|
Скачати 192.58 Kb.
|
Творчий учнівський проект «Таця» Виконали: Учні 9 класу Сергіївської ЗОШ І-ІІІ ст., Керівник: учитель трудового навчання Кречківський В.М. 2012 Зміст I. Організаційно-підготовчий етап 2. Історична довідка про тацю 3. Розробка технічного завдання 3.1. Метод фокальних об’єктів для генерації нових ідей 3.2. Призначення проектованого виробу 3.3. Вимоги до виробів 3.4. Вимоги до конструкції 3.5. Вимоги до матеріалів 4. Розробка технічної пропозиції 4.1. Аналіз конструкції зразків-аналогів 4.2. Визначення майбутньої конструкції виробу 5. Висновок за технічною пропозицією: 5.1. Відповідність зразків-аналогів своєму призначенню: 5.2. Технологічність запропонованих зразків: 5.3. Вигляд, якого надають виробам в зразках кількість, розміри і форма деталей та ін.: 5.4. Зразок, який обираємо в якості зразка-прототипу для подальшого проектування: ІІ. КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ЕТАП 1. Ескізне проектування 2. Проектна модель таці 3. Опис зовнішнього вигляду обраного виробу 4. Інструменти, обладнання 5. Розробка технічного проекту 5.1. Розробка робочої документації 5.2. Економічне дослідження 5.3. Екологічне дослідження 5.4. Мінімаркетингові дослідження 6. Реклама ІІІ. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЕТАП ІV. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП V. ВИСНОВКИ I. Організаційно-підготовчий етап 1. Обґрунтування вибору Обґрунтування вибору Мені подобається працювати з деревиною, виготовляти корисні та гарні ужиткові вироби. Власними руками я зробив кухонні дошки та лопатки, дерев’яні молотки для м’яса. Після цього в мене виникло бажання виготовити більш складний виріб для використання в побуті та прикрашання кухні. Мене зацікавило виготовлення таці, в оздобленні якої можливо використання різноманітного декору. Тому цей виріб став об’єктом мого проекту 2. Історична довідка про тацю Народне декоративно-прикладне мистецтво невід’ємне від давньої і сучасної культури України. Одним із видів такого мистецтва є виготовлення і розпис підносів (таць). Згідно з визначенням піднос – це дошка або металевий (пластмасовий) лист із загнутими доверху краями для переноски посуду, подачі його на столи тощо. Ще в сиву давнину в Україні набули розвитку різноманітні народні ремесла. Люди виробляли різноманітні речі із деревини, металу, глини, інших матеріалів. Перші згадки про розписні предмети: залізних, мідних та дерев’яних підносів відноситься до кінця ХVІІІ сторіччя. У документах Онезького хрестового монастиря згадується про два металевих, покритих лаком підносах: перший продовгуватий по зеленій землі з залізною стоячою решіткою навкруги, другий – по червоній землі, великий. Виготовлення підносів в промислових масштабах пов’язано із металургійним виробництвом на уральських заводах, які належали А.Н.Демидову, «при деле подносов и прочей металлической посуды – 73 лакировщиков и посудокрасильщиков 7 работающих». Здавна серед людей вважалося, що гарна, красива річь приносить у будинок радість і благополуччя. Предмети побуту, вироблені з метала, опрацьовані досконало як витвори мистецтва, з давніх часів привносили особливість у повсякденне життя людини. Згадування предметів, за допомогою яких людина вживає їжу, відноситься до джерел розвитку суспільства. Вживання їжі в різні історичні часи мало представницьку, обрядову, ритуальну функції, підкреслювало соціальний стан хазяїна в домі. Предмети для сервирування столу дозволяють нам судити про художній рівень розвитку епохи, стилістичні напрямки, історичні традиції та естетичні уявлення суспільства. Одним з відомих центрів, які славилися мистецтвом розпису, було с. Петриківка Дніпропетровської області. З ХVІІІ століття з покоління в покоління передавалися основи декоративного прикрашення сільського інтер’єру, господарчих та побутових речей, зберігалися місцеві особливості розпису. До кінця ХІХ ст. для настінного малювання використовували крейду, сажу, різнокольорову глину, саморобні рослинні барви, хоча вже з’явилися у побуті дешеві анілінові барвники... Рослинний петриківський розпис використовують також для прикрас різноманітних побутових речей з дерева. Це – шкатулки, тарілки, підноси, ложки тощо. При проектуванні таці одним з найбільш значних моментів є їх відповідність загальноприйнятим стандартам. Особливості форми визначаються функціональним призначенням предметів. Стандарти, прийняті в суспільстві, визначаються зручністю в експлуатації та ергономічністю форми, функціональне призначення базується на традиціях культури приймання їжі, які історично склалися. Сучасні технології виготовлення таць дозволяють варіювати форму виробів до різних найсміливіших задумів. Такі можливості дозволяють зробити акцент у проектній роботі на пошук нових образних рішень, що, у свою чергу, виявляє глибоку взаємодію між формою і функцією, які є основною умовою проектної роботи у даному напрямку. Найтоншу роботу по дереву виконували різьбярі. Різьблення – народне мистецтво, яке розвинулося з деревообробних ремесел. Від прикрашення хат, воза чи саней до шедеврів народного мистецтва – різьблених меблів, скринь, тарелів, топірців, шкатулок, підносів. Різьбярі застосовували методи випилювання, випалювання, художньої різьби для нанесення символічних візерунків на вироби, які крім утилітарного призначення мали й естетичні функції, підпорядковані головній ідеї архітектури – симетричності, гармонії і легкості. Шедеври славетних майстрів надихнули нас на створення виробів з дерева. У свій виріб ми намагалися внести своє бачення народних промислів і вважаємо роботу вдалою, хоча це ще не можна віднести до шедеврів різьбярства. Як висновок зазначимо, що потрібно вдосконалювати майстерність в роботі і наполегливо рухатись у бік досягнення мети. Знайомство з літературою та Інтернет-джерелами з теми дозволяють зробити таку класифікацію підносів:
Зручна та естетична таця має широке використання як у домашньому побуті, так і в закладах громадського харчування. Добре, коли окрім функціональних якостей, таця має гарний вигляд і слугує елементом декоративного оздоблення кухонних приміщень та гармонійно впливає на інтер’єр. Збираючи інформацію про таці, ми звернули увагу на досить великий вибір матеріалу та засобів оздоблення вироба. Нами було розглянуто декілька варіантів. Модель № 1 (додаток 1). Таця для подання напоїв та страв, виготовлена з фанери завтовшки 8 мм, прямокутної форми з боковими стінками фігурної форми, з’єднання шипове, оздоблена лакуванням. Модель № 2. Таця для подання напоїв та страв, виготовлена з тополі завтовшки 10 мм, прямокутної форми з прямими боковими стінками та ручками напівкруглої форми. Деталі з’єднані між собою шиповим з’єднанням. Таця оздоблена випалюванням та лакуванням. Модель № 3. Таця для подання напоїв та страв, виготовлена з осики завтовшки 12 мм, прямокутної форми з прямими боковими стінками та ручками прямокутної форми. Деталі з’єднані у пів дерева. Таця оздоблена різьбленням та лакуванням. 3. Розробка технічного завдання 3.1. Метод фокальних об’єктів для генерації нових ідей Вибір фокального об’єкта: таця Вибір випадкових об’єктів:
Утворення підказок, ідей
Складання ознак випадково обраних об’єктів Стіл: прямокутний, дерев’яний, із різьбою, круглий, квадратний, овальний. Орнамент: геометричний, рослинний, стрічковий, центровий, кольоровий. Генерація нових ідей
Вибір цікавої ідеї
3.2. Призначення проектованого виробу Таця для зручності подання напоїв та страв. 3.3. Вимоги до виробів Оскільки таця є частиною побуту, вона повинна відповідати та гармоніювати за кольором і формою іншим предметам побуту. Має бути функціональною, мати зв’язок сучасного оформлення з національними традиціями. Виріб, що проектується, має задовольняти наступні вимоги:
Зважаючи на вимоги до виробу, аналіз моделей-аналогів та поставлену мету, обираємо за основу для подальшого проектування конструкцію № (див. мал. ). 3.4. Вимоги до конструкції Конструкція таці відповідно до її призначення, має бути простою, але водночас оригінальною що до виготовлення, характеризуватися різноманітністю оздоблення. 3.5. Вимоги до матеріалів Деревина має бути м’якою, зручною в обробці. Тому ми обрали осику. Вона біла з зеленкуватим відтінком, м’яка, легка. Її застосовують для виготовлення іграшок, посуду та ін. 4. Розробка технічної пропозиції Мною розроблені три зразки-аналоги таці, що відповідають обраній ідеї (додаток 1). Модель № 1 Модель № 2 Модель № 3 4.1. Аналіз конструкції зразків-аналогів
4.2. Визначення майбутньої конструкції виробу
5. Висновок за технічною пропозицією: 5.1. Відповідність зразків-аналогів своєму призначенню: Кожен із зразків-аналогів відповідає своєму призначенню. Але найбільш зручною подання напоїв та страв є зразок таці №3. 5.2. Технологічність запропонованих зразків: Кожен зразок можна виготовити в умовах шкільної майстерні, в домашніх умовах, у цехах з обробки деревини. 5.3. Вигляд, якого надають виробам в зразках кількість, розміри і форма деталей та ін.: Кожен зразок має естетичний і оригінальний вигляд. 5.4. Зразок, який обираємо в якості зразка-прототипу для подальшого проектування: Обираємо проектований зразок №3. Він має нескладну конструкцію, практичний і зручний у використанні, має естетичний і оригінальний вигляд, просте і надійне з’єднання деталей. ІІ. КОНСТРУКТОРСЬКИЙ ЕТАП 1. Ескізне проектування 2. Проектна модель таці 3. Опис зовнішнього вигляду обраного виробу
Для склеювання виробу використаємо клей ПВА. Виріб покриємо прозорим лаком водостійким з високим блиском «Diifa».
Дослідивши моделі-аналоги та аналізуючи можливості майстерні і наявності матеріалів, ми внесли деякі зміни до конструкції:
У моделі № 1 запозичимо зовнішню форму. У моделі № 2 запозичили вид матеріалу – натуральна деревина як найбільш екологічний матеріал, та місце розташування ручок. Працюючи над ескизами, ми прийшли до конструкції, запропонованої на мал.3. 4. Інструменти, обладнання Для виконання технологічних операцій знадобляться столярний верстат, лобзик, рубанок, шпунтубель, рашпіль, стамески для різьби по дереву, косячок, шліфувальна шкурка, струбцина. 5. Розробка технічного проекту
5.1. Розробка робочої документації Специфікація виробу
Технологічна карта 5.2. Економічне дослідження Розрахунок собівартості
Структура собівартості:
Схема розрахунків:
Роп = tb x 4.00 грн. = 20 x 4 = 80 грн.
П = 80 х 33,8% = 27.04 грн.
Підрахуємо собівартість таці: С = Мз + Роп + П = 13.87 + 80 + 27.04 = 120.91 грн. Визначення величини прибутку внаслідок реалізації виробу, який складає 10 – 12 % від собівартості: П = С + П = 120,91грн × 25 : 100 = 30,22грн Визначення договірної ціни реалізації виробу: Ц = С + П = 120,91 + 30,22 = 151,13грн Прибуток на добавлену вартість: ПДВ – 20% ПДВ = 141,13 × 0,2 = 28,22грн Ціна реалізації з урахуванням ПДВ: Ціна реалізації = 151,13 + 28,22 = 179,35грн Кількість виготовленої продукції: 1 таця – 3.3 роб. дні; 1 місяць – 27 роб. днів; 27: 3,3 = 8,1 од/міс Витрати на операцію за місяць: 8,1 × 120,91 = 979,37грн Виторг буде становить: 8,1 × 179,35 = 1452,73грн Виторг від реалізації продукції без урахування ПДВ: 1452,73 – (8,1 × 28,22) = 1224,14грн Валовий прибуток від реалізації продукції визначається, як різниця між виторгом від реалізації продукції без урахування ПДВ та витратами на виробництво та реалізацію продукції, які включаються до собівартості; тому: прибуток дорівнює: 1224,14 – 979,37 = 244,77грн Податок на прибуток становить 30%, отже: 244,77 × 0,3 = 73,41 Чистий прибуток дорівнює: 244,77 – 73,41 = 171,36 5.3. Екологічне дослідження Під час виготовлення таці використовують натуральні екологічні матеріали – деревину. Залишки деревини можуть досить легко утілізувати на виготовлення папіру, ДВП, ДСП у хімічній промисловості, або піде на опалення приміщення. Лак краще використовувати на олійній чи алкідній основі, які не містять шкідливих речових. Тому навколишнє середовище та люди, що працюють, не зазнаватимуть шкідливих впливів. 5.4. Мінімаркетингові дослідження Маркетингова програма:
Отже, почнемо з першого етапу виконання маркетингового дослідження. Для аналізу асортименту аналогічної продукції ми обійшли багато магазинів та промислових ринків. Лише в окремих магазинах ми знайшли таці, за матеріалом схожі на нашу, але без декорування різьбленням. Ціна цих виробів становить 250 – 400грн. Ми дослідили ринок продажу таць в Інтернеті. На сайті www.remeslo.okis.ru знайдена інформація про таці. Запропоновано їх опис, подано загальний вигляд, характеристики. Ціни наведені у таблиці Таблиця
За результатами міні маркетингового дослідження ми виявили, що ціна виробу –160 - 300грн. є доступною для споживача, вигідною для виробника, і в той же час, конкурентноспроможною.
