 19 +7 + 4 + 2 32 = 8 + 15 +5 + 4 32 = 2 + 20 + 6 + 4.
4.Тренажер « Прискорювач рахунку з самоперевіркою». Мета – удосконалення навичок усного рахунку з можливістю швидкого самоконтролю результатів дій. Опис – таблиця розділена на 3 вертикальних сектора, позначених буквами А, В, С. Кожний сектор ділиться на групи чисел з знаками дій. Після кожної трійки, нижче останнього числа стоїть контрольне число. З його допомогою можна перевірити правильність обчислення. В першому секторі даються завдання на одну дію. В другому – на дві, а в третьому – на три дії. Методика Викладач називає сектор і клітинку для підрахунку, потім довільно число, бажано спочатку до 10. Приклад виконання: Викладач – сектор В, клітинка 3. Число – 14. Дії учня: 14 – 3+ 9 = 20; 20 + 4 + 7 = 31; 31 – 6 + 5 = 30. Перевірка правильності підрахунку доволі проста – від отриманого ( в нашому випадку – 30) потрібно відняти контрольне число. В третій клітинці це – 16. Одже, 30 – 16 = 14. Дії учня були правильними. Головне, чого повинен добитись викладач при роботі з даною таблицею, це – швидкість підрахунку та перевірки. Такий результат легше всього досягнути спочатку при виконанні завдань в секторі А, потім В. Закріплення навичок швидкого підрахунку продовжується на завданнях сектора С. Тренування проходить тільки усно, без письмової фіксації результатів обчислень.
|
Державний стандарт професійно-технічної освіти Буграк Марія Євстахівна – викладач вищої кваліфікаційної категорії, старший викладач, заступник директора ЦПТО №1 |
Впровадження інтерактивних методів навчання щодо розвитку комунікативних... Викладач предметів людина і світ та художня культура, спеціаліст вищої категорії, старший викладач Державного навчального закладу... |
Державний стандарт професійно-технічної освіти Рейдель Ельмір Аронович – викладач Запорізького центру професійно-технічної освіти |
2014 Збірка олімпіадних завдань з математики Навчально – методичний центр професійно – технічної освіти у Миколаївській області |
Відділ освіти Шполянської районної державної адміністрації Збарах Галина Петрівна, вчитель математики, спеціаліст вищої категорії, старший вчитель, Припіяло Сергій Олександрович, вчитель математики,... |
Регіональні Навчально(науково)-методичні центри (кабінети) професійно-технічної освіти Науково-методична робота професійно-технічної освіти у регіоні координується регіональним Навчально(науково)-методичним центром (кабінетом)... |
Державний стандарт професійно-технічної освіти Слічний Ю. О. методист навчально методичного центру професійно-технічної освіти у Вінницькій області |
Державний стандарт професійно-технічної освіти Шевчук Л.І., директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників... |
Державний стандарт професійно-технічної освіти Шевчук Л.І., директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників... |
Регламент 10 хв Мащенко О. В., заступник директора з виробничого навчання, викладач вищої категорії, викладач-методист Канівського училища культури... |