НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПТО В ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ


Скачати 290.26 Kb.
Назва НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПТО В ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ
Сторінка 1/3
Дата 04.01.2014
Розмір 290.26 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
  1   2   3


ДОНЕЦЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПТО В ДОНЕЦЬКІЙ ОБЛАСТІ


"Народознавство на уроках української мови"


м. Маріуполь
Склали:

Гулакова С. А.- викладач української мови і літератури Маріупольського професійного машинобудівного ліцею

Рецензенти:

Солопко Г. Я.- заступник директора з НР

Маріупольського професійного

машинобудівного ліцею
Шилова О.І. -викладач української мови і літератури Маріупольського професійного ліцею (№52)
Крулік О. В. - викладач української мови і літератури Маріупольського професійного машинобудівного ліцею (№4)
Навчально–методичний посібник

рекомендовано викладачам української мови. Контрольно – навчальний характер збірника, карток–завдань передбачає перевірку і закріплення засвоєних учнями знань з української мови з тем «Лексикологія», «Фразеологія», «Фонетика», «Орфографія», «Синтаксис і пунктуація» на основі матеріалу з народознавства.
Рекомендовано

Навчально-методичною

Радою НМЦ ПТО

Протокол №___ від_____2009р.


З М І С Т



  1. Фонетика. Орфоепія.




  1. Лексикологія. Фразеологія.




  1. Синтаксис. Пунктуація.


Передмова
Мета навчально – методичного посібника певною мірою подвійна:

  • подати найрізноманітніші факти про матеріальне й духовне життя українця;

  • зактивізувати (поновити й поглибити) знання учнів з української мови.

Відродження національної культури неможливе без системи знань про український народ, особливості його побуту й трудової діяльності, зокрема його основних і допоміжних галузей господарювання, домашніх промислів та ремесел, без знання народного одягу, харчування, народної медицини й календаря, а також звичаєвості,сімейної(родинної)обрядовості, світоглядних уявлень, вірувань, народної моралі, без знання свого роду й родоводу. Рідна мова, історія (особливо славні й тривожні сторінки "запорізької живої старовини"), краєзнавство та етнографія, народна педагогічна й родинна етнопедагогіка, народні та національні символи – все це включається в містке поняття "народознавство".

Складовою частиною знання про народ є і фольклор з його численними жанрами: народними оповіданнями, замовленнями, побажаннями, прислів'ями, приказками.


Названа мета посібника зумовила вибір та форми подачі дидактичного матеріалу – він пропонується у вигляді карток, які включають переважно зв'язані тексти з етнографічних та фольклористичних творів.

Тексти карток неваріантних (переважно) й варіантних супроводжуються кількома різнорідними завданнями. Спочатку ставиться народознавче завдання, а потім – мовно – граматичне. У кінці картки звичайно пропонуються два завдання, які пов'язані із змістом матеріалу конкретної картки.

У посібнику вміщено вправи з усного й писемного мовлення, з орфографії, пунктуації, лексики, словосполучення, речень різних видів і типів. Значну увагу приділено розгляду системних зв'язків у лексиці та фразеології, різним формам збагачування учнівського народознавчого й лексико–фразеологічного словника. Для полегшення роботи викладача матеріал згрупований за мовно – граматичними темами.

Виховні можливості матеріалу забезпечуються самими текстами, які свідчать про багатогранне життя українця, його героїзм, високі моральні якості, працелюбність, гостроту спостережень і дотепність, поетичність у погляді на природу.

Посібник сприятиме відродженню національної вихованості, народознавчих традицій при вивчені української мови; пропонована праця – по суті спроба широко поєднати народознавчий і мовний аспекти, проаналізувати граматичні форми й категорії на матеріалі з народознавства, а лексику й фразеологію подати в етнокультурному висвітленні.




ФОНЕТИКА. ОРФОЕПІЯ.

Завдання № 1

Спишіть речення. Ще раз прочитайте. Чому їх називають скоромовками? Які приголосні – дзвінкі чи глухі – повторюються в кожному реченні?

  1. Був собі цебер, перецебрився, мав діти цебренята – перецебренята.

  2. Наш Карпо розполукарпився на маленькі полукарпенята.

  3. Ми свій фундамент перефундаментували, перефундаментуйте ви свій.

  4. Правда, що ми ходили дещо і гуторили про що; тільки коли я хоч що або абощо, то нехай мені казна-що – от що, а не то що! А ви ще кажете, щоб я там що-що або абощо.

(Народна творчість)


  • Чи знаєте ви ще які – небудь скоромовки? Подумайте, чому їх частіше вживають діти.


Завдання № 2

Розташуйте слова за алфавітом і запишіть їх. Поясніть значення виділених слів.
Варіант 1:

Пам'ятка, газдиня, Щекавиця (річка), тихоплинний, Кармель, світлиця, оселя, мрія, орач, надвечір'я.

Варіант 2:

Кобзар, промінь, грати (іменник), удосвіта, орлиний, Черемош (річка), фольклор, заповіт, Яремча (місто).
Варіант 3:

Вечорниці, Роксолана (ім'я), підкова, ґирлига, галузка, млин, чумацький, берегиня, скарб, криниця.
Варіант 4:

Вишивка, бджола, дзиґа, пісня, український, бук, оберег, крислатий, світанок, любисток.


Завдання № 3

Що ви чули раніше про гетьмана Мазепу? Перепишіть текст, цифри запишіть словами. Скажіть, що називається числівником. Назвіть корені у виділених словах.
І тоді вибрали гетьманом України Івана Мазепу. Це один з найславніших гетьманів України.

Іван Мазепа народився 20 березня 1632 року в Мазепинцях на Київщині. Походив зі старого українського роду Мазепів, і вже його прадіди й діди служили в козацькім війську. Один з них, Федір Мазепа, воював разом з Наливайком проти Польщі, з ним попав у полон і його стратили у Варшаві разом з Наливайком в 1597 році.

Спершу вчився Іван дома і, маючи 12 літ, складав вірші латинською мовою (тоді це було в звичаю). (За кн. А. Лотоцького "Історія України для дітей").


  • Чого більше в цьому тексті

  • прикметників чи прислівників?



  • Визначте серед іменників

власні й загальні.


  • Доповніть текст своїми

знаннями про гетьмана.

Завдання № 4
Доберіть заголовок. Укажіть слово, яке об'єднує окремі речення в текст. Назвіть інші засоби зв'язку речень. До якого стилю належить цей уривок?

А ще я люблю, як з лісу несподівано вигулькне хатина, заскриплять ворітця, побіжать стежки до саду і до пасічиська. І люблю, коли березовий сік накрапає із жолобка, він так гарно вистукує: "тьоп-тьо". Також люблю напасти на лісове джерело і дивитись. І люблю, коли гриби, обнявшись, мов брати, збирають на свої шапки росу. І люблю восени по коліна ходити в листі, коли так гарно червоніє калина і пахнуть опеньки. (За М. Стельмахом)

Завдання № 5

Прочитайте вірш. Яка його основна думка? Чому рідна мати для кожного найдорожча? Чи означає це, що інші мови гірші? Які мови найближчі до української?
Синів і дочок багатьох народів

я зустрічав, які перетинали

гірські й морські кордони і на подив

багато бачили, багато знали.

Я їх питав із щирою душею:

- Яку ви любите найбільше мову? –

І всі відповідали: - Ту, що нею

співала рідна мати колискову.

(Д. Білоус)
Завдання № 6

Прочитайте текст, дайте йому заголовок. Пригадайте алфавіт. Скільки літер входить до українського алфавіту?
Наше слов'янське письмо – знайомі й звичні літери абетки – пройшло довжелезний шлях, поки дійшло до нас. Поклав початок цьому один дуже давній і беручкий народ – фінікійці, які жили за
30 століть до нас. Їхнє письмо запозичили й вдосконалили стародавні греки. Слов'янська азбука була зроблена за зразком грецької. До
24 грецьких літер було додано ще 19 літер. На наші українські землі ця азбука прийшла тисячу років тому. Увесь цей час вона змінювалась і вдосконалювалася, аж поки не стала такою, якою ми сьогодні й користуємося. (А. Коваль)


  • Знайдіть у тексті слова з тим же значенням, що й виділене.

  • Скільки це років – "30 століть"?



Завдання № 7

Як ви розумієте народний вислів "рівні скльовують ніч"? Переписуючи, вставте потрібні букви.
Я не був таким хоробрим, як дяд…ко Микола, і не мав його с…Кири, тому вночі тр…мтів і завм…рав над тими ка…Ками, з яких наче з лантуха, аж сипалася різна страховина. Та коли серце вже зуп…нялося од пер…ляку, приходила поле…кість: десь зовсім недалеко глуху ніч Прокл…овували голоси півнів. Тому я й досі люблю пору, коли півні своїми крилами прог…няють темін… і нечисту силу, а співом поч…нають новий день. (За М. Стельмахом)


  • Як ви поясните вираз – глуха ніч?

  • У виділених простих реченнях назвіть підмет і присудок.

  • Чому прислів'я називають народною мудрістю?


Завдання № 8

Поміркуйте, чи впливали слова, назви на урожай городніх і польових культур. Спишіть, вставте, де треба, м'який знак.

Поясніть орфограму «Вживання м’якого знаку". У яких ще випадках пишемо м'який знак?
Краще сіяти, поки місц… у крузі: як місяц… наповнит…ся, так і в городі наповнит…ся, як на небі повно, так і в городі буде повно. Пшеницю висівали в Чистий четвер, щоб чистою була, буряки остерігалися сіяти на Вербному тижні, оскільки будут… гіркими, як верба. Не годиться сіяти цибулю, коли в печі топит…ся і господиня сердита. В обох випадках цибуля могла вирости гіркою. (З журналу)
Довідка: Місяць наповниться – стане повним,
круглим.



  • Коли буває Вербний

тиждень?

  • Зробіть фонетичний розбір

виділених слів.

Картка № 9

Чи можна дані матеріали віднести до лінгвогеографічних досліджень? Чи можна з них одержати дані про: 1. Структуру слова в українських народних говорах. 2. Відношення говорів до літературної мови. 3. Збагачення мовознавства новими фактами. 4. Стосунки між окремими мовами?

Згадайте (запитайте в старших), які слова при цьому у вас уживаються.


  1. Як у вас називається толока (одноразова безплатна допомога сусідів, родичів, товаришів у складній роботі): клака, клаква, клак, клаки, мирщина, пособини, обиденщина, помирок, охота, наухочина, навхочина, хвущина..? Чи просто – толока?

  2. Як називається обжинки, відзначення кінця жнив: дожинки, дожин, обжин, вубжен, обкоски, докоски, вінець, віночок, вінок, вінчини, вінчовини, обрізки, завивання бороди, толока..?

  3. Як називається танцюристка: танцівниця, танцюра, танечниця, танешниця, танцьорка, таньцовниця, танцорка, танцошка, гулячка, гулятика, скочка, плясунка..?

  4. Як називається гойдалка, споруда, на якій гойдаються для розваги діти й молодь: гойданка, гойдзянка, хіталка, орелі, ореля, реля, гореля, гуреля, гуталка, гут еля, вихалка, вагалка, катальня, каченя..?

  5. Оглядини, образ знайомства батьків молодого (молодої) з житлом, господарством своїх майбутніх сватів: розглядини, виглядини, печоглядини, печоглодини, поглядки, оглядини, сугляди, розглядини, обзори, обзорини, пецарі, змовини, запохни… (За кн. Й. Дзендзелівського "Програма для збирання матеріалів до Лексичного атласу української мови").




  • Намагайтесь доповнити кожний синонімічний ряд словами, які вживаються у вашій місцевості.

  • Назвіть віддієслівні іменники в третьому реченні.


Завдання № 10

Чому до словника повісті "Ночь перед Рождеством" М. Гоголь включив саме такі слова і пояснив їх? Чи вживаються які-небудь із них у сучасній російській мові? Записуючи, перекладіть праву частину українською мовою.
Баштан - место, засеяное арбузами и дынями

Видлога – откидная шапка из сукна, пришитая к
кобеняку

Гаман – род бумажника, где держат огниво, кремень, губку, табак, а иногда и деньги

Гречаник – хлеб из гречневой муки

Запаска – род шерстяного передника у женщин

Кораблик – старинный головной убор

Нечуй – ветер – трава

Свитка – род полукафтана

Тесная баба – игра, в которую играют школьники в классе: жмутся тесно на скамье, покамест одна половина не вытеснит другую

Шибеник – чисельник


  • Перевірте сучасне значення виділених слів.

  • Чи збігаються вони з гоголівським тлумаченням?


