Урок зарубіжної літератури в 10 класі
Вчитель І категорії
Журавська Лілія Іванівна
Викриття штучності людських почуттів,
проявів бездуховності та вульгарності
в оповіданні Антона Павловича Чехова
«Людина у футлярі».
Мета:
Навчальна: розкрити образ Бєлікова,
-з’ясувати проблематику твору,
-визначити роль підтексту і художньої деталі,
-поглибити знання учнів про «малу прозу».
Розвиваюча: вдосконалювати навички аналізу художнього тексту,
-розвивати навички усного мовлення, логічного й асоціативного мислення, -узагальнення,
-продовжувати роботу над формуванням навичок пошуково-дослідницької діяльності,
-вдосконалювати навички виразного читання прозового тексту, навички роботи парами і малими групами.
Виховна: виховувати в учнів негативне ставлення до бездуховності.
Обладнання: портрет Чехова, ілюстрації до твору, картки для індивідуального опитування, словник літературних термінів.
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
1. Коментар до висловів про Чехова.
А) Чехов у житті, як і у творчості був людиною рідкісної душевної шляхетності, вихованості й витонченості у найкращому значенні цих слів, м’якості й делікатності при незвичайній щирості й простоті, чуйності й ніжності при рідкісній правдивості.
І.Бунін.
Б) Це був незрівняний художник… Художник життя…
Л.Толстой
В) Чехов – жорстокий і строгий суддя вульгарності, ворог духовного рабства, людина високих вимог до життя.
М.Горький
Літературний портрет письменника.
Розгадуємо кросворд.
Епіграф
Я презираю… слабость и вялость душевных движений.
З листа Чехова до
видавця
ІІІ. Мотивація.
? Що ви особисто найбільше цінуєте в людях?
Що не любите?
Що в людині викликає у вас страх, настороженість? Чому?
ІV. Робота над текстом
Перевірка знання тексту (тестова робота за 2 варіантами)
Взаємоперевірка
1 варіант.
1. Прізвище оповідача
А) Буркін Б) Чимша-Гималайський В) Бєліков Г) Коваленко
2.Який предмет викладає Бєліков?
А) історію Б) грецьку мову В) математику Г) біологію
3. Яку дивну звичку мав герой?
А) ходити по квартирах співробітників Б) читати моралі учням
В) кататися на велосипеді
4. Чому Бєліков не мав жіночої прислуги?
А) не довіряв Б) був охочий до жінок В) щоб про нього не подумали дурно
5. Хто такі Коваленки?
А) хохли Б) росіяни В) євреї Г) німці
6. Яке прізвисько дав Бєлікову Коваленко?
А) жаба Б) щур В) тарган Г) павук
7. Чому вирішили одружити Бєлікова і Варю?
А) від скуки Б) допомогти В) позбутися Г) посміятися
8. Якого кольору стало обличчя героя, коли він побачив
Коваленків на велосипедах?
А) зеленим Б) білим В) чорним Г) сірим
9. Як відреагувала Варя на падіння Бєлікова?
А) заплакала Б) кинулася допомагати В) пройшла повз Г) розсміялася
10. Як довго «хворів» Бєліков?
А) місяць Б) тиждень В) рік Г) два дні
11. Яка погода супроводжувала похорон Бєлікова?
А) сонячна Б) дощова В) вітряна Г) спекотна
12. Як змінилося життя містечка після смерті Бєлікова?
А) усі полегшено зітхнули Б) усі засумували за героєм
В) життя пішло, як раніше
ІІ варіант
1. Який вислів Бєлікова можна вважати його життєвою позицією?
А) «Коли б чого не трапилось» Б) «Забороняю!»
В) «Моя хата з краю»
2. Яке обличчя було у героя?
А) як у щура Б) як у тхора В) як у ховраха
3. На яких книгах були виховані вчителі гімназії?
А) Пушкіна і Лермонтова Б) Тургенєва і Щедріна
В) Достоєвського і Толстого
4. Який підпис мала карикатура на Бєлікова і Варю?
А) «солодка парочка» Б) «закоханий фіскал»
В) «закоханий антропос»
5. На що була схожа спальня Бєлікова?
А) на царські хороми Б) на ящик В) на шафу Г) на коробку
6. Як звали повара Бєлікова?
А) Афанасій Б) Артемій В) Феофан Г) Василій
7. Чому Бєліков усе відкладав своє освідчення Вареньці?
А) не хотів одружуватись Б) чекав слушного моменту
В) зважував майбутні обов’язки та відповідальність
8. Чого злякався герой, розмовляючи з Михайлом Павичем?
А) брутальності стосовно себе Б) бути посміховиськом
В) заборони одружуватись з Варенькою
9. Чому Бєліков постійно «хвалив минуле і те, чого не було»?
А) боявся сучасного Б) його минуле було героїчним
В) був фантазером і мрійником
10. Що завжди засмучувало Бєлікова?
А) порушення правил Б) надмірна веселість оточуючих
В) те, що всі його боялись
11. Як характеризує Буркін життя містечка?
А) суворе, стомливе, безладне Б) веселе, нічим не обмежене
В) як у казці
12. Чим завершилось «і сватовство, і земне існування Бєлікова»?
А) розливчастим «ха-ха-ха» Вареньки Б) грубістю Коваленка
В) карикатурою у гімназії
2. Первинна рефлексія.
? Які почуття викликав у вас твір? Чому?
Спробуйте одним словом визначити тему твору. Про що оповідання?
Слово вчителя.
Основною темою оповідань, повістей, п’єс Чехова у 90 роках є життя звичайних людей, сучасників письменника. Автор описує ілюзії, помилки у вчинках, неспроможність життєвих програм.
Помилкові уявлення, що захоплюють людей і визначають їхню долю, Чехов зображує у так званій «маленькій трилогії», куди входить «Людина у футлярі» («Аґрус», «Про любов»). Герої цієї трилогії пов’язані між собою тим, що кожен з них намагається підпорядкувати власне життя якійсь дуже вузькій програмі, замкнути його у певний футляр.
3. Асоціативне гроно. Футляр - …
Заглибимось у текст, слідом за автором пройдемо сторінками твору, визначивши усі рівні сприйняття ХТ:
І - буквальний
ІІ - авторського світосприйняття
ІІІ - узагальнений
( загальнолюдські цінності)
5. Звернемось до І рівня. План оповідання.
? Яку форму оповіді обрав Чехов для свого твору? Чому?
Словник. Оповідання в оповіданні.
6. Аналіз художнього твору. Занурення у текст.
«Мозковий штурм» - Де відбуваються події? Що можемо розказати
про містечко, в якому живе Буркін? Чому?
- Хто такий Бєліков? Що про нього знаємо?
- Які художні засоби допомагають розкрити
характер головного героя?
Словник. Художня деталь.
Портрет
Інтер’єр
Гротеск
- Від чого ховається Бєліков?
- Сформулюйте життєві принципи героя,
складіть його «моральний кодекс».
Як би чого не сталося…(7 разів) – гасло.
- Як розумієте вислів: «І думку свою Бєліков
теж намагався сховати у футляр»?
- Як вчителі гімназії ставились до Бєлікова?
Чому?
- Як міг нікчемний, на їхню думку, Бєліков
тримати в руках усе місто?
- Яка подія «сколихнула» існування героя?
Переказ історії одруження Бєлікова.
Бєліков – Варя (таблиця – 2 учні) – робота в парі
- Чому не склалося щастя героїв?
- Чи змінився Бєліков під впливом кохання?
- Чому не квапиться освідчитись?
- Чому так і не одружився?
Кульмінаційний момент твору (ПЛАН)
- Розв’язка виявилась досить несподіваною -
смерть героя. Чому?
- Яким представ герой тепер?
- Який настрій панує на похороні? Чому?
Смерть Бєлікова – інший кульмінаційний центр…
- Що змінилося після смерті Бєлікова? Чому?
З’ясуємо ІІ рівень сприйняття твору – авторського світосприйняття.
Словник. Підтекст.
Соціально-політичне забарвлення :
У творі Чехов дає коротку, точну, сатиричну, навіть гротескну
Характеристику життя всієї російської інтелігенції і загалом Росії наприкінці ХІХ ст.. Почуття незадоволеності життям – ось конфлікт, що особливо яскраво і гостро був розкритий ще Толстим. Чехов значно посилив його. Тепер це вже не зречення чесної мислячої людини норм світського життя. У Чехова – це і осуд спокійного життя в умовах страшної несправедливості. БІЛЬШЕ ЖИТИ ТАК НЕМОЖЛИВО!
Розкрийте символічний зміст образу Бєлікова.
Що представляє собою явище «бєліковщини», «футлярності»?
V. Узагальнення. Рефлексія.
1.Творча робота. Уявіть, що герой перед смертю залишив записку. Що б він написав?
2. Представлення опорних конспектів.
3. Методом «Пресу» *Я вважаю…
*Тому що...
* Отже…
І в. – Чи правий був Буркін, стверджуючи, що «футлярність» - психологічна особливість окремих особистостей?
ІІ в. – Чи актуальне це питання сьогодні?
VІ. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання.
Доведіть, що оповідання «Людина у футлярі» - одне із найпереконливіших свідчень новаторства прозаїка Чехова.
|