Міністерство освіти і науки України
Відділ освіти
Лохвицької районної державної адміністрації
Районний методичний кабінет
Лохвиця 2013
Автор і укладач: Трубка Марія Михайлівна, учителька української мови та літератури Безсалівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. Лохвицького району Полтавської області
Рецензенти:Науменко В.В.--методист відділу освіти Лохвицької районної державної адміністрації
Бохановська В.О.--учителька вищої категорії Безсалівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.
Практичні завдання з використанням технології критичного мислення, складені відповідно до програми для загальноосвітніх навчальних закладів "Українська література. 5-12 класи"(за редакцією Р.В. Мовчан). Вони допоможуть здійснити поточне і контрольне оцінювання навчальних досягнень учнів із української літератури у 5 класі, дадуть можливість учителеві зекономити час на уроці й оцінити кожного учня.
Для учителів-словесників та учнів.
Апробовано на районному методичному об'єднанні вчителів української мови та літератури.
Зміст
Слово в житті людини……………………………………………………………………..…………....3
Міфи та легенди українців. "Про створення землі", "Чому буває сумне
сонце?", "Про Зоряний Віз"………………………………………………………………………..…5
"Про вогонь", "Про вітер", "Про дощ", "Чому пес живе коло людини?"……7
"Дажбог", "Неопалима купина"…………………………………………………………………...9
Народні казки. Казка "Про правду і кривду"…………………………………..…..……..11
Казка "Про жар-птицю і вовка"…………………………………………………………..….……13
Казка "Красний Іванко і закляте місто"……………………………………………..….…….15
Літературні казки. Іван Франко. "Фарбований Лис"…………………………...………17
Василь Королів-Старий. "Хуха-Моховинка"……………………………………..………..19
Іван Липа. "Близнята"………………………………………………………………………….……….21
Василь Симоненко "Цар Плаксій"………………………………………………………..……..23
Загадки………………………………………………………………………………………………………...25
Леонід Глібов. "Химерний маленький", "Що за птиця?", "Хто розмовляє?"
"Хто сестра і брат?"………………………………………………………………………………………27
Леонід Глібов. "Квіткове весілля"…………………………………………………..………….29
Прислів'я і приказки………………………………………………………………………..…….…….31
Літописні оповіді……………………………………………………………………………..…….…….33
Олександр Олесь. "Княжа Україна"………………………………………………..…..………35
Драма-казка "Микита-Кожум'яка"………………………………………………..…..……….37
Антін Лотоцький. "Михайло-семиліток"……………………………………..……..……..39
І. С. Нечуй-Левицький. "Запорожці"…………………………………………..………..……..41
Оксана Сенатович. "Малий Віз"…………………………………………………..…….……...43
Т. Г. Шевченко. "Садок вишневий коло хати", "За сонцем хмаронька пливе…"……………………………………………………………………………………….………….…..45
КонстянтинаМалицька. "Чом, чом, земле моя…"…………………….…………......47
Констянтина Малицька. "Соловей"…………………………………………………….….49
Олена Пчілка. " Сосонка"……………………………………………………………………......51
П. Г. Тичина. "Гаї шумлять", "Блакить мою душу обвіяла", "Не бував
ти у наших краях!"…………………………………………………………………………………..53
Євген Гуцало. "Лось"………………………………………………………………………………57
Б. - Ігор Антонич "Весна", "Назустріч", "На шляху"………………………………..59
Григір Тютюнник. "Дивак"………………………………………………………………….....61
М. Вінграновський. "Перша колискова", "Ходімте в сад", "Сама
собою річка ця тече"……………………………………………………….………………………………….63
Тема. Слово в житті людини
1. Яка з прочитаних книг влітку вам сподобалась найбільше? Чому?
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________2. Запишіть загадки про книжку
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Які книжки є найдавнішими?
______________________________________________________________________________________________________________________________
4. Продовжіть речення
Фольклор_____________________________________________________________________________________________________________________
5.Продовжіть речення
Образне слово ________________________________________________
_____________________________________________________________
6. Прочитайте речення «Під деревами, на білому, як цукор, снігу сіткою лягла тінь». Який художній засіб тут використано?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема. Міфи та легенди українців.
«Про створення землі», «Чому буває сумне сонце?», «Про Зоряний Віз»
1. Яке стихійне явище описується в легенді «Про Зоряний Віз?»
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Як ви думаєте, чому за народними уявленнями, у створенні Землі брали участь чорт і бог?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Допишіть речення:
Міф__________________________________________________________________________________________________________________________
4. На чиєму ви боці і чому: на боці сонечка, бо його образили, або на боці сестри, яку викрали та її брата що помстився за сестру?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Скільком людям допомогла дівчинка з легенди «Про Зоряний Віз?»
______________________________________________________________________________________________________________________________
6. Проаналізуйте поведінку дівчини з легенди "Про Зоряний Віз". Чи подобається тобі вона й чим?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема. Міфи та легенди українців.
«Про вітер», «Про вогонь», «Про дощ», «Чому пес живе коло людини?»
1. Чому господар образився на вітер? (легенда «Про вітер») ______________________________________________________________________________________________________________________________
2. Вставте пропущене слово: «Перший вогонь каже: «Коли будеш гуляти, не спали там……… мого господаря, яке знаходиться на подвір’ї твого………(міф «Про вогонь»)
3. Які кольори веселки виконують роль насосу (міф «Про дощ") ______________________________________________________________________________________________________________________________
4.Чому лісові звірята радили самотньому псу спершу піти до вовка? (міф «Чому пес живе коло людини?») _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. За допомогою кольорових олівців візуалізуйте один із художніх засобів: «вітер наче насміхається» («Про вітер») або «лагодило драбину» («Чому буває сумне сонце?»)
.Словничок: візуалізувати - представити якесь явище у вигляді малюнка
6. Чому чоловікові перестало вестися господарство?
______________________________________________________________________________________________________________________________
Тема. Міфи та легенди українців .
«Дажбог», «Неопалима купина».
1. «Неопалима купина»-- це міф чи легенда? Чому ви так думаєте?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Що пропонували вороги людям? (легенда «Неопалима купина»)
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Поясніть, чому образ неопалимої купини є поетичним відображенням долі України та українського народу?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Що нового ви відкрили для себе, читаючи міфи та легенди давніх українців?
______________________________________________________________________________________________________________________________
5. Хто з дохристиянських богів «мав мужнє, широке, схоже на сонячне колесо обличчя й русяву бороду?»
______________________________________________________________________________________________________________________________
6. Які міфи та легенди ви читали додатково. Назвіть ці твори і поясніть, чим вони вас зацікавили?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Тема. Народні казки. «Про Правду і Кривду».
1. Допишіть речення.
Казка_________________________________________________________________________________________________________________________
2. Запишіть, що найбільше сподобалося в казці, що неприємно вразило. Чому?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
3. Хто з героїв казки людина відверта, а хто—корислива? Чому ви так вважаєте?
______________________________________________________________________________________________________________________________
4. Які фантастичні персонажі, чудодійні предмети допомагають герою казки «Про Правду і Кривду?»
______________________________________________________________________________________________________________________________
5. Пофантазуйте, який вираз мало обличчя багатого брата, коли той довідався про успіхи бідного. Запропонуйте словесний портрет героя, використавши подані слова:
*обличчя—витягнуте, товстобоке, угодоване, щелепасте, розчервоніле, зблідле, стомлене.
______________________________________________________________________________________________________________________________
6. Які загальнолюдські цінності утверджує казка. Чому ви так вважаєте?
______________________________________________________________________________________________________________________________
Тема. Народні казки. Казка «Мудра дівчина»
1. Що спонукало Марусю виконувати завдання пана? Як це характеризує дівчинку?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Назвіть особливості казки.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________3. Як у казці зображено пана? Які засоби художньої виразності (епітети, порівняння) використано. Наведіть приклади.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________4.Якою ти уявляєш Марусю? Чи може вона так виглядати, як на картині "Українська дівчина" В. Маковського? Як ти думаєш, що в зовнішності людини найкраще свідчить про її розум?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Які риси вдачі, властиві дівчинці, підносить народ у казці.
______________________________________________________________________________________________________________________________
6. На які особливості родинного виховання звертається особлива увага у казці?
_______________________________________________________________
Тема. Народні казки. Казка «Про Жар—птицю та Вовка».
1. Чому страшний вовк стає помічником дурня? Вовк уособлює добро чи зло? Чи потворний він? _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Які пригоди трапилися з наймолодшим братом? Скільки їх було? Назвіть кожну з них.
______________________________________________________________________________________________________________________________
3. Хто з персонажів, на вашу думку, представляє світ фантастичний, а хто – реальний? Поясніть, який зі світів є добрішим, людянішим. Чому ви так вважаєте?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. Які предмети побуту, одяг, вірування, родинні стосунки свідчать про те, що казка належить до українського фольклору?
______________________________________________________________________________________________________________________________
5. Спробуйте себе уявити на місці наймолодшого брата. Щоб ви зробили так само, а що по – іншому? Обгрунтуйте свої міркування.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Які духовні цінності підносить народ у казці?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
|