Завдання № 11

Порівняйте три виписки про закрутку (закрутень, заверт). Зверніть увагу на повноту пояснення в етнографічній праці і в словниках. Чому в Словнику української мови при слові закрутень стоїть позначка "застаріле"? Чи відповідає Грінченкове тлумачення поясненню
М. Маркевича? Зробіть усно переклад першої частини, по-своєму запишіть текст.



  1. Закрутку уничтожать гораздо труднее. Тут же нечистая сила действительно замешана. Закрутку делает дурной и злой сосед по ненависти к соседу; он завивает колосья ржи на соседской ниве, загинает колосья концами от солнца и делает завязку. Семейство хозяина в ужасе; если он съест хлеб с этой нивы – неминуемая гибель постигнет его и всю его семью.

Тотчас надобно запречь в телегу неезженую
лошадь, взять подстилку из свиного логва,
положить на телегу и скакать на ниву во весь
дух. Этою подстилкою накрыть закрутку; нос
предосторожностью: не дотрагиваясь рукой до
закрутки и до ее стеблей; не то опять беда.
Сделавши это, опять скакать во весь опор
домой и не оглядываться; в противном случае
нечистая сила сверкнет голову на сторону.
Приехав домой, запречь лошадь поезженную,
набрать в телегу конского навозу и ехать в
поле, пожалуй, хоть рысью, хоть шажком.
Этим навозом обложить корни стеблей, на
которых сделана закрутка. (За кн.
М. Маркевича "Обычаи, поверья, кухня и
напитки малороссиян", 1860)


2. Закрутень, етн., заст.. Зв'язаний вузлом пучок
стебел незжатого хліба. Літом Мотря стає
жати. У Пісках ніхто не приймав, - бо
помітили, що в кого Мотря жне – вся нива
закрутнями унизана. (П. Мирний)

(Словник української мови, 1970 – 1980)

Завдання № 12

Перепишіть, вставляючи пропущені букви. Поясніть вимову й написання цих слів.
Гомінливе верховіт…я. Леб…дина зграя. Лісові ягі…ки. Во…ка травиця. Довгожданий Вели…день. Ро…сипати тепло. Густа оз…мина. Купал…с…кі вогні. Землеробс…кі обряди. Народний досві… "Хр…стос воскрес!"


  • Зробіть фонетичний розбір виділених слів.


  1   2   3

Схожі:

Розглянуто і схвалено навчально-методичною радою НМЦ ПТО в Донецькій...
При проведенні уроку майстер в /н постійно приділяє увагу на недопущення помилок в роботі, на проблемні ситуації, а при їх виникненні...
ПРО НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР
Навчально-методичний центр Академії внутрішніх військ МВС України (далі Центр) створено у відповідності до вимог наказу Міністра...
2014 Збірка олімпіадних завдань з математики
Навчально – методичний центр професійно – технічної освіти у Миколаївській області
Випускаючий підрозділ: навчально-методичний центр
Проректор з науково-педагогічної роботи, організації та контролю за навчально-виховним процесом
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
Ковальов В. О., викладач ВНЗ “Кіровоградський технікум механізації сільського господарства”
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ З ДИСЦИПЛІНИ “ЕЛЕКТРИЧНЕ ОСВІТЛЕННЯ І ОПРОМІНЕННЯ”
Ковальов В. О., викладач ВНЗ “Кіровоградський технікум механізації сільського господарства”
Департамент освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації...
Кожен здібний учень – індивідуальність, яка потребує особливого підходу. Найважливішим в організації роботи зі здібними учнями є...
УКРАЇНСЬКИЙ НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ І СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ
Директорам (завідувачам) навчально-методичних кабінетів (центрів) в Автономній Республіці Крим, обласних, Київського і Севастопольського...
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДО ВИВЧЕННЯ КУРСУ Київ 2 011 Навчально-методичний...
Навчально-методичний посібник до вивчення курсу «Основи економічної теорії» / Укл. Н.Є. Скоробогатова, Н. О. Черненко. К.: НТУУ "КПІ",...
Навчально-методичний посібник Суми
Медична генетика: навчально-методичний посібник для студентів ВНЗ / В. Е. Маркевич, М. П. Загородній, І. Е. Зайцев, А. М. Лобода,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка