Урок Письменник і мандрівник 9 Урок Візитна картка героїв Кіплінга 13


Скачати 0.59 Mb.
Назва Урок Письменник і мандрівник 9 Урок Візитна картка героїв Кіплінга 13
Сторінка 1/6
Дата 19.04.2013
Розмір 0.59 Mb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
  1   2   3   4   5   6
Відділ освіти Драбівської районної державної адміністрації


Інтерактивні й нестандартні форми роботи на уроках зарубіжної літератури


Драбів 2009р.
М
иколаєнко Тамара Володимирівна


народилась 02 .03.1963 року

в селі Безпальче Драбівського району , Черкаської області.

В 1984 р. закінчила Черкаський інститут імені Б.Хмельницького за спеціальністю „Російська мова та література”.

З 15.08.1984 року - вчитель російської мови і літератури Безпальчівської ЗОШ І – ІІІ ступенів.

З 15.08.1990року – переведена на посаду заступника директора по навчально – виховній роботі Безпальчівської ЗОШ І – ІІІ ступенів

12.11.1997р. призначена директором Безпальчівської ЗОШ І – ІІІ ступенів.

В даний час - директор Безпальчівської ЗОШ І – ІІІ ступенів, вчитель зарубіжної літератури і російської мови.

Стаж роботи - 24 років.

Категорія – вчитель першої категорії.
Зміст

  1. Вступ 4

  2. З досвіду роботи




  1. Система тренінгового навчання …………………….4

  2. Чим відрізняється тренінг від традиційних

занять і уроків? 7

  1. Урок 1. Письменник і мандрівник 9

  2. Урок 2. Візитна картка героїв Кіплінга 13

  3. Урок 3. Закони Джунглів очима людини 16

  4. Рольова гра присвячена творчості Кіплінга 19

  5. Командна інтелектуальна гра 21

  6. Співвідношення героїв повісті - казки 23

  7. Розподільчий диктант 24




  1. Гра „Впізнай героя за цитатою” 25

  2. Літературна гра „Чи уважний ти читач” 25

  3. Тиждень зарубіжної літератури ………………………36

13.Літературна гра „Плутанина” 80

14.Література……………………………………………85
ВСТУП

Сучасний урок зарубіжної літератури, побудований з урахуванням особистісно орієнтованого навчання з діа­логом як омінуючою формою спілкування на уроці, ви­магає переосмислення пріоритетів певних методів, при­йомів та видів навчальної діяльності. Тому закономірно, що перевага останнім часом надається розвитку творчих здібностей на уроці та таким видам роботи, як різноманіт­ні рольові ігри, „мозкова атака”, пошукові види роботи.

Творчий учень - це особистість, яка вміє асоціюва­ти, висувати нові ідеї на комбінаціях старих понять, зосе­реджувати думки на одних моментах, ігноруючи інші, щоб звести розумний процес до взаємозв'язку найпрості­ших його частин.

Будуючи свої уроки літератури, насамперед:

  • передбачаю розв'язання різноманітних творчих завдань, спрямовую учнів на пошукові види ро­біт: бесіду за проблемними запитаннями, усне малювання, мозковий штурм, обговорення іншо­го фіналу твору;

  • ураховую вікові особливості учнів і послідовно ускладнюю форми роботи;

  • залучаю до роботи на уроці всіх учнів, забезпе­чую участь кожного з них у групових та колек­тивних формах роботи;

  • використовую інтерактивні види та форми робо­ти: засідання прес - клубу, створення реклами за прочитаним твором, дискусія;

• ставлю учнів у позицію творця.

Запропоновані уроки можна представити своєрід­ною формулою: творчість автора + творчість школяра + творчість учителя = урок як новий твір мистецтва. Види та форми навчальної роботи, які я застосовую на уроках, сприяють зацікавленню навчальним предметом, розвитку творчих здібностей учнів, активізують розумову діяль­ність школярів, розвивають логіку та критичність мислен­ня, мовленнєві вміння та навички, допомагають проявити особисте „Я”.

З досвіду роботи

1. Система тренінгового навчання.

Система, запропонована далі, забезпечує участь ко­жної дитини в навчально - пізнавальному процесі. На першому етапі це буде обговорення якогось питання чи проблеми, коли досить одного висловлення чи пропозиції учня. Або лише його мовчазної присутності під час обго­ворення ілюстрації до якогось епізоду, посильної участі у створенні цієї ілюстрації. Чи обстоювання проекту пам'ятника літературному персонажеві, створеною гру­пою, до якої він входить. Адже учневі незручно буде про­мовчати і підвести її під час захисту проекту. Подібні фо­рми роботи, певна річ, мають неоціненний позитивний вплив на всіх учнів класу і кожного зокрема. Згрупування колективу, виховання почуття взаємопідтримки, відповідальність за результат спільної роботи, уміння працювати в колективі, розвиток естетичних здібностей, азарт учнів - ось ті плюси, що забезпечують використання інтерактив­них форм роботи. А водночас - уміння учнів логічно мис­лити, бачити головне, зіставляти й аналізувати, „чути” ге­роїв літературного твору.

Всього цього можна домогтися, впровадивши на уроці систему тренінгового навчання.

2.Чим відрізняється тренінг від традиційних занять і уроків?

„Тренінг” - психологічний термін, походить від ан­глійського слова „to train”, що означає „навчати, тренува­ти".

У широкому значенні слово „тренінг” - це самопі­знання і пізнання навколишнього світу; саморозвиток за допомогою зміни свого „Я” через спілкування; розвиток навичок ефективного спілкування; ефективна форма ро­боти для засвоєння нових знань; інструмент для форму­вання нових уміньї навичок.

Психологами давно доведено, що будь - хто засво­ює найскладнішу інформацію набагато швидше, коли на­вчання відбувається в інтерактивній формі. Тоді можна одночасно з одержанням певної інформації обговорювати незрозумілі моменти, звертаючись за консультацією.

Одна з відмінностей тренінгу від традиційних уро­ків - це незвичне розташування учнів в аудиторії. Вони

сідають в коло. Уже розташування сприяє створення не­формальної і довірливої атмосфери. Така обстановка асо­ціюється в кожного з безпекою, захищеністю і впевненіс­тю. До речі, перебуваючи в колі, у полі зору вчителя, ні­хто нікуди не відволікається.


Які форми роботи найдоцільніші на уроці - тре­нінгу?

Відомо, що існує так звана „піраміді пізнання”, що засвідчує: чим вищий рівень участі учня у процесі пізнан­ня, тим більше інформації і навичок ним засвоюється. Під час прослуховування навіть найбільш насиченої і глибокої лекції, читачі тексту чи переглядачі відеофільму він за­своює від 5 до 20 відсотків інформації (в найкращому разі).

Використовуючи наочні засоби, вчитель може роз­раховувати на засвоєння учнями близько 30 відсотків ін­формації.

Робота в групах, обговорення і дискусії, „мозкові штурми” забезпечують засвоєння близько 50 відсотків ін­формації. Вислуховуючи думки своїх товаришів з групи, учень обов'язково робить свої висновки, вчиться вислов­люватися.

Практичні форми роботи - рольові ігри, практичні заняття, самостійні дослідження, програвання ситуацій гарантують уже 70 відсотків засвоєння інформації.

І найефективніший засіб (90 % засвоєння) -виступ учня у ролі того, хто навчає чи виступає: адже чим більше намагаєшся пояснити товаришу, тим краще за­пам'ятовуєш і розумієш сам.

Найцінніше в даній методиці те, що всі наочні засоби, таблиці, схеми, ілюстрації створюються безпосередньо на уроці, на очах у учнів, що допомагає ефективніше вико­ристовувати їх у роботі.

Існує безліч різноманітних форм роботи, які можна застосовувати на уроці - тренінгу. Фантазія вчителя без­межна. Однак, плануючи уроки - тренінги, він повинен пам'ятати, що основне його завдання - навчити своїх ви­хованців мислити, говорити, аналізувати і робити виснов­ки, дарувати їм відчуття захищеності, унікальності та неповторності.

Відомий педагог - музикант Г.Нейгауз вважав, що! „одне з головних завдань педагога - домогтися якомога швидше того, щоб бути непотрібним учню, усунути себе, вчасно зійти зі сцени, тобто причепити йому самостій­ність мислення, методів роботи, самопізнання й уміння досягти мети, а це називається зрілістю”.

Далі пропоную конспекти за твором Р.Кіплінга „Мауглі”.
3. Урок 1. Письменник і мандрівник

Мета: ознайомити учнів з основними фактами жит­тя і творчості Д.Р. Кіплінга; розвивати навички самостій­ного вивчення літературного матеріалу та навички аналізу літературного твору; виховувати риси високоморальної особистості на прикладах позитивних і негативних літера­турних персонажів.

Хід уроку.
•Робота з біографією письменника.

З основними фактами життя і творчості

Д.Р.Кіплін­га учні можуть ознайомитися самостійно вдома, прочита­вши вступну статтю підручника.

Інший варіант - робота з біографією в класі.

Учні утворюють три групи і вивчають матеріали, запропонований учителем на картках (така форма роботи докладно прокоментована в матеріалах до уроків з ви­вчення творчості Е.Р. Рапсе). Після ознайомлення з осно­вними фактами життя і творчості Д.Р.Кіплінга кожна гру­па здає по два запитання учням з других груп. Таким чи­ном всі учні опрацьовують матеріал біографії письменни­ка, а в процесі обговорення запитань, які було б доцільно поставити своїм товаришам, усі школярі мають змогу на­бувати уміння виокремлювати головне і другорядне, роз­вивати навички зв'язного мовлення та ефективного спіл­кування. Крім того, вчитель допоможе учням звернути особливу увагу на зв'язок між окремими фактами біогра­фії та літературною творчістю письменника.

• Повідомлення про Нобелівську премію.
(Кілька учнів заздалегідь готують повідомлення про Нобелівську премію, використовуючи додаткову літера­туру).

- Нобелівська премія стала символом вищих досяг­нень в галузі науки і літератури. Вона була заснована на­прикінці XIX ст. шведським інженером і промисловцем Альфредом Нобелем - талановитим винахідником. Ви­найшовши порох і динаміт, він був переконаний, що його відкриття полегшить важку працю гірників, які добувають вугілля. Однак, усвідомивши, що його винахід використовується у воєнних цілях, був приголомшений. Саме тому перед відходом у вічність заповів власне майно витратити на винагороди вченим і письменникам, які своєю діяльністю приносять користь людству.

- Заповіт Альфреда Нобеля: „...Усе майно, що залишиться після мене, необхідно розподілити в такий спосіб: капітал мій перевести в цінні папери, створивши фонд, відсотки від якого видаватимуться як премії тим, які протягом останнього року принесли користь людству. Ці від­сотки необхідно розподілити на п'ять рівних частин, що призначаються: перша частина тому, хто зробив найбільш важливе відкриття чи винахід в галузі фізики, друга - то­му, хто зробив велике відкриття або удосконалення в га­лузі хімії, третя - тому, хто досяг визначних успіхів в галузі фізіології або медицини, четверта - тому, хто створив
найвидатніший літературний твір, що відображає ідеали людства, п'ята - тому, хто вніс ва­гомий внесок у зміцнення дружби народів, знищення раб­ства, зменшення кількості існуючих армій і сприяння ми­рній домовленості.... Моє особливе бажання полягає в то­му, щоб на присудження премій не впливала національ­ність кандидата, щоб премію одержували найбільш гід­ні....

Альфред Нобель, Париж:, 27 листопада 1895 р."

- Нобелівські премії видаються з 1901 року. Відтоді щорічно 10 грудня, у річницю смерті Альфреда Нобеля, нагороджений одержує золоту медаль, грошову винагоро­ду і диплом. У 1907 році лауреатом Нобелівської премії став 42 - літній англієць Джозеф Редьярд Кіплінг).

•Прес - конференція шанувальників творчості Д.Р.Кіплінга.

Учитель. Усі ми з дитинства добре знайомі з творчі­стю Кіплінга. Його герої стали для нас справжніми друзя­ми. Разом з Мауглі ми готувалися до поєдинку з підступ­ним Шер - Ханом; затаївши подих, співчували мудрому Балу і хитрій Багірі, коли вони намагалися врятувати Ма­углі від нерозумних мавп з племені Бандар - Логів; уваж­но вивчали Закони джунглів і порівнювали їх із Законами людей; знайомилися зі звичками мангусти Ріккі - Тіккі -Таві і Кішки, що гуляла сама по собі... У кожного з вас, напевно, є свій улюблений герой, але всіх нас поєднує до творчості казкаря Кіплінга. І сьогодні ми проведемо неве­лику прес - конференцію, де кожний зможе висловити власне ставлення до автора цих казок.

Завдання: учні, сидячи в колі, по черзі продовжують фразу: „Я вважаю, що Ред'ярд Кіплінг гідний Нобелівсь­кої премії, тому що..."

Читання І частини казки „Мауглі".

Читання казки може бути сплановане залежно від можливостей учнів. У слабшому класі доцільне ви­разне читання тексту вчителем.

• Підпиття підсумків уроку.

Домашнє завдання . Прочитати казку до кінця, під­готувати по три запитання за змістом казки.
4.Урок 2. Візитна картка героїв Кіплінга
Мета: провести поглиблену аналітичну роботу за змістом казки Д.Р. Кіплінга „Мауглі"; розробити навички тлумачення художнього твору, творчу уяву й уміння „По­чути” текст.

Хід уроку.

• Робота в групах: „Основні персонажі казки”.

а) Учні утворюють три групи. Кожна з них на папері з пам'яті записує імена всіх персонажів казки „Мауглі”. Закінчивши роботу, передає свій запис іншій групі.

б) Другий етап роботи учнів - перевірити, чи прави­льно виконали завдання їхні товариші, і дописати в разі потреби імена пропущених персонажів. Після цього група приступає до обговорення основних рис характеру кожно­
го з героїв казки, у процесі обговорення основні характеристики записуються. Закінчивши цей етап роботи, група передає свій запис наступній групі.

в) Ознайомившись із результатами попередньої роботи, учні визначають у кожного персонажа казки визначальну рису характеру.

Більшість імен, які використовував автор казки, пов'язана з індійською історією і міфологією, тому потрі­бні деякі роз'яснення.

Тигр Шер - Хан - ім'я пов'язане з древньої індійсь­кої історії. Так звали чужинця з афганістану, що з давніх - давен був правителем Індії.

вовчиця Ракиш - ім'я вовчиці, що вигодувала Мауг­лі, походить від давньоіндійського слова „ракшаси” - де­мони, що охороняють.

Ведмідь Балу — ім'я пов'язане з західносемітською міфо­логією, в якій так називали бога грому, дощу, врожаю. Бог Балу - найдужчий богатир із усіх богів. „Балу” у перекла­ді означає „хазяїн”, „володар”.

• Проблемне запитання:

- Чому Кіплінг обрав для своїх казкових героїв такі імена?

(відповідаючи на це запитання, учні обов'язково згадують, який зв'язок має доля Кіплінга з історією Індії; проаналізують, як давньоіндійські та міфологічні персо­нажі пов'язані з героями казки Кіплінга).

• Робота за змістом казки: „Атака”.

Учні утворюють 4 групи. Кожна з них після доклад­ного обговорення пропонує по 3 запитання за змістом 1 частини. Усі члени групи, поставивши певне запитання, мають обов'язково знати відповідь на нього, тобто обго­ворення в групі зводиться до того, що кожен учень знайо­мить усіх членів своєї групи із запитаннями, підготовле­ними вдома, у процесі обговорення проговорюються від­повіді та обираються найцікавіші запитання для суперни­ків.

Орієнтовані запитання:

  1. Чому Зграя негативно ставилася до Табакі?

  2. Як Мауглі опинився у Зграї вовків?

  1. Чому Мати Вовчщя не відала Мауглі Тигру Шер - Хану?

  2. Хто користувався особливою повагою в Зграї і чому?

5.Чому Зграя допускала присутність ведмедя Балу на Раді Племені Вовків?

• Словесне малювання: „Стоп - кадр".

Ця робота в групах передбачає складання своєрід­ного плану твору (скла кожної з них доцільно змінювати під час виконання кожного наступного завдання).

Групи, обговорюючи зміст тексту, обирають найва­жливіші епізоди.

Наприклад:

кадр № 1: на передньому плані....; на задньому плані ...; поза цього персонажа вказує на те, що...; по­гляд спрямований....; цей епізод важливий, тому що...;

кадр №2:...;

кадр № 3:..;

• Музичне оформлення казки.

Це завдання може бути використане для підбиття підсумків уроку, оскільки в процесі обмірковування за­пропонованого запитання учні знову повернуться до ко­роткого аналізу змісту казки та основних характеристик персонажів.

- Уявіть собі, що вас запросили зняти цікавий фільм за казкою „Мауглі. Яку музику можна було б викорис­тати для тпкого фільму?

На першому етапі виконання цього завдання учні дають словесний опис тієї музики, що, на їхній погляд, можна використати (мажорна - мінорна, гучна - тиха, на­співна - бравурна та ін). Потім доцільно запропонувати для прослуховування кілька музичних уривків (на вибір). Більш підготовленим учням можна дати індивідуальні за­вдання - дібрати самостійно музичні фрагменти для ілюс­трацій окремих епізодів казки, наприклад: музичний су­провід до кадру №1, до кадру №3 і т.д.

  1   2   3   4   5   6

Схожі:

УРОК У «ДІЛОВА ГРА»
Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності....
Урок по темі «Тварини. Охорона тварин»
Вч.: Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що ми поєднаємо урок природознавства з уроком англійської мови. А щоб урок минув приємно,...
Сучасний урок: основні вимоги щодо підготовки та проведення
Вони стверджували: «Урок як форму організації навчання придумав Я. А. Коменський ще чотири століття тому. Отже, урок – це архаїка....
Урок це дзеркало загальної педагогічної культури вчителя, мірило...
Урок –це логічно закінчений цілісний, обмежений певними рамками відрізок навчально-виховного процесу
Урок вивчення нового матеріалу
Тема. Інтенсивний розвиток латиноамериканської літератури в другій пол. XX ст. Г. Гарсіа Маркес — відомий колумбійський письменник,...
Урок другий Тема. Якою повинна бути справжня людина
Методи, прийоми: бесіда, інсценізація, проблемний виклад, технології «Мікрофон», «Перехрестя думок», «Незакінчене речення», «метод...
87. Укра їнська національна символіка: історія і сучасність
Символіка-це своєрідна візитна картка країни, вона ніби представляє її,підтверджує її існування. Відповідно до статті 20 Конституції...
Гурток акробатики та музичної ритміки
Нашу школу не можна уявити без діяльності гуртка акробатики та музичної ритміки. Це візитна картка Старобабанівської загальноосвітньої...
Урок № Тема
Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Дихання», повторимо органи дихання і з’ясуємо будову та значення гортані. Але урок проведемо...
Урок української літератури в 5 класі підготувала вчитель-методист...
Тема. Василь Симоненко – витязь молодої української поезії. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. Характеристика...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка