|
Скачати 38.4 Kb.
|
Особливості навчання сучасних молодших школярів Сьогодні перед нами, учителями, постає проблема не «чого учити», а «як учити» , тобто проблема організації ефективних сумісних форм навчальної діяльності учня і вчителя. Більшість першокласників приходить до школи з бажанням вчитися. І для мене надзвичайно важливо навчати дітей так, щоб цей потяг не гальмувався. І першим своїм завданням я бачу – формування у дитини віри у власні можливості, у те, що, працюючи і долаючи труднощі можна всього навчитись. Вже на перших уроках діти чують вислів: «Не кажи «не вмію», а кажи «навчусь». Пізніше весь клас промовляє ці слова для учнів, що відмовляються долати труднощі, що виникають під час виконання навчальних завдань. Виходячи із завдань уроку, я обираю такі методи роботи, які були б спрямовані не тільки на засвоєння знань, а й на розвиток дітей, на пробудження їх емоційної сфери. Адже доведено, що емоційно забарвлене знання запам’ятовується краще і на довго. Створення атмосфери радості , можливості власного вибору - для мене не самоціль, не доповнення або прикраса до уроку, а необхідна умова для одержання знань. Аби створити відчуття «радості життя», як зазначає Ш. Амонашвілі, не треба забороняти дітям «надмірні» розваги, варто частіше використовувати їх для того, щоб діти легше сприйняли та засвоїли те, що ми хочемо їм дати. Чим більше радісних відчуттів у дитини, тим краще буде її розвиток. Проведення інтелектуальної розминки в русі підвищує інтерес дітей до самостійної роботи та мотивацію навчальної діяльності. Ці ігри вимагають від дітей дисциплінованості, бажання та вміння узгоджувати свої дії з діями інших гравців. Вони вчать дітей відповідати за свої дії, потребують більшої розумової активності, ніж традиційні види роботи (бесіди, відгадування загадок), легше даються, приносять більше задоволення. Учні початкових класів ще пам’ятають і люблять свої ляльки, ведмедики, граються машинками, вірять в існування Незнайка, Буратіно та Мальвіни. І якщо їхні улюблені іграшки та казкові герої приходять на урок, приносять у загадкових конвертах цікаві завдання, листи від Знака запитання із країни Орфографії тощо, то урок стає цікавим, схожим на казку. Тоді ручка перетворюється на чарівну паличку, а самі діти на чарівників. Так під час хвилинки каліграфії на дошці я малюю штрихи і запитую: «На яку літеру перетворимо ці палички?» ІІІ - Ш ш. Далі можна запитати: «Які словникові слова починаються з цієї літери?» (Шофер) Далі можна записати ці слова, скласти з ними речення. Люблять діти подорожувати в казку, в країну Математики, в міста Кмітливості і Винахідливості також на острів скарбів у пошуках скарбу (здоров’я).У моєму доробку є уроки з використанням казкових сюжетів, уроки-подорожі, уроки КВК, уроки-конференції. Практика переконує, що свідоме накопичення знань відбувається в процесі активної розумової діяльності, а це і досягається на таких нестандартних уроках. Захоплені подорожами діти легше долають труднощі, знімається втома, напруга і підтримується увага протягом уроку. Міцні знання, уміння і навички учні набувають у процесі активної пізнавальної діяльності, важливим збудником якої є інтерес. Стійкий інтерес формується при поєднанні емоційного, раціонального і практичного в навчанні. Тому так важливо серйозне заняття зробити для дітей цікавим, захоплюючим. З цією метою я використовую різні форми зацікавлення: сюжетні ігри, задачі у віршах, задачі-жарти, ребуси, хвилинки-цікавинки, граматичні казки. Часто на уроках діти стають розвідниками (полічити скільки разів зустрічаються слова з літерою «Р») , слідопитами ( знайдіть в тексті «сліди» у вигляді слова «білка» і прочитайте речення з цим словом), краєзнавцями та екскурсоводами (подорожуємо містами України, вулицями рідного міста тощо). В початкових класах для розумового розвитку і формування особистості велике значення має гра. Завдяки ігровим діям дитина засвоює вільні форми поведінки, організовує емоції і волю. Гра тренує її розум, впливає на розвиток уваги, сприйняття, пам’яті, мислення, уяви. Гра створює умови для пізнання себе і людей, взаємодії людей з навколишнім світом, усвідомлення зв’язків з природою, сім’єю. Готуючись до уроків, я добираю ігри, що стимулюють розвиток і формують активну особистість. Гру «Хто більше?» використовую на багатьох уроках. Наприклад, на уроках української мови :Хто назве більше слів з певною буквою; іменників прикметників, дієслів; слів на задану орфограму; хто більше утворить слів зі слова «Дніпропетровськ»;хто більше назве слів з певними ознаками тощо . Г Улюблена гра на уроках читання розмовляти голосами казкових персонажів або героїв мультфільмів. Часто до нас на урок приходить клоун і тоді діти можуть хвилинку відпочити і посміятися. Під час роботи над виразністю читання до нас на урок може завітати Добра ( ), Зла( ), Спокійна( ) Чарівниця. І тоді діти вчаться правильно інтонувати речення передавати голосом різні почуття. З задоволенням діти грають у гру «Впіймай слово». Її можна використовувати і на уроках української чи російської мови при вивченні букв, різноманітних орфограм, різних частин мови тощо; на уроках основ здоров’я (впіймати слова ознаки - здоров’я), уроках природознавства та громадянської освіти. Ще одна гра, яка подобається дітям, називається «Так-ні». Вчитель задумує предмет або явище. Учні намагаються знайти відповідь, ставлячи запитання, на які можна відповідати лише «так» або «ні». Цей прийом вчить пов’язувати розрізнені факти в єдину картину, систематизувати наявну інформацію, слухати й чути товаришів. Наприклад, під час вивчення теми «Визначення часу за годинником» для активізації класу можна застосувати цю гру. Вчитель каже: «Це є в кожному домі, у нас в класі, в установах і навіть на вокзалах і аеропортах. Цей предмет вам давно знайомий.» (Відповідь: годинник.) Таким чином можна урізноманітнити будь - який урок. Але треба пам’ятати, що гра має бути не заради гри. Гра – це серйозна справа, але, водночас, і радісна, цікава. За словами А.С. Макаренка, цікава гра має бути схожа на хорошу роботу. Саме завдяки такій роботі, мої діти не втрачають інтерес до навчання, охоче щодня йдуть до школи. Вони допитливі, життєрадісні, з ними легко працювати. . |
Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів Частина 1 Рівні навчання 14-28 Марусяк В. М. Супутник букваря. Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів. Навчальний посібник. 3 частини |
Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів Частина 1 Рівні навчання 1-13 Марусяк В. М. Супутник букваря. Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів. Навчальний посібник. 3 частини |
І. М. ГЕРАСИМЕНКО, вчитель іноземної мови Смілянської ЗОШ І-ІІІ ступенів... Стаття присвячена одному з важливих методів навчання іноземній мові – діалогу. Зокрема, в роботі наводиться алгоритм діяльності вчителя... |
ПОСВЯТА У БАРВІНЧАТА молодших школярів Увага! Лінійка, присвячена посвяті у барвінчата молодших школярів, оголошується відкритою |
W 1 РОЗВИТОК ЛОГІЧНОЇ ПАМ’ЯТІ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ W 2 ... |
СИСТЕМА ПОЗАУРОЧНОЇ ВИХОВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКІЛ – ВАЖЛИВА УМОВА ФОРМУВАННЯ... У статті проаналізовано сучасний стан позаурочної виховної діяльності дітей молодшого шкільного віку і виявлені труднощі, з якими... |
Уроки математики в початковій школі. Умови підвищення їх ефективності В свою чергу, чинна програма навчання математики молодших школярів спрямовує вчителів на пошук такої логіки взаємозв’язків між структурними... |
ЧАСТКОВО – ПОШУКОВИЙ МЕТОД НАВЧАННЯ ТА ЙОГО ВИКОРИСТАННЯ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ Навчання, що спирається не стільки на мислення,скільки на пам’ять школярів, не може задовольнити сучасних вимог життя і школи |
Розвиток навички читання молодших школярів Методичний посібник Розвиток навички читання молодших школярів: Методичний посібник / авт. Н. В. Радченко. – Рокитне: РМК, 2010 – 49 с |
Активізація пізнавальних інтересів колективного навчання молодших школярів Т. А. Луценко – вчитель – методист вищої категорії початкових класів, відмінник освіти України Старосинявської загальноосвітньої... |