|
Скачати 82.93 Kb.
|
ТЕМА. ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО Маска Мета: продовжувати ознайомлювати учнів з основами композиції, закріплювати поняття про симетричну, динамічну та тричастинну композицію; розвивати в дітей комбінаторні здібності, образне, логічне, просторове мислення; продовжувати формувати вміння аналізувати, узагальнювати; розвивати кмітливість; навчати міркувати; стимулювати розвиток допитливості; виховувати в учнів акуратність, увагу; формувати вміння передавати в художній формі власні враження від навколишнього світу з привнесенням елементів власного бачення. Обладнання: навчальні плакати; репродукції картин відомих художників (У. Корнеліс «Дайстерські карнавальні клоуни» та ін.); фотографії; навчальні роботи з методичного фонду; схеми компонування; матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання роботи. Матеріали та інструменти: картон; кольоровий папір; газетний папір; пластилін; повітряні кульки або гумові м'ячі; тасьма; блискітки; гелієві ручки — срібна або золота; бісер; клей ПВА; ножиці; простий олівець; пензель для клею; ємність для води; гуаш; пензлі № 4, 6; серветки для витирання рук і пензлів; палітра. Основні поняття: «маска», «карнавал», «літературний герой». Тип: комбінований урок. ХІД УРОКУ 1. Організаційний момент Оголошення теми та завдання уроку 2. Перевірка домашнього завдання Учитель пропонує учням розповісти про новорічні свята та звичаї різних народів. 3. Вивчення нового матеріалу Пояснення вчителя образотворчого мистецтва У Київській Русі до свят ставилися, як до людей, які здатні приходити, лякати, карати. Уважалося, що кожне свято має свій характер, і в нього можна попросити поради й допомоги. До свят зверталися із замовляннями: «Свята річні, великі, малі, приступитеся, допоможіть...» Розрізняли свята чоловічі й жіночі, молоді й старі, багаті й бідні, ледачі й веселі. Свята були навіть поріднені одне з одним. Наприклад, Масниця вважалася Семицькою племінницею, а Варвара — Миколиною матір'ю. Очікування свята — ні з чим незрівнянний стан душі, приємна й весела турбота. Що таке новорічні свята? Радісне коло друзів і рідних, гарний стіл, подарунки, ошатний одяг, весела музика, пісні, танці, карнавал. І семе Дата Клас Європейські карнавали були продовженням римських сатурналій. Із 494 року до н. е. упродовж тижня у грудні римляни відпочивали від усілякої праці, раби отримували на цей час повну волю, а школярі звільнялися від занять. Відкривали свято жертвопринесенням Сатурну перед його храмом біля підніжжя Капітолія. Організація сприйняття творів мистецтва (Перегляд творів мистецтва на мультимедійному пристрої під класичну музику відомих композиторів). М.Римський-Корсаков «Політ джмеля»; К.Сан-Сане «Карнавал тварин»; П.Чайковський «Спляча красуня», «Марш олов'яних солдатиків». Учитель образотворчого мистецтва демонструє учням репродукції картин відомих художників, на яких зображено карнавали та новорічні свята, пропонує розповісти, завдяки яким засобам художники створюють відчуття свята. Виступ двох учнів в карнавальних масках з повідомленням про маски та карнавали . Карнавал веде своє походження зі старожитніх звичаїв - давньо-римських поганських свят сатурналій, які справлялися на честь римського бога Сатурна після збирання врожаю, впродовж яких скасовувалися всі умовності і кожен веселився на свій смак і розсуд. Саме звідси походять карнавальні маски - під час сатурналій рабам дозволялося сидіти за одним столом зі своїми господарями, а з метою "зняття" станової нерівності задля загальних веселощів усі учасники святкування приховували свої обличчя за масками. Ототожнення карнавалу з проводами зими, як і сама, власне, назва свята, пов'язані з Католицькою Церквою, яка, прагнучи долучити дохристиянські традиції до нової віри, використала давнє свято для підготовки християн до найдовшого в році посту - Великого Посту перед Великоднем. А назва з італійської буквально означає "прощавай, м'ясо"(carne vale) або карнавал. Основні види венеціанських карнавальних масок: Баута (іт .Bauta) - маска, зазвичай білого кольору, що покривала все обличчя з чітко випнутим виступом для носа і надбровних дуг, вирізами для очей, але без рота. Оскільки баути утруднювали споживання їжі і поцілунки, інколи їх виготовляли лише до рівня рота. Моррета (іт Moretta) - маска овальної форми, що покривала все обличчя, зазвичай з оксамиту, часто чорного кольору, нерідко з довершенням у формі пір'їни. Вважається, що маску вперше виготовили у Франції, але у Венеції вона швидко набула популярності. Маска була "жіночою", тобто її носили переважно жінки. Окрім свят її надягали, вирушаючи на таємні побачення. Ларва (іт. Larva) - типова і найбільш поширена венеціанська овальна маска, зазвичай білого кольору, на все обличчя з невеликим отвором для рота, яку носили з трикутним капелюхом і плащем. 4. Закріплення вивченого матеріалу Слово вчителя образотворчого мистецтва У карнавалі все перевертається шкереберть, міняються місцями король та блазень, небо та земля, день та ніч. А який же карнавал без карнавальних масок? Творче завдання Слово вчителя трудового навчання Оберіть персонаж для свого карнавального костюма. Продумайте, якими засобами найкраще відтворити його характер, настрій, історичну епоху. Виконайте ескіз. Пояснення до творчого завдання Учні діляться на дві групи, які будуть паралельно працювати з вчителем образотворчого мистецтва та вчителем трудового навчання. Слово вчителя образотворчого мистецтва Із цупкого паперу розмічають і вирізають заготовку прямокутної форми приблизно 8х16 см. Перегинають її навпіл. На верхній частині складеної заготовки малюють половину маски і вирізають по зовнішніх контурах. Далі вирізають ножицями прорізи для очей. З лицьового боку маску розфарбовують, або обклеюють кольоровим папером. До виготовленої маски прив'язують мотузки, стрічки чи розтяжну гумову стрічку. Згідно з оздобленням маски бажано придумати відповідну назву, наприклад: фея, летюча миша, сова, киця, метелик. Доцільно використати окремі малюнки з дитячої літератури, журналів для орієнтації виготовлення і оздоблення маски на свій смак. Слово вчителя трудового навчання Зробіть із пластиліну ніс та губи. Приліпіть їх до гумового м'яча або повітряної кульки. Щоб основа не рухалася, покладіть її в мисочку відповідного розміру. Газету розірвіть на невеликі шматочки. Розмочіть їх у воді, обкладіть ними ніс, губи та всю поверхню майбутньої маски. Поки газета не висохла, змастіть її клеєм. Нанесіть наступний шар паперу та знову змажте все клеєм. Повторіть 3—4 рази. Не можна приклеювати папір безпосередньо на основу, тому що маска не зніматиметься з неї. Коли заготовка висохне, зніміть її з м'яча (кульки). Акуратно вийміть пластилін. Олівцем намалюйте контури обличчя та очей. Виріжте їх ножицями. Краї маски та очей закріпіть газетою та клеєм. Розфарбуйте маску спочатку білою, а потім кольоровою фарбою відповідно до задуму. За бажанням маску можна прикрасити мереживом, блискітками, бісером, стрічками. Індивідуальна робота за творчим завданням Під час самостійної роботи творчих груп учителі допомагають учням практичними порадами. Слово вчителя української мови та літератури і кількох учнів по темі «Вгадай літературних героїв » (перегляд епізодів із художнього фільму "Захар Беркут" на мультимедійному пристрої ). Як відомо, здавна на наші землі нападали чужинці - половці, печеніги, турки, татари, монголи, зазіхали і польська шляхта, і російський царизм. Та український народ не здавався, мужньо захищаючи свою батьківщину від ворогів, виявивши у боротьбі за волю і незалежність сміливість, непохитність, самопожертву заради кращого майбутнього. Спробуймо вгадати, хто ж з персонажів творів на історичну тематику ховається за маскою. Отже, розпочинаємо парад літературних героїв: 1. «Ото бач, як зруйнували Січ, а помочі нам не було де взяти, то наші характкрники й зачарували Січ! З того часу наша Січ з островом, з гетьманом, з козаками отут! Нашу Січ поглинув Дніпро. Чи бачиш,- ондечки далеко-далеко ворушаться попід гаєм, за отією скелею, неначе червоні квітки? То наше січове товариство». (один із запорожців казки І.Нечуя-Левицького «Запорожці»); 2. «Чорт їх бери, усіх татар. маму вбили, дідуся...нас мучили...Заждіть чортові сини! Вернусь я ще сюди, може, і не раз, та не на посторонку, як невільник, а з козацтвом, як лицар! Заждіть, я ще вашого дідьчого хана за бороду скубну, не то що...». (Павлусь із історичної повісті А.Чайковського «За сестрою»); 3. «Власті у нас над громадою не має ніхто, громада має власть сама, а більше ніхто...Але мій батько досвідний чоловік і радо служить громаді. Як він говорить на раді громадській, так не зуміє ніхто в цілій верховині. Громада слухає батькової ради, але власті батько мій не має ніякої і не жадає її». (Максим з історичної повісті Ів. Франка «Захар Беркут»); 4. «Батьки і браття! Нинішня наша побіда - велике діло для нас! Чим ми побідили? Чи нашим оружжям тілько? Ні. Чи нашою хитрістю тілько? Ні. Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю. Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незламно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас...Погані часи настають для нашого народу. Відчужиться брат від брата, відмежиться син від батька, і почнуться великі свари і роздори по Руській землі...а тоді попаде весь народ у неволю...Але знов нагадає собі він своє давнє громадство...життя своїх предків і забажає йти їх слідом..Прийде пора, іскра розгориться новим вогнем!». (Захар Беркут з однойменної повісті Ів. Франка). На цьому парад літературних героїв завершено. Прошу маски сісти. 5. Підбиття підсумків Обговорення учнівських робіт Після виконання роботи відбувається обговорення учнівських робіт. Наприкінці уроку учні мають давати визначення поняттям «свято», «карнавал», «літературний герой»; уміти аналізувати, порівнювати, спрощувати, узагальнювати декорувати форму; демонструвати творчу уяву, спостережливість, акуратність, увагу. 6. Домашнє завдання Удома учні мають дібрати та вивчити вірші, що присвячені Новому року та Різдву, і продекламувати їх на уроці української літератури; за бажанням прикрасити маску деталями, виконавши їх фломастерами, кольоровим клеєм, намистинками тощо. Одна група може виконати завдання , яке виконувала на уроці інша група. 7. Завершення уроку |
Декоративно-ужиткове мистецтво Мета: ознайомити учнів з декоративно-прикладним мистецтвом українського народу; прищеплювати любов до народного мистецтва і культурної... |
Декоративно-ужиткове мистецтво. Різновиди: вишивка, ткацтво, килимарство,... Вдосконалювати вміння розпізнавати види і жанри декоративно- ужиткового мистецтва |
Цікаві факти про декоративно – ужиткове мистецтво Писанкарство Писанкарство вважається одним із найдавніших і найцінніших різновидів українського народного декоративно-прикладного мистецтва, в... |
Урок №7 Тема: Декоративно-прикладне мистецтво мусульманських народів Мета: сформувати уявлення про головні риси мусульманського декоративно-прикладного мистецтва;ознайомити з видами ДПМ |
Тема: Писанкарство як мистецтво художнього розпису. Види писанок.... Мета: 1 Вчити дітей рописувати пианки, прикрашати їх декоративним розписом; узагальнити знання дітей про писанки як твори декоративно-прикладного... |
ВИТИНАНКА А. Антонович, Р. В. Захарчук-Чугай, М. Є. Станкевич «Декоративно-прикладне мистецтво» |
Уроку у 6-му клас і Тема: Мистецтво Обладнання: для вчителя: мультимедіа, виставка предметів декоративно –прикладного мистецтва: вишиті рушники, сорочки, скатертина,... |
Оберегова символіка в декоративно прикладному мистецтві ... |
Місце і роль плетіння макраме в сучасному декоративно-прикладному... Мета: познайомити дітей з декоративно-прикладним мистецтвом. Навчити розрізняти нитки за характеристикою та ознаками. Розвивати творче... |
Тема. Художні техніки декоративно-прикладного мистецтва. Виготовлення... Нців, види декоративно-ужиткового мистецтва (визначати практично). Познайомити із складною витинанкою-композицією (багатоколірною),як... |