Серед потенційних покупців ми розглядаємо дві групи людей: перша – ті, що могли б придбати цей виріб, як подарунок; друга – ті, що придбали б тацю для задоволення своїх естетичних смаків, для створення атмосфери домашнього затишку. З огляду на вивчення ринку та потенційного попиту можна з певністю стверджувати, що ринкова ніша у регіоні не заповнена аналогічними товарами. І цю прогалину легко можна заповнити шляхом стимулювання споживчого попиту.
Стимулювати попит покупця намагатимемося через прищеплення йому навичок культури облаштування побуту. Плануємо рекламу такого типу: Реклама Мой поднос универсальный Очень он функциональный; Для кофейного сервиза, Чай попить иль для сюрпризов, Для горячих бутербродов… Дам фантазиям свободу! Для стимулювання попиту та розширення асортименту продукції ми виготовляємо наші таці у різноманітному кольоровому оформленні. Також можна запропонувати спроектувати аналогічну за дизайном тацю, але відмінну за конструкторськими характеристиками, і просувати їх в парі за зниженою ціною. ІІІ. ТЕХНОЛОГІЧНИЙ ЕТАП Технологічний етап – найбільш трудомісткий процес, при якому виконуються операції виготовлення виробу. Мета цього етапу – якісне і правильне виконання кожної трудової операції. У процесі практичної роботи нам допоможе технологічна карта, яка була розроблена під час конструкторського етапу проектування таці. ІV. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП Після завершення виготовлення виробу маємо повне право констатувати, що організаційно-підготовчий та конструкторський етапи були грамотно проведені та не виникало ніяких труднощів під час виконання технологічних операцій. Розроблений проект дозволив нам створити оригінальний і неповторний виріб ручної роботи. Ми отримали задоволення як від процесу роботи, так і від його результату. Час на виконання технологічних операцій не перевищив 20 годин.Для скорочення витрати часу пропонуємо деякі шляхи оптимізації: використання кваліфікованої робочої сили, новітніх технологій, техніки, новітніх матеріалів. Усе це дасть змогу скоротити трудоємність виробничого процесу. Під час маркетингового дослідження ми з’ясували, що наш проект має велику перспективу на регіональному ринку. У процесі випробування було встановлено, що виріб відповідає функціональним, ергономічним, естетичним, технологічним вимогам. ВИСНОВКИ Виконання проекту дозволяє сформулювати загальні висновки:
|
Вчитель трудового навчання Насташської ЗОШ І-ІІІ ступенів Рокитнянського... Укладач: Корженко Валентина Анатоліївна, вчитель трудового навчання Насташської ЗОШ І-ІІІ ступенів Рокитнянського району |
СПИСО К учнів 1-А класу ЗОШ І-ІІІ ст. №6 м. Славути на 2012-2013... |
Про підсумки проведення районних етапів Всеукраїнської експедиції ЗОШ І-ІІІ ст.(дир. Борковська Я. Д.), Дзвиняцька ЗОШ І-ІІІ ст.(дир. Семків Н.І.), Гутівська ЗОШ І-ІІІ ст.(дир. Назаревич О. П.),... |
ВИХОВНА ГОДИНА «Зелена аптека Донбасу» Підготувала: кл керівник 6... Обладнання: малюнки учнів,фотографії лікарських рослин Донбасу, мультимедійна дошка та проектор |
Урок енергозбереження в Українському національному музеї “Чорнобиль”для... На екскурсії до музею «Чорнобиль» учні дізналися про найбільшу техногенну катастрофу в історії людства |
Наталія Сеник, учитель фізики і атрономії ЗОШ І-ІІІ ступе Цей урок я рекомендувала б проводити у фізичному кабінеті, залучивши до його проведення учнів 11 класу. П'ятикласникам на такому... |
«Невмируща поезія Лесі Українки» Підготувала учитель української мови та літератури Монастирищенської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 |
ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ Учитель вищої категорії Шполянського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів №2-ліцей». Шполянської районної ради |
Кундель Валентина Олександрівна, учитель української мови та літератури Краснополянської ЗОШ І-ІІІ ступенів Великоновосілківського району Донецької області |
ПОЧАТКОВИЙ ПЕРІОД НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ Українську мову в школах з російською мовою навчання учні починають вивчати з першого класу |