|
Скачати 65.32 Kb.
|
Урок другий Тема. Якою повинна бути справжня людина. Б. Лепкий «Мишка (Казка для дітей: для малих і великих)» Мета: виразно, вдумливо читати оповідання, переказувати його зміст, виділяти головну думку, уміти знаходити та коментувати реальне та уявне у творі; характеризувати образ мишки та її сусідів – людей, їхній внутрішній світ; розкрити трагічну і комічну ситуації, їхню роль у втіленні головної думки притчової моралі; висловлювати власні роздуми про щастя людини, про істинні та фальшиві цінності, про вибір власної життєвої позиції, проводити аналогії із сучасним життям; виховувати стійкі життєві позиції, що відповідають загальнолюдським морально-етичним нормам. Тип уроку: комбінований, урок-дослідження. Методи, прийоми: бесіда, інсценізація, проблемний виклад, технології «Мікрофон», «Перехрестя думок», «Незакінчене речення», «метод ПРЕС», складання «кристалу» «Смисл життя героїв», робота в групах. Обладнання: портрет Б. Лепкого, таблиця «Трагічне і комічне у творі», Д. Кабалевський «Щастя», живопис: А. Коцка «Казка». Хід уроку I. Актуалізація опорних знань учнів. 1. Перевірка домашнього завдання. 2. Заслуховування усних творів «Розуміння щастя – долі українським народом та головним героєм твору Б.Лепкого» II. Повідомлення теми й мети уроку Учитель. Скільки існує світ, усіх цікавить питання, якою повинна бути людина? Чи є зв’язок між поняттями думка і мораль? Чи потрібно дбати про чистоту душі? На ці та інші запитання ми спробуємо дати відповідь на сьогоднішньому уроці. Учитель називає тему, девіз уроку Моя душа – це храм чи купа цегли. О. Гончар III. Мотивація навчальної діяльності школярів. Учитель. Для кожного з нас Біблія є не тільки однією з найдавніших книг, а й уособленням великої мудрості. Вона допомагає нам усвідомити цінність людської душі. - І сказав притчу (Ісус): у одного багатого чоловіка був хороший урожай у полі. І сказав він душі своїй: «Душа! Багато добра лежить у тебе на багато років: розкошуй, їж, пий, веселись». Але Бог сказав: «Нерозумний! У цю ніч душу твою візьмуть у тебе. Кому ж залишиться те, що ти приготував?» - Чому навчав Бог людину? Учитель. Людина повинна мати вічні, нетлінні духовні цінності, дбати про свою душу, бо коли людина думає про матеріальні блага, то вони нищать, спустошують її душу. І це яскраво помітно у творі Б.Лепкого, який ми сьогодні будемо вивчати. Учитель формулює тему уроку IV. Вивчення нового матеріалу
2. Евристична бесіда
Учитель. Велике горе – війна – висвітлило людські душі. І стало видно, у кого вона яка: люди з мізерними душами рятували свою шкуру, наживалися на біді інших, не помічаючи страждань обездолених, але були й такі, які жертвували своїм життям заради ближнього, допомагали обездоленим.
(Ці люди з мізерними душами. Для них війна – момент наживи. Вони втрачають людську подобу, бо гроші для них стають самоціллю.)
(«Господар дуже страшний», «…товстий як годований кабан», господиня «на ціле село тарахкотіла терлицею, а язиком ще голосніше, ніж терлицею», «господиня … , як паня».)
(Ці люди не викликають ніякого співчуття, бо вони підлі, нікчемні в житті, крім грошей нічого не цінували. Звичайно, автор використовує засіб комічного.)
(Мишка радіє, що діти сплять і не чують, що люди вміють брехати; як господар побачив порожню скриню.) 3. Інсценізація уривка із твору («Раз якось вертає наша Мишка і чує в хаті чужим духом пахне. – Може продадуть; вони на гроші ласі і рідного батька продали б»).
Лексична скринька Мораль – система поглядів і уявлень, норм і оцінок, що регулюють поведінку людей. Аморальний – позбавлений моралі. Моральні якості – поняття, за допомогою яких виділяють і характеризують найтиповіші риси людської поведінки. ( Господиня порушила одну із заповідей Господніх – допомога ближньому. Отже, постала перед нами як черства, бездумна людина, яка не здатна на співчуття. Крім того, вона лицемірна. А характеристика сусідів – це оцінка власної поведінки. Отже, вчинок, який здійснила господиня, аморальний ). 4. Заповнення «кристалу» «Смисл життя героїв»
( «Півник і двоє мишенят», «Казка про Курочку Рябу») 5. «Перехрестя думок» ( обмін враженнями про образ Мишки у творі та його реальне значення) 6. Технологія «Незакінчене речення» Трагічне у творі – це … ( війна, голод, відчай людей, страждання голодної дитини, жадібність господині й господаря, які радіють із чужого горя). ( Учитель звертає увагу на таблицю «Трагічне і комічне у творі» ). 7. Робота в групах ( Звучить музика Д. Кабалевського «Щастя» ). 1 група - Чи можна поданий твір вважати притчею ? 2 група - Чому твір «Мишка» має підзаголовок «Казка для дітей: для малих і великих» ? 3 група - Яка головна думка твору? Виступ представника 1 групи У поданому творі є казкові, а водночас й алегоричні образи. Це Мишка та її сестриці з міста. Подруги уособлюють людей, які зазнали в житті багато біди, випробувань. А Мишка, як і багато порядних людей, здатна на відчайдушні кроки в ім’я справедливості. Крім того, це алегоричне оповідання має повчання. Ми задумуємося над тим, що ми прийшли на землю не для того, щоб творити зло, а робити добро. Отже, ознаки притчі яскраво виражені, як і у творі Е. Андієвської « Казка про яян », який ми вивчали в шостому класі. Виступ представника 2 групи Усі в дитинстві читали казки, і ми добре пам’ятаємо, що в них добро перемагало зло. Казку свого життя творить кожен. Якою вона буде, залежить тільки від нас. І якщо змалку в душу дитини сіють зерна доброти, справедливості, порядності, то в майбутньому це дасть плідні сходи. Усе залежить від дорослих, які є наставниками для молодого покоління. А для малюків казка – це підготовка до майбутнього життя. Виступ представників 3 групи ( Діти, використовуючи метод «Мікрофона», озвучують свої напрацювання ).
V. Підсумок уроку. Узагальнення знань про моральні та аморальні якості персонажів (метод ПРЕС)
Отже, вона – уособлення гуманності.
Отже, це аморальні люди. Учитель. Звичайно, ідеальних людей не буває. У кожного з нас борються два начала: добро і зло. Це наше життя. І тільки від нас залежить, що ж переважить. Іскра Божа, я впевнена, є в кожного з нас, бо ми прийшли для того, щоб зробити світ кращим. Головне – прагнути цього.
VI. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру «Якою має бути справжня людина». |
Як один із основних напрямків реалізації Медицина, безумовно, займається цим питанням, але в той момент, коли людина захворіла. Кажуть, що людина — коваль свого щастя, а... |
Урок 3 Тема. Свійські тварини рідного краю Сьогодні ми поговоримо про свійських тварин рідного краю. Згадаємо, чим вони корисні людині і як людина повинна піклуватися про свійських... |
Урок-знайомство 5 клас ТЕМА: Ця загадкова країна Японія Мацуо Басьо. Хоку Таке вітання невипадкове. Японці вважають, що «хороша людина – працьовита людина» |
Тема: Прикметник : загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль А яка обстановка повинна зараз бути на уроці, щоб ви змогли засвоїти нову тему? (Робоча, активна ) |
Урок (природознавство, математика, трудове навчання) Робота вчителя повинна бути спрямована на формування вміння учня створювати математичні моделі процесів навколишнього світу, застосовувати... |
УРОК ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ Тема уроку Слово вчителя Тема, над якою ми сьогодні будемо працювати на уроці звучить так «Проблема морального вибору людини та розуміння нею... |
„Психологічні аспекти розвитку творчих здібностей учнів” Для того, щоб бути затребуваним в сучасному суспільстві, потрібно вносити в нього нове своєю діяльністю, тобто бути " незамінним".... |
Урок з історії середніх віків 7клас Тема: Людина середньовіччя Дидактична: З'ясувати, що представляла з себе людина середньовіччя, я складались її стосунки з природою, яким було населення в цілому,... |
Ти знаєш, що ти людина? Стаття 27. Кожна людина має невід'ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов'язок держави — захищати... |
10 КОНКУРЕНЦІЯ І МОНОПОЛІЯ Хоч якою жорстокою буде конкуренція між компаніями, неписане правило боротьби за частку на ринку таке: жодна компанія не повинна... |