Міністерство освіти та науки, молоді та спорту України Відділ освіти Ладижинської міської Ради Міський методичний кабінет Ладижинська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.№1 Вчитель хімії Гуцал Людмила Євгеніївна


Скачати 329.81 Kb.
Назва Міністерство освіти та науки, молоді та спорту України Відділ освіти Ладижинської міської Ради Міський методичний кабінет Ладижинська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.№1 Вчитель хімії Гуцал Людмила Євгеніївна
Сторінка 1/3
Дата 21.10.2013
Розмір 329.81 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Інформатика > Документи
  1   2   3

powerpluswatermarkobject3


Міністерство освіти та науки, молоді та спорту України

Відділ освіти Ладижинської міської Ради

Міський методичний кабінет

Ладижинська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.№1





Вчитель хімії

Гуцал Людмила Євгеніївна
м.Ладижин

2012р.
ЗМІСТ

  1. Вступ 3ст




  1. Формування життєвих умінь та навичок учнів на уроках хімії 4-17 ст



  1. Розробки з уроків з теми «Хімічні реакції». 18-31




  1. Література 32


ВСТУП
Освітня технологія – модель роботи вчителя та учнів, що включає в себе планування , організацію та проведення реального процесу навчання за умови забезпечення комфортності для всіх суб’єктів освітньої діяльності. Зміст сучасної освіти створює умови для всебічного розвитку особистості й визначається на засадах загальнолюдських та національних цінностей , науковості та систематичності знань , їх значущості для соціального становлення людини, гуманізації та демократизації шкільної освіти ; для індивідуалізації та диференціації навчання , його профільності , запровадження особистісно орієнтованого навчання та новітніх педагогічних технологій , формування компетентності учня.

Досвід свідчить , що сучасний урок – це урок демократичний, він проводиться не для учнів , а разом із ними. Урок є досить динамічною формою організації навчальної діяльності учнів,здатною враховувати нові підходи , ідеї та закономірності, що являються в теорії та практиці навчання. Варто зробити учнів співучасниками процесу навчання. На уроці спрямовуємо діяльність на те,щоб,озброївши дитину певними знаннями, навчити її шукати якомога ширше коло практичного застосування цих знань, які зроблять її краще пристосованою до мінливих життєвих колізій,допоможуть зберегти здоров′я і життя.

Визначені основні завдання та напрямки з даної науково-методичної теми:

  1. Визначити зміст поняття «життєві вміння та навчики дитини».

  2. З′ясувати можливості інтерактивного навчання на уроках хімії.

  3. Установити доцільність застосування інтеактинвих технологій на уроках різних типів.

  4. розробити методику уроків і провести їх з метою перевірки ефективності обраної методики у формуванні життєвих умінь та навичок учнів на уроках.


Формування життєвих умінь та навичок учнів на уроках хімії
У поняття «життєві вміння дитини» включається:

Знання про навколишній світ;

У поняття «життєві вміння дитини» включається:



  • Коло вміння із самообслуговування;

  • Уміння спілкуватися, підлаштовуватись під обставини на власну користь;

  • Уміння презентувати себе.


Суть інтерактивного навчання полягає в тому , що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів.Інтерактивні форми навчання сприяють розвитку ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці.
Урок з інтерактивними технологіями включає п′ять елементів:

  • Мотивація;

  • Оголошення теми та очікуваних результатів;

  • Надання н6еобхідної інформації для розв′язання завдань;

  • Інтерактивна вправ;

  • Підбиття підсумків та оцінювання роботи на уроці.


Під час організації інтерактивної роботи учні дотримуються таких правил:

  • До роботи залучаються всі учні класу;

  • Матеріали групою готуються заздалегідь;

  • На уроці застосовую 1-2 інтерактивні вправи.



Для мотиваційного забезпечення уроків використовуються наступні методи та прийоми:

  • Коротка розповідь;

  • Створення проблемної ситуації:

  • Оголошення епіграфу та девізу уроку.


Важливим етапом уроку є надання необхідної інформації. На цьому етапі дається достатньо інформації для того, щоб вони могли виконати практичні завдання за мінімально короткий час.

Центральною частиною заняття є інтерактивна вправа, за допомогою якої відбувається засвоєння навчального матеріалу , досягаються результати уроку.

Інтерактивна вправ проводиться за наступним регламентом:

  • Інструктування;

  • Об′єднання в групи;розподіл ролей.

  • Виконання завдання;

  • Презентація результатів.

Найважливіша частина уроку є підбиття підсумків. На цьому етапі учасники навчально-виховного процесу повинні:

  • Пояснити зміст опрацьованого матеріалу;

  • Порівняти результати з очікуваними;

  • Зробити висновки;

  • Установити причинно-наслідкові зв′язки.

За роботу кожен учень на уроці отримує оцінку.
Реалізуючи поставлені завдання, мені вдалося домогтися цінного ставлення учнів до здобутих знань та вмінь, яке включає:

  • Зацікавленість предметом «хімія»;

  • Відчуття потреби в знаннях;

  • Дотримання правил техніки безпеки при роботі в кабінеті хімії;

  • Застосування алгоритмів при розв′язанні завдань;

  • Дотримання екологічної культури;

  • Самостійність,само організованість та співпраця при роботі в групах;

  • Системність у виконання самостійних робіт;

  • Наполегливість у навчанні;

  • Сміливість у прийняті рішень та виголошенні власних суджень.


Однією з основних вимог сучасної школи є формування гнучкого, нестандартного мислення, притаманного творчій особистості.
Розвивати творчі здібності учня на уроках хімії – чи не найактуальніше завдання даного предмета. Систематичне розв’язування задач сприяє досягненню глибоких та міцних знань , свідомих та стійких умінь, сприяє розвиткові логічного мислення учня.
Освітня технологія – модель роботи вчителя та учнів, що включає в себе планування , організацію та проведення реального процесу навчання за умови забезпечення комфортності для всіх суб’єктів освітньої діяльності. Зміст сучасної освіти створює умови для всебічного розвитку особистості й визначається на засадах загальнолюдських та національних цінностей , науковості та систематичності знань , їх значущості для соціального становлення людини, гуманізації та демократизації шкільної освіти ; для індивідуалізації та диференціації навчання , його профільності , запровадження особистісно орієнтованого навчання та новітніх педагогічних технологій , формування компетентності учня.
Ефективним для розвитку творчих здібностей на уроках хімії є розв’язання задач. Воно полягає в тому , що спочатку розбирається зразок задачі , форма запису, а наступним кроком є закріплення виконаних дій шляхом розв’язання аналогічних задач та обернених ним. Далі починається етап розвитку вмінь , який реалізується шляхом розв’язання складніших на декілька дій задач , комбінованих задач , розв’язання задач кількома способами.
Спочатку виробляється вміння розв’язувати прості задачі а потім складніші і до комбінованих.
КЛАСИФІКАЦІЯ ЗАДАЧ


  1. За характером : теоретичні – передбачають теоретичне міркування та висновки;

Практичні – передбачають практичні міркування та висновки.


  1. За метою : навчальні – спрямовані на розвиток в учнів елементарних умінь та навичок оперування розумовими діями;

Розвивальні - сприяють розвитку пізнавальної активності та самостійності учнів під час розв’язання.


  1. За значенням : розрахункові – передбачають знання теорій,законів, процесів , властивостей речовин , а також уміння учнів виводити хімічні формули , складати хімічні рівняння;

Якісні ( логічні) – в їх основу покладено розумову операцію , форму мислення або навіть поєднання кількох розумових операцій і форм мислення.
Вивчення хімії у школі має велике значення для наукового сприйняття світу , для розвитку творчої , інтелектуально розвиненої особистості. Тому сучасна педагогіка вимагає вдосконалення методики викладання предмета. Необхідно забезпечити учня багажем знань з допомогою взаємодії з учителем , з іншими учнями , з групою. Тоді інтерес учнів до уроку та його ефективності зросте.
Однією з ефективних форм роботи у розвитку творчих здібностей учнів – є інтерактивне навчання.
Ця форма пізнавальної діяльності , що має конкретну , передбачену мету - сварити комфортні умови навчання , за яких кожен учень відчуває свою необхідність , зможе розкрити свої здібності й продемонструвати знання з предмета , відчути впевненість у собі.
Під час інтерактивного навчання навчальний процес здійснюється за постійної активності учнів. Інт реактивне навчання вимагає від кожного учня вміння спілкуватися один з одним , мислити, приймати рішення. Залежно від інтерактивних форм учень навчається опрацьовувати інформацію , робити опорні схеми та конспекти , передавати свої знання іншим , висловлювати власні думки , розв’язувати та складати задачі та завдання , оцінювати самостійно роботу свою та інших учнів.
Виходячи із специфіки предмета хімія дуже тісно пов’язана з побутом , промисловістю та сільським господарством , тому дуже є важливим метод «АСОЦІАТИВНИЙ КУЩ». Він дозволяє сприймати науку та життя як одне ціле , що є дуже важливим для підвищення зацікавленості учнів у предметі.
Наступний метод – «АЖУРНА ПИЛКА». Він вимагає опрацювання великої кількості матеріалу. Учні навчаються ( під час опрацювання інформації у групі) зі своєї теоретичної частини вибирати основне , стисло його описувати та передавати іншим учням.
Найчастіше використовуються у роботі опорні конспекти та схеми, які дозволяють учневі записувати теоретичні відомості та хімічні перетворення до певного опорного конспекту чи схеми.


Фізичні властивості

Хімічні властивості



Поширення в природі

Одержання


Застосування

Особливості




Для невеликої кількості отриманої інформації на уроці використовують метод «НАВЧАЮЧИ _ ВЧУСЯ» , причому учні повинні бути розташовані у групах, а своєю інформацією ділились переходячи один до одного.
На закріплення отриманої інформації на уроці використовують «РЕБУСИ» , які вимагають від учнів уміння не тільки визначати закодовані властивості речовин , але й записувати відповідні реакції , аргументовано висловлювати думку .
Також на етапі закріплення учням можна запропонувати :


  1. скласти та розв’язати альтернативні схеми перетворень ;

  2. скласти узагальнюючу схему на основні частини опрацьованого матеріалу в групі.


Дуже важливо , щоб під час заключної частини уроку учні , підбиваючи підсумок , починали відповіді словами : « Я знаю . . «,»Я вмію ,,» - це використання методу «НЕЗАКІНЧЕНОГО РЕЧЕННЯ,,»
Непростий момент на уроці це оцінювання. Як правило на інтерактивному уроці використовують картки само оцінювання учнем власної роботи , роботи в групі.
Оцінювання власної участі в роботі групи та на уроці
Прізвище , імя , клас __________
Оцініть себе за кожним визначеним напрямком від 0 до 2 балів.


  1. Ви брали активну участь у роботі групи ________

  2. Ви вносили вдалі пропозиції, які враховувала група ______

  3. Ви надавали підтримку іншим членам групи , заохочували їх до роботи _________

  4. Ви висунули цілком нову ідею , що сподобалась іншим ____

  5. Ви вдало узагальнювали думки інших і просували роботу групу вперед __________

  6. Ви доповідали класу про результати групи __________


Усього балів __________

Сучасний урок хімії повинен проходити на високому методично-інформаційному рівні , що забезпечується інноваційними методами й формами роботи.
Зміни форм спілкування учителя та учня перетворюють навчання на ділове співробітництво , що підвищує мотивацію до навчання , зумовлює необхідність пошуку інформації , інтенсивності навчання на уроках та в позакласний час.
Для досягнення загальної мети виконуються завдання :

  • розвивати здібності та інтереси учнів;

  • сприяти застосуванню знань , умінь , навичок , отриманих під час вивчення хімії на уроках фізики , біології;

  • використовувати елементи хімічного експерименту для підняття інтересу до предмета та поглиблення знань.


КОНСТРУКТОР УРОКУ













Найчастіше на уроках використовують прийоми «МАГІЧНИЙ КВАДРАТ» . Скласти бінарні формули сполук елементів з оксигеном.


Літій

Кальцій

Алюміній

Фосфор

Оксисен

Сульфур

Гідроген

Карбон

Флуор


За допомогою «магічних таблиць» можна скласти й хімічні рівняння.


Купрум

Алюміній

Ферум

Метан

Кисень

Кобальт

Фосфор

Сіліцій

Сульфур

Магній

Цинк

Карбон


Використання даних опорних схем допомагає краще засвоїти новий , досить складний для запам’ятовування матеріал. Використання даних схем на декількох уроках і дає змогу учням легко засвоїти основні знання.
Прийом «ГІПОТЕТИЧНИЙ ПРОГНОЗ» використовується під час обговорення певної проблеми. У дітей формується аналітичне мислення , закріплюється знання з попередніх тем , виникає зацікавленість вирішити проблему. Пропонується початок фрази , а завершити мають учні .

«Якби кисню в повітрі було не 21% , а 50% , то . . .».Клас перед цим ділиться на дві групи, де кожна група доводить свою правоту.

Проблему підвищення якості освіти , розвитку самостійності та творчої активності учнів і підготовки їх до самостійного здобуття знань і творчої діяльності не можна повністю розв’язати без установлення цілісної картини світу на основі між предметних зв’язків у навчальному процесі.
Суть між предметних зв’язків полягає в обєднанні ідей , наукових теорій , понять , технологій навчання в процесі діяльності вчителів різних предметів та навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Відсутність тісних взаємозв’язків між предмета призводить до того , що учні відокремлюють поняття від предметів , не бачать у науковому понятті своєї багатоманітності та конкретності , не вміють застосовувати набуті знання з того чи іншого предмета під час вивчення іншого на практиці.
Завдяки між предметним зв’язкам вдається підвищити ефективність навчального предмета.
ЗВЯЗКИ З ФІЗИКОЮ
Знання учнів про закон перетворення і збереження енергії , одержані на уроках фізики , використовуються під час пояснення теплових явищ у разі розчинення їх у воді.

З курсу фізики учні знають поняття «густина речовини» й формулу її обчислення. Це допомагає учням самостійно здобути нові знання про «молярний об’єм газів».
Вивчаючи тему «Періодичний закон та періодична система» використовуємо знання про будову атома .


ЗВЯЗКИ З МАТЕМАТИКОЮ

Сучасна хімія не може обходитись без математичних обчислень, а розв’язування задач сприяє конкретизації та зміцненню знань учнів, активізує їх мислення , розвиває навчики й підвищує ефективність уроків.
Уміння розв’язувати задачі розцінюється як одна з найважливіших умов політехнічної підготовки учнів.
На уроках хімії використовується математична термінологія , правила та закони , уміння та навички.

Методика навчальної математики вчить , що задачу слід вважати розв’язаною , коли знайдено розв’язання:

  • безпомилкове;

  • обґрунтоване;

  • вичерпне.


Розв’язуючи задачі необхідно дотримуватись відомих правил наближених обчислень.
Під час розв’язування задач можна використовувати як хімічний так і алгебраїчний спосіб розв′язку.
Алгебраїчний спосіб значно коротший і вимагає менше часу.
Хімічний спосіб розв′язку задач можна застосовувати як пропорції так і приведення до одиниці.

ЗВЯЗКИ З БІОЛОГІЄЮ

У процесі вивчення біології проводяться досліди з виявленням ролі мінеральних добрив у рості та розвитку сільськогосподарських культур.
Під час вивчення хімічних елементів та їх сполук зазначається роль елементів для рослин , їх розвитку та захворюваності рослин , боротьбі зі шкідниками.

ЗВЯЗКИ З ГЕОГРАФІЄЮ
Предметом вивчення економічної географії України є сучасне господарство країни.
Виходячи із цього, зв’язки у викладанні географії та хімії слід здійснювати у таких напрямках:


  1. вивчення природних багатств нашої країни;

  2. ознайомлення із досягненнями та проблемами господарства країни;

  3. основні технологічні процеси хімічних виробництв;

  4. проведення краєзнавчої роботи.



ЗВЯЗКИ З ОБЖД
З програмами ОБЖД учні вивчають теми, в яких знайомляться з умовами горіння , джерелами запалювання , речовиною киснем, горючими речовинами, препаратми побутової хімії. У старших класах вивчаються теми «Алкоголізм , та його вплив на організм»,»Негативна дія нікотину на здоровя «, «Радіація, радіоактивні речовини».
Формою між предметних зв’язків є інтегровані та бінарні уроки.
Широкого застосування набули учнівські інтегровані проекти на екологічну тематику.
Шляхи раціональної організації навчання , розвитку пізнавальних здібностей учнів, активізації їхньої розумової діяльності різноманітні. Існує безліч форм і методів навчання , які орієнтовані на краще засвоєння учнями навчального матеріалу.
Популярними є використання на уроках : прес-конференцій, уроків-аукціонів, уроків-судів, уроки конкурси.

Популярними на уроках є метод інтерактивної вправи «Мікрофон».

Для групової роботи використовується метод «Снігова куля»: кожна група в класі отримує картку із завданням. По –чергово виконані правильно завдання складаються картками на снігову кулю. Ця вправа сприяє не тільки зосередженню уваги , а й виховує почуття взаємопідтримки та командного духу.
Гра не тільки формує позитивне ставлення учнів до предмета , а й розвиває інтерес до його вивчення , забезпечує розвиток розумових здібностей , виховує самостійність. Проведення ігор на уроках допомагає учням побачити раніше відоме з іншого боку , активніше використовувати його.

Цю форму роботи на уроці можна включати в різні структурні елементи уроку:


  • під час вивчення нового матеріалу ( лото, кросворд, естафети, «Третій зайвий «);




  • під час засвоєння вивчення нового матеріалу ( вікторини, лабіринти, «Хімік-розумник»);




  • під час узагальнення та систематизації знань ( захист проектів, ситуаційні рольові ігри);




  • під час контролю знань ( атестаційний залік, облік знань).


Методичні розробки уроків
Вашій увазі пропонуються розробки уроків з теми «ХІМІЧНІ РЕАКЦІЇ» в 9-му класі із застосуванням елементів інтерактивного навчання.
Урок 1.
  1   2   3

Схожі:

УКРАЇНА ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ...
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ ОРГАНІЗАЦІЇ КОМАНДНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У ПЕДАГОГІЧНОМУ КОЛЕКТИВІ
УКРАЇНА ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ ТА ГУМАНІТАРНОЇ ПОЛІТИКИ МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ...
РОЗДІЛ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРIЄНТОВАНИЙ ПІДХІД ДО НАВЧАННЯ ТА ВИХОВАННЯ. СОЦІАЛЬНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ
Управл і ння освіти, молоді та спорту Смілянської міської ради Методичний...
Смілянського природничо-математичного ліцею Смілянської міської ради Черкаської області, Волошина Марія Сергіївна, учитель фізики,...
Відділ освіти Кам’янської райдержадміністрації Методичний кабінет...
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Історія України. 10 клас. Рівень стандарту ”, затвердженої Міністерством освіти...
Відділ освіти Кам’янської райдержадміністрації Методичний кабінет...
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Історія України. 10 клас. Рівень стандарту ”, затвердженої Міністерством освіти...
Міністерство освіти і науки України Відділ освіти Лохвицької районної...
Автор і укладач: Трубка Марія Михайлівна, учителька української мови та літератури Безсалівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ст....
Міністерство освіти і науки Дніпропетровська область Відділ освіти...
Тренувальні вправи (Прислівник як частина мови. Розряди прислівника. Ступені порівняння прислівника)
ВІДДІЛ ОСВІТИ ВАТУТІНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ МЕТОДИЧНИЙ...
«Інтегрування оптимальних педагогічних технологій та ефективних форм і методів роботи для створення ситуації успіху для кожного учня...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Міністерству освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, департаментам (управлінням) освіти і науки обласних, Київської...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 10. 06. 2011 №572 "Про Типові навчальні плани початкової школи", рішення...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка