|
Скачати 134.67 Kb.
|
Тема: «Життя — не можна писати, життя можна тільки жити» Оскар Уайльд – письменник англійського раннього модернізму. Життєвий і творчий шлях митця. Роман «Портрет Доріана Грея» - осердя творчості письменника. Мета уроку: навчальна - висвітлити головні віхи життєвого та творчого шляху О.Уайльда, розкрити особливості естетики письменника, розглянути головні аспекти роману «Портрет Доріана Грея»; розвиваюча - розвивати літературний інтерес, вміння працювати з біографічним та текстовим матеріалом; мовленнєві навички учнів; виховна - виховувати інтерес до особи і творчості письменника. Обладнання та дидактичне забезпечення уроку: портрети письменника, фото і відеоматеріали, схеми, комп’ютерні слайди, тексти творів. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Міжпредметні зв’язки: українська література, художня культура. Хід уроку: І. Організаційний момент. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку. Вчитель: Оскар Уайльд пізнав вершину слави і безодню падіння. Він належить до тих митців, яких спочатку називають «забутими і невизнаними», а потім «поверненими і культовими». Епатуючою була поведінка письменника, трагічною – його смерть, незвичними і неприйнятими суспільством – його твори. О. Уайльд любив контрасти, завжди балансував між витонченим і скандальним, реальним і уявним. Навмисно доводячи усталені принципи до абсурду, письменник намагався врятувати суспільство від духовного занепаду, байдужості та сліпої віри в прописні істини. Епіграфи до уроку відкриють ключ до сьогоднішньої теми, присвяченої вивченню життя і творчості Оскара Уайльда.
Який з них ви взяли б за основу уроку і чому? Поясність свій вибір. (Запишіть в зошит вибраний вами епіграф до уроку). В кінці уроку ми з’ясуємо, чи змінилася ваша думка. Визначення з учнями мети та очікуваних результатів уроку. ІІІ. Засвоєння нових знань. План
Вчитель: За життя Оскара Уайльда називали «Принцом Парадоксу».
Словникова робота. Парадокс (з гр. мови – дивне, несподіване): - вислів, що суперечить загальноприйнятій точки зору або здоровому глузду;
Вчитель: Перед вами портрет О.Уайльда. (Презентація портретів Оскара Уайльда). «Бліде, безкровне обличчя, широкі вилиці, виголене обличчя, хоча в ту пору модними були пишні вуса й бороди. З під важких повік дивляться темно-карі очі, в яких криється іронія.» «Черевики із сріблястими пряжками, коротенькі оксамитові бриджі, шовкові панчохи, жилет у квіточки, берет набакир, волошка, фіалка або соняшник у петельці». (Із спогадів письменників). Парадоксальними є його зображення, співіснування двох дат народження (1854р. та 1856р.), думки. Цитатна доріжка (познайомтеся з парадоксальними висловами О.Уайльда).
Вчитель : В якості домашнього завдання ви опрацьовували статтю підручника про життєвий і творчий шлях Оскара Уайльда, але деякі учні вивчали його біографію більш глибоко, бо були попереджені, що виступлять на сьогоднішньому уроці в ролі біографів. Отже, життя і творчість письменника у відеопрезентації його біографів. Можливо, будуть зустрічатися незрозумілі поняття (гедонізм, аскетизм, естетизм) відповіді на них ви прочитаєте у літературному словнику, який є на ваших партах. 1-й біограф. Оскар – Фінгал – О’Флаерті – Уілс – Уайльд народився 16 жовтня 1854р. (15 жовтня 1856р.) в сім’ї дублінського лікаря-офтальмолога (окуліста). Людина обдарована: археолог-аматор, видавець журналу, знавець кельтського фольклору, письменник. Мати була теж оригіналкою Джейн Елдж письменниця, відома під псевдонімом «Сперанца» (Надія). В домі часто були поетичні вечори, гучні банкети, де збиралися цікаві, творчо обдаровані люди, які обговорювали патріотичні ідеї звільнення Ірландії. Леді Джейн завжди супроводжував хлопчик з довгим волоссям та дорослим поглядом – це був майбутній «Король життя», який пішов далі від своїх батьків. 2-й біограф. В одинадцять років його віддали до дублінської школи, а після закінчення до Трініті-коледжу. Усі три роки він ні з ким не приятелював, був самотнім, бо не терпів грубості, байдужості до краси. Існує легенда, як ні на кого не схожого Оскара школярі потягли на розправу та побили на високому пагорбі. В забрудненому вбранні, подряпаний до крові, Оскар, знявши з голови циліндр, вказав на краєвид, який відкрився з пагорба, і вигукнув: «Який звідси чудовий краєвид!» Навчався відмінно і закінчив коледж із золотою медаллю. Це відкрило йому двері до Оксфордського університету, який нагадував на той час Аристократичний клуб молоді. Одягався вишукано, мав витончені манери, жести. Бачивши постійно за вікном жебрака в лахміттях, Оскар з ним пішов до найкращого кравця й одягнув його за останньою модою, а потім, де треба було, прорізав дірки і зробив гармонійні плями. 3-й біограф. В Оксфорді О.Уайльд перейнявся поглядами Джона Раскіна та Волтера Пейтера і став членом елітного клубу знавців мистецтва. (в яких уславлялася краса в усіх її проявах). З естетики Д.Раскіна і В.Пейтера митець засвоїв положення, що мудрість досягається лише через досвід, «те, що дійсно треба знати, не розтлумачить ніхто». Саме на такому ґрунті зародився естетичний рух, який ототожнювався в Англії з ім’ям О.Уайльда, якого називали Апостолом Естетизму. Словникова робота. Естетизм – назва літературно-мистецьких течій, представники яких у своїх творах стверджували, що мистецтво у своїх художніх формах автономне від дійсності і що тільки воно здатне утверджувати красу (схильність до краси). Вчитель: Своє творче кредо, свою філософію мистецтва краси, теорію естетики О.Уайльд виклав у книзі «Задуми» (1891р.), зокрема у трактаті «Занепад мистецтва брехні», побудованому у формі діалогу. Прибічник «чистого мистецтва», він не лише був переконаний, що мистецтво розвивається за власними законами, а й ставив життя у залежність від мистецтва. Так, на його думку, песимізм був вигаданий Гамлетом, нігіліста вигадав Тургенєв, а все ХІХ століття вигадане Бальзаком. Естетизм за О.Уайльдом – це:
4-й біограф. В 24 роки Уайльд отримав літературну премію за поезію «Равена», читаючи її зі сцени, вперше почув оплески на свою честь. Ексцентричний, оригінальний в одязі, поведінці, рухах, манерах він шокує консервативних англійців і на таку реакцію очікує. 1881р. – збірка «Вірші» - «це векселі, яких ніколи не оплачують». У 1882р. Оскар вирушив на «завоювання» Америки, читаючи блискучі лекції про англійське мистецтво ХІХст. Зустрічався з Генрі Лонгфелло, Волтом Вітменом. 5-й біограф. 1883р. – живе в Парижі, знайомиться з В.Гюго, Е.Дега, П.Верленом . Повернувшись до Ірландії, читає лекції в Дублінському університеті та знайомиться з майбутньою дружиною – Констанцією Ллойд, дочкою адвоката. 29 травня 1884р. вони обвінчалися . Перші роки щасливі: народження 2 синів – Сиріла і Вів’єна. У 80-ті роки відбулося становлення Уайльда як журналіста. Він редагує журнал «Світ жінки». Його запрошують до англійських салонів як неперевершеного співрозмовника. Крихтами зі столу Уайльдової дотепності живилася не одна письменницька кар’єра. Вчитель: Хоча його талантом живилися інші, О.Уайльд залишив чималу літературну спадщину. Письменник звертається до драматургії 1892р. приніс успіх і визнання – комедія «Віяло леді Уїндемір», «Саломея» (1894р.), п’єса «Ідеальний чоловік», «Як важливо бути серйозним» (1894р.). Письменник живе, насолоджуючись життям, беручи для себе філософію гедонізму. Словникова робота. Гедонізм (філософія насолоди) – філософсько-естетичне вчення, де насолода, задоволення – найвище благо. Саме до цього повинна прагнути людина в житті. Але незабаром один із його парадоксів стане пророчим: «Життєвий шлях генія був би недосконалим і безглуздим без трагедії під кінець: хто живе повною мірою, мусить бути розп’ятий». Силу цих слів письменник зміг повною мірою відчути на собі. Відеоролик про Уайльда Бесіда з учнями:
Словникова робота Аскетизм – суворий спосіб життя з відмовою від життєвих благ і задоволення, відмова від гедонізму. 6-й біограф. У 1897р. О.Уайльда звільнено з в’язниці. Повернення до колишнього життя не відбулося. Зачинилися всі двері Англії. Сім’я і друзі зреклися його. Книги не друкувалися і вилучалися із бібліотек. Вигнання. 1897р. – твір «Балада Редінзької в’язниці». Оселяється в Парижі. Матеріальна і духовна скрута. В останньому творі «Сповіді із в’язниці» «De Profundis», тобто «З глибини», він пише: «Тільки Любов, якою б вона не була, може пояснити той неймовірний надлишок страждання, яким переповнений світ». Людина стоїть на краю безодні, з глибини могили, з темряви смерті звертається до Бога з каяттям. Відеопрочитання початку найтрагічнішого псалма: «З глибини, о Господи, до Тебе я благаю». 7-й біограф. 30 листопада 1900р. помер О.Уайльд. Поховано його на цвинтарі для бідняків, а потім, завдяки П.Россу, перепоховано на кладовищі Пер-Лашезу в 1909 р., де встановлено пам’ятник. 8-й біограф «Тільки Любов, якою б вона не була, може пояснити той неймовірний надлишок страждання, яким переповнений світ». Цитату взято з останнього твору Уайльда — «Сповіді з в'язниці», написаного у формі листа до молодого зрадливого друга. Інша назва цього твору — «З глибини». Це — початок одного з найтрагічніших псалмів: «З глибини, о Господи, до Тебе я волаю...» Людина, що стоїть на краю безодні, з глибини могили, з темряви смерті звертається до Бога з каяттям. Цю назву дав творові Роберт Росе, друг письменника, бо вона якнайкраще відповідає характерові цієї сповіді, що сповнена вистражданою доброчесністю. Все ж автор п'єси «Саломея» залишився сином своєї доби і нічим двозначним не заплямував себе у творчості. 9-й біограф Тема сповіді, зовсім не схожої на стилістично вишукану прозу письменника, — страждання і любов. Він звертається до постаті Христа, тому що Син Божий «знав, що любов — це загублена таємниця Всесвіту, яку марно розшукують всі мудрі...» Ісуса Христа митець вважав попередником романтичної течії в мистецтві. Власне, весь лист присвячено доведенню тези, що страждання — найвище з почуттів і водночас тема творів великих митців. Якщо зважити, що такого висновку дійшла людина, яка все життя сповідувала культ насолоди життям, то її відкриття стає ще ціннішим. 10-й біограф Колишні радянські ідеологи насаджували думку, що страждання не потрібні, бо нібито вони принижують людину, хоча насправді тоталітарна влада кинула цілі народи у вир страждань — моральних і фізичних. Як би знадобився тоді, та й сьогодні не завадить використати досвід страдника Редінгської в'язниці! «Мені необхідно зробити так, щоб все, що зі мною відбулося, обернулося для мене на добро, я повинен все використати для звеличення душі», — писав Уайльд. Така психологічна настанова рятує у тяжких випробуваннях не тільки тіло, а й душу. Поет збагнув, що для цього він будь-що повинен зберегти в серці любов, інакше що станеться з його душею? Так своєрідно переплітаються три головні для Уайльда теми: страждання, любов, творчість. Мистецька зупинка 11-й біограф. З творами О.Уайльда в Україні познайомилися наприкінці 1890-х, на початку 1900-х років. Погляди письменника вплинули на формування модернізму М.Вороного. Український критик М.Євшан в рецензії на п’єсу О.Олеся «На порозі в казку» стверджує, що «герой твору повторює ідеї, схожі на уайльдську проповідь «Нового гедонізму», принцип якого – жити чудовим життям, яке є в нас, не відмовляти собі ні в чому, шукати безперестанку за новими почуваннями». Твори О.Уайльда надихнули на створення сонетів П.Филиповича і М.Зерова, українських неокласиків. Переспівом легенди про Саламею є однойменна поема сучасного поета І.Андрусяка. Вчитель: Які ще цікаві факти, пов’язані з імям О Уайльда, вам відомі?
Вчитель: У передмові до роману «Портрет Доріана Грея» - естетичному маніфесті письменника – Уайльд використовує образ мистецтва – дзеркала з роману Стендаля «Червоне і чорне». Роман – це дзеркало, яке несуть уздовж битого шляху і в якому відбивається весь придорожній бруд. Для Оскара Уайльда мистецтво – люстро, що віддзеркалює лише того, хто в нього дивиться, а не загалом життя. Роман «Портрет Доріана Грея» - це єдиний роман з життєвих кредо (системою переконань) письменника. Це взірець інтелектуального роману «Розум Уайльда», «Біблія Естетів» з’явився на світ в 1891р. внаслідок імпровізації: лише за три тижні (із-за укладеного парі) . Коментоване читання та обговорення передмови до роману (основні естетичні засади автора) з 25 парадоксальних афоризмів. Словникова робота Афоризм – влучний вислів. Інтелектуальний роман – прозовий твір у якому виявляється схильність персонажів, ліричного героя до розумового самоаналізу, до абстрактного мислення. Робота у творчих групах (завдання за варіантами). Відкрийте передмову до роману. Заповніть таблицю, вписавши у відповідну колонку: 1)вислови, які ви вважаєте істиною; 2)вислови, з якими ви не згідні (текст передмови на парті кожного учня). Бесіда з учнями після виконання завдання:
Не можна не сказати про цей роман одночасно як про гімн естетизму, так і про «естетичну антиутопію» (К. Чуковський «Оскар Уайльд»). У цьому романі О. Уайльд якнайповніше виражає основні позиції своєї теорії естетизму. Двадцять п'ять афоризмів передмови в концентрованому вигляді визначають систему естетичних поглядів автора. Отже, головні проблеми твору 1.«Художник - той, хто створює прекрасне - свідчить перший з афоризмів. І дійсно, художник Безіл Холлуорд створив прекрасний портрет: «…на мольберті стояв портрет молодої людини незвичайної краси», Пісня про портрет 2.«…художник дивився на прекрасного хлопця, що з таким мистецтвом відобразив його на портреті.». Але не цей портрет - прекрасне творіння мистецтва - він створює жахливе чудовисько, яким стає Доріан? «…Крик жаху вирвався у художника, коли він в напівтемряві побачив страшне обличчя яке глузливо посміхається йому з полотна. У виразі цього обличчя було щось що обурювало душу, і наповнювало її огидою. Сили небесні, адже та це обличчя Доріана!» Ролик з фільму 3.«Ви ж говорили мені, що знищили портрет!» - говорить Безіл за мить до своєї загибелі. «Це неправда. Він знищив мене», відповідає Доріан перед тим, як остаточно погубити свою душу, і, вкладаючи ці слова у вуста свого персонажа, Оскар Уайльд, можливо, сам того не чекаючи, спростовує перший свою тезу. 4.«Ті, хто в прекрасному знаходять погане, - люди зіпсовані.. Ті, хто здатні побачити в прекрасному його високий сенс, - люди культурні. Вони не безнадійні» . - Наступний афоризм Уайльда. Але і йому призначено бути спростованим на сторінках роману. І Безіл, і більш ніж проникливий лорд Генрі сприймають лише зовнішню красу Доріана, не бачать жахливої душі героя. Ніхто не вірить в те, що Доріан здатний скоїти злочин. 5.«Художник - не мораліст», стверджує Уайльд, але дійсний художник Безіл - лише один з героїв роману - намагається повернути Доріана на праведну дорогу: «Моліться, Доріан, моліться!.. буде почута і молитва розкаяння» - в пориві жаху говорить він, побачивши портрет. Але чи є протиріччя у фіналі роману, в якому герой покараний і з'являється перед читачами в самому страхітливому вигляді, вислову автора «Художник - не мораліст»? Думається, немає. По суті, Уайльд не заперечував етичного змісту літератури: він виступав лише проти нарочитої повчальності. Тема моралі в романі залишається відкритою. 6. Тісний зв'язок з мистецтвом ми можемо побачити вже в імені головного героя: «Доріан» (з англ. «дорічеський») - мистецтвознавчий термін, що позначає прадавні пам'ятники класичної античності. Тема співвідношення мистецтва і дійсності проходить через весь роман. Вона реалізується в багатьох аспектах, основні з яких співвідношення форми і вмісту (тут ми можемо навести приклад самого Доріана Грея - його зовнішності і внутрішнього світу); вічність і мить прекрасного, мистецтва, відношення творця і його творіння. 7. Коли Доріан дивиться на портрет, в ньому пробуджується заздрість, адже це краса безсмертна. «Якби я міг бути вічно молодим, а старів портрет!» Думка Доріана матеріалізується. І відбувається ділення на форму і зміст, що і приведе до загибелі Доріана, його падіння. Портрет і натурник (мистецтво і дійсність) міняються місцями. Портрет стає змістом, внутрішнім, а Доріан - всього лише здійсненою формою, оболонкою. 8. Увігнавши ніж в знівечений портрет, Доріан вбиває себе. Цим утверджується думка про вічність прекрасного, вічність мистецтва (портрет стає таким же, яким його створив Безіл). «Увійшовши до кімнати, вони побачили прекрасний портрет свого господаря, у всьому блиску його чудової молодості і краси, а на підлозі з ножем в грудях лежала мертва людина у фраку. Обличчя у нього було зморшкувате, таке, що пов'януло, відштовхуюче. І лише по кільцях на руках слуги взнали, хто це» Смертю свого героя - парадоксально, може, неочікувано для самого себе - Оскар Уайльд виймає наріжні камені з фундаменту філософської доктрини лорда Генрі (а їх так часто ототожнювали!), заставляючи шукати інші життєві переконання, істини. ІV. Підведення підсумків уроку. Рефлексія. Вчитель: Гадаю, що уявлення про О.Уайльда як про письменника і людину у вас склалося. Він пішов з життя на зламі століть. Його вважають попередником раннього модернізму. Імпресіоністичність стилю Уайльда полягає у відмові від «програми» в мистецтві та створенні культу кожної миті, культу краси.
Поділіться враженнями від почутого на уроці, використавши такий алгоритм: V. Домашнє завдання.
|
Уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна Тема: Гідросфера Тема уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна: Продовжити формування системи знань про гідросферу... |
Тема уроку: Застосування похідної до розв’язування прикладних задач Навчальна мета уроку Навчальна мета уроку: Формувати в учнів вміння знаходити найбільше і найменше значення функції при розв’язуванні різних типів прикладних... |
Розробка уроку з теми «Різноманітність круглих червів» Мета: Навчальна ... |
Уроку: засвоєння нових знань Хід уроку Навчальна: ознайомити учнів з поняттям «глобальна проблема», з’ясувати необхідність природоохоронних заходів з метою охорони середовища... |
Уроку: комбінований. Хід уроку Навчальна: ознайомити учнів з сучасними технологіями переробки відходів, з’ясувати необхідність спостереження та аналізу стану природи... |
Уроку: Навчальна Тема уроку: Джерела й параметри растрових зображень. Поняття про роздільну здатність, глибину кольору та їх зв'язок з якістю растрових... |
Уроку спецтехнології на тему: «Режими газового зварювання» Мета уроку: навчальна – навчити учнів самостійно працювати над новим матеріалом,вміти виділяти головне,ознайомити учнів з режимом... |
Уроку: Навчальна Тема уроку: Поняття про стиснення даних. Архівація файлів. Програми для роботи з архівами. Створення архіву. Додавання файлів до... |
ТЕМА УРОКУ Навчальна: Навчити учнів здійснювати обробку монтаж, та додавання титрів у відеозаписи |
Уроку : Навчальна Тема. Створення та демонстрація презентацій засобами MS PowerPoint на тему «Подорож в країну знань» |