Урок позак ласного читання з використанням стратегій методики розвитку критичного мислення. ( 4 клас) Тема: Всеволод Нестайко «Злочин»


Скачати 101.9 Kb.
Назва Урок позак ласного читання з використанням стратегій методики розвитку критичного мислення. ( 4 клас) Тема: Всеволод Нестайко «Злочин»
Дата 09.02.2014
Розмір 101.9 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Урок позакласного читання

з використанням стратегій методики розвитку

критичного мислення.

( 4 клас)

Тема: Всеволод Нестайко « Злочин» Жори Горобейка»

Мета: вчити аналізувати сюжет та прогнозувати події у творі, розвивати

уміння встановлювати відповідність між діями героїв і

результатами цих дій, формувати уміння висловлювати морально-

оцінні судження, стимулювати уяву учнів, виховувати

співчутливість та здатність до милосердя, збагачувати уявлення про

прояви людяності у спілкуванні.

Стратегії критичного мислення: кероване читання із зупинками та

прогнозуванням, « Продовж речення…», складання сенкана.

Зміст уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань: літературна вікторина за творами Всеволода Нестайка ( « У країні сонячних зайчиків», « Незнайомка з країни сонячних зайчиків», « Тореадори з Васюківки» ). Бесіда про літературну творчість автора.

  • « Давні друзі не забувають Веснянку і допомагають йому весь час - і коли він працює, і коли вчиться, і коли весело грається на дозвіллі. Та й не тільки Веснянці, а всім-всім добрим людям допомагають сонячні зайчики. Там, де вільний, щасливий труд, де радість і сміх, там завжди є сонячні зайчики. Бо ж вони існують тільки для того, щоб робити життя людей світлим і щасливим.»

  • «Тому і потрібно принести у Зландію чарівне дзеркальце. Воно не тільки тому чарівне, що пускає чарівного сонячного зайчика: кожен, хто гляне у нього, ніби зазирне собі у душу. У нього відразу прокинеться совість. І зникнуть чари Пана Мророка, пропаде дія соку рослини- дорослини. І Валера, й інші перестануть бути вражою силою, знову повернеться у дитинство.»

  • «Ми вже підкопалися майже до половини свинарника, і раптом- непередбачена катастрофа!- клята льоха Манюня провалилася в наше метро. Провалитися вона зуміла, а от вилізти – дзуськи! І зняла такий вереск, що причовгав дід. Ну і …»

ІІІ. Усвідомлення змісту.

1. Повідомлення теми і мети уроку.

- Як ви здогадалися, сьогодні ми продовжимо знайомитися з творами нашого улюбленого письменника Всеволода Нестайка та прочитаємо оповідання

«Злочин» Жори Горобейка». Читати оповідання ми будемо із зупинками та передбаченням подальшого розвитку подій.

2. Робота із словниковою скринькою.

Пояснення слів: неймовірний, огидна, скупчилися, бойкот.

Бойкот- припинення спілкування, несприйнята поведінка людини, припинення стосунків як міра покарання, знак протесту.

3. Читання тексту з використанням стратегії керованого читання з зупинками та передбаченням ( Текст поділений на п’ять частин і роздрукований на окремих аркушах, учні з кожною частиною тексту працюють окремо).

Аналіз заголовка тексту, прогнозування можливого розвитку сюжету.

- Давайте спробуємо зробити передбачення, аналізуючи назву тексту.

- Про який злочин надалі піде мова? ( Учні пропонують свої варіанти

відповідей).

Читання першої частини тексту вчителем вголос.

Перша зупинка. Бесіда за змістом:

  • Чи співпали наші передбачення з подіями, описаними в тексті?

  • Яку незвичайну новину приніс Вітя Деркач?

  • Як він дізнавався про це?

  • Чому Вітя передумав кликати Жору? Зачитайте.

  • Як ви думаєте, що міг побачити Вітя у шпаринку? (Прогнозування подальших подій)

Читання другої частини тексту учнями вголос.

Друга зупинка. Бесіда за змістом:

  • Чи виправдались ваші передбачення з приводу того, що побачив Вітя Деркач?

  • Як відреагували хлопці на таку новину?Що вони відчували, які почуття їх переповнювали?

  • Як вони вирішили діяти?

  • Що означає вираз « спіймати на гарячому»?

  • Спробуйте передбачити, як розвивалися події надалі.

Читання третьої частини тексту учнями вголос.

Третя зупинка. Бесіда за змістом з елементами вибіркового читання:

  • Чи збулися ваші передбачення?

  • Чим був зайнятий Жора?

  • Зачитайте, що сказав Вовка Вовченко?

  • Знайдіть у тексті, як поводився Жора, коли побачив хлопців? Як ви думаєте, що він відчував?

  • Як ви розумієте вислів « слова застрягли у нього в горлі»?

  • Прочитайте останній абзац: «І раптом Вовка осікся. Слова застрягли у нього в горлі. Він закліпав очима і завмер з відкритим ротом…»

  • Так що ж побачив Вовка Вовченко?

Читання четвертої частини тексту учнями мовчки.

Четверта зупинка. Бесіда за змістом:

- Так що побачили хлопці, коли заглянули за кущі бузку?

- Збігається це з нашими попередніми передбаченнями?

- Що ви дізналися про дівчинку Таню?

- Як ви думаєте, що відбувалося далі?

Читання заключної частини тексту вчителем.

Пята зупинка. Бесіда за змістом:

- Чи збулися ваші передбачення?

- Який влучний вираз використав автор, щоб передати почуття хлопчика?

- Що зробили хлопці, і як повівся капітан? Прочитайте.

- Чому він сказав неправду?

Відпрацювання виразного читання діалогу.

6. Фізкультхвилинка.

7. Аналіз почуттів головних героїв з використанням прийому емпатії.

Учні у групах складають ланцюжок емоційних станів та почуттів головних героїв ( кожна група виконує одне з трьох завдань). Результати обговорюються та записуються на дошці.

  • Діти, уявіть себе на місці дійових осіб цього оповідання. Що б ви відчували у такій ситуації?

Жора Горобейко


Вовка Вовченко, Вітя Дергач та інші хлопці

Дівчинка Таня

Був збентежений,

розгубився, зніяковів,

стало соромно.

Чи пожалкував хлопчик про те, що грався у ляльки ?

Вражені звісткою,

розсердилися,

відчули презирство

до капітана команди.

Злякалися, що про це дізнаються інші учні у школі.

Зніяковіли, стало соромно за те, що

образили друга.

Злякалася, розгубилася.

Коли людина довго хворіє, вона обмежена у спілкуванні, їй сумно, боляче, може втратити віру у те, що вилікується.

- Що ви відчували до Жори протягом читання тексту?

( Подив, нерозуміння – повага).

8. Характеристика головного героя Жори Горобейка за допомогою абетки людських якостей. (Байдужий, добрий, злий, людяний, лінивий, милосердний, чуйний,чесний, небайдужий, турботливий, мужній).

ІV.Рефлексія.

1.Творча робота: складання сенкану на тему « Милосердя».

  • Ви назвали головного героя милосердним? А як ви розумієте значення слова « милосердя»?

Можливі відповіді учнів:

  • Милосердя, це значить добре, милостиве серце. Серце, яке любить, жаліє, співчуває, коли бачить, як комусь важко і сумно.

  • Милосердна людина бачить біду інших людей, співчуває їм.

Вчитель підводить учнів до висновку: кожна людина, яка опинилася у скрутній ситуації, чекає на розуміння і допомогу.

Складання учнями сенкан на тему « Милосердя».

Варіант: Милосердя

Щире, турботливе.

Допомагає, підтримує, співчуває.

Відчуває біду іншої людини.

Добре серце

2.Прогнозування можливого подальшого розвитку подій:

- Продовж речення: « А наступного дня…»
3.Підсумок уроку:

- Який висновок ви зробили для себе?

- Подумайте, чи є у вашому характері такі особистісні риси як чуйність, людяність, небайдужість до людей, які вас оточують? Як це виявляється у спілкуванні?
Текст для роботи за стратегією « Кероване читання із зупинками та прогнозуванням»
ВСЕВОЛОД НЕСТАЙКО

«ЗЛОЧИН» ЖОРИ ГОРОБЕЙКА»

Вітя Деркач приніс незвичайну новину: Жора Горобейко бавиться ляльками!

А діло було так. Учора Вітя пішов до Жори спитати, що задано з математики (Вітя два дні хворів).

Підходить Вітя до самого будинку і раптом чує за парканом Жорин голос. Але не в Жориному, а в сусідньому дворі. Вітя вже хотів покликати Жору, та передумав: вирішив спочатку подивитися, що він там робить. Зазирнув у щілину між дошками і... Чесне слово, краще б він не заглядав! Те, що побачив Вітя, було неймовірним.
Перша зупинка

Жора сидів на землі, тримав у руках огидну кирпату ляльку з витрішкуватими голубими очима й одягав на неї білий фартух. «Зараз, Машо, готуватимеш обід. От-от прийдуть гості, а ще нічого немає...! У відповідь... залунав писклявий дівчачий сміх. Крім Жори, Вітя нікого не бачив — заважали кущі. Тому він точно не знає, скільки там було дівчаток, одна чи багато. Але були, це факт!

Жора Горобейко, воротар футбольної команди третього «Б» класу, грався з дівчиськами в ляльки! Хлопці похмуро мовчали. Оце так новина! І тут хлопці згадали, що Жора взагалі останнім часом поводився якось дивно, після школи поспішав додому, часто пропускав тренування, а одного разу навіть не прийшов на матч... Тепер зрозуміло! Поспішав гратися з дівчатками в ляльки. Проміняв футбол на ляльок. Якщо дізнається третій «А», буде скандал. По всій школі зразу піде плітка, що хлопці з третього «Б» граються ляльками.

— По-моєму, це з Жориного боку просто злочин,— із запалом сказав Вареник.

— Пропоную оголосити Жорці бойкот!

— Бойкот — дурниця! — заперечив капітан команди Вовка Вовченко.— Треба зробити так, щоб він кинув гратися в ляльки.

— А як? — спитав Вареник.

— Дуже просто. Треба його спіймати на гарячому й висміяти.

— Правильно! І сьогодні ж!.. — загукали хлопці.

На вулиці, де живе Жора, зовсім тихо. Обережно крадучись вздовж парканів, проходять хлопці вулицею. Нарешті Вітя Деркач зупинився й таємничим голосом промовив: — Тут!

Хлопці скупчилися навколо нього. Відштовхуючи лобами один одного, припали до щілини між дошками.
Друга зупинка.
Жодних сумнівів не було: Жора грався. Він стояв навколішки перед маленьким іграшковим столиком, насипав у маленькі жерстяні тарілочки пісок і говорив:

— Зараз ми швиденько поснідаємо й вирушимо в кругосвітню подорож. Пароплав «Санта Марія» стоїть під парами. Здається, вже був другий гудок? Правда, Таню?

— Авжеж, авжеж, треба поспішати, а то запізнимось.

Хлопці чули тільки писклявий тоненький голосок. Самої дівчинки вони не бачили, вона була десь за сараєм.

— Буде тобі зараз подорож! Кругосвітня... — процідив крізь зуби Вовка.— Хлопці, пішли!

Хлопці тільки й чекали його наказу. Вони швидко перелізли через паркан, скочили в сад, і за якусь мить Вовка Вовченко вже стояв, схрестивши руки на грудях і примруживши очі, перед Жорою.

— Дивіться всі! Дивіться всі! Відомий воротар грається в ляльки. Заслужений майстер спорту по ляльках середньої ваги. От не знав!..

Все презирство, на яке тільки був здатний Вовка, він вклав у ці образливі слова.

Завмерши від подиву і несподіванки, Жора все ще стояв на колінах, з іграшковою каструлькою в руках.

— Хоч покажи ж, на кого ти нас проміняв,— Вовка обернувся, шукаючи очима дівчинку, голос якої щойно чули хлопці.— Познайом нас з...

І раптом Вовка осікся. Слова застрягли у нього в горлі. Він закліпав очима й завмер з відкритим ротом...
Третя зупинка.
Біля сарая під кушем квітучого бузку стояло невеличке ліжко. На ньому лежала бліда худенька дівчинка років семи. Вона була дивно нерухома, немов закам'яніла. Здавалося, її закували в якийсь сліпучо-білий панцир. Великі темні очі дівчинки дивились злякано і розгублено.

Жора підвівся з землі, обтрусив пісок з колін і, випрямившись, хрипкуватим зривистим голосом промовив;

— Що ж, знайомтесь. Це Таня. Моя сусідка. Тільки... підійдіть, хлопці. Вона... не встає. Вона в гіпсі лежить. Другий рік уже. У неї хвороба хребта. Тепер їй всього місяць, лежати лишилось. Потім вона встане і все буде нормально. А поки що... їй, звичайно, нудно лежати весь час, ну і...— Жора почервонів,— я її розважаю. Хлопці мовчали.

Четверта зупинка.

Ви знаєте, є такий вираз — «хотілося провалитися крізь землю». Дуже влучний вираз!

Можливо, вперше в житті хлопці відчули, що він означає, їм хотілося саме провалитись крізь землю від ніяковості й пекучого сорому. Та ба! Вони не могли нікуди сховатися.

І хлопці підійшли до білого ліжка, що стояло під кущем квітучого бузку, познайомилися з Танею і по черзі потиснули її маленьку худу руку. А Вовка Вовченко сказав, ні на кого не дивлячись:

— Взагалі, ми... випадково сюди потрапили. Ми тебе шукали, щоб сказати , що тренування сьогодні не буде.

Схожі:

Уроку навчальні
Розробка уроку геометрії для учнів 9 класу з використанням моніторингових технологій та стратегій технології розвитку критичного...
Урок з використанням технології критичного мислення «очікування»
...
Урок українського читання в 4 класі з використанням технології критичного...
Тема: Обжинкові пісні. «Кругом, женчики, кругом», «Ой я жала, жала», «Пісенька житнього віночка»
Технології розвитку критичного мислення”
Актуальність. Застосування технологій критичного мислення є інструментом впливу на інтелектуальні здібності дитини – інтелектуальну...
Уроках математики в Украйнській гімназії з використанням технології...
Ами змістом навчальної дисципліни, зокрема математики, а й сформованість компетентності учня як загальної здатності особистості....
Урок з читання 3 клас Тема. Буду я природі другом
Розвивати мислення, уяву, фантазію, діалогічне і монологічне мовлення, навички читання. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення...
Уроку
...
Тема заняття
«Internet», працювати колективно в групах та індивідуально; сприяти розвитку критичного мислення
Урок читання 3 клас І семестр Урок узагальнення. Пригадайте, поміркуйте. Казки Мета
«секретів» створення казки, розвивати логічне мислення, мовлення школярів, увагу, пам'ять, виховувати активну читацьку позицію
Урок читання, 2 клас Тема. Вступ до теми. Де ховаються казки?
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка