Анна Ахматова. Життєвий та творчий шлях


Скачати 86.95 Kb.
Назва Анна Ахматова. Життєвий та творчий шлях
Дата 05.04.2013
Розмір 86.95 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
ТЕМА: Анна Ахматова. Життєвий та творчий шлях.

МЕТА: висвітлити основні етапи життя і творчості Анни Ахматової;

розвиток зв’язного мовлення;

вдосконалення навичок виразного читання поетичних творів

напам'ять;

виховання відчуття естетичної цінності поетичного слова, інтересу

до поезії;

формування духовного світу учнів.

ОБЛАДНАННЯ: презентації; портрет Анни Ахматової; свічка;

музичні твори (А.Моцарт; Л.Бетховен).

ХІД УРОКУ

1.Організаційний момент.

2.Актуалізація опорних знань.

Учитель. Презентація «Поети срібного століття»

(СЛАЙД 1)

Межа ХІХ-ХХ ст. стала особливим етапом у розвитку російської словесності. Він увійшов до історії російської культури як «Срібна доба».

Ми маємо унікальну можливість гортати сторінки поезії срібного століття і знайомитись з яскравими її представниками.

У чому полягає особливість даного періоду? (відповіді учнів)

Дух всебічного оновлення панував і у російській ліриці. Як і в західній поезії, вирішальну роль у її розквіті відігравали нереалістичні тенденції. Найвизначніші з них, з яким ми познайомились - це символізм, акмеїзм, футуризм.

Метод «Закінчи речення»: Символізм – це…

Акмеїзм-це….

(Криза символізму 1910-1911 рр. призвела до виникнення нової поетичної школи (М.Гумільов, протиставив містичним видінням символістів красу реального світу). Явище суто російське. Акмеїсти намагалися відобразити у своїй творчості конкретні образи, ясність поетичної мови.)

Футуризм – це…

Завдання: (СЛАЙДИ 2-37)

Закінчіть асоціативний ряд(країна, прізвище поета, течія, назва твору)

.,О.Блок, …., …..

.,В.Маяковський,…., …….

.., Б.Пастернак, …..,…….

(Учні виразно зачитують запитання і відповідають)

Тяжіння до таємничих символів, ірраціональних метафор, музичність, спрямована на підсвідоме сприйняття. Яку течію характеризують ці ознаки?

(Символізм)

Літературне об'єднання «Цех поетів», що його організовував у Петербурзі Микола Гумільов, стало фундаментом нового напрямку в поезії. Якого саме?

(Акмеїзму)

М. Цвєтаєва називала цього поета «співаком майданових див». Він мав репутацію «розкішного нахабника, неперевершеного хама». У 1913 році газети називали його не інакше, як «сучим сином», а деякі пристойні дами кидалися на нього під час виступів із кулаками.

(В.Маяковський)

Італієць Марінетті стверджував, що «гуркіт мотору бентежить його набагато більше, ніж жіночі очі». Представником якої поетичної течії він був?

(Футуризму)

Кому з поетів належать порівняння: «Женщины истрепанные, как пословица», «Я летел, как ругань»,«Я дарю вам стихи, веселые, как би-ба-бо, и острые и нужные, как зубочистки».

(В.Маяковський)

«В 1910 році явно визначилась криза символізму, і поети-початківці вже не приєднувались до цієї течії..»(Із «автобіографії» А.Ахматової). Яка течія виникла в поезії як протистояння символізмові?

(Акмеїзм)

Психіатри стверджували, що нова поезія-симптом виродження людства; символісти не бажають знати справжніх проблем сьогодення і вигадують свій, мало кому цікавий світ. Символістам дали прізвисько «декаденти». Воно їм дуже сподобалося. Що означає це слово?

(Занепад)

Ця поезія шокувала, здавалася жорстокою і цинічною, але не могла не приваблювати своєю новизною, пошуком нових шляхів у зображенні світу.

(Футуризм)

Назва цієї літературної течії походить від грецького слова, що означає «розквіт», «вища ступінь чогось».

(Акмеїзм)

До якої течії близькі такі мистецькі групи, як: кубісти, лучисти, безпредметними, супрематисти, «Бубновий валет», «Ослячий хвіст»?

(Футуризм)

Що об’єднує поетів: Поля Верлена, С.Малларме, А.Рембо,

Р.-М.Рільке,В.Брюсова, О.Блока,А.Бєлого?

(Представники символізму)

Дмитро Мережковський називав «три головні елементи нового мистецтва - містичний зміст, символи,розширення художньої вразливості». Це ознаки якої поезії?

(Символізму)

«А ви ноктюрн змогли б заграти на флейті заржавілих ринв?»Хто задав це риторичне запитання?

(В.Маяковський)

1.Він став кумиром поетів і письменників «Срібної доби».

2.Він жив у тяжкий і складний час, але одного разу вигукнув: «О, я хочу безумно жить..»

3.Традиційними образами в його поезії є Прекрасна Дама, Незнайомка, народ, Росія.

(О.Блок)

1.Цей поет-автор багатьох російських перекладів творів Шекспіра, Гете, Верлена, Рільке.

2.Спочатку він підтримував зв'язок із футуристами і символістами, потім знайшов свій шлях у мистецтві. Серед його поетичних образів - «лютий», «чорнила», «свічка на столі».

(Б.Пастернак)

ВЧИТЕЛЬ ( Муз. супровід – «Лунна соната»Бетховена)

Сьогодні ми продовжуємо розглядати і знайомитись з сторінками «срібного століття»; з поетами, які творили в роки сталінського терору. Ми запалюємо свічку, яка має багато символічних значень:

  • можливо, вона своїм теплом розтопить чиєсь цинічне серце;

  • можливо, вона є символом домашнього затишку;

  • можливо, вона для когось вічне горіння в любові до людей;

  • можливо, вона символ життя, віри в те, що все буде краще;

  • можливо, вона символ знань.(запалюється свічка)

Хто із представників «срібного століття» у своїй творчості звертався до даного символу?(відповіді учнів)

Важливе смислове навантаження у даній поезії має образ свічки, яка тремтливо і вперто, попри дихання імли та натиск сніжної бурі, попри увесь хаос зовнішнього світу, горить і горить га столі. Образ цей виростає у символ всепереможного вогню любові, яким зігріте й осяяне людське життя.

( Муз. супровід - Бетховен)

Виразне читання поезії напам'ять Б.Пастернака «Мело, мело по всей земле..»(СЛАЙД 37-42)

Сьогодні свічка-це символ палаючого серця Анни Ахматової.

Я пропоную вам переглянути фотоматеріали, скласти психологічний портрет Анни. Запитання: особливу увагу зверніть на очі, про що вони говорять? ФОТОМАТЕРІАЛ № 1

Психологічний портрет: Що характеризує дану особистість?(відповіді учнів)

Що написано в очах, на вашу думку? (відповіді учнів)

Сьогодні на уроці ми продовжуємо тему трагічного буття.

Робота в зошитах: дата, класна робота,ознайомлення з темою і метою уроку.(СЛАЙД 43-45)

Епіграф

Мистецтво світлом своїм рятує людей від темряви, яка в них є...

А.Ахматова

Як ви розумієте даний вислів? (відповіді учнів)

( Муз. супровід - Бетховен)

(СЛАЙД 46)

Удари долі сипалися на Ахматову один за одним: у 1921 році за звинуваченням у контрреволюційному заколоті було розстріляно Миколу Гумільова, другого чоловіка, відомого спеціаліста з європейського модерну, мистецтвознавця Миколу Пуніна в 1935; старі друзі опинилися в еміграції або загинули в концтаборах. Сина Лева Гумільова, майбутнього академіка, знавця східних культур, а тоді студента Ленінградського університету, теж заарештовано. Він проведе у таборах довгих 13 років, і весь час мати буде боротися за збереження його життя, писати поезії, багато яких сама й знищить через страх за долю сина.

Ахматову вважали трагічним поетом, але це не правда. Вона пережила успіх своїх перших книжок, які вславляли її як «російську Сапфо», та багаторічний період написання без надії побачити надруковане. З 55 творчих років 22 доводилось мовчати.

Її вірші розповідають про кохання, гіркоту розчарування, красу природи. Кохання – ось рушійна сила життя, що дає змогу по - новому побачити світ, відкрити в ньому дивовижне.

Ми, дивлячись на свічку, палаюче серце, почуємо голос душі поета, жіночої душі, яка дає силу для розкриття власної душі і надає сили для творчого злету.

(Муз. супровід - Моцарт)

Напам'ять поезія А.Ахматової у виконанні учителя, учнів.

Ці прекрасні слова належать А.Ахматовій, чию поезію називають «щоденником жіночої душі». І це справді так-вона показала епоху глибоких криз через чутливе сприйняття жінки, яка сподівалась і втрачала віру, помирала і воскресала, билася у безвиході, але все ж шукала шляхів для відродження. Душа ахматівської героїні - це душа, що кохає і ненавидить, мучиться і жертвує собою, переживає драматичний розрив і прагне возз’єднання. Це душа, у якій все може вигоріти від горя, але житиме всупереч смерті.

Ты письмо мое, милый, не комкай,

До конца его, друг, прочти.

Надоело мне быть незнакомкой,

Быть чужой на твоем пути.

Не гляди так, не хмурься гневно.

Я любимая, я твоя.

Не пастушка, не королевна

И уже не монашенка я-

В этом сером, будничном платье,

На стоптанных каблуках…

Но, как прежде, жгуче объятье,

Тот же страх в огромных глазах.

Ты письмо мо, милый, не комкай,

Не плачь о заветной лжи,

Ты его в твоей бедной котомке

На самое дно положи.

Запитання: Які почуття виникли у вас? Які думки,

враження?(відповіді учнів)

Перейдемо до знайомства із сторінками життя.

(СЛАЙД 47)

Робота в групах. Робота з підручником.

Завдання: опрацювати матеріал підручника(Сторінки 151-162) і узагальнити схемою у зошиті. Презентувати опрацьований матеріал.

1.Які чинники мали вплив на життя і творчість А.Ахматової?

2. Виписати назви поетичних збірок, які зустрічаються у статті

підручника. Узагальнити основні риси творчості поетеси.

(ЗАПИС У ЗОШИТАХ).

Особливості лірики А.Ахматової:

  • Дисципліна вірша, ясність, стриманість;

  • Стислий виклад думок-почуттів;

  • Трагізм і щирість почуттів поетеси;

  • Пізнання світу через страждання, драматизм переживань;

  • Художня цілісність і лірична композиційність;

  • Психологізм деталі, лаконізм, аскетичність художніх засобів.

3. Визначити етапи життя. Відшукати цитати у тексті про Анну Ахматову.

4. Розповісти від імені А.Ахматової про свій життєвий шлях, мистецьку місію, принципи життя.

Узагальнення вивченого матеріалу.

Робота на дошці. Захист-презентації (схеми)

Сьогодні на зустріч у нашу літературну студію ми запрошуємо… (Анну Ахматову)

ЗАПИТАННЯ:

Ваше життєве кредо.

Які історичні зміни зумовили зміни у вашому світогляді?

Хто із постатей літератури мав вплив на вашу творчість?

Яка любов у вашій поезії? Як ви її можете охарактеризувати?

У чому полягає ваша мистецька місія?

Підведення підсумків уроку. Сьогодні на уроці я…

ОЦІНЮВАННЯ

Д/З із словника виписати значення слова «реквієм»; опрацювати матеріал підручника с.151-168;

вірш напам'ять(на вибір).

ДОДАТОК

ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОБОТИ В ГРУПАХ

Завдання:опрацювати матеріал підручника і узагальнити схемою у зошиті. Презентувати опрацьований матеріал.

1.Які чинники мали вплив на життя і творчість А.Ахматової?

Завдання:опрацювати матеріал підручника і узагальнити схемою у зошиті. Презентувати опрацьований матеріал.

2. Виписати назви поетичних збірок, які зустрічаються у статті

підручника. Узагальнити основні риси творчості поетеси.

Завдання:опрацювати матеріал підручника і узагальнити схемою у зошиті. Презентувати опрацьований матеріал.

3.Розповісти від імені А.Ахматової про свій життєвий шлях, мистецьку місію,принципи життя.

Завдання:опрацювати матеріал підручника і узагальнити схемою у зошиті. Презентувати опрацьований матеріал.

4. Визначити етапи життя. Відшукати цитати у тексті про Анну Ахматову.

Схожі:

О. де Бальзак видатний французький письменник, зачинатель соціального...
Життєвий і творчий шлях письменника. Поєднання реалістичних та романтичних елементів у його художній системі. «Людська комедія» —...
КОНСПЕКТ УРОКУ З ТЕМИ: ”ДАНІЕЛЬ ДЕФО. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ ПИСЬМЕННИКА....
ТЕМА УРОКУ: ”ДАНІЕЛЬ ДЕФО. ЖИТТЄВИЙ І ТВОРЧИЙ ШЛЯХ ПИСЬМЕННИКА. „ЖИТТЯ Й НЕЗВИЧАЙНІ ТА ДИВОВИЖНІ ПРИГОДИ РОБІНЗОНА КРУЗО”
Уроку
Тема уроку: «На шлях я вийшла ранньою весною і тихий спів несміливий заспівала». Життєвий і творчий шлях Лесі Українки
Урок світової літератури. 10 клас. Тема: Ф. М. Достоєвський. Життєвий...
Ф. М. Достоєвський. Життєвий і творчий шлях митця. Філософсько – етичні та естетичні погляди письменника та їх утілення в художніх...
Тема. Життєвий і творчий шлях поета-земляка Іллі Манченка. «Я думаю,...
Тема. Життєвий і творчий шлях поета-земляка Іллі Манченка. «Я думаю, що долі наші схожі». «Батьки»…
Тема. Життєвий і творчий
...
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка,...
Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Т. Шевченка, розвивати творчі здібності школярів, виховувати любов та повагу...
ВАТУТІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
...
Уроку: навчальна
Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий і творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» осердя творчості...
Тема: Мрії збуваються… (за повістю-казкою О. Гріна «Пурпурові вітрила»)
Мета уроку: познайомити учнів із короткими відомостями про життєвий і творчий шлях О. Гріна
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка