|
Скачати 0.59 Mb.
|
Відділ освіти Драбівської районної державної адміністрації Інтерактивні й нестандартні форми роботи на уроках зарубіжної літератури Драбів 2009р. М иколаєнко Тамара Володимирівна народилась 02 .03.1963 року в селі Безпальче Драбівського району , Черкаської області. В 1984 р. закінчила Черкаський інститут імені Б.Хмельницького за спеціальністю „Російська мова та література”. З 15.08.1984 року - вчитель російської мови і літератури Безпальчівської ЗОШ І – ІІІ ступенів. З 15.08.1990року – переведена на посаду заступника директора по навчально – виховній роботі Безпальчівської ЗОШ І – ІІІ ступенів 12.11.1997р. призначена директором Безпальчівської ЗОШ І – ІІІ ступенів. В даний час - директор Безпальчівської ЗОШ І – ІІІ ступенів, вчитель зарубіжної літератури і російської мови. Стаж роботи - 24 років. Категорія – вчитель першої категорії. Зміст
занять і уроків? 7
13.Літературна гра „Плутанина” 80 14.Література……………………………………………85 ВСТУП Сучасний урок зарубіжної літератури, побудований з урахуванням особистісно орієнтованого навчання з діалогом як омінуючою формою спілкування на уроці, вимагає переосмислення пріоритетів певних методів, прийомів та видів навчальної діяльності. Тому закономірно, що перевага останнім часом надається розвитку творчих здібностей на уроці та таким видам роботи, як різноманітні рольові ігри, „мозкова атака”, пошукові види роботи. Творчий учень - це особистість, яка вміє асоціювати, висувати нові ідеї на комбінаціях старих понять, зосереджувати думки на одних моментах, ігноруючи інші, щоб звести розумний процес до взаємозв'язку найпростіших його частин. Будуючи свої уроки літератури, насамперед:
• ставлю учнів у позицію творця. Запропоновані уроки можна представити своєрідною формулою: творчість автора + творчість школяра + творчість учителя = урок як новий твір мистецтва. Види та форми навчальної роботи, які я застосовую на уроках, сприяють зацікавленню навчальним предметом, розвитку творчих здібностей учнів, активізують розумову діяльність школярів, розвивають логіку та критичність мислення, мовленнєві вміння та навички, допомагають проявити особисте „Я”. З досвіду роботи 1. Система тренінгового навчання. Система, запропонована далі, забезпечує участь кожної дитини в навчально - пізнавальному процесі. На першому етапі це буде обговорення якогось питання чи проблеми, коли досить одного висловлення чи пропозиції учня. Або лише його мовчазної присутності під час обговорення ілюстрації до якогось епізоду, посильної участі у створенні цієї ілюстрації. Чи обстоювання проекту пам'ятника літературному персонажеві, створеною групою, до якої він входить. Адже учневі незручно буде промовчати і підвести її під час захисту проекту. Подібні форми роботи, певна річ, мають неоціненний позитивний вплив на всіх учнів класу і кожного зокрема. Згрупування колективу, виховання почуття взаємопідтримки, відповідальність за результат спільної роботи, уміння працювати в колективі, розвиток естетичних здібностей, азарт учнів - ось ті плюси, що забезпечують використання інтерактивних форм роботи. А водночас - уміння учнів логічно мислити, бачити головне, зіставляти й аналізувати, „чути” героїв літературного твору. Всього цього можна домогтися, впровадивши на уроці систему тренінгового навчання. 2.Чим відрізняється тренінг від традиційних занять і уроків? „Тренінг” - психологічний термін, походить від англійського слова „to train”, що означає „навчати, тренувати". У широкому значенні слово „тренінг” - це самопізнання і пізнання навколишнього світу; саморозвиток за допомогою зміни свого „Я” через спілкування; розвиток навичок ефективного спілкування; ефективна форма роботи для засвоєння нових знань; інструмент для формування нових уміньї навичок. Психологами давно доведено, що будь - хто засвоює найскладнішу інформацію набагато швидше, коли навчання відбувається в інтерактивній формі. Тоді можна одночасно з одержанням певної інформації обговорювати незрозумілі моменти, звертаючись за консультацією. Одна з відмінностей тренінгу від традиційних уроків - це незвичне розташування учнів в аудиторії. Вони сідають в коло. Уже розташування сприяє створення неформальної і довірливої атмосфери. Така обстановка асоціюється в кожного з безпекою, захищеністю і впевненістю. До речі, перебуваючи в колі, у полі зору вчителя, ніхто нікуди не відволікається. Які форми роботи найдоцільніші на уроці - тренінгу? Відомо, що існує так звана „піраміді пізнання”, що засвідчує: чим вищий рівень участі учня у процесі пізнання, тим більше інформації і навичок ним засвоюється. Під час прослуховування навіть найбільш насиченої і глибокої лекції, читачі тексту чи переглядачі відеофільму він засвоює від 5 до 20 відсотків інформації (в найкращому разі). Використовуючи наочні засоби, вчитель може розраховувати на засвоєння учнями близько 30 відсотків інформації. Робота в групах, обговорення і дискусії, „мозкові штурми” забезпечують засвоєння близько 50 відсотків інформації. Вислуховуючи думки своїх товаришів з групи, учень обов'язково робить свої висновки, вчиться висловлюватися. Практичні форми роботи - рольові ігри, практичні заняття, самостійні дослідження, програвання ситуацій гарантують уже 70 відсотків засвоєння інформації. І найефективніший засіб (90 % засвоєння) -виступ учня у ролі того, хто навчає чи виступає: адже чим більше намагаєшся пояснити товаришу, тим краще запам'ятовуєш і розумієш сам. Найцінніше в даній методиці те, що всі наочні засоби, таблиці, схеми, ілюстрації створюються безпосередньо на уроці, на очах у учнів, що допомагає ефективніше використовувати їх у роботі. Існує безліч різноманітних форм роботи, які можна застосовувати на уроці - тренінгу. Фантазія вчителя безмежна. Однак, плануючи уроки - тренінги, він повинен пам'ятати, що основне його завдання - навчити своїх вихованців мислити, говорити, аналізувати і робити висновки, дарувати їм відчуття захищеності, унікальності та неповторності. Відомий педагог - музикант Г.Нейгауз вважав, що! „одне з головних завдань педагога - домогтися якомога швидше того, щоб бути непотрібним учню, усунути себе, вчасно зійти зі сцени, тобто причепити йому самостійність мислення, методів роботи, самопізнання й уміння досягти мети, а це називається зрілістю”. Далі пропоную конспекти за твором Р.Кіплінга „Мауглі”. 3. Урок 1. Письменник і мандрівник Мета: ознайомити учнів з основними фактами життя і творчості Д.Р. Кіплінга; розвивати навички самостійного вивчення літературного матеріалу та навички аналізу літературного твору; виховувати риси високоморальної особистості на прикладах позитивних і негативних літературних персонажів. Хід уроку. •Робота з біографією письменника. З основними фактами життя і творчості Д.Р.Кіплінга учні можуть ознайомитися самостійно вдома, прочитавши вступну статтю підручника. Інший варіант - робота з біографією в класі. Учні утворюють три групи і вивчають матеріали, запропонований учителем на картках (така форма роботи докладно прокоментована в матеріалах до уроків з вивчення творчості Е.Р. Рапсе). Після ознайомлення з основними фактами життя і творчості Д.Р.Кіплінга кожна група здає по два запитання учням з других груп. Таким чином всі учні опрацьовують матеріал біографії письменника, а в процесі обговорення запитань, які було б доцільно поставити своїм товаришам, усі школярі мають змогу набувати уміння виокремлювати головне і другорядне, розвивати навички зв'язного мовлення та ефективного спілкування. Крім того, вчитель допоможе учням звернути особливу увагу на зв'язок між окремими фактами біографії та літературною творчістю письменника. • Повідомлення про Нобелівську премію. (Кілька учнів заздалегідь готують повідомлення про Нобелівську премію, використовуючи додаткову літературу). - Нобелівська премія стала символом вищих досягнень в галузі науки і літератури. Вона була заснована наприкінці XIX ст. шведським інженером і промисловцем Альфредом Нобелем - талановитим винахідником. Винайшовши порох і динаміт, він був переконаний, що його відкриття полегшить важку працю гірників, які добувають вугілля. Однак, усвідомивши, що його винахід використовується у воєнних цілях, був приголомшений. Саме тому перед відходом у вічність заповів власне майно витратити на винагороди вченим і письменникам, які своєю діяльністю приносять користь людству. - Заповіт Альфреда Нобеля: „...Усе майно, що залишиться після мене, необхідно розподілити в такий спосіб: капітал мій перевести в цінні папери, створивши фонд, відсотки від якого видаватимуться як премії тим, які протягом останнього року принесли користь людству. Ці відсотки необхідно розподілити на п'ять рівних частин, що призначаються: перша частина тому, хто зробив найбільш важливе відкриття чи винахід в галузі фізики, друга - тому, хто зробив велике відкриття або удосконалення в галузі хімії, третя - тому, хто досяг визначних успіхів в галузі фізіології або медицини, четверта - тому, хто створив найвидатніший літературний твір, що відображає ідеали людства, п'ята - тому, хто вніс вагомий внесок у зміцнення дружби народів, знищення рабства, зменшення кількості існуючих армій і сприяння мирній домовленості.... Моє особливе бажання полягає в тому, щоб на присудження премій не впливала національність кандидата, щоб премію одержували найбільш гідні.... Альфред Нобель, Париж:, 27 листопада 1895 р." - Нобелівські премії видаються з 1901 року. Відтоді щорічно 10 грудня, у річницю смерті Альфреда Нобеля, нагороджений одержує золоту медаль, грошову винагороду і диплом. У 1907 році лауреатом Нобелівської премії став 42 - літній англієць Джозеф Редьярд Кіплінг). •Прес - конференція шанувальників творчості Д.Р.Кіплінга. Учитель. Усі ми з дитинства добре знайомі з творчістю Кіплінга. Його герої стали для нас справжніми друзями. Разом з Мауглі ми готувалися до поєдинку з підступним Шер - Ханом; затаївши подих, співчували мудрому Балу і хитрій Багірі, коли вони намагалися врятувати Мауглі від нерозумних мавп з племені Бандар - Логів; уважно вивчали Закони джунглів і порівнювали їх із Законами людей; знайомилися зі звичками мангусти Ріккі - Тіккі -Таві і Кішки, що гуляла сама по собі... У кожного з вас, напевно, є свій улюблений герой, але всіх нас поєднує до творчості казкаря Кіплінга. І сьогодні ми проведемо невелику прес - конференцію, де кожний зможе висловити власне ставлення до автора цих казок. Завдання: учні, сидячи в колі, по черзі продовжують фразу: „Я вважаю, що Ред'ярд Кіплінг гідний Нобелівської премії, тому що..." • Читання І частини казки „Мауглі". Читання казки може бути сплановане залежно від можливостей учнів. У слабшому класі доцільне виразне читання тексту вчителем. • Підпиття підсумків уроку. Домашнє завдання . Прочитати казку до кінця, підготувати по три запитання за змістом казки. 4.Урок 2. Візитна картка героїв Кіплінга Мета: провести поглиблену аналітичну роботу за змістом казки Д.Р. Кіплінга „Мауглі"; розробити навички тлумачення художнього твору, творчу уяву й уміння „Почути” текст. Хід уроку. • Робота в групах: „Основні персонажі казки”. а) Учні утворюють три групи. Кожна з них на папері з пам'яті записує імена всіх персонажів казки „Мауглі”. Закінчивши роботу, передає свій запис іншій групі. б) Другий етап роботи учнів - перевірити, чи правильно виконали завдання їхні товариші, і дописати в разі потреби імена пропущених персонажів. Після цього група приступає до обговорення основних рис характеру кожно го з героїв казки, у процесі обговорення основні характеристики записуються. Закінчивши цей етап роботи, група передає свій запис наступній групі. в) Ознайомившись із результатами попередньої роботи, учні визначають у кожного персонажа казки визначальну рису характеру. Більшість імен, які використовував автор казки, пов'язана з індійською історією і міфологією, тому потрібні деякі роз'яснення. Тигр Шер - Хан - ім'я пов'язане з древньої індійської історії. Так звали чужинця з афганістану, що з давніх - давен був правителем Індії. вовчиця Ракиш - ім'я вовчиці, що вигодувала Мауглі, походить від давньоіндійського слова „ракшаси” - демони, що охороняють. Ведмідь Балу — ім'я пов'язане з західносемітською міфологією, в якій так називали бога грому, дощу, врожаю. Бог Балу - найдужчий богатир із усіх богів. „Балу” у перекладі означає „хазяїн”, „володар”. • Проблемне запитання: - Чому Кіплінг обрав для своїх казкових героїв такі імена? (відповідаючи на це запитання, учні обов'язково згадують, який зв'язок має доля Кіплінга з історією Індії; проаналізують, як давньоіндійські та міфологічні персонажі пов'язані з героями казки Кіплінга). • Робота за змістом казки: „Атака”. Учні утворюють 4 групи. Кожна з них після докладного обговорення пропонує по 3 запитання за змістом 1 частини. Усі члени групи, поставивши певне запитання, мають обов'язково знати відповідь на нього, тобто обговорення в групі зводиться до того, що кожен учень знайомить усіх членів своєї групи із запитаннями, підготовленими вдома, у процесі обговорення проговорюються відповіді та обираються найцікавіші запитання для суперників. Орієнтовані запитання:
5.Чому Зграя допускала присутність ведмедя Балу на Раді Племені Вовків? • Словесне малювання: „Стоп - кадр". Ця робота в групах передбачає складання своєрідного плану твору (скла кожної з них доцільно змінювати під час виконання кожного наступного завдання). Групи, обговорюючи зміст тексту, обирають найважливіші епізоди. Наприклад: кадр № 1: на передньому плані....; на задньому плані ...; поза цього персонажа вказує на те, що...; погляд спрямований....; цей епізод важливий, тому що...; кадр №2:...; кадр № 3:..; • Музичне оформлення казки. Це завдання може бути використане для підбиття підсумків уроку, оскільки в процесі обмірковування запропонованого запитання учні знову повернуться до короткого аналізу змісту казки та основних характеристик персонажів. - Уявіть собі, що вас запросили зняти цікавий фільм за казкою „Мауглі”. Яку музику можна було б використати для тпкого фільму? На першому етапі виконання цього завдання учні дають словесний опис тієї музики, що, на їхній погляд, можна використати (мажорна - мінорна, гучна - тиха, наспівна - бравурна та ін). Потім доцільно запропонувати для прослуховування кілька музичних уривків (на вибір). Більш підготовленим учням можна дати індивідуальні завдання - дібрати самостійно музичні фрагменти для ілюстрацій окремих епізодів казки, наприклад: музичний супровід до кадру №1, до кадру №3 і т.д. |
УРОК У «ДІЛОВА ГРА» Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності.... |
Урок по темі «Тварини. Охорона тварин» Вч.: Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що ми поєднаємо урок природознавства з уроком англійської мови. А щоб урок минув приємно,... |
Сучасний урок: основні вимоги щодо підготовки та проведення Вони стверджували: «Урок як форму організації навчання придумав Я. А. Коменський ще чотири століття тому. Отже, урок – це архаїка.... |
Урок це дзеркало загальної педагогічної культури вчителя, мірило... Урок –це логічно закінчений цілісний, обмежений певними рамками відрізок навчально-виховного процесу |
Урок вивчення нового матеріалу Тема. Інтенсивний розвиток латиноамериканської літератури в другій пол. XX ст. Г. Гарсіа Маркес — відомий колумбійський письменник,... |
Урок другий Тема. Якою повинна бути справжня людина Методи, прийоми: бесіда, інсценізація, проблемний виклад, технології «Мікрофон», «Перехрестя думок», «Незакінчене речення», «метод... |
87. Укра їнська національна символіка: історія і сучасність Символіка-це своєрідна візитна картка країни, вона ніби представляє її,підтверджує її існування. Відповідно до статті 20 Конституції... |
Гурток акробатики та музичної ритміки Нашу школу не можна уявити без діяльності гуртка акробатики та музичної ритміки. Це візитна картка Старобабанівської загальноосвітньої... |
Урок № Тема Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему «Дихання», повторимо органи дихання і з’ясуємо будову та значення гортані. Але урок проведемо... |
Урок української літератури в 5 класі підготувала вчитель-методист... Тема. Василь Симоненко – витязь молодої української поезії. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. Характеристика... |