Уроку


Скачати 120.64 Kb.
Назва Уроку
Дата 09.02.2014
Розмір 120.64 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок




Етап уроку

Час, хв.

Прийоми і методи

Зміст діяльності

Організація початку уроку

1 хв.

Привітання

Учитель вітає клас, перевіряє готовність учнів до уроку.


Мотивація навчальної діяльності

3 хв.

Бесіда, робота в групах,

інсценізація


Бесіда з опорою на кращі моральні якості учнів, окреслення актуальності теми твору.

Постановка уривку із тексту (учні готуються заздалегідь)

Підготовка учнів до засвоєння, актуалізація опорних знань

5 хв.

Тести

Тестові завдання з попередньої теми та питання з теорії літератури

Вивчення нового матеріалу

18 хв.

Пояснення вчителя, робота в групах, переказ тексту з творчим завданням, складання плану, робота над характеристикою героїв




Первинна перевірка засвоєння знань

5 хв.

Робота в парах




Контроль і самоперевірка знань

5 хв.

Творче завдання «А якби я потрапив у минуле… »




Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

1 хв.

Розповідь.

«Обери колір»




Інформація про домашнє завдання

2 хв.

Пояснення вчителя





Підготовка до уроку



Тема уроку

Сучасні українські письменники для дітей. В.Рутківський «Сторожова застава»

Мета уроку (навчальна, розвивальна, виховна)

Надати знання про сучасних українських письменників, а саме про творчість Володимира Рутківського, вдосконалювати вміння читати уважно і вдумливо, розвивати творче осмислення прочитаного;

формувати в учнів уміння будувати зв’язні висловлювання, розвивати асоціативне мислення, творчість;

виховувати ввічливість, порядність, інтерес до книжки, історії українського народу.


Тип уроку

урок вивчення й первинного закріплення нових знань

Основні терміни і поняття для вивчення

Повість, дитяча література, історичні твори

Обладнання

Портрет В.Рутківського, виставка книжок автора, виставка ілюстрацій до твору «Сторожова застава»

Форми роботи

Фронтальна, групова

Методичні прийоми мотивації навчання

Ситуація актуальності, морального переживання, інсценізація

Методичні прийоми перевірки домашнього завдання

Складання плану, переказування частин тексту

Міжпредметні зв’язки

Історія України


ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
Тема уроку: Сучасні українські письменники для дітей. В.Рутківський «Сторожова застава»

Мета уроку (навчальна, розвивальна, виховна): надати знання про сучасних українських письменників, а саме про творчість Володимира Рутківського, вдосконалювати вміння читати уважно і вдумливо, розвивати творче осмислення прочитаного;

формувати в учнів уміння будувати зв’язні висловлювання, розвивати асоціативне мислення, творчість;

виховувати ввічливість, порядність, інтерес до книжки, історії українського народу.

Тип уроку: урок вивчення й первинного закріплення нових знань

Основні терміни і поняття для вивчення: повість, дитяча література, історичні твори

Обладнання: портрет В.Рутківського, виставка книжок автора, виставка ілюстрацій до твору «Сторожова застава»
ХІД УРОКУ
І. Організація початку уроку

* Привітання вчителя

Всі мерщій сідайте, діти.

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

І щоб не було мороки,

Всі готові до уроку!?

Тож гаразд, часу не гаймо

І урок розпочинаймо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Перша книжка “Сторожова застава” –

про те, що Ілля Муровець – українець.

Причому я не просто пофантазував, я зробив все,

виходячи з положень російських вчених.

В.Рутківський
* Слово вчителя

Твори, з якими ми познайомилися на уроках української літератури в 5 класі, – це лише та невеличка часточка, що написано для дітей.

Дехто вважає, що для дітей писати важче, ніж для дорослих. І це справді так, бо такий твір повинен бути надзвичайно яскравим, захоплюючим, щоб дитина виявила свою зацікавленість, їй захотілося наслідувати героїв, учитися в них добра й справедливості.

Володимир Григорович Рутківський — український поет, прозаїк, дитячий письменник, журналіст
* Робота в групах

Учитель: Об’єднаємось у чотири групи:

1 група – актори; 2 група – дослідники; 3 група – художники; 4 група – літературознавці.

Кожна група по черзі відповідає, а всі інші групи повинні записати основні відомості, нові поняття, цікаві факти і, можливо, задати питання виступаючим за текстом твору





ПЕРША ГРУПА (Актори) розігрують сценку за сюжетом твору.

ДРУГА ГРУПА (Дослідники) досліджують життєвий шлях автора, розкривають його здобутки.

ТРЕТЯ ГРУПА (Художники) самостійно обирають ті моменти казок, які вони будуть ілюструвати, кількість ілюстрацій повинна відповідати кількості учнів у групі. 

ЧЕТВЕРТА ГРУПА (Літературознавці), розкривають питання з теорії літератури.

* Інсценізація учнями уривку із твору (перша група учнів)
ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння, актуалізація опорних знань

* Виконання учнями тестових завдань з попередньої теми
IV. Вивчення нового матеріалу

* Робота в групах (друга група учнів). Учні виступають з відомостями про життєвий шлях автора.
Володимир Рутківський народився 18 квітня 1937 року в с. Хрестителеве Чорнобаївського району Черкаської області.

Навчався в Одеському політехнічному інституті. Друкуватися почав 1959 року. Член Одеської обласної організаціії НСПУ з 1969 року.

У 1960-тих роках працював на Одеському суперфосфатному заводі. В подальшому став працювати журналістом.

Закінчив Вищі літературні курси при Літературному інституті ім. Максима Горького.

Працював відповідальним секретарем Одеської організації НСПУ. Літературну діяльність Володимир Рутковський розпочинав як поет. У його доробку поетичні збірки «Краплини сонця», «Плоти», «Повітря на двох», «Відчиніть Богданкове вікно», «Рівновага», «Знак глибини», «День живої води».

Потім Рутківський став писати переважно твори для дітей та юнацтва: повісті «Аннушка», «Гості на мітлі», «Бухтик з тихого затону», «Канікули у Воронівці», «Намети над річкою», «Слуга баби-Яги»; повість-легенда «Сторожова застава», книга нарисів «Земля майстрів», п'єса- казка «Прибульці»; історичний роман «Сині Води», книга про німецьку окупацію під час Другої світової війни «Потерчата».

За радянських часів зазнавав неодноразових звинувачень в українському націоналізмі, його твори відмовлялися друкувати у, єдиному на той час дитячому видавництві України, «Веселка», проте в перекладі російською мовою приймалися до друку у видавництвах Москви.

Широке визнання в незалежній Україні Рутківському принесла пригодницька трилогія про джур, видана видавництвом Абабагаламага: «Джури козака Швайки» (2007), «Джури-характерники» (2009), «Джури і підводний човен» (2010).

У 2011 році Володимир Рутківський став лауреатом премії «Книга року Бі-Бі-Сі» за двотомний історичний роман «Сині Води».

Мешкає і працює Володимир Рутківський в Одесі.

9 лютого 2012 року було оголошено список переможців Шевченківської премії 2012. Володимир Рутківський переміг у номінації «література» за історичну трилогію для дітей «Джури» («Джури козака Швайки», «Джури-характерники», «Джури і підводний човен», 2007—2010 рр.).
* Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу, все гаразд.
* Робота в групах (третя група учнів)

Учні представляють власні ілюстрації до твору. Обговорення малюнків, визначення найбільш цікавих епізодів.
* Слово вчителя

Історія здавна вабила Володимира Рутківського. У школі навіть очолював археологічний гурток, який брав участь у розкопках найдавнішого поселення України в околицях рідного села. Його манить те, що досі залишається невідомим. Чому Іллю Муромця (а в історичній літературі вживається і Муровець), який похований у Києво-Печерській Лаврі, повністю собі «привласнила» Росія? Автор пише повість «Сторожова застава», в якій подає інакший погляд на усталені події.



Книжка "Сторожова застава" побачила світ 2001 року в одеському видавництві "Друк", тираж був маленький (усього 1 тис), тому навряд чи ви її зможете знайти у книгарнях. Є шанс навідатися у бібліотеку, бо книга й справді вартісна - розповідь про те, як сучасний школяр Вітько Бубненко потрапив в 11 сторіччя! Ну, і зустрівся з Іллєю Муровцем.
* Робота з текстом

- Відповіді на питання вчителя.

- Складання плану повісті

- Визначення теми. Історична тематика повісті.

- Робота над характеристикою героїв

Головними героями є не історичні постаті, а підлітки (Вітько Бубненко — Мирко), які опиняються у центрі бурхливих подій і разом із читачами вчаться найголовнішому: приходити друзям на допомогу у важку хвилину, творити добро, любити і захищати рідну землю. «Неймовірність його характерників — не у химерності чи дивовижності їхніх вчинків і можливостей, а в надлюдській здатності любити людей і віддавати їм себе всього до крихти».

* Конкурс «Опиши героя»

(Скласти схему-характеристику образу Вітька)

* Робота в групах (четверта група учнів)

Приємно відзначити, що історичний жанр займає в літературі сьогодення гідне місце, і дитяча література не є винятком. А пригодницько-фантастично-детективні елементи, які зустрічаються в історичних книжках, роблять цей жанр для дітей ще привабливішим.

Нова повість неперевершеного майстра українського дитячого історичного роману Володимира Рутківського присвячена героїчним і маловідомим сторінкам нашого прадавнього минулого.

Володимир Рутківський пише для дітей і тому пише з погляду дитини, з площини й обширів, найприродніших для неї — рідного дому, свого села, краю…

П’ятикласник Вітько Бубненко якимось дивом потрапляє у 1097-й рік, де разом зі славетними праукраїнськими богатирями Іллею Муромцем, Олешком Поповичем та Добринею захищає рубежі нашої землі, тобто землі Руської.

Письменник звертається до маловідомих, а то й зовсім невідомих її сторінок, небезпідставно вважаючи, що українська історія нічим не гірша за російську або європейську.

Дитяча література — література, творена безпосередньо дітьми або для дітей. До неї належать різні жанри фольклору (дитячий фольклор: лічилки, дражнилки, ігрові пісні та ін.)

Повість — епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та оповіданням

Історична література представляє художні твори на історичну тематику.
V. Первинна перевірка засвоєння знань

* Робота учнів у парах. Конкурс « Хто швидше»

Учні на бланках опитувальників проводять перевірку знань один одного.
VI. Контроль і самоперевірка знань

* Творче завдання «Якби я потрапив у минуле…». Переказ цікавого епізоду із творчим продовженням.
VII. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

* Розповідь

* «Обери колір»
VIII. Інформація про домашнє завдання

Написати відгук на книгу В.Рутківського «Сторожова застава»


Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка