Для учнів 5 класу Пригоди на сторінках сучасної книги


Скачати 149.33 Kb.
НазваДля учнів 5 класу Пригоди на сторінках сучасної книги
Дата26.10.2013
Розмір149.33 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Краснолиманська міська рада

Рубцівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів


Урок з позакласного читання

(для учнів 5 класу)

«Пригоди на сторінках сучасної книги (за повістю-казкою Івана Андрусяка «Стефа і її Чакалка»)»

Всеукраїнський конкурс на кращий конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури в 5-9 класах загальноосвітніх навчальних закладах у 2011-2012 н.р.

Автор: учитель української мови

та літератури

Рубцівської загальноосвітньої

школи I-III ступенів

Краснолиманського району

Донецької області

Гладиш Ірина Михайлівна

2012 р.

Тема. Пригоди на сторінках сучасної книги (за повістю-казкою Івана Андрусяка «Стефа і її Чакалка»)

Мета: поглибити знання учнів про сучасних українських письменників, а саме про творчість Івана Андрусяка, проаналізувати ідейно-художній зміст його твору «Стефа і її Чакалка»; вдосконалювати вміння читати уважно і вдумливо, розвивати творче осмислення прочитаного, удосконалювати вміння самостійно опрацьовувати додатковий літературний матеріал; формувати в учнів уміння будувати зв’язні висловлювання, розвивати логічне, критичне, асоціативне мислення; виховувати ввічливість, порядність, чемність, інтерес до книжки, до сучасних українських авторів.

Обладнання: виставка книжок Івана Андрусяка для дітей, учнівські ілюстрацій до казки Івана Андрусяка «Стефа і її Чакалка», текст повісті-казки «Стефа і її Чакалка», засоби мультимедіа, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок позакласного читання

Форма уроку: урок-літературна студія (з використанням ігрових, мультимедійних технологій).

Випереджальне завдання: прочитати повість-казку «Стефа і її Чакалка», підготувати ілюстрації до казки. Заздалегідь учні були поділені на чотири групи, кожній з якій треба було виконати своє завдання ( І група – «Біографи», ІІ група – «Фоторепортери», ІІІ група – «Літературознавці», ІV група – «Літературні критики»).

Епіграф: «Література – це… Відколи себе пам’ятаю, я мріяв

стати письменником, бо навіть найперші свої вірші

створив тоді, коли ще не вмів їх записати. Тож як би

банально це не звучало, а література і є моїм життям».

Іван Андрусяк


Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Хвилинка психологічного настрою на урок.

Гра «Зіпсований телефон». (Учитель говорить на вухо дитині фразу «Посміхайся й будь активним на уроці», а той передає іншому. Останній учень озвучує почуте).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Бесіда:

  • Що таке казка?

  • Яку казку називають літературною?

  • Яких сучасних українських письменників ви знаєте?

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Вступне слово вчителя

Світ такий цікавий, дивовижний, щоразу змінюється, оновлюється, наповнюється новим змістом. Так і наше життя перебуває в постійному русі, хочеться зупинитися, замислитися. Відпочити наодинці зі своїми думками. Це можна зробити на природі, а можна розрадити себе захоплюючою книжкою. Споконвіків книжка була нашим добрим другом, який завжди підкаже, заспокоїть, навіє приємні спогади, занурить у світ дитинства.

(Слайд №1)

Діти, сьогодні ми з вами потрапимо у світ сучасної української прози, більш докладно поговоримо про творчість сучасного українського письменника Івана Андрусяка і його казку-повість «Стефа і її Чакалка», з’ясуємо основні проблеми, які порушує письменник та проаналізуємо художні засоби, якими він реалізовує їх, навчимося висловлювати власну думку і аргументувати її.

(Слайд №2)

2. Очікування від уроку.

(Діти пишуть на листочках свої очікування від уроку, вчитель збирає та вивішує на імітовану книгу, яка висить на дошці).

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

  1. Слово вчителя.

Діти, давайте пригадаємо, які питання ви досліджували.

І група – «Біографи»

ІІ група – «Фоторепортери»

ІІІ група – «Літературознавці»

ІV група – «Літературні критики»

  1. Робота в групах. (Супровід мультимедійної презентації)

Представник із першої групи «Біографи» презентує сторінки з біографії

І.Андрусяка (випереджальне завдання).

(Слайд №3,4,5)

ДЕЯКІ ФАКТИ З БІОГРАФІЇ І ТВОРЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПИСЬМЕННИКА

Іван Миха́йлович Андруся́к — поет, прозаїк, літературний критик, перекладач, редактор дитячого видавництва «Грані-Т».

Народився 28 грудня 1968 року в селі Вербовець на Гуцульщині (Косівський район Івано-Франківської області).

Вищу філологічну освіту отримав в Івано-Франківському державному педагогічному інституті ім. В.С. Стефаника, а управлінську – в Українській академії державного управління при Президентові України.

Лауреат літературного конкурсу видавництва «Смолоскип» (1995 р.) і премії «Благовіст» (1996 р.). Учасник численних поетичних фестивалів. Тексти творів Андрусяка перекладалися англійською, німецькою, польською та вірменською мовами.

Із 2000 р. активно виступає як літературний критик (часописи «Книжник-review», «Книжковий огляд», «Кур'єр Кривбасу», «Кальміюс», «Березіль», «Сучасність» та ін.), аналізуючи здебільше поезію й обстоюючи моральні принципи в літературі.

З 2005 р., після народження наймолодшої доньки Стефи, починає писати книжки для дітей. 2007 року виходить друком повість-казка для дошкільнят і молодших школярів «Стефа і її Ча́калка».

Андрусяк є Лауреатом першої премії конкурсу творів для дітей «Золотий Лелека» (2008 р.). 2010 р. виходить друком дитяча книжка “Мʼяке і пухнасте”.

Має сім’ю: дружину Катерину Борисенко (літературознавець, поет, перекладач), сина Івана, дочок Єлизавету і Стефанію. Зараз мешкає в містечку Березань на Київщині, працює редактором і журналістом.

  1. Інтерактивний метод «Гронування» (Створення психологічного портрета І.Андрусяка на основі повідомлення).

(Слайд №6)

  1. Бліц-інтерв'ю «7 запитань Івану Андрусяку»

Учень: «Чому ви почали писати для дітей?»

Іван Андрусяк: «Це почалося після того, як народилася моя найменша донечка Стефа. То були такі собі домашні приколи – жартівливий поетичний «супровід» її перших слів, перших кроків:

Принесу сестричці кицю,

будем разом гладити –

лиш скажи мені, сестричко,

як іти й не падати…

Відтак я побачив, що мої старші діти і їхні друзі дуже прихильно на це реагують, тож вирішив дещо оприлюднити. І якраз тоді Леся Воронина запропонувала мені дати кілька текстів для «Соняшника» (то був найкращий український дитячий журнал; на жаль, зараз такого немає). Ну, я і «втягнувся», і писання для дітей мене все дужче почало захоплювати…»
Учень: «Що ви вважаєте найважливішим у дитячій книзі?»

Іван Андрусяк: «Усе! В дитячій книзі не може бути нічого неважливого – ідеться ж бо про дітей! Та все ж най-най-найважливіше – щоби вона була написана, намальована, відредаґована, відкоректована, зверстана, видрукувана, зшита – одне слово, геть усе, що з нею робиться, робилося б ІЗ ЛЮБОВ’Ю!!!»
Учень: «Чи читаєте ви дитячі книги?»

Іван Андрусяк: «Безперечно! Незважаючи навіть на те, що я працюю випусковим редактором дитячого видавництва, і читати дитячі книжки є моїм службовим обов’язком, – я все одно їх читаю і поза роботою! Бо цікаво…»
Учень: «Творчість кого з українських авторів вам імпонує?»

Іван Андрусяк: «Найдужче я люблю «смаковиту» поезію – і дитячу, і дорослу. Якщо мовиться про дитячі тексти, то це насамперед поезії Романа Скиби, «Неслухняники» Сергія Пантюка, «Тьотя Бегемотя» Юрія Бедрика …А щодо прози, то тут поза конкуренцією Леся Воронина – я вважаю її, разом із патріархом Всеволодом Нестайком, найкращими сучасними українськими дитячими письменниками. І ще з мого покоління – Марину Павленко».
Учень: «Як досвідчений батько трьох дітей, поділіться своїми «золотими правилами» виховання: що ви заохочуєте у дітях, що є для них табу?»

Іван Андрусяк: «Ми з дружиною просто намагаємося розвивати в кожному з них особистість і стимулювати критичне мислення. Табуйованим є лише те, що споконвіку табуйоване в кожній нормальній українській родині: вульгарщина, хамство, лайка, несмак, надмірність, лінощі тощо. Головне ж, що заохочується - любов і повага, причому повага не лише дітей до батьків, а й батьків до дітей».
Учень: «Чи плануєте Ви написати продовження «Чакалки»?

Іван Андрусяк: «Я з осторогою ставлюся до продовжень. Зате нова історія з тими ж героями - це вже мені цікавіше. Одна з таких історій уже написана - повість «Сорокопуди, або Як Ліза і Стефа втекли з дому». Вона готується до друку у «Видавництві Старого Лева» в серії «Обережно: дівчатка!» Запропонував я її не «Граням-Т», а Мар'яні Савці, по-перше, тому що мої дівчатка дуже люблять це видавництво і цю серію; а по-друге, я як автор хотів би, щоб не всі мої дитячі книжки виходили там, де я працюю (тут є певний момент професійної етики), а й в інших хороших видавництвах.

Героями цієї повісті так само є Ліза і Стефа (щоправда, ключова роль цього разу в Лізи), і з ними там трапляється чимало кумедних і повчальних пригод - але Чакалки там нема. Зате Чакалка є в іншій повісті, яку я саме прописую. Її робоча назва - «Хто врятує Чакалку». З цим персонажем, кандидатом педагогічних наук, який полюбився багатьом моїм читачам, тут станеться певна метаморфоза. Яка саме - не скажу, щоб читачі не зраділи передчасно. Але не хвилюйтеся - Стефа й далі буде поруч і все поправить...»
Учень: «Що вас стимулює та надихає до творчості?»

Іван Андрусяк: «Любов. І батьківська, і в значенні «кохання», і природна людська любов до світу, який нас оточує, – до кожної билинки, листочка, пташки… Останнє насправді дуже важливе для людини – жити в єдності з природою…»


  1. Робота в групах. ( Супровід мультимедійної презентації)

  1. Представники другої групи «Фоторепортери» презентують сторінки фотогалереї «І.Андрусяк та його родина» (Слайд №7,8,9,10) й «Книжкова вітальня І.Андрусяка» (Слайд №11,12) (випереджальне завдання).

  2. Представник третьої групи «Літературознавці» презентує книжку І.Андрусяка «Стефа і її Чакалка» (Слайд №13) (випереджальне завдання).

  1. Робота над змістом повісті І. Андрусяка «Стефа і її Чакалка».




  1. Аналітична бесіда (Слайд № 14,15)

        • Про що розповідається у книзі І. Андрусяка?

        • Назвіть головних героїв твору.

        • Як ви думаєте, у які часи відбуваються події, покладені в сюжет твору?

        • Чим схожа, а чим не схожа ця казка на класичні казкові твори?

        • Чи подобається вам поведінка дітей?

        • Чого найбільше боялась Стефа?

        • Кому належить фраза: «Проблеми вирішуються з усмішкою, а з плачем лише нагромаджуються»?

        • Хто така Чакалка? Зачитайте цитати, які характеризують її.

        • Як себе називала Чакалка? Якими методами вона виховува дітей?

        • Яким обідом пригощала Чакалка дітей?

        • Що ще дозволяла Чакалка робити дітям?

        • Вам подобається школа Чакалки? Хотіли би ви опинитися там? Чому?

        • Що нового ви дізналися з уроків цієї вчительки?

        • Чому Чакалка повернула Стефу і її друзів додому?

        • Що робили батьки Стефи, коли та прокинулася?

        • Кого побачила Стефа на своїй футболці?

        • Як би ви продовжили цю казку?

        • Дайте поради героям твору.

        • Чому навчає нас ця «повістина»? Які уроки для себе взяли ви?

  1. Інтерактивний метод «Коло думок» (Слайд №16)

  • Чому Іван Андрусяк визначив жанр свого твору як «дівчача повістина»?

  • Визначте тему та провідну ідею твору.

  • Які особливості мови повісті ви помітили? Наведіть приклади. Яка їх роль у художньому творі?



  1. Творчо-асоціативна робота.

Скласти коротку характеристику образів повісті-казки, використовуючи епітети (групова робота).

кмітливий чемний розсудливий


Тато


люблячий розумний сильний
маленька любляча донька смілива нечемна весела


Стефа



кмітлива допитлива мрійлива товариська спритна




весела наполеглива грайлива хитра


Чакалка


вигадана уявна страшна

  1. Виразне читання.

Учитель: Кульмінацією повісті є момент, коли малолітні бешкетники знаходять у холодильнику Чакалки пиво і, «надегустувавшись», в прямому сенсі розвалюють закинуту стару школу. Розчарована у власних педагогічних здібностях, Чакалка знову пакує нечемних діточок до велетенського мішка та повертає їх додому. Як-то кажуть, прогулянка із задоволенням і не без моралі.

Давайте виразно зачитаємо цей уривок твору.

5) Бесіда:

- Яке ваше ставлення до поведінки малечі?

- Чим була вражена Чакалка?

- Що значить для кожного з вас поняття «чемність», «слухняність»?

6) Робота в групах. ( Супровід мультимедійної презентації).

Дослідницька група «Літературні критики» пропонує критичний матеріал до повісті-казки «Стефа і її Чакалка» (випереджальне завдання).

(Слайд №17,18)

  • «Дитяча повістина» (визначення автора) «Стефа і її Чакалка» показує, що Іван Андрусяк добре обізнаний з дитячою психологією з практики, що й не дивно, адже «дитиніти» письменник почав, коли у нього самого з'явилися вдячні читачі-слухачі. Не випадково головна героїня цієї казкової повісті - тезка його доньки, очевидно, що в сюжет «привнесені» й інші сімейні реалії. Андрусяк і сам підкреслює, що зумисне робить свої тексти придатними для сімейного читання, залишаючи там «шпильки», може, не так зрозумілі дітям, але здатні насмішити їх батьків.

  • Автор вибудовує оповідь про свою маленьку героїню так, що читач-дорослий має зрозуміти, як, попри якісь суперечності, створити для дитини в сім'ї відчуття захищеності. Що для цього необхідно і казку на ніч почитати, і побавитися, і виважено поговорити з дитиною про серйозні речі, наприклад, про те, як поборювати свої страхи, як вчитися розуміти потреби інших людей і співчувати їм. Не варто думати, що п'яти-шестилітки такі, як Стефа, цього не зрозуміють.

  • Найголовнішим є те, що Андрусяк створив у своєму тексті образ батька, який може те, що - за твердженням американського психолога Джона МакДауела – сучасним батькам найбільш важко: бути героєм для своєї дитини.

  • Звичайно, що книжка для дітей має і навчати, а не тільки розважати. Автор ніби непомітно «підсуває» в повісті нові для дитини такого віку знання чи поняття, наприклад, що таке «модулі», хто такі «політики», чому Сіяр «пуштун», а не тільки пустун, і чому йому не можна їсти свинину. Вустами Чакалки автор підказує дітям, як орієнтуватися у лісі без компаса та як розрізняти сторони світу.

  • Дотепний і повчальний епізод, коли в лісовій школі Чакалки діти отримують обід: чіпси, розмаїту газовану воду, снікерси і тому подібну розрекламовану продукцію, користь від якої - мінімальна. Чакалка пропонує їм ще більший рай вседозволеності, коли можна не мити ноги, не чистити зуби, не вчитися та взагалі робити, що заманеться. Ця книжка дуже цікава й захоплива. Добрий настрій дітям забезпечено.

V. Закріплення знань, формування умінь та навичок.

1. Літературний диктант «ТВОЇ 12 БАЛІВ».

( правильна відповідь - 1 бал)

1. Хто є автором книжки « Стефа та її Чакалка »? ( Іван Андрусяк)

2. Жанр твору за визначенням автора. (Дівчача повістина)

3. Вік головної героїні дівчинки Стефи? (6 років)

4. Ім’я та вік старшої сестри Стефи (Ліза, 10 років)

5. Ким працює мама дівчинки? (Вчителькою вчителів)

6. Чому Стефа одного разу розсердилась? (На неї ніхто не звертав уваги)

7. Про кого вчила напам’ять вірш Ліза (Про Б.-І. Антонича)

8. Хто така Чакалка? (Це персонаж, яким на Слобожанщині батьки лякають неслухняних дітей)

9. Де жила Чакалка? (У закинутій лісовій школі)

10. Кого забрала Чакалка у свою школу? (Неслухняних діточок - Орину, Стефу, Сіяра, Ірцю)

11. Чим Чакалка годує поцуплених дітлахів? (Вони їдять чіпси, розмаїту газовану воду, снікерси і тому подібну розрекламовану продукцію)

12. Чим закінчуються педагогічні дії Чакалки? (Діти розвалюють закинуту стару школу, Чакалка, розчарована у своїх педагогічних здібностях, повертає їх додому).

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

1. Інтерактивна вправа «Рефлексія».

- Чи справдилися ваші очікування від уроку?

- Якими новими знаннями ви збагатились?

- У чому актуальність основної ідеї казки?

(Слайд №19)

2. Слово вчителя.

Отже, саме в сімʼї дитина привчається бути чемною і ввічливою. Якщо ж вона забуває вітатися, а таке нерідко буває з дитиною, то їй про це нагадують, звертаючи увагу і на те, що негарно кричати, вередувати, втручатися в розмову старших. Саме в дитинстві закладається у кожної дитини поняття слухняності, ввічливості, найкращих рис характеру і правил поведінки.

Саме так і стається з героями повісті, неслухняними дітьми, які потрапляють до казкової «школи чакалок і бабаїв», де їм дозволено робити все, що заманеться. Письменник, описуючи ці сцени з гумором, наголошує на тому, що добро, вихованність і любов перемагають неодмінно, й завдяки їм дитина може навіть «перевиховати» казкове страшидло. Тому, щоб не потрапити до рук такої героїні, як Чакалки, не забуваймо про те, що слід слухати й поважати батьків, бути чемними, ввічливими, гарними дітьми.

3. Метод «Мікрофон».

- Отже, вам треба завжди бути якими? …..

(Діти продовжують речення своїми міркуваннями).


VІІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Виконати одне із завдань:

  1. Написати продовження до казки з назвою «Чарівний переосмислений світ Стефи».

  2. Скласти до казки кросворд або вікторину.

(Слайд №20 )


Список використаних джерел:

Схожі:

Мета: ознайомити учнів 6 класу із повістю «Дивовижні пригоди Наталки...
«Дивовижні пригоди Наталки в країні Часу» Ніни Воскресенської сучасної дитячої української письменниці, залучити якомога більше учнів...
Урок-КВК Тема
Мета. Пробудити в учнів інтерес до читання книжок, підтримувати бажання бути активними і свідомими читачами. Розвивати творче мислення...
ВИХОВНЕ ЗАНЯТТЯ «СЛОВО ПРО КНИГУ» (УСНИЙ ЖУРНАЛ. ПРОЕКТ. 3 КЛАС)...
Мета: познайомити учнів з історією створення книги, професіями працівників видавництва, розширити уявлення про значення книги для...
Тема: «Бережіть книгу, вона відкриває світ»
Мета: збагачувати знання учнів засобами залучення до книги; формувати щоденну потребу у читанні; сприяти розширенню активного читацького...
Тема уроку
Мета уроку: ознайомити учнів з сучасною українською літературою; популяризувати сучасні вітчизняні книги; розвивати читацькі інтереси,...
Семестрова різнорівнева контрольна робота для учнів 11 класу, що навчаються за профілем
«Мова, індивід, суспільство», «Лінгвістична риторика», «З історії риторики й ораторського мистецтва», «Система функціональних стилів...
Тема. Вміння працювати з книгою
Мета: Розкрити учням значення книги в житті людини. Познайомити учнів з різновидами книжок, з літературою для самоосвіти. Вчити працювати...
Тема: Світ дитинства у повісті Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра"
Марка Твена "Пригоди Тома Соєра"; розвивати вміння цілісно спиймати текст великого обсягу; аргументувати свою думку, користуючись...
Числові нерівності
Пропоновані вправи відповідають чинній програмі з математики для 9 класу. Їх можна використовувати при актуалізації опорних знань...
ПОЧАЇВСЬКА ДУХОВНА СЕМІНАРІЯ Розклад екзаменів 3 класу СЗН на 2012...
Релігійно-моральний стан перших християн згідно книги Діянь святих апостолів як ідеал духовного життя для сучасного християнського...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка