|
Скачати 210.69 Kb.
|
Департамент освіти, науки та молоді Миколаївської облдержадміністрації Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Миколаївській області 2014 Організація роботи зі здібними учнями м. ВОЗНЕСЕНСЬК Укладач: Ларіонова Ольга Миколаївна, викладач математики, спеціаліст вищої категорії, старший викладач Дуже актуальною є проблема виявлення, розвитку та педагогічної підтримки здібних учнів, розкриття їх потенціалу. Кожен здібний учень – індивідуальність, яка потребує особливого підходу. Найважливішим в організації роботи зі здібними учнями є створення загального „поля креативності”, яке сприяє розвитку творчих здібностей учнів, викладачів, майстрів виробничого навчання. Не ганьба, а горе тому вчителеві, який не бачить у своїх учнях особистостей і кожним своїм кроком не здійснює індивідуальний підхід. С. Максименко ТВОРЧІ МЕТОДИ, ЯКІ СПРИЯЮТЬ ЕФЕКТИВНІЙ РОБОТІ ЗІ ЗДІБНИМИ УЧНЯМИ
них моделей і технологій спілкування, навчання, виховання.
особливостей кожного учня.
атмосфери.
бажання випробувати себе в інших галузях діяльності.
індивідуальних нахилів учнів.
позитивної самооцінки.
рівня.
ПОРАДИ ВИКЛАДАЧУ, МАЙСТРУ ВИРОБНИЧОГО НАВЧАННЯ ЩОДО РОЗВИТКУ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ
та дослідження ситуації.
оригінальність тощо.
розв’язок, де є багатоваріантні способи розв’язування завдань.
завдання підвищеної складності, створюйте ситуації самоаналізу, самооцінки, самопізнання.
пропозиції та думки група зустрічає з розумінням, приймає їх і використовує в процесі роботи.
задумів та ініціатив, створюйте ситуації вільного вибору та відпові- дальності за вибране рішення.
пошукової роботи з використанням випереджувальних завдань, створюйте розвиваючі ситуації.
активність, ініціативу, пошук.
прогнозування.
усувати проблему, а запобігти їй. Найкраще здібному учневі пояснити, що це характерно, і розвивати в ньому терпимість і впевненість.
масових заходів, відкритих та семінарських занять, свят.
конкурсах, змаганнях, виставках.
ПРОФЕСІЙНОМУ ВДОСКОНАЛЕННЮ І ТВОРЧІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА СПРИЯЮТЬ ТАКІ ЧИННИКИ: 1. Інтерес до змісту діяльності. 2. Суб'єктивна привабливість спілкування з дітьми. 3. Високий рейтинг професіоналізму в структурі цінностей особистості. 4. Достатньо високий рівень самооцінювання. 5. Можливості для самореалізації. 6. Престиж педагогічної діяльності. 7. Гідні умови праці. 8. Перспектива професійного зростання. 9. Позитивне стимулювання діяльності. НЕСТАНДАРТНИЙ ВИКЛАДАЧ (тест) Позначте знаком «+» якості, які Вам подобаються в учнів, а знаком «-» ті, що не подобаються.
9. Зайнятий своїми справами (індивідуаліст).
Яких «+» у Вас більше: на парних номерах чи непарних? Якщо на парних—вітаємо Вас — Ви «нестандартний учитель», які трапляються рідко. ДЛЯ УСПІШНОЇ РОБОТИ ЗІ ЗДІБНИМИ УЧНЯМИ ВИКЛАДАЧІ МАЮТЬ ВИЯВЛЯТИ ТАКІ ЯКОСТІ ОСОБИСТОСТІ: - емоційну стабільність, особистісну зрілість і соціальну відповідальність; - впевненість в собі, життєрадісність; - здатність виявляти теплоту та інтерес у спілкуванні з учнями; - адекватно сприймати навколишню дійсність; - бути цілеспрямованим і наполегливим; - вміти надати викладанню особистісного забарвлення; - виявляти гнучкість, бути готовим до перегляду своїх поглядів і до постійного самовдосконалення; - володіти стилем неформального спілкування, надавати перевагу усним, а не письмовим контактам; - імпровізувати, вміти враховувати найменші зміни в психолого- педагогічній ситуації і відповідно змінювати свою поведінку; - підтримувати психологічну атмосферу теплоти, невимушеності, взаємної довіри;
інтересів. ТИПИ ЗДІБНИХ УЧНІВ
У кожного з цих типів свій стиль поведінки, свої потреби, своя система взаємин, свій емоційно-вольовий статус. Ось чому до кожного має бути індивідуальний підхід, як у ліцеї, так і в сім'ї. І етап ІІ етап ІІІ етап ІV етап Підготовчий Продуктивно- творчий Оперативний Репродуктивно- діяльний Мета: ознайомити учнів з мисленнєвими засобами творчості, формування вміння їх застосування. . Мета: забезпечити навчально-виховний процес необхідним експериментальним матеріалом; занурення учнів в атмосферу,що стимулює їх бажання працювати. Мета: навчити учнів застосовувати мисленнєві засоби у вирішенні поставлених завдань Мета: навчити створювати самостійні творчі висловлювання та розв'язки на основні отриманих знань. Аналіз готових завдань Робота над прийомами стимулювання Самостійна робота над завданнями Нестандартні уроки Позаурочна робота Робота на різних етапах уроку РОЗВИТОК ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ АЛГОРИТМ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ ЗІ ЗДІБНИМИ УЧНЯМИ
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ З ПИТАННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ ЗІ ЗДІБНИМИ УЧНЯМИ 1. Попередні заходи щодо пошуку й відбору обдарованих учнів проводяться психологом, класними керівниками та заступниками директора з навчально-методичної та виховної роботи:
2. На підставі отриманих відомостей створюється ліцейний банк здібних учнів, до якого входять учні, що мають здібності й потенційні можливості в досягненні певних результатів. 3. Протягом року необхідно вести облік кількості здібних учнів, фіксувати можливі зміни в ліцейному банку. 5. Необхідно регулярно відслідковувати за допомогою класних керівників, психолога та заступників директора з навчально-методичної та виховної роботи результативність діяльності здібних учнів, поповнювати банк даних, вносити зміни в індивідуальну картку, фіксувати участь учня в усіх заходах. 6. Психолог здійснює постійний супровід учнів, занесених у ліцейний банк даних (тестування, співбесіди, консультації, тренінги тощо) ЦИКЛОГРАМА ВИКОНАННЯ НАУКОВО - ДОСЛІДНИЦЬКОЇ РОБОТИ № п/п Етапи виконання роботи Термін виконання Примітка Обґрунтування теми. Добір та аналіз літератури. Розробка програми дослідження. 1 Засідання творчої групи. «Модель науково-дослідницької роботи. План та етапи основних заходів». 2 Вибір теми роботи. 3 Перша консультація з науковим керівником:
4 Пошук наукової літератури, матеріалів в Інтернеті. 5 Друга консультація з науковим керівником: - визначення завдання дослідження на основі проведення огляду стану проблеми; - розробка гіпотези. 6 Складання плану та структури роботи: - розробка програми дослідження; - складання списку використаної літератури. 7 Самостійна робота над науково - дослідницьким проектом (І варіант роботи). Узагальнення результатів дослідження. Літературно-стилістичне оформлення. 8 Інструктаж про вимоги до оформлення науково- дослідницької роботи. 9 Індивідуальні консультації з науковим керівником. 10 Перевірка та доопрацювання всіх розділів науково-дослідницької роботи. 11
Рецензування наукової роботи. Захист одержаних результатів. 12 Попередній захист роботи. 13 Подання перевіреного варіанта науково-дослідницької роботи заступнику директора з навчально-методичної роботи. 14 Індивідуальні консультації з науковим керівником. 15 Захист науково - дослідницької роботи на практичній конференції ліцею. 16 Участь переможців ліцею у ІІ етапі конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт. АНКЕТА ДЛЯ ВИКЛАДАЧІВ
АНКЕТА ДЛЯ БАТЬКІВ Шановні батьки! Просимо Вас відповісти на запитання анкети. Ваші відповіді допоможуть надати додаткову інформацію щодо оцінки організації роботи ліцею зі здібними учнями. При відповіді на запитання відмітьте обрану Вами відповідь, обвівши букву кружечком, або запишіть її у відведеному для цього місці. 1. Чи відвідує Ваша дитина позаурочні заняття, які саме: А) гурток; Б) спортивна секція; В) індивідуальні заняття з навчального предмету; Г) ні, не відвідує. 2. Які, на Вашу думку, у Вашої дитини є здібності: А) науково-дослідницькі; Б) музичні; В) спортивні; Г) творчі. Д) літературні; Є) образотворчі. 3. З ким із викладачів ви консультувалися з питання наявності та розвитку здібностей вашої дитини: А) з викладачем - предметником; Б) з класним керівником; В) з психологом; Г) ваш варіант __________________________________________________________________; Д) ні з ким не консультувалися. 4. Як Ваша дитина реалізовує свої здібності в межах ліцею: А) робота в учнівському самоврядуванні; Б) участь в групових і позаурочних заходах; В) робота в гуртках, секціях; Г) участь у мистецьких, творчих виставках; Д) дослідницька робота з певного предмету, презентація діяльності; Ж) інше ____________________________________________________________________________________________________________________________________; І) не має такої можливості, тому що ____________________________________________________________________________________________________________________________________. 5. В яких предметних олімпіадах приймала участь ваша дитина? __________________________________________________________________ 6.В яких конкурсах приймала участь ваша дитина? __________________________________________________________________. 7. Які можливості має ваша дитина для розвитку своїх здібностей під час уроків : А) виступи з доповідями та повідомленнями; Б) захист рефератів, проектів; В) презентація малюнків, моделей, саморобок тощо; Г) написання власних художніх творів; Д) інсценізація; Є) робота в групах; Ж) інше __________________________________________________________________; І) не має такої можливості. 8. Дайте оцінку педагогічному колективу ліцею з розвитку здібностей Вашої дитини: А) відмінно; Б) добре; В) задовільно; Г) незадовільно; Д) педагоги взагалі не знають здібностей моєї дитини. 9. Назвіть форми роботи, які б найбільше сприяли, на Вашу думку, розвитку здібностей Вашої дитини в ліцеї: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Дякуємо за співпрацю! АНКЕТА ДЛЯ УЧНІВ Шановні учні! Просимо Вас відповісти на запитання анкети. При відповіді на запитання відмітьте обрану Вами відповідь, обвівши букву кружечком, або запишіть її у відведеному для цього місці. 1. В якій групі Ви навчаєтесь? у ___________ . 2. Чи відвідуєте позаурочні заняття, які саме: А) гурток; Б) спортивна секція; В) індивідуальні заняття з навчального предмету; Г) ні, не відвідую. 3. Які заняття Вас найбільше приваблюють?: А) науково-дослідницькі; Б) музичні; В) спортивні; Г) комунікативні; Д) літературні; Є) образотворчі; Ж) творчі; З) інше __________________________________________________________________. 4. Хто з педагогів говорив Вам, що у Вас є певні здібності і їх потрібно розвивати: А) викладач - предметник; Б) класний керівник; В) психолог; Г) ваш варіант ____________________________________________________________; Д) ніхто не говорив. 5. Які можливості Ви маєте, щоб реалізовувати свої здібності в межах ліцею: А) робота в учнівському самоврядуванні; Б) співробітництво з засобами масової інформації; В) робота в гуртках, секціях; Г) участь у мистецьких, творчих виставках; Д) участь в групових і позакласних заходах; Є) дослідницька робота з певного предмету, презентація діяльності; Ж) інше __________________________________________________________________; З) не має такої можливості, тому що ____________________________________________________________________________________________________________________________________. 6. В яких предметних олімпіадах та конкурсах приймали участь? ____________________________________________________________________________________________________________________________________. 7. Які можливості під час уроків Ви маєте, щоб розвивати свої здібності: А) виступи з доповідями та повідомленнями; Б) захист рефератів, проектів; В) презентація малюнків, моделей, саморобок тощо; Г) написання власних художніх творів; Д) інсценізація; Є) виконання та інтерпретація музичних творів; Ж) робота в групах; З) інше __________________________________________________________________; І) не має такої можливості. 8. Дайте оцінку роботі з розвитку ваших здібностей викладачами та майстрами виробничого навчання ліцею: А) відмінно; Б) добре; В) задовільно; Г) незадовільно; Д) взагалі не знають моїх здібностей. 9. Назвіть форми роботи, які б найбільше сприяли, на Вашу думку, розвитку Ваших здібностей в ліцеї: ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Дякуємо за співпрацю! СХЕМА ПОШУКУ ЗДІБНИХ УЧНІВ Схема пошуку Критерії, за якими здійснюється пошук Самореалізація учня Пошук здібних учнів Діагностика Організація та забезпечення творчих потреб учнів Визначення коефіцієнта самореалізації Класні керівники, майстри виробничого навчання Викладачі Спорт Мистецтво Академічні досягнення Адміністрація Виявлення особистих нахилів Визначення рівня інтелектуального розвитку Сім’я Методичні комісії Конкурси, олімпіади МАН Учнівське самоврядування Психолог Загальна академічна успішність Навчання у ВНЗ – Блоки Освітній Науково-дослідницький Форми учнівської взаємодії Супроводу і підтримки Моніторинг Співробітництво Індивідуальне навчання Додаткова освіта - факультативи; - курси за вибором; - гуртки. Самоосвіта Дослідницькі та пошукові експедиції Наукові екскурсії, практика Наукові учнівські товариства Наукові змагання, конференції Конкурси Турніри Олімпіади Заохочення переможців Методичне, ресурсно-інформаційне і матеріально-технічне забезпечення Психолого-педагогічна підтримка учнів Якість результатів освітнього процесу - навчальних досягнень учнів ( реалізація творчого потенціалу); - володіння процедурами творчої діяльності; - вихованості; - розвитку особистості Якість реалізації освітнього процесу - зміст освітнього процесу; - стан викладання; - навчальна діяльність, - науково-дослідницька діяльність учнів. Якість основних умов освітнього процесу - управління ; - науково-методичної роботи; - кадрового забезпечення; - матеріального забезпечення; - діагностика особистісних параметрів - стану здоров’я учнів. З громадськими організаціями З культурно-просвітницькими закладами З промисловими підприємствами З вищими навчальними закладами Групові форми роботи Модель роботи навчального закладу зі здібними учнями |
2014 Збірка олімпіадних завдань з математики Навчально – методичний центр професійно – технічної освіти у Миколаївській області |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ Департамент професійно-технічної освіти Міністру освіти Автономної Республіки Крим, начальникам управлінь освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських... |
Державний стандарт професійно-технічної освіти Слічний Ю. О. методист навчально методичного центру професійно-технічної освіти у Вінницькій області |
Департамент освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної... Формування позитивного психологічного мікроклімату в учнівському та педагогічному колективах |
ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ТУРИЗМУ, КРАЄЗНАВСТВА ТА ЕКСКУРСІЙ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ Начальнику управління освіти і науки Миколаївської облдержадміністрації Мельніченку В. В |
Регіональні Навчально(науково)-методичні центри (кабінети) професійно-технічної освіти Науково-методична робота професійно-технічної освіти у регіоні координується регіональним Навчально(науково)-методичним центром (кабінетом)... |
Психолого-педагогічні аспекти формування громадянського самовизначення... Сахневич Ірина Дем’янівна, навчально-методичний кабінет професійно-технічної освіти у Житомирській області |
Чернівецька обласна державна адміністрація Департамент освіти і науки, молоді та спорту «Про курс за вибором для загальноосвітніх навчальних закладів «Фінансова грамотність» Департамент освіти і науки, молоді та спорту... |
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ДЕПАРТАМЕНТ... Львівський обласний дитячий еколого-натуралістичний центр в березні-травні 2013 року проводить природоохоронну акцію «Первоцвіти... |
Державний стандарт професійно-технічної освіти Шевчук Л.І., директор Науково-методичного центру професійно-технічної освіти та підвищення кваліфікації інженерно-педагогічних працівників... |