Урок реквієм


Скачати 106.97 Kb.
Назва Урок реквієм
Дата 15.12.2013
Розмір 106.97 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок
Тема. Улас Самчук. Роман – хроніка «Марія». Побудова роману. Образ Марії у творі.

Мета : навчальна :розглянути історію написання роману – хроніки

Уласа Самчука « Марія», проаналізувати проблематику та побудову

роману;

розглянути образ Марії як символічний образ України та

Божої Матері;

розвивальна: розвивати вміння встановлювати причинно – наслідкові

зв’язки, обґрунтовувати власну точку зору, робити висновки, усне

мовлення;

виховна: виховувати у старшокласників почуття людяності, вміння

співчувати, затверджувати ідеали гуманізму, добра і справедливості.

Обладнання : портрет Уласа Самчука , комп’ютерна презентація « Улас Самчук «Марія» , ТЗН, хрестоматії, фонозапис пісень « Аве Марія» Ф. Шуберта , «Реквієм» (фрагмент) Вольфганга Амадея Моцарта, на столі вишитий рушник, розламана хлібина , колоски пшениці, перев’язані чорною стрічкою, свічка Пам’яті , схеми « Уроки життя», роздавальний матеріал для роботи в парах.

Методи, прийоми, форми роботи: бесіда з елементами розповіді вчителя, виразно-художнє читання фрагментів художнього твору, художня оповідь, літературний диктант , прийоми «Незакінчене речення», «Мозковий штурм», інтерактивна гра «Мікрофон», робота в парах.

Міжпредметні зв`язки: музика (пісні Аве Марія» Ф. Шуберта , «Реквієм»

(фрагмент) Вольфганга Амадея Моцарта, історія України.

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

Вид уроку: урок – реквієм.

Теорія літератури: роман – хроніка.

Ключові слова : матір, голодомор, Божа Матір .


Зміст і структура уроку

І. Організаційна момент.
ІІ. Повідомлення теми, мети та очікуваних результатів на уроці. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Слово вчителя.

  2. Проблемне запитання

  3. Запис у зошити.


ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Перевірка домашнього завдання.

Літературний диктант « Так - ні».
V. Сприймання і засвоєння учнями нового матеріалу.

1. Слово вчителя.

2. Виразне читання вірша учнем.

3. Теорія літератури.

4. Коментар учителя.

5. Бесіда з елементами розповіді вчителя.

6. Робота над текстом ( робота в парах).

7 .Інтерактивна гра « Мікрофон» .

8. Вибіркове читання тексту.

9. Зв’язок з народною творчістю.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Заповнення схеми «Уроки життя» (письмово).

2. Відповідь на проблемне питання.
VІІ. Підсумок уроку.

  1. Читання заключних частин твору.

  2. Бесіда.


VІІІ. Оцінювання знань учнів. Аргументація оцінок.
IX. Домашнє завдання.

Інструктаж до виконання

Перебіг уроку:

І .Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми , мети та очікуваних результатів. Мотивація

навчальної діяльності.

1. Вчитель. Уласа Самчука справедливо назвали “Гомером українського життя ХХ ст.”. Письменник створив неповторну художню панораму своєї епохи, показав рідний народ у періоди вирішальних випробувань. Тож тема сьогоднішнього уроку: «Улас Самчук. Роман – хроніка «Марія». Побудова твору. Образ Марії у творі» (слайд 1).

Мета уроку: на уроці ми проаналізуємо зміст твору щодо порушених письменником у ньому проблем, поміркуємо над питаннями добра і зла, особливістю їх зображення Уласом Самчуком, розглянемо образ Марії як символічний образ України та Божої Матері;

Очікувані результати: вміти аналізувати роман Марія», коментувати його побудову та проблематику, характеризувати образ Марії, розкриваючи її символічний смисл ( слайд 2).

2. Проблемне запитання.

У чому сенс життя людського за романом Уласа Самчука « Марія»?

3. Запис теми уроку та проблемного запитання у зошити.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів .

Улас Самчук писав : «Я не тому письменник українського народу, що вмію писати. Я тому письменник, що відчуваю обов’язок перед народом. Бог вложив у мої руки перо. Хай буде дозволено мені використати його для доброго, для потрібного.» Хто він? Що зробив для рідної землі? Як склалася його доля?

- Пропоную активізувати отримані вами знання щодо вивчення біографії Уласа Самчука у формі літературного диктанту « Так – ні» (додаток 1).
ІV. Перевірка домашнього завдання.

Літературний диктант « Так – ні»

  1. Улас Самчук народився 20 лютого 1905р. у с. Дермань на Волині теперішньої Рівненської області у порівняно заможній селянській сім’ї……… ( Так).

  2. Улас Самчук ніколи не перетинав кордон України……..( Ні).

  3. Найвідоміші твори письменника – це роман - трилогія “Волинь” та роман – хроніка “Марія”………( Так).

  4. Схильніть до літературної творчості в Самчука виявилась дуже рано , а саме в Кременецькій гімназії ………….( Так).

  5. Його життя в цілому пройшло в Європі , а потім в Канаді ………( Так).

  6. Улас Самчук став одним із засновників об’єднання українських письменників « Слово» , яке утворилося 1954 року в Нью – Йорку……….

( Так).

V. Сприймання і засвоєння учнями нового матеріалу.

1.Вчитель.

Дуже важко через багато літ відтворити у пам’яті страшні картини небаченого у світі голодомору, який стався на благодатній українській землі, багатій на чорнозем, роботящі руки. Зник хліб, пухли з голоду старі і малі, смерть своєю кістлявою рукою « вимітала» цілі родини , «поселення»… А в горезвісному 1933-му Україна перетворилася на суцільну могилу. Минають роки, але ми не повинні забувати сторінок історії, не повинні оминати страшної народної трагедії.

Тож нехай сьогоднішня наша розмова прозвучить як реквієм жертвам голодомору. (Вчитель запалює свічку, звучить « Реквієм» Вольфганга Амадея Моцарта). Слайди( 3-14).

2.Виразне читання учнем вірша «Ти кажеш не було голодомору?»

Ти кажеш не було голодомору?

І не було голодного села?

А бачив ти в селі пусту комору,

З якої зерна вимели дотла?

Ти кажеш не було голодомору?

Чому ж тоді, як був і урожай,

Усе суціль викачували з двору,

Греби , нічого людям не лишай!

Ти кажеш не було голодомору?...

( Д. Білоус)

3.Теорія літератури ( запис у зошити).

Роман – хроніка – це різновид роману, в основу сюжету якого покладено історію суспільних або родинних подій, змальованих у їх часовій послідовності ( слайд 15).

Цей твір автор жанрово визначив як «хроніку одного життя».
4. Коментар учителя.

Роман Уласа Самчука « Марія» - перший в українській літературі твір про голодомор, написаний по гарячих слідах у Празі 1933 року. « Марію» називають «найсенсаційним» Самчуковим романом. Виникає питання: чи був Улас Самчук достатньо проінформований? Так, інформації у митця було вдосталь. Не лише тому, що матеріали про голод великим потоком ринули в Європу. Письменник виріс і виховався на території, де був Голодомор. Там залишилося ще багато друзів, знайомих…
5. Бесіда з елементами розповіді вчителя.

- Які проблеми порушуються у романі?

(У романі порушуються такі найважливіші проблеми: проблеми праці, землі, духовності (віри і життя за Божими заповідями), людських взаємин. Серед порушених письменником проблем є проблема добра і зла є чи не найголовнішою. Про це йдеться вже на перших сторінках роману)

( слайд 16)

- Кому присвячено твір?

(Матерям, що загинули голодною смертю на Україні в роках 1932-1933).

- Яка побудова роману?

("Книга про народження "Марії"."Книга днів Марії"."Книга про хліб".)

( слайд 17).

- Які історичні події охоплено у творі?

(Російсько-японська війна.

Перша світова війна.

Громадянська війна.

Події революції 1917 року.

Панування більшовизму.

Боротьба з куркульством).

- Як звали головну героїню твору?

( Марія)

- Що означає число 26258? ( слайд 18).

( Стільки днів жила Марія).

- З ким автор порівнює Марію?

( Автор порівнює Марію з Божою Матір’ю).

