Урок позакласного читання
з використанням стратегій методики розвитку
критичного мислення.
( 4 клас)
Тема: Всеволод Нестайко « Злочин» Жори Горобейка»
Мета: вчити аналізувати сюжет та прогнозувати події у творі, розвивати
уміння встановлювати відповідність між діями героїв і
результатами цих дій, формувати уміння висловлювати морально-
оцінні судження, стимулювати уяву учнів, виховувати
співчутливість та здатність до милосердя, збагачувати уявлення про
прояви людяності у спілкуванні.
Стратегії критичного мислення: кероване читання із зупинками та
прогнозуванням, « Продовж речення…», складання сенкана.
Зміст уроку
І.Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань: літературна вікторина за творами Всеволода Нестайка ( « У країні сонячних зайчиків», « Незнайомка з країни сонячних зайчиків», « Тореадори з Васюківки» ). Бесіда про літературну творчість автора.
« Давні друзі не забувають Веснянку і допомагають йому весь час - і коли він працює, і коли вчиться, і коли весело грається на дозвіллі. Та й не тільки Веснянці, а всім-всім добрим людям допомагають сонячні зайчики. Там, де вільний, щасливий труд, де радість і сміх, там завжди є сонячні зайчики. Бо ж вони існують тільки для того, щоб робити життя людей світлим і щасливим.»
«Тому і потрібно принести у Зландію чарівне дзеркальце. Воно не тільки тому чарівне, що пускає чарівного сонячного зайчика: кожен, хто гляне у нього, ніби зазирне собі у душу. У нього відразу прокинеться совість. І зникнуть чари Пана Мророка, пропаде дія соку рослини- дорослини. І Валера, й інші перестануть бути вражою силою, знову повернеться у дитинство.»
«Ми вже підкопалися майже до половини свинарника, і раптом- непередбачена катастрофа!- клята льоха Манюня провалилася в наше метро. Провалитися вона зуміла, а от вилізти – дзуськи! І зняла такий вереск, що причовгав дід. Ну і …»
ІІІ. Усвідомлення змісту.
1. Повідомлення теми і мети уроку.
- Як ви здогадалися, сьогодні ми продовжимо знайомитися з творами нашого улюбленого письменника Всеволода Нестайка та прочитаємо оповідання
«Злочин» Жори Горобейка». Читати оповідання ми будемо із зупинками та передбаченням подальшого розвитку подій.
2. Робота із словниковою скринькою.
Пояснення слів: неймовірний, огидна, скупчилися, бойкот.
Бойкот- припинення спілкування, несприйнята поведінка людини, припинення стосунків як міра покарання, знак протесту.
3. Читання тексту з використанням стратегії керованого читання з зупинками та передбаченням ( Текст поділений на п’ять частин і роздрукований на окремих аркушах, учні з кожною частиною тексту працюють окремо).
Аналіз заголовка тексту, прогнозування можливого розвитку сюжету.
- Давайте спробуємо зробити передбачення, аналізуючи назву тексту.
- Про який злочин надалі піде мова? ( Учні пропонують свої варіанти
відповідей).
Читання першої частини тексту вчителем вголос.
Перша зупинка. Бесіда за змістом:
Чи співпали наші передбачення з подіями, описаними в тексті?
Яку незвичайну новину приніс Вітя Деркач?
Як він дізнавався про це?
Чому Вітя передумав кликати Жору? Зачитайте.
Як ви думаєте, що міг побачити Вітя у шпаринку? (Прогнозування подальших подій)
Читання другої частини тексту учнями вголос.
Друга зупинка. Бесіда за змістом:
Чи виправдались ваші передбачення з приводу того, що побачив Вітя Деркач?
Як відреагували хлопці на таку новину?Що вони відчували, які почуття їх переповнювали?
Як вони вирішили діяти?
Що означає вираз « спіймати на гарячому»?
Спробуйте передбачити, як розвивалися події надалі.
Читання третьої частини тексту учнями вголос.
Третя зупинка. Бесіда за змістом з елементами вибіркового читання:
Чи збулися ваші передбачення?
Чим був зайнятий Жора?
Зачитайте, що сказав Вовка Вовченко?
Знайдіть у тексті, як поводився Жора, коли побачив хлопців? Як ви думаєте, що він відчував?
Як ви розумієте вислів « слова застрягли у нього в горлі»?
Прочитайте останній абзац: «І раптом Вовка осікся. Слова застрягли у нього в горлі. Він закліпав очима і завмер з відкритим ротом…»
Так що ж побачив Вовка Вовченко?
Читання четвертої частини тексту учнями мовчки.
Четверта зупинка. Бесіда за змістом:
- Так що побачили хлопці, коли заглянули за кущі бузку?
- Збігається це з нашими попередніми передбаченнями?
- Що ви дізналися про дівчинку Таню?
- Як ви думаєте, що відбувалося далі?
Читання заключної частини тексту вчителем.
П’ята зупинка. Бесіда за змістом:
- Чи збулися ваші передбачення?
- Який влучний вираз використав автор, щоб передати почуття хлопчика?
- Що зробили хлопці, і як повівся капітан? Прочитайте.
- Чому він сказав неправду?
Відпрацювання виразного читання діалогу.
6. Фізкультхвилинка.
7. Аналіз почуттів головних героїв з використанням прийому емпатії.
Учні у групах складають ланцюжок емоційних станів та почуттів головних героїв ( кожна група виконує одне з трьох завдань). Результати обговорюються та записуються на дошці.
Діти, уявіть себе на місці дійових осіб цього оповідання. Що б ви відчували у такій ситуації?
Жора Горобейко
|
Вовка Вовченко, Вітя Дергач та інші хлопці
|
Дівчинка Таня
|
Був збентежений,
розгубився, зніяковів,
стало соромно.
Чи пожалкував хлопчик про те, що грався у ляльки ?
|
Вражені звісткою,
розсердилися,
відчули презирство
до капітана команди.
Злякалися, що про це дізнаються інші учні у школі.
Зніяковіли, стало соромно за те, що
образили друга.
|
Злякалася, розгубилася.
Коли людина довго хворіє, вона обмежена у спілкуванні, їй сумно, боляче, може втратити віру у те, що вилікується.
|
- Що ви відчували до Жори протягом читання тексту?
( Подив, нерозуміння – повага).
8. Характеристика головного героя Жори Горобейка за допомогою абетки людських якостей. (Байдужий, добрий, злий, людяний, лінивий, милосердний, чуйний,чесний, небайдужий, турботливий, мужній).
ІV.Рефлексія.
1.Творча робота: складання сенкану на тему « Милосердя».
Ви назвали головного героя милосердним? А як ви розумієте значення слова « милосердя»?
Можливі відповіді учнів:
Милосердя, це значить добре, милостиве серце. Серце, яке любить, жаліє, співчуває, коли бачить, як комусь важко і сумно.
Милосердна людина бачить біду інших людей, співчуває їм.
Вчитель підводить учнів до висновку: кожна людина, яка опинилася у скрутній ситуації, чекає на розуміння і допомогу.
Складання учнями сенкан на тему « Милосердя».
Варіант: Милосердя
Щире, турботливе.
Допомагає, підтримує, співчуває.
Відчуває біду іншої людини.
Добре серце
2.Прогнозування можливого подальшого розвитку подій:
- Продовж речення: « А наступного дня…»
3.Підсумок уроку:
- Який висновок ви зробили для себе?
- Подумайте, чи є у вашому характері такі особистісні риси як чуйність, людяність, небайдужість до людей, які вас оточують? Як це виявляється у спілкуванні?
Текст для роботи за стратегією « Кероване читання із зупинками та прогнозуванням»
ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО
«ЗЛОЧИН» ЖОРИ ГОРОБЕЙКА»
Вітя Деркач приніс незвичайну новину: Жора Горобейко бавиться ляльками!
А діло було так. Учора Вітя пішов до Жори спитати, що задано з математики (Вітя два дні хворів).
Підходить Вітя до самого будинку і раптом чує за парканом Жорин голос. Але не в Жориному, а в сусідньому дворі. Вітя вже хотів покликати Жору, та передумав: вирішив спочатку подивитися, що він там робить. Зазирнув у щілину між дошками і... Чесне слово, краще б він не заглядав! Те, що побачив Вітя, було неймовірним.
Перша зупинка
Жора сидів на землі, тримав у руках огидну кирпату ляльку з витрішкуватими голубими очима й одягав на неї білий фартух. «Зараз, Машо, готуватимеш обід. От-от прийдуть гості, а ще нічого немає...! У відповідь... залунав писклявий дівчачий сміх. Крім Жори, Вітя нікого не бачив — заважали кущі. Тому він точно не знає, скільки там було дівчаток, одна чи багато. Але були, це факт!
Жора Горобейко, воротар футбольної команди третього «Б» класу, грався з дівчиськами в ляльки! Хлопці похмуро мовчали. Оце так новина! І тут хлопці згадали, що Жора взагалі останнім часом поводився якось дивно, після школи поспішав додому, часто пропускав тренування, а одного разу навіть не прийшов на матч... Тепер зрозуміло! Поспішав гратися з дівчатками в ляльки. Проміняв футбол на ляльок. Якщо дізнається третій «А», буде скандал. По всій школі зразу піде плітка, що хлопці з третього «Б» граються ляльками.
— По-моєму, це з Жориного боку просто злочин,— із запалом сказав Вареник.
— Пропоную оголосити Жорці бойкот!
— Бойкот — дурниця! — заперечив капітан команди Вовка Вовченко.— Треба зробити так, щоб він кинув гратися в ляльки.
— А як? — спитав Вареник.
— Дуже просто. Треба його спіймати на гарячому й висміяти.
— Правильно! І сьогодні ж!.. — загукали хлопці.
На вулиці, де живе Жора, зовсім тихо. Обережно крадучись вздовж парканів, проходять хлопці вулицею. Нарешті Вітя Деркач зупинився й таємничим голосом промовив: — Тут!
Хлопці скупчилися навколо нього. Відштовхуючи лобами один одного, припали до щілини між дошками.
Друга зупинка.
Жодних сумнівів не було: Жора грався. Він стояв навколішки перед маленьким іграшковим столиком, насипав у маленькі жерстяні тарілочки пісок і говорив:
— Зараз ми швиденько поснідаємо й вирушимо в кругосвітню подорож. Пароплав «Санта Марія» стоїть під парами. Здається, вже був другий гудок? Правда, Таню?
— Авжеж, авжеж, треба поспішати, а то запізнимось.
Хлопці чули тільки писклявий тоненький голосок. Самої дівчинки вони не бачили, вона була десь за сараєм.
— Буде тобі зараз подорож! Кругосвітня... — процідив крізь зуби Вовка.— Хлопці, пішли!
Хлопці тільки й чекали його наказу. Вони швидко перелізли через паркан, скочили в сад, і за якусь мить Вовка Вовченко вже стояв, схрестивши руки на грудях і примруживши очі, перед Жорою.
— Дивіться всі! Дивіться всі! Відомий воротар грається в ляльки. Заслужений майстер спорту по ляльках середньої ваги. От не знав!..
Все презирство, на яке тільки був здатний Вовка, він вклав у ці образливі слова.
Завмерши від подиву і несподіванки, Жора все ще стояв на колінах, з іграшковою каструлькою в руках.
— Хоч покажи ж, на кого ти нас проміняв,— Вовка обернувся, шукаючи очима дівчинку, голос якої щойно чули хлопці.— Познайом нас з...
І раптом Вовка осікся. Слова застрягли у нього в горлі. Він закліпав очима й завмер з відкритим ротом...
Третя зупинка.
Біля сарая під кушем квітучого бузку стояло невеличке ліжко. На ньому лежала бліда худенька дівчинка років семи. Вона була дивно нерухома, немов закам'яніла. Здавалося, її закували в якийсь сліпучо-білий панцир. Великі темні очі дівчинки дивились злякано і розгублено.
Жора підвівся з землі, обтрусив пісок з колін і, випрямившись, хрипкуватим зривистим голосом промовив;
— Що ж, знайомтесь. Це Таня. Моя сусідка. Тільки... підійдіть, хлопці. Вона... не встає. Вона в гіпсі лежить. Другий рік уже. У неї хвороба хребта. Тепер їй всього місяць, лежати лишилось. Потім вона встане і все буде нормально. А поки що... їй, звичайно, нудно лежати весь час, ну і...— Жора почервонів,— я її розважаю. Хлопці мовчали.
Четверта зупинка.
Ви знаєте, є такий вираз — «хотілося провалитися крізь землю». Дуже влучний вираз!
Можливо, вперше в житті хлопці відчули, що він означає, їм хотілося саме провалитись крізь землю від ніяковості й пекучого сорому. Та ба! Вони не могли нікуди сховатися.
І хлопці підійшли до білого ліжка, що стояло під кущем квітучого бузку, познайомилися з Танею і по черзі потиснули її маленьку худу руку. А Вовка Вовченко сказав, ні на кого не дивлячись:
— Взагалі, ми... випадково сюди потрапили. Ми тебе шукали, щоб сказати , що тренування сьогодні не буде.
|