І справді, Марія – ім’я, що із прийняттям християнства стало традиційним в українській культурі. Вживання його в літературі і релігійному фольклорі пов’язане з асоціаціями , які викликає у свідомості читача Мати Божа. Для розкриття теми автор використав жанр Житiя Святих. Найпопулярнiшi джерела цього жанру - давня поема "Ходiння Богородицi (себто Дiви Марiї) по муках" (про що зазначає й назва роману). Мати Божа супроводжує Марію все життя. Її прихід до церкви — це зустріч саме з Богородицею, від якої жінка черпає спокій, радість і силу.
( слайди 19-24, звучить запис пісні «Аве Марія» Ф. Шуберта).
6. Робота з текстом ( робота в парах).

- Отже, ми підійшли до безпосередньої характеристики образу Марії за романом Уласа Самчука «Марія». Для початку ви попрацюєте у парах для кращого розуміння тексту твору. Ви повинні установити відповідність щодо запитань та відповідей до тексту.( Кожен учень працює з роздавальним матеріалом - додаток 2).
Встановіть відповідність:

  1. Що ви довідалися про життя Марії?




  1. Яким чином Марія у 9-річному віці почала самостійне життя?


А. Мабуть тому, що цей шлюб був

без взаємності та без кохання.

Б. Марія не кохала Гната. Але він був господарем. .А від Корнія чекала листів та не дочекалася.

3. Чому Марія подала рушники

Гнатові? В. Коли Марії пішов шостий рік,

припало на каменоломнях тата , а

за два місяці злягла мати і

більше не підвелася.

4. Чому помирали Маріїні і Гнатові

діти? Г. Марія здогадувалась, але Гнат

клявся, що не робив цього

страшного гріха.

5.Чи догадувалася Марія, хто підпалив

її нову хату? Ґ. Найнялася до Мартина Заруби.

Родина Заруби поставилась до

неї добре, дівчину відгодували,

добре одягали і мили.

Марія працювала завзято.


7. Інтерактивна гра «Мікрофон» ( визначення рис характеру Марії).

- сором’язливість;

- самовпевненість;

- працьовитість;

- сумлінність;

- наполегливість;

- життєрадісність;

- доброзичливість;

- ощадливість тощо.
8. Виразно-художнє читання фрагментів художнього твору.

Знайдіть і зачитайте слова, якими охарактеризували Марію інші персонажі роману ( учні знаходять і зачитують невеличкі уривки тексту).
9. Зв’язок з народною творчістю.

Мова Марії народна, насичена різноманітними прислів’ями, приказками: «В мене миші лихі, в мене миші лихі, цур тобі й пек» ,«Моє невлад, то я зі своїм назад» , «Смійся, Матвіку, дам копійку» , «Цур тобі, прудивусе, які в тебе руді вуса» .

Автор наводить приклад пісень, які співає Марія: «Летить галка через балку» та «Ото тії чоботи, що зять дав».

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Заповнення схеми «Уроки життя» ( письмово).

- У кожного з вас на партах є схеми «Уроки життя» ( додаток 3). Ви повинні заповнити їх на основі прослуханого на уроці матеріалу. Для виконання даного завдання можна використати гроно «Висока мрія» та «Жорстока дійсність».

2. Відповідь на проблемне питання.
VІІ. Підсумок уроку.

1. Читання повних трагізму заключних рядків твору.

2. Бесіда:

- Яке враження справив на вас твір?

- Що найбільше схвилювало?

- Чи можна стверджувати, що доля Марії – це доля всієї України?

- Який підсумок уроку ви змогли б надати?

Орієнтовна відповідь учнів:

Роман «Марія» - один із найсильніших в українській романістиці. Улас Самчук «втілив у своїй творчості трагічну долю українського народу XX століття». Образ Марії підноситься до біблійних героїнь, до рівня символу України.

Багато трагедій пережив український народ, але страшнішого лиха , як Голодомор 1932-1933 років, історія не знає. Роман « Марія» дає змогу побачити і пережити події тієї, для нас вже далекої, епохи і зробити власні висновки. Улас Самчук своїм твором ніби закликає українців не відмовитися від вільної, незалежної України.

VІІ.Оцінювання знань учнів. Аргументація оцінок.
IX .Домашнє завдання.

Інструктаж до виконання

Завдання для всіх:

1. Дати письмову відповідь на запитання :

Чи можна стверджувати, що роман У. Самчука « Марія» трагічний?

2. Скласти порівняльну характеристику Корнія і Гната.

Додаток 1

Літературний диктант « Так – ні»

1. Улас Самчук народився 20 лютого 1905р. у с. Дермань на Волині теперішньої Рівненської області у порівняно заможній селянській сім’ї………

2. Улас Самчук ніколи не перетинав кордон України……..

3. Найвідоміші твори письменника – це роман - трилогія “Волинь” та роман – хроніка “Марія”………

4. Схильніть до літературної творчості в Самчука виявилась дуже рано , а саме в Кременецькій гімназії ………….

5. Його життя в цілому пройшло в Європі , а потім в Канаді ………

6. Улас Самчук став одним із засновників об’єднання українських письменників « Слово» , яке утворилося 1954 року в Нью – Йорку……….

Додаток 2

Встановіть відповідність:

  1. Що ви довідалися про життя Марії?




  1. Яким чином Марія у 9-річному віці почала самостійне життя?


А. Мабуть тому, що цей шлюб був

без взаємності та без кохання.

Б. Марія не кохала Гната. Але він

був господарем. .А від Корнія

чекала листів та не дочекалася.

  1. Чому Марія подала рушники

Гнатові? В. Коли Марії пішов шостий рік,

припало на каменоломнях тата , а

за два місяці злягла мати і

більше не підвелася.

  1. Чому помирали Маріїні і Гнатові

діти? Г. Марія здогадувалась, але Гнат

клявся, що не робив цього

страшного гріха.

  1. Чи догадувалася Марія, хто підпалив

її нову хату? Ґ. Найнялася до Мартина Заруби.

Родина Заруби поставилась до

неї добре, дівчину відгодували,

добре одягали і мили.

Марія працювала завзято.

Додаток 3








Схожі:

Урок засвоєння нових знань. Методи і прийоми: «розповідь»
Тема уроку: Анна Ахматова. Риси акмеїзму в її творчості. Поема «Реквієм» (пізня поезія Ахматової)
Урок засвоєння нових знань. Форма уроку: Без Табу. Обладнання: Карта...
Мета: Навчальна: ознайомити учнів з однією з трагічних сторінок України, вияснити причини та наслідки найбільшої в світі техногенної...
Урок реквієм. Хід уроку І. Організаційний момент Мотивація теми,...
Обладнання: Плакат з символічним зображенням України 1932-1933рр. – у вигляді виснаженої жінки з мертвою дитиною на руках. Стіл з...
УРОК У «ДІЛОВА ГРА»
Мета ділової гри поглибити та розширити діапазон знань учнів, формувати діловий стиль спілкування у практично-професійній діяльності....
Виховна година реквієм: «Пам'ять серця» Мета
Мета: На основі історичних знань про голодомор 1932-1933рр в Україні визначити масштаби трагедії українського народу та уроки історичної...
Народжуватися і час помирати. Час руйнувати і час будувати. Час розкидати...
«Ціна йому – життя», книжкова виставка «Голод-33 – незагойна рана України»; записи класичної музики («Реквієм» Моцарта, «Соната»...
Тема. «І пливуть білі тіні…». Вечір-реквієм присвячений вшануванню...
Мета: вшанувати пам'ять жертв голодомору 1932-33років, виховувати співчуття і кращі людські якості
На Україну линуть журавлі. Творчість представників діаспори
Обладнання: портрети поетів діаспори; вислови про Україну; виставка книг; презентація; аудіозаписи пісень «Чуєш, брате мій», «На...
Тема. Василь Барка. «Жовтий князь»
Саме роман «Жовтий князь» повертає нам історичну пам’ять про голодомор 1932-1933рр. Це книга пам’яті мільйонам «безвинно убієнних»...
Урок по темі «Тварини. Охорона тварин»
Вч.: Сьогодні у нас незвичайний урок, тому що ми поєднаємо урок природознавства з уроком англійської мови. А щоб урок минув приємно